Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostat-problem?  (läst 2321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jullebulle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Termostat-problem?
« skrivet: 03 februari 2015, 20:21:50 »
Jag har en Bosch EHP 6.0 AA/I.

Nu till mitt problem, jag har den inställd på 18 grader i värmeläget (vilket är det lägsta som går när det gäller varmluft). Oftast är det varmare, 20-23 grader inne. Vi har även en öppen spis med insats som sprutar ut varmluft när vi eldar, vilket gör det extremt varmt inne. Vi försöker elda så ofta som möjligt för att spara på ström, det konstiga är dock att när vi eldar, och det kan bli uppåt 29grader i samma rum, då ger pumpen ifrån sig varmare luft än någonsin. Vi vill använda varmluftspumpen som komplement då vi inte eldar, exempelvis på natten eller när man är borta under dagen, för att hålla 18 grader inomhus (skulle egentligen vilja hålla ca 16).

Borde inte pumpen slå ifrån och "vila" när vi eldar och har tillräckligt varmt inne? Vi fick en alldeles för dyr elräkning sist och vill inte råka ut för samma igen..

Jag är ung och har väldigt dÃ¥lig kunskap om detta, om ni vill svara sÃ¥ är jag väldigt glad om ni använder ett enkelt, tydligt sprÃ¥k, gärna som om jag är ett barn som inte förstÃ¥r nÃ¥gonting  :)

Vad skulle ni tipsa mig att använda för inställningar?

Julia

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat-problem?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2015, 12:54:59 »
Det kan ju vara den varma luften från vedeldningen som cirkulerar från värmepumpen.
Värmepumpen stannar ju inte helt vid uppnådd temperatur.
Detta är ju lätt att kolla genom att titta och lyssna på ute delen, om värmepumpen producerar värme går såväl kompressor som fläkt i utedelen
Fläkten ser du kompressorn kanske du hör.
Dina inställningar som du kan vilja ändra är ju till rent fläktläge för att få hjälp att blåsa runt varmluften vid eldning.
När du inte eldar bör du ha värme symbolen tänd i fjärrkontrollen inte auto.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!