Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch värmepump och braskamin...  (läst 7070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wahlgren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Väddö
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Bosch värmepump och braskamin...
« skrivet: 10 december 2010, 11:28:31 »
Igår installerade vi vår nya Bosch värmepump. Tidigare har vi värmt vårt hus med enbart en täljstenskamin och nu är tanken att värmepumpen ska bli ett komplement. Men jag tycker det är lite dålig information i broschyren om de olika funktionerna och vilken inställning som är bäst för oss.
Nu har vi ställt in pumpen på värmefunktionen och i autofläkt läge. Är det bra? Vi vill att pumpen automatiskt "slår av" när värmen kommer upp tillräcklig temperatur, oavsett om det är från pumpen eller kaminen.
Sen undrar jag hur plasmakluster fungerar och när ska man använda det?
Ibland slutar pumpen pendla och blåser bara uppåt? Är det för att det är kallare där?
När pumpen bara blåser lite, betyder det att värmen som man har ställt in är uppnådd .
MVH
Elin Wahlgren

Utloggad Gerre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Bosch värmepump och braskamin...
« Svar #1 skrivet: 10 december 2010, 12:18:25 »
Igår installerade vi vår nya Bosch värmepump. Tidigare har vi värmt vårt hus med enbart en täljstenskamin och nu är tanken att värmepumpen ska bli ett komplement. Men jag tycker det är lite dålig information i broschyren om de olika funktionerna och vilken inställning som är bäst för oss.
Nu har vi ställt in pumpen på värmefunktionen och i autofläkt läge. Är det bra? Vi vill att pumpen automatiskt "slår av" när värmen kommer upp tillräcklig temperatur, oavsett om det är från pumpen eller kaminen.
Sen undrar jag hur plasmakluster fungerar och när ska man använda det?
Ibland slutar pumpen pendla och blåser bara uppåt? Är det för att det är kallare där?
När pumpen bara blåser lite, betyder det att värmen som man har ställt in är uppnådd .
MVH
Elin Wahlgren

Hej !

Kanske detta kan vara till hjälp  Thumbsup

http://www.boschvarme.se/upload/handbocker/Bosch%20EHP%206,0%20AA%20Användarhandledning.pdf
« Senast ändrad: 10 december 2010, 13:00:49 av Gerre »

Utloggad wahlgren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Väddö
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Bosch värmepump och braskamin...
« Svar #2 skrivet: 10 december 2010, 19:48:50 »
Det var den vi hade läst. Den fick vi med pumpen, men det är där informationen är så dålig. Det står exempelvis bara vad inställningarna heter, men inte vad de är bra för. När man ska använda dem osv... Någon som vet?

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Bosch värmepump och braskamin...
« Svar #3 skrivet: 11 december 2010, 09:37:57 »
När fläktvingen stannar och blåser framåt & uppåt kan du räkna med att värmepumpen håller på med avfrostning av utomhusdelen...

Om du kör i driftläge värme och eldar samtidigt kommer kompressorn stanna i utomhusdelen. Men, fläkten i inomhusdelen kommer fortsätta att blåsta på låg fart. Detta för av få runt värmeöverskottet i hela huset.
Farten på inomhusfläkten i autofläktläget pendlar mycket beroende på börvärde/ärvärdestemperaturen i huset. Bli inte förvånad om inomhusfläkten går väldigt ofta, trots uppnådd temperatur. Det intressanta är ju om kompressorn går eller står...

Elda på! Lycka till!

Utloggad wahlgren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Väddö
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Bosch värmepump och braskamin...
« Svar #4 skrivet: 12 december 2010, 19:26:36 »
Tack! Nu har vi fått lite mera klarhet i pumpen. ;)

Utloggad tomolander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bosch värmepump och braskamin...
« Svar #5 skrivet: 28 december 2010, 00:21:58 »
Skippa autoläget vingen svagt vinklad neråt och full rulle på fläkten då funkar den som bäst

Utloggad wahlgren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Väddö
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Bosch värmepump och braskamin...
« Svar #6 skrivet: 28 december 2010, 18:53:35 »
Skippa autoläget vingen svagt vinklad neråt och full rulle på fläkten då funkar den som bäst

Hej!

Tack för tipset! Men vi har två våningar och pumpen sitter i trapphuset så att den ska kunna blåsa åt alla håll, då är det kanske inte så bra att ställa den nedåt?
Om man ställer fläkten på full rulle, slår den av då när det är tillräcklig temp inne?

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bosch värmepump och braskamin...
« Svar #7 skrivet: 30 december 2010, 07:41:15 »

[/quote]

Hej!

Tack för tipset! Men vi har två våningar och pumpen sitter i trapphuset så att den ska kunna blåsa åt alla håll, då är det kanske inte så bra att ställa den nedåt?
Om man ställer fläkten på full rulle, slår den av då när det är tillräcklig temp inne?

[/quote]

Hej,
Om den skall värme både uppe och nere skulle jag rekommendera att använda sving funktionen.
Svar ja om fläkten, den går ner i lågvarv när den är nöjd.

2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!