Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: energideklaration -vilket skämt!  (läst 33815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
energideklaration -vilket skämt!
« skrivet: 17 januari 2011, 12:53:21 »
Jag har just haft den lagstadgade energigenomgången i mitt nuvarande hus pga en försäljning frammåt våren .

först påstår gubben att 19000kwh/år för 92 m2 +75m2 uppvärmd källare är för mycket därför att man inte får räkna med källaren då denna är att betrakta som biutrymme trots att den används som bostadsdel...

sedan som åtgärd för att få ner elförbrukningen så ger han som förslag att täta de gamla dörrarna vilket ifs är ok, men också att montera en luft/luft värmepump!!?? och att jag på det kan halvera uppvärmningskostnaden Sc:,h jag skulle vilja se det huset som halverar sin uppvärmningskostnad med luft/luft värmepump när man redan har bergvärme och solfångare...

5000kr för ingenting fiR:
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2011, 13:00:34 »
Den lagen är väl ändå inte tvingande? När vi köpte vårt hus valde vi att avsäga oss energideklaration. Det är ju bara massa svammel, att isolera, täta dörrar och byta fönster gör saken bättre kan jag räkna ut själv.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2011, 13:06:07 »
Den lagen är väl ändå inte tvingande? När vi köpte vårt hus valde vi att avsäga oss energideklaration. Det är ju bara massa svammel, att isolera, täta dörrar och byta fönster gör saken bättre kan jag räkna ut själv.
enligt mäklaren är man tvingad att göra en energideklaration, menar du att man kan avsäga sig den?
isf ska jag tvinga mäklaren att betala den.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2011, 13:07:14 »
Du som är guldmedlem mÃ¥ste väl förstÃ¥ att luft/luft är lösningen pÃ¥ allt!  ;)
Lika stor variation pÃ¥ energiexpreternas kompetens som pÃ¥ luft/luftars kavlitet  ;D

Det värsta är att den sista idioten ännu inte är född...

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2011, 13:09:45 »
Jag har just haft den lagstadgade energigenomgången i mitt nuvarande hus pga en försäljning frammåt våren .

först påstår gubben att 19000kwh/år för 92 m2 +75m2 uppvärmd källare är för mycket därför att man inte får räkna med källaren då denna är att betrakta som biutrymme trots att den används som bostadsdel...

sedan som åtgärd för att få ner elförbrukningen så ger han som förslag att täta de gamla dörrarna vilket ifs är ok, men också att montera en luft/luft värmepump!!?? och att jag på det kan halvera uppvärmningskostnaden Sc:,h jag skulle vilja se det huset som halverar sin uppvärmningskostnad med luft/luft värmepump när man redan har bergvärme och solfångare...

5000kr för ingenting fiR:

När jag tog cert så fick vi inte använda värmepump som råd etersom det är husets energiförbrukning man ska minska och en värmepump minskar inte den, däremot är det givetvis gynnsamt för plånboken.

Det fanns i princip bara 2 råd man kan ge. Det ena är att isolera vinden (om det inte var gjort) och det andra att täta dörrar. Därför står det självklart på alla besiktningar.

Energibesiktning är ett av de största rip-off jag skådat. fiR:
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2011, 13:09:59 »
Den lagen är väl ändå inte tvingande? När vi köpte vårt hus valde vi att avsäga oss energideklaration. Det är ju bara massa svammel, att isolera, täta dörrar och byta fönster gör saken bättre kan jag räkna ut själv.
enligt mäklaren är man tvingad att göra en energideklaration, menar du att man kan avsäga sig den?
isf ska jag tvinga mäklaren att betala den.

Om jag är rätt informerad är det bara köparen som kan kräva energideklaration. Det sa min mäklare för sexton månader sen och det är vad jag får fram lite snabbt med Google.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2011, 13:11:18 »
När jag tog cert så fick vi inte använda värmepump som råd etersom det är husets energiförbrukning man ska minska och en värmepump minskar inte den, däremot är det givetvis gynnsamt för plånboken.

Det fanns i princip bara 2 råd man kan ge. Det ena är att isolera vinden (om det inte var gjort) och det andra att täta dörrar. Därför står det självklart på alla besiktningar.

Energibesiktning är ett av de största rip-off jag skådat. fiR:

"Cert"? Vad är det för certifikat? Är du energirådgivare?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2011, 13:12:51 »
Energideklaration är obligatorisk vid försäljning av hus sedan en tid tillbaks. På sikt blir den obligatorik förr alla fastigheter som det redan nu är på andra fastigheter utom på egna hem.

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Energideklaration/Villaagare/Vlka-byggnader-berors/
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2011, 13:18:08 »
När jag tog cert så fick vi inte använda värmepump som råd etersom det är husets energiförbrukning man ska minska och en värmepump minskar inte den, däremot är det givetvis gynnsamt för plånboken.

Det fanns i princip bara 2 råd man kan ge. Det ena är att isolera vinden (om det inte var gjort) och det andra att täta dörrar. Därför står det självklart på alla besiktningar.

Energibesiktning är ett av de största rip-off jag skådat. fiR:

"Cert"? Vad är det för certifikat? Är du energirådgivare?

Jag är godkänd som det .. men jobbar inte aktivt.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2011, 13:35:46 »
Energideklaration är obligatorisk vid försäljning av hus sedan en tid tillbaks. På sikt blir den obligatorik förr alla fastigheter som det redan nu är på andra fastigheter utom på egna hem.

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Energideklaration/Villaagare/Vlka-byggnader-berors/

Ingen kommer att kräva någon straffavgift eller böter om det inte görs. Däremot kan köparen genomföra en kontroll på säljarens bekostnad men det måste göras inom sex månader från köpet.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2011, 13:42:49 »
Ett rent bedrägeri sanktionerat av myndigheterna.

http://www.byggvarlden.se/nyheter/energi_miljo/article88803.ece
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2011, 16:18:42 »
Cougar, seriöst så borde du driva det här vidare på något sätt.

Om den du anlitat verkligen gett dessa råd tyder väl det mer på bristande kompetens än någonting annat. Det är nästan så man blir lite förbannad knUp

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2011, 16:34:44 »
Ja det är bara att instämma här att de här s.k Energideklarationerna är oftast rena slämtet alltså, sen är det faktiskt så att det finns en tvingande lag på att denna måste utföras vid en försäljning/ägarbyte på en fastighet. Sen är det väl lite märkligt tycker jag att Cougar reagerade så väldigt på rådet av att installera luftvärmepump eftersom det var väl ett av de bästa råd som jag har sett när det gäller Energideklarationer ivf. Det vet väl de flesta vid det här laget att 1 eller ev 2 st rekorderliga luftvärmepumpar är klart mkt billigare i driftskostnad när det gäller uppvärmningen av en fastighet än motsvarande bergvärme. ;) :)

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2011, 16:40:47 »
Ja det är bara att instämma här att de här s.k Energideklarationerna är oftast rena slämtet alltså, sen är det faktiskt så att det finns en tvingande lag på att denna måste utföras vid en försäljning/ägarbyte på en fastighet. Sen är det väl lite märkligt tycker jag att Cougar reagerade så väldigt på rådet av att installera luftvärmepump eftersom det var väl ett av de bästa råd som jag har sett när det gäller Energideklarationer ivf. Det vet väl de flesta vid det här laget att 1 eller ev 2 st rekorderliga luftvärmepumpar är klart mkt billigare i driftskostnad när det gäller uppvärmningen av en fastighet än motsvarande bergvärme. ;) :)

Mvh Raffen.  

Återigen... det är klimatskalet man ska bedöma vid en deklaration och inte vilken energikälla som sitter i skalet.
Energirådgivning och energideklaration är inte samma sak. Man straffas snarare med värmepump eftersom det görs en schablonberäkning på energiförbrukningen.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: energideklaration -vilket skämt!
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2011, 16:47:31 »
Raffen skojar med oss.
Men seriously energideklaration är bara en i en lång rad belastningar ekonomiskt/psykiskt för medborgarna där man använder miljö/energi som argument.
Sopspioner?
Dieselskatt?
Utsläppsrätter?
etc
Man kunde hoppas att nuvarande regering vände i en annan riktning och utformade reglerna så att de verkligen har effekt på miljön och inte bara skapar nya lukrativa nischer för parasiter och big brother.
Och eländes elände för de skattebetalande medborgarna. :-\
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!