Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lofthus med frÃ¥nlufts-vp  (läst 3775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

ted

  • Gäst
ted
Lofthus med frånlufts-vp
« skrivet: 10 december 2004, 12:14:01 »
Hej!

Vi skall bygga ett nytt hus i Örebrotrakten och funderar på vilken typ av uppvärmning som skall installeras. Vi funderar mest på FVP av något slag.

Huset är en 1 1/2 plan (ca 83m2) med helt öppet loft på ca 2/3 av bottenytan. 1/3 av bottenytan är ett stort allrum med ryggåstak ca 5 1/2 i takhöjd. Troligen blir det en mindre eldstad (kamin) i detta rum för myseldning och stödvärme (om det behövs) under de kallaste månaderna.

Hur löser vi på bästa sätt ventilation och uppvärmning av denna byggnadstyp?

Jag tycker att det är en djungel av värmepumpsystem där alla hävdar att just deras pump är bäst.

Hjälp! :)

MVH Ted

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #1 skrivet: 10 december 2004, 15:24:10 »
Med hänsyn tagen till storleken kan en vanlig IVT 490 eller Nibe Fighter 310p vara en bra lösning kombinerat med vanliga raiatorer eller vattenburen golvvärme. Finns även Comfortzone som jag inte vet något om eller blir klok på när jag titar på deras hemsida. IVT 495 är en annan lösning som ligger på dubbla pengen om det ska borras men intresant om du kan lägga markslinga (jordvärme) ger lite mer besparing än de andra.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad griingosten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #2 skrivet: 10 december 2004, 17:48:41 »
Med mycket goda erfarenheter av luftledning under mark för husets till-luft vill jag rekommendera denna lösning. Med en väl förlagd och riktigt dimensionerad ledning kan ca halva energibehovet för tilluftens uppvärmning  tillgodoses med denna jordledning.  Dessutom erhÃ¥lles sval luft under sommaren. Ledningen fordrar fläkt med en effekt beroende av ev parallella ledningar diameter och längd.
Skicka mej ett mail och jag hjälper dej gärna med dimensionering.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #3 skrivet: 10 december 2004, 17:51:20 »
Citera
Med en väl förlagd och riktigt dimensionerad ledning kan ca halva energibehovet för tilluftens uppvärmning  tillgodoses med denna jordledning.  Dessutom erhÃ¥lles sval luft under sommaren. Ledningen fordrar fläkt med en effekt beroende av ev parallella ledningar diameter och längd.

Lundhags i järpen (Jämtland) har en sÃ¥n lösning pÃ¥ sitt nybygge...  Sympatisk idé tycker jag...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

ted

  • Gäst
ted
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #4 skrivet: 11 december 2004, 12:12:57 »
...luftledning under mark? Hur fungerar den principen? Lägger man ett längre rör under mark för att luften skall hinna bli någon grad varmare på vägen in till pumpen eller vad?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #5 skrivet: 11 december 2004, 12:17:56 »
Yes
Vid svinkyla värms luften upp många grader.
På sommaren har man kylning istället.
Jag  vet tyvärr inte hur lÃ¥nga rör dom har i backen..
Det funkar väl ungefär som ytjord fast mediat är luft..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Ted

  • Gäst
Ted
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #6 skrivet: 12 december 2004, 14:20:00 »
..aha... jag läste en artikelserie i GP häromdagen där det var en energiprofessor, Björn Karlsson, som sa att den bästa värmekällan till ett hus var en som ej drevs av el, typ värmepumpar.

Tror ni på forumet att det är möjligt att undvika en värmepump och installera ett effektivt värmeväxlarsystem för att ta tillvara energin ur frånluften. Det kanske går att kombinera med en variant av det ni beskriver för mig här med markdraget ventilationsrör för tillluften????

Alla varianter som medför en lÃ¥g investeringskostnad kombinerat med  god driftsekonomi är ju intressanta.

Vad tror ni?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #7 skrivet: 12 december 2004, 15:47:05 »
Citera
..aha... jag läste en artikelserie i GP häromdagen där det var en energiprofessor, Björn Karlsson, som sa att den bästa värmekällan till ett hus var en som ej drevs av el, typ värmepumpar.

var det om honom vi diskuterade för ett tag sen..
han tror vi svamlade nåt hemskt.
Undrar vart hans lön kommer ifrån?? inte från VP idustrins, fakta är ju iofs att man får ett litet bidrag till installation av pelletsanläggning i nybyggda hus, men det är inte mycket att hurra för(bidraget)
Dessutom är energiförbrukningen så låg i ett nybyggt välisolerat hus så jag tycker det är tveksamt med en sån anläggning.
Bättre då med tex frånluftvärmepump och stödeldning vid svinkyla i tex en kamin.
Den här har du kanske läst??

http://skatteverket.se/broschyrer/323/32301.pdf

• Du kan få skattereduktion om du bygger ett nytt småhus
och installerar ett biobränsleeldat uppvärmningssystem.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #8 skrivet: 12 december 2004, 16:08:16 »
Är det inte så att man bör skilja på uppvärmning och ventilation ?

Citera
Lägger man ett längre rör under mark för att luften skall hinna bli någon grad varmare på vägen in till pumpen eller vad?

Tilluften måste ju gå till en värmeväxlare och inte till värmepumpen eller hur menade du här ?

Citera
Med mycket goda erfarenheter av luftledning under mark för husets till-luft vill jag rekommendera denna lösning. Med en väl förlagd och riktigt dimensionerad ledning kan ca halva energibehovet för tilluftens uppvärmning  tillgodoses med denna jordledning.  Dessutom erhÃ¥lles sval luft under sommaren. Ledningen fordrar fläkt med en effekt beroende av ev parallella ledningar diameter och längd.

Kan du inte berätta mer om hur denna lösning ser ut ?
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #9 skrivet: 12 december 2004, 16:27:13 »
Citera
Är det inte så att man bör skilja på uppvärmning och ventilation ?

Jo nästan alltid...
Har man en frånluftvärmepump då har man oftast tilluft via springventiler i fönster!?

Att förvärma tilluften.. jag vet bara att det finns, tyvärr inte om det är lönsamt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #10 skrivet: 12 december 2004, 16:29:06 »
Hur fungerar det egentligen med ventilationen genom springventiler om man har enbart frånluft ?
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #11 skrivet: 12 december 2004, 16:36:03 »
Nja det funkar väl rätt ok.
Men tillsammans med golvvärme är det inge bra, det blir lätt drag från fönstren. Har man en radiator då blandar ju den in kalluften i luftströmmen uppåt från radiatorn..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #12 skrivet: 12 december 2004, 16:43:50 »
Det jag funderat på är att mitt hus ligger på västkusten 20 meter från stranden och det råder ju nästan alltid västlig vind. Jag upplever att sovrummen, som ligger på ostsidan aldrig blir ventilerade. I själv verket så går nog luften snarare ut på denna sida på grund av det relativa undertrycket på den sidan.

Fler som märkt detta ?

Jag går nog över till styrd tilluft.
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Lofthus med frånlufts-vp
« Svar #13 skrivet: 12 december 2004, 17:31:27 »
Var det inte nån som skrev i forumet för ett tag sedan som höll frysfritt i sitt garage med hjälp av en slang nergrävd i marken och en liten fläkt?

Jag funderade på om man inte skulle kunna hålla en bra temp i ett större skafferi med samma metod.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!