Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av fläktkonvektorer  (läst 215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marcfager

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dimensionering av fläktkonvektorer
« skrivet: 20 januari 2024, 19:28:48 »
Hej,

Vi har ett hus med vattenburen golvvärme på bottenplan (180 m2) och elradiatorer på ovanvåningen (80 m2). Vi installerade bergvärme för bottenvåningen i höst och har börjat fundera på hur vi ska lösa ovanvåningen. Vi var initialt inne på vattenburna radiatorer för ovanvåningen men har tvekat sedan start p.g.a. det känns som en halvbra lösning. Tänker så eftersom ovanvåningen är så mycket mindre än bottenvåningen och vi med radiatorer och shuntning skulle sänka SCOP på värmepumpen för hela huset. Takhöjden på bottenvåningen är 5,5 m i ca 1/3 av huset men normal på ovanvåningen. Från den höga delen går en trappa till mitten av ovanvåningen vilket resulterar i att ganska bra med värme flödar i dagsläget från bottenvåningen upp. Dock räcker det inte fullt ut.

Jag är lite inne på fläktkonvektorer av två orsaker. Dels tror jag att de kan drivas på samma framledningstemperatur som golvvärmen, dels ser jag potentialen att (med rätt isolerade rör) senare kunna använda samma utrustning för frikyla (med tillkommande värmeväxlare etc). Har dock några funderingar om detta:

1. Fungerar fläktkonvektorer generellt sätt tillräckligt bra för uppvärmning, eller är det en dum väg att gå?
2. Vi har ett FTX-system. Kan jag använda fläktkonvektorer både i rum med tilluft och frånluft eller finns det något att ta i beaktan här? Tänker speciellt i badrum (35 m2) ser jag risken att luften går åt "fel håll", men tänker samtidigt att om konvektorn är placerad längst bort från dörren där luft sugs in till badrummet, och i 90 graders vinkel sett till dörren, så torde risken vara tämligen liten? Något att tänka på med sovrum med tilluft, eller blir det bara en bättre omblandning av luften?
3. Har mätt att elradiatorn i ett sovrum förbrukar ca 200 W då det är 0 grader ute och ca 400 W då det är -20 grader ute. Har aningen lägre temperatur än jag vill ha framöver, men skattar med 5 % effektökning per celciusgrad att jag behöver ca 500W effekt vid -20 grader. Vid ca 0 grader utetemperatur har vi ca 30 grader framledningstemperatur från bergvärmepumpen och vid -20 graders utetemperatur ca 40 grader för golvvärmen. Har kollat som exempel på en Sabiana Carisma Fly CVP 3 och plockat ut effektvärden vid minimifläkthastigheten (blåa kurvan i bifogad graf). Framledningstemperaturerna i databladet är dock relativt höga - kan jag extrapolera fram effekter vid lägre temperaturer (röda kurvan i bifogad graf), eller kommer det att fungera väldigt dåligt med 30-40 graders framledningstemperatur? Är detta linjärt?
4. Är det ett realistiskt (och fungerande) alternativ att köra en 2-rörsinstallation och med värmeväxlare och styrda ventiler växla om ifall konvektorn körs på värme eller frikyla? Tänker då att värmebäraren är vatten i bägge driftfallen och att temperaturen (i alla fall ännu) är rejält på plus-sidan i dag från brunnen även med högre effektuttag. D.v.s. att då kyla behövs, så kommer brunnen inte vara under (eller helt nära) 0 grader. Ligger på ca 4 grader idag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!