Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borde inte pumpen gÃ¥ för fullt nu? EcoAir 107  (läst 8343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #15 skrivet: 04 februari 2012, 19:36:00 »
Jag försöker hitta två lägen. Ett där jag kan trimma systemet lite när jag liks håller koll på det, och ett "säkerhetsläge" som ger bra temp inne och tillräckligt med duschvatten när jag inte är hemma (av familjeskäl). Jag har en känsla av att fabriksinställningarna ger just det senare, dvs huset hålls varmt och det finns VV, men det minimerar inte elförbrukningen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #16 skrivet: 04 februari 2012, 20:15:17 »
erp, du verkar skruva en hel del på inställningar av pump och parametrar under drift beroende på väder och status. Har du någon känsla för hur mycket el du sparar på det? Själv är jag lite lat och försöker som bäst att hitta en "tillräckligt bra" inställning och nöja mig med kanske 3 årstidsändringar per år men finns det stora pengar att spara på att köra mer aktivt skall man kanske tänka om!
Nej, jag skruvar faktiskt inte så mycket. Jag har egentligen bara ett bekymmer, att jag behöver 60º fram vid 15 minusgrader och då stoppas pumpen av för hög retur redan vid noll ibland. Jag kör med samma inställningar under året, bortsett från vintern, med elpannan på 37º och 1,5 kW. Det gör att patronen går aldrig in om inte framledningen kräver det. Sedan vet jag 1,5 kW räcker inte till för att ge för varm retur och när det blir 6-7 minusgrader behövs 3,0 kW för att det inte ska bli för kallt och vid -12º spärras pumpen.
Jag vet alltså i stort sett alltid när och om jag behöver göra någonting, jag duschar varje dag intill pannan och slänger ett öga på den då.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #17 skrivet: 05 februari 2012, 19:58:57 »
När det var nollgradigt ute sÃ¥ var drifttiden/24h för min värmepump ca 15,5h med 20 starter.  Vid -10 gick pumpen i princip dygnet runt.  Jag tycker det verkar var mycket jämfört med vad som har nämnts i denna trÃ¥d.  Är det ok eller bör jag ändar mina inställningar?  Hur vet man när värmepumpen kostar mer än den ger i värme, dvs vilken min utetemp skall man ställa in?

Mina inställningar är:
Rumsgivare                 ja
Elpanna  oC         40
Elpanna max kW              6.0
Elpanna nedre  oC      50
Elpanna nedre  kW      6
Fördr shunt                 180
Huvudsäkring  A              20
Extra VV min              60
Extra VV Elpanna oC      60
Fjärrstyrning              NS

Inst husparametrar
-   Max framledn oC      60
-   Min framledn      frÃ¥n
-   Husvärme frÃ¥n oC   16
-   Huskurva
o   Lutning oC              46
o   Justering oC           0

Min utetemp oC             -15
Semester                frÃ¥n
CTC EcoEl 1550 + EcoAir 105, installerad under 2008. 1-plansvilla byggd 1937 i Stockholm. Boyta 100m2 inkl. källarplan.

Utloggad Patrik_N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #18 skrivet: 05 februari 2012, 21:24:40 »
sth:
Jag skulle säga att du borde vara nöjd :)
Varje gång pumpen går så sparar du ju pengar i princip jämfört med eldrift, om än rätt lite vid 10-15 minus.
Min har gått c:a 4,5h senaste 24h, med en massa starter (minns inte antalet nu).
Då har det knappt varit kallare än -12 och bara 6-8 minus sen 12-tiden på dagen.
Begriper inte riktigt hur jag skall få den att gå mer, det är ju nu jag vill ha den "24/7".
1 planshus m. källare (Mockfjärdshus, modell 'Villa Välja') byggt -78, Blekinge/Karlskrona/Jämjö.
CTC EcoAir 107 + EcoEl.
117 + 118kvm, vattenburet i 1-rörsystem.
Siktar på 13000kWh/år totalt!

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hastighet på radiatorpumpen
« Svar #19 skrivet: 06 februari 2012, 20:33:14 »
Precis, det finns ingen givare för returen från radiatorerna, men den lämnas där VP tar vattnet så den bör hålla tempen som VPin visar.
Min pump bryter normalt på 48º och VPmax är 55º, så det är nog samma värde här. (7º)

Jag kör radiatorpumpen på lägsta hastighet för att få så låg temp som möjligt, när det är kris på VPin.
Om det blir kallt och pumpen spärras, kör jag i stället på max för att få så hög temp som möjligt på radiatorerna, eftersom jag har ettrörssystem.

erp

Erp , kan du förklara lite mer ingående varför man skall ha högsta hastigheten på radiatorpumpen vid enbart elpatrondrift och lägsta hastigheten vid värmepumpsdrift.
Jag har samma system som du och även ettrörssystem och behöver också ca 60 grader i framledning vid minus 15 grader,
Men detta med högsta hastighet vid elpatrondrift har jag inte sett någon tala om här på forumet.
Jag har kört med lägsta hastigheten hela tiden, eftersom alla sakkunniga här på forumet säger att radiatorerna då tar upp mer värme och alltså kan avge mer värme.
Vad säger du ?

sgolsson
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #20 skrivet: 06 februari 2012, 20:51:33 »
Radiatorcirkulation diskuterades i en anna tråd, under "Radiatorer", och förenklat beskrev dom det som att med högre cirkulation är hela radiatorn varmare och avger därför mer värme. Vid lägre fart på vattnet så kyls det av och det blir flera graders skillnad i temp mellan in och ut på radiatorn, och därför avger den mindre värme.
Jag gjorde som erp sa och ökade farten nu när vi hade -30, och det blev varmare. Sen hann jag inte sänka idag när det plötsligt blev -2, så VP blev inte glad... Men ikväll är det liks -15 and dropping så den får gå på högfart nu. I vårt hus ger det faktiskt 1-2 grader varmare med radiatorpumpen på III jämfört med I.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #21 skrivet: 06 februari 2012, 21:32:30 »
Ju långsamare cirkulationspumpen går, ju kallare hinner ju radiatorerna bli innan nytt varmt vatten når dom.
Extremfallet är ju att stoppa pumpen, men ju snabbare pumpen går ju lägre delta på framledning/returledning.

När värmepumpen går, vill jag ha så högt delta som möjligt, för att inte pumpen ska stoppas av för hög retur.
När värmepumpen är spärrad, vill jag ha så lågt delta som möjligt, så att radiatorerna håller så hög temp som möjligt, framför allt den sista i varje slinga eftersom jag har ett-rörssystem.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #22 skrivet: 06 februari 2012, 22:54:01 »
Ju långsamare cirkulationspumpen går, ju kallare hinner ju radiatorerna bli innan nytt varmt vatten når dom.
Extremfallet är ju att stoppa pumpen, men ju snabbare pumpen går ju lägre delta på framledning/returledning.

När värmepumpen går, vill jag ha så högt delta som möjligt, för att inte pumpen ska stoppas av för hög retur.
När värmepumpen är spärrad, vill jag ha så lågt delta som möjligt, så att radiatorerna håller så hög temp som möjligt, framför allt den sista i varje slinga eftersom jag har ett-rörssystem.

erp

OK, jag börjar förstå.
Men det innebär väl man får ut mer värme om man alltid kör på högsta hastigheten ?
Även när man inte behöver bekymra sig för att VP in blir för högt ?
I mitt fall är jag behov av att få ut mer värme av systemt - oavsett om jag kör bara med elpatroner eller med värmepumpen.
Jag har inte några större problem med att VP in blir för högt.
Dels för att jag har Polar Edition och dels för att jag redan vid minus 8 grader kopplar bort värmepumpen för att den ger för dålig effekt. Jag måste alltså spetsa ganska mycket när det blir kallt.
Huset är inte så där välisolerat och vi vill ha mellan 21-22 grader inomhus.

Så om man bortser från För högt VP in eller det ekonomiska så är det alltså bäst att köra med högsta hastigheten om man vill ha maximal värme ur systemet ?

sgolsson
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #23 skrivet: 06 februari 2012, 23:38:47 »
Japp, helt rätt uppfattat. Det blir varmare med högre fart på raiatorpumpen.
Jag har ungefär samma läge som du, dvs jag behöver fÃ¥ ur sÃ¥ mycket värme som möjligt ur dom alltför fÃ¥ och smÃ¥ elementen pÃ¥ nedre planet. Jag har försökt trimma systemet för att fÃ¥ sÃ¥ bra verkningsgrad som möjligt pÃ¥ VP till sÃ¥ lÃ¥g utetemp som möjligt, men resten av familjen börjar tycka att det är konstigt att vi har varmare inne när det är -25 ute (bara elpatroner), än när det är -5 (VP-drift), sÃ¥ jag mÃ¥ste nog ge upp. Men till nästa vinter ska jag fixa fler och större radiatorer till nedre planet. DÃ¥ ska det bli andra bullar! Jag har gett mig tusan pÃ¥ att det ska gÃ¥ att köra VPn ner till -15.  ;D
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Patrik_N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #24 skrivet: 07 februari 2012, 11:40:17 »
Kan väl återkoppla lite att jag fått styr på systemet (iaf lite..).
Jag har sänkt från läge 2 till 1 på cirk.pump för radiatorerna. Jag sänkte elpatron övre till 1,5kW (vi har haft 5-8 minus).
Nu har jag VPin som ligger på 45-48 och goda drifttider på pumpen, samt anständig elförbrukning (~3kWh/timme totalt värme+hush.)
Mycket tacksam för tipsen här.
1 planshus m. källare (Mockfjärdshus, modell 'Villa Välja') byggt -78, Blekinge/Karlskrona/Jämjö.
CTC EcoAir 107 + EcoEl.
117 + 118kvm, vattenburet i 1-rörsystem.
Siktar på 13000kWh/år totalt!

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #25 skrivet: 07 februari 2012, 21:11:21 »
[quote author=sgolsson
OK, jag börjar förstå.
Men det innebär väl man får ut mer värme om man alltid kör på högsta hastigheten ?
Även när man inte behöver bekymra sig för att VP in blir för högt ?
I mitt fall är jag behov av att få ut mer värme av systemt - oavsett om jag kör bara med elpatroner eller med värmepumpen.
Jag har inte några större problem med att VP in blir för högt.
Dels för att jag har Polar Edition och dels för att jag redan vid minus 8 grader kopplar bort värmepumpen för att den ger för dålig effekt. Jag måste alltså spetsa ganska mycket när det blir kallt.
Huset är inte så där välisolerat och vi vill ha mellan 21-22 grader inomhus.

Så om man bortser från För högt VP in eller det ekonomiska så är det alltså bäst att köra med högsta hastigheten om man vill ha maximal värme ur systemet ?

sgolsson
[/quote]

Jag förstår inte varför du slår av VP vid -8 pga för dålig effekt? Din VP är ju byggd för att användas till -20c om än i sällskap med sin sämre kusin elpatronen när det behövs-

Tanken är ju att VP skall gå 24h om dygnet och ge vad han kan och sedan spetsar man de sista kw med elpatronen eller hur...
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #26 skrivet: 07 februari 2012, 21:14:28 »
Såg någonstans på detta forum ett uppmätt COP på en Luft/vatten från CTC vid minus -13c då var COP ändå 2,1 vilket är helt ok besparing om VP då drar runt 2kw sparar du i runda slängar 50kwh/dygn
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #27 skrivet: 07 februari 2012, 21:27:12 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10324.msg98507#msg98507

Saxat från tråden ovan, avser en Nibe men nog ungefär samma för CTC

fick svar  ang effekt/tillfördefekt pÃ¥ nibes nya chatt som de har pÃ¥ sin hemsida men de hade bara ner till -15 ºC

vid -15 45 ºC framled   ger 2020-8  4,4kw och tillförd 2,1. Ger ett cop pÃ¥ 2,1
vid -15 55 ºC framled   ger 2020-8  4,3kw och tillförd 2,4. Ger ett cop pÃ¥ 1,8

är säkert ett avdrag på avfrost på -10% men det glömde jag fråga
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #28 skrivet: 07 februari 2012, 23:26:01 »
EcoAir ger ett COP på ca 2 så länge den går att köra. Så jag sitter och räknar på hur jag ska bygga ut radiatorerna på nedre planet för att få så låg framledning som möjligt, så jag kan köra VP ner till åtminstone -15. Polar Edition kan visserligen jobba till -20, men då har kapaciteten sjunkit så maxVPut är bara 44 ºC vilket gör att VPn stoppar på VPin = 37 ºC. Vid -15 är motsvarande värden 50/43, och det ska kunna funka nästan utan elspets för oss, nästa vinter.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Borde inte pumpen gå för fullt nu? EcoAir 107
« Svar #29 skrivet: 08 februari 2012, 21:13:04 »
Mitt inlägg om COP var riktat till sgolsson som stängde av VP vid -8c, verkade inte optimalt utifrån besparing på el...
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!