Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 08 februari 2012, 21:22:26 »

Håller med! Så länge pumpen kan gå så ger den ju mer än den drar.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 08 februari 2012, 21:13:04 »

Mitt inlägg om COP var riktat till sgolsson som stängde av VP vid -8c, verkade inte optimalt utifrån besparing på el...
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 07 februari 2012, 23:26:01 »

EcoAir ger ett COP på ca 2 så länge den går att köra. Så jag sitter och räknar på hur jag ska bygga ut radiatorerna på nedre planet för att få så låg framledning som möjligt, så jag kan köra VP ner till åtminstone -15. Polar Edition kan visserligen jobba till -20, men då har kapaciteten sjunkit så maxVPut är bara 44 ºC vilket gör att VPn stoppar på VPin = 37 ºC. Vid -15 är motsvarande värden 50/43, och det ska kunna funka nästan utan elspets för oss, nästa vinter.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 07 februari 2012, 21:27:12 »

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10324.msg98507#msg98507

Saxat från tråden ovan, avser en Nibe men nog ungefär samma för CTC

fick svar  ang effekt/tillfördefekt på nibes nya chatt som de har på sin hemsida men de hade bara ner till -15 ºC

vid -15 45 ºC framled   ger 2020-8  4,4kw och tillförd 2,1. Ger ett cop på 2,1
vid -15 55 ºC framled   ger 2020-8  4,3kw och tillförd 2,4. Ger ett cop på 1,8

är säkert ett avdrag på avfrost på -10% men det glömde jag fråga
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 07 februari 2012, 21:14:28 »

Såg någonstans på detta forum ett uppmätt COP på en Luft/vatten från CTC vid minus -13c då var COP ändå 2,1 vilket är helt ok besparing om VP då drar runt 2kw sparar du i runda slängar 50kwh/dygn
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 07 februari 2012, 21:11:21 »

[quote author=sgolsson
OK, jag börjar förstå.
Men det innebär väl man får ut mer värme om man alltid kör på högsta hastigheten ?
Även när man inte behöver bekymra sig för att VP in blir för högt ?
I mitt fall är jag behov av att få ut mer värme av systemt - oavsett om jag kör bara med elpatroner eller med värmepumpen.
Jag har inte några större problem med att VP in blir för högt.
Dels för att jag har Polar Edition och dels för att jag redan vid minus 8 grader kopplar bort värmepumpen för att den ger för dålig effekt. Jag måste alltså spetsa ganska mycket när det blir kallt.
Huset är inte så där välisolerat och vi vill ha mellan 21-22 grader inomhus.

Så om man bortser från För högt VP in eller det ekonomiska så är det alltså bäst att köra med högsta hastigheten om man vill ha maximal värme ur systemet ?

sgolsson
[/quote]

Jag förstår inte varför du slår av VP vid -8 pga för dålig effekt? Din VP är ju byggd för att användas till -20c om än i sällskap med sin sämre kusin elpatronen när det behövs-

Tanken är ju att VP skall gå 24h om dygnet och ge vad han kan och sedan spetsar man de sista kw med elpatronen eller hur...
Skrivet av: Patrik_N
« skrivet: 07 februari 2012, 11:40:17 »

Kan väl återkoppla lite att jag fått styr på systemet (iaf lite..).
Jag har sänkt från läge 2 till 1 på cirk.pump för radiatorerna. Jag sänkte elpatron övre till 1,5kW (vi har haft 5-8 minus).
Nu har jag VPin som ligger på 45-48 och goda drifttider på pumpen, samt anständig elförbrukning (~3kWh/timme totalt värme+hush.)
Mycket tacksam för tipsen här.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 06 februari 2012, 23:38:47 »

Japp, helt rätt uppfattat. Det blir varmare med högre fart på raiatorpumpen.
Jag har ungefär samma läge som du, dvs jag behöver få ur så mycket värme som möjligt ur dom alltför få och små elementen på nedre planet. Jag har försökt trimma systemet för att få så bra verkningsgrad som möjligt på VP till så låg utetemp som möjligt, men resten av familjen börjar tycka att det är konstigt att vi har varmare inne när det är -25 ute (bara elpatroner), än när det är -5 (VP-drift), så jag måste nog ge upp. Men till nästa vinter ska jag fixa fler och större radiatorer till nedre planet. Då ska det bli andra bullar! Jag har gett mig tusan på att det ska gå att köra VPn ner till -15.  ;D
Skrivet av: sgolsson
« skrivet: 06 februari 2012, 22:54:01 »

Ju långsamare cirkulationspumpen går, ju kallare hinner ju radiatorerna bli innan nytt varmt vatten når dom.
Extremfallet är ju att stoppa pumpen, men ju snabbare pumpen går ju lägre delta på framledning/returledning.

När värmepumpen går, vill jag ha så högt delta som möjligt, för att inte pumpen ska stoppas av för hög retur.
När värmepumpen är spärrad, vill jag ha så lågt delta som möjligt, så att radiatorerna håller så hög temp som möjligt, framför allt den sista i varje slinga eftersom jag har ett-rörssystem.

erp

OK, jag börjar förstå.
Men det innebär väl man får ut mer värme om man alltid kör på högsta hastigheten ?
Även när man inte behöver bekymra sig för att VP in blir för högt ?
I mitt fall är jag behov av att få ut mer värme av systemt - oavsett om jag kör bara med elpatroner eller med värmepumpen.
Jag har inte några större problem med att VP in blir för högt.
Dels för att jag har Polar Edition och dels för att jag redan vid minus 8 grader kopplar bort värmepumpen för att den ger för dålig effekt. Jag måste alltså spetsa ganska mycket när det blir kallt.
Huset är inte så där välisolerat och vi vill ha mellan 21-22 grader inomhus.

Så om man bortser från För högt VP in eller det ekonomiska så är det alltså bäst att köra med högsta hastigheten om man vill ha maximal värme ur systemet ?

sgolsson
Skrivet av: erp
« skrivet: 06 februari 2012, 21:32:30 »

Ju långsamare cirkulationspumpen går, ju kallare hinner ju radiatorerna bli innan nytt varmt vatten når dom.
Extremfallet är ju att stoppa pumpen, men ju snabbare pumpen går ju lägre delta på framledning/returledning.

När värmepumpen går, vill jag ha så högt delta som möjligt, för att inte pumpen ska stoppas av för hög retur.
När värmepumpen är spärrad, vill jag ha så lågt delta som möjligt, så att radiatorerna håller så hög temp som möjligt, framför allt den sista i varje slinga eftersom jag har ett-rörssystem.

erp
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 06 februari 2012, 20:51:33 »

Radiatorcirkulation diskuterades i en anna tråd, under "Radiatorer", och förenklat beskrev dom det som att med högre cirkulation är hela radiatorn varmare och avger därför mer värme. Vid lägre fart på vattnet så kyls det av och det blir flera graders skillnad i temp mellan in och ut på radiatorn, och därför avger den mindre värme.
Jag gjorde som erp sa och ökade farten nu när vi hade -30, och det blev varmare. Sen hann jag inte sänka idag när det plötsligt blev -2, så VP blev inte glad... Men ikväll är det liks -15 and dropping så den får gå på högfart nu. I vårt hus ger det faktiskt 1-2 grader varmare med radiatorpumpen på III jämfört med I.
Skrivet av: sgolsson
« skrivet: 06 februari 2012, 20:33:14 »

Precis, det finns ingen givare för returen från radiatorerna, men den lämnas där VP tar vattnet så den bör hålla tempen som VPin visar.
Min pump bryter normalt på 48º och VPmax är 55º, så det är nog samma värde här. (7º)

Jag kör radiatorpumpen på lägsta hastighet för att få så låg temp som möjligt, när det är kris på VPin.
Om det blir kallt och pumpen spärras, kör jag i stället på max för att få så hög temp som möjligt på radiatorerna, eftersom jag har ettrörssystem.

erp

Erp , kan du förklara lite mer ingående varför man skall ha högsta hastigheten på radiatorpumpen vid enbart elpatrondrift och lägsta hastigheten vid värmepumpsdrift.
Jag har samma system som du och även ettrörssystem och behöver också ca 60 grader i framledning vid minus 15 grader,
Men detta med högsta hastighet vid elpatrondrift har jag inte sett någon tala om här på forumet.
Jag har kört med lägsta hastigheten hela tiden, eftersom alla sakkunniga här på forumet säger att radiatorerna då tar upp mer värme och alltså kan avge mer värme.
Vad säger du ?

sgolsson
Skrivet av: Patrik_N
« skrivet: 05 februari 2012, 21:24:40 »

sth:
Jag skulle säga att du borde vara nöjd :)
Varje gång pumpen går så sparar du ju pengar i princip jämfört med eldrift, om än rätt lite vid 10-15 minus.
Min har gått c:a 4,5h senaste 24h, med en massa starter (minns inte antalet nu).
Då har det knappt varit kallare än -12 och bara 6-8 minus sen 12-tiden på dagen.
Begriper inte riktigt hur jag skall få den att gå mer, det är ju nu jag vill ha den "24/7".
Skrivet av: sth
« skrivet: 05 februari 2012, 19:58:57 »

När det var nollgradigt ute så var drifttiden/24h för min värmepump ca 15,5h med 20 starter.  Vid -10 gick pumpen i princip dygnet runt.  Jag tycker det verkar var mycket jämfört med vad som har nämnts i denna tråd.  Är det ok eller bör jag ändar mina inställningar?  Hur vet man när värmepumpen kostar mer än den ger i värme, dvs vilken min utetemp skall man ställa in?

Mina inställningar är:
Rumsgivare                 ja
Elpanna  oC         40
Elpanna max kW              6.0
Elpanna nedre  oC      50
Elpanna nedre  kW      6
Fördr shunt                 180
Huvudsäkring  A              20
Extra VV min              60
Extra VV Elpanna oC      60
Fjärrstyrning              NS

Inst husparametrar
-   Max framledn oC      60
-   Min framledn      från
-   Husvärme från oC   16
-   Huskurva
o   Lutning oC              46
o   Justering oC           0

Min utetemp oC             -15
Semester                från
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 februari 2012, 20:15:17 »

erp, du verkar skruva en hel del på inställningar av pump och parametrar under drift beroende på väder och status. Har du någon känsla för hur mycket el du sparar på det? Själv är jag lite lat och försöker som bäst att hitta en "tillräckligt bra" inställning och nöja mig med kanske 3 årstidsändringar per år men finns det stora pengar att spara på att köra mer aktivt skall man kanske tänka om!
Nej, jag skruvar faktiskt inte så mycket. Jag har egentligen bara ett bekymmer, att jag behöver 60º fram vid 15 minusgrader och då stoppas pumpen av för hög retur redan vid noll ibland. Jag kör med samma inställningar under året, bortsett från vintern, med elpannan på 37º och 1,5 kW. Det gör att patronen går aldrig in om inte framledningen kräver det. Sedan vet jag 1,5 kW räcker inte till för att ge för varm retur och när det blir 6-7 minusgrader behövs 3,0 kW för att det inte ska bli för kallt och vid -12º spärras pumpen.
Jag vet alltså i stort sett alltid när och om jag behöver göra någonting, jag duschar varje dag intill pannan och slänger ett öga på den då.

erp
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 februari 2012, 19:36:00 »

Jag försöker hitta två lägen. Ett där jag kan trimma systemet lite när jag liks håller koll på det, och ett "säkerhetsläge" som ger bra temp inne och tillräckligt med duschvatten när jag inte är hemma (av familjeskäl). Jag har en känsla av att fabriksinställningarna ger just det senare, dvs huset hålls varmt och det finns VV, men det minimerar inte elförbrukningen.
Skrivet av: borgen
« skrivet: 04 februari 2012, 19:10:19 »

erp, du verkar skruva en hel del på inställningar av pump och parametrar under drift beroende på väder och status. Har du någon känsla för hur mycket el du sparar på det? Själv är jag lite lat och försöker som bäst att hitta en "tillräckligt bra" inställning och nöja mig med kanske 3 årstidsändringar per år men finns det stora pengar att spara på att köra mer aktivt skall man kanske tänka om!
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 februari 2012, 18:21:16 »

Precis, det finns ingen givare för returen från radiatorerna, men den lämnas där VP tar vattnet så den bör hålla tempen som VPin visar.
Min pump bryter normalt på 48º och VPmax är 55º, så det är nog samma värde här. (7º)

Jag kör radiatorpumpen på lägsta hastighet för att få så låg temp som möjligt, när det är kris på VPin.
Om det blir kallt och pumpen spärras, kör jag i stället på max för att få så hög temp som möjligt på radiatorerna, eftersom jag har ettrörssystem.

erp
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 februari 2012, 18:14:59 »

Både laddpump (det är väl den närmast ovanför tanken?) och cirk.pumpen (högre ovanför) står på läge 2.

Laddpumpen (den som laddar EcoAir) sitter under tanken på en EcoEl 1550. Du ser den inte om du inte plockar loss frontplåten.
Skrivet av: KajF
« skrivet: 04 februari 2012, 18:14:22 »

Ok! Nu lärde jag mig lite till  Thumbsup
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 februari 2012, 18:12:02 »

Om det är bra skiktning i pannan så har returen från radiatorerna ungefär samma temperatur som vattnet ut till VP, eftersom dom sitter på ungefär samma nivå i tanken. Men det förutsätter att alla cirkulationspumpar går på ganska låg fart, både laddpumpen till VP och radiatorpumpen.
Skrivet av: KajF
« skrivet: 04 februari 2012, 18:08:25 »

Som en enkel tumregel borde man väl kunna säga att brytgränsen för när man lika gärna kan spärra VP på utetemp, är när returen från radiatorerna har samma temp som stoppvärdet på VPin?

När ni skriver "returen från radiatorerna" är det vpin ni menar då?
Hur vet man/var kan man se ºC på returen?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 februari 2012, 17:40:45 »

Jag försöker beräkna hur alla olika värden hänger ihop, max VPut, stoppvärdet för VPin, vad VP i realiteten kan leverera som VPut, krav framledning, osv, och har nog snart fått ihop det. :)

Som en enkel tumregel borde man väl kunna säga att brytgränsen för när man lika gärna kan spärra VP på utetemp, är när returen från radiatorerna har samma temp som stoppvärdet på VPin?

En till konkret fråga: På PolarEdition är det 7 graders skillnad mellan max VPut och stoppvärdet på VPin. Vad är motsvarande diff på en vanlig EcoAir?
 
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 februari 2012, 17:06:46 »

Just nu ser det ut så här på min anläggning.
Ute -10ºC
Rum 20 (20)
Panna 55 (68)
Framledning 54 (61)
Undre panna 50 (52)
VP in/ut = 47/51

Elpatron = 3,0 kW

Rumsgivaren har ökat börvärdet på framledningen några grader.
Undre pannans givare sitter i pannan, VP in/ut sitter i pumpen strax innanför anslutningarna.
erp
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 februari 2012, 16:27:18 »

180

Det tar alltså 3 timmar innan shunten tar allt vatten från övre pannan.
När det börjar närma sig för övre pannan att gå in, hinner pumpen flera gånger ifatt börvärdet, så att fördröjningen börjar om på noll igen.

Men det enda sättet att få pumpen att gå, när det börjar bli för varmt på VPin, är att se till att inte patronen värmer för mycket.
Det mest drastiska är ju att helt enkelt nolla elpatronen, då kommer inte pumpen att stoppas av VPin.
Därifrån gäller det att hitta ett lagom effektläge, som gör att man inte når börvärdet på övre pannan eller framledningen.
Jag har allt som oftast ett börvärde flera grader under framledningens börvärde, men ändå varmt i huset, det kan vara en halv grad under vad det borde vara.

Under natten kan det sjunka något, men under dagen med solens hjälp och kvällen med TV och lite lampor och annat jämnar det ut sig.
Det här håller givetvis inte hur länge som helst, vid -12º spärrar jag pumpen och kör på 6 +4,5 kW, men det är inte ofta det blir så kallt här nere, framför allt inte under dagtid.

erp
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 februari 2012, 15:36:47 »

Jag kan köra ut 55º på framledningen vid -8º ute så här.
Shunten tar vatten från övre pannan, som bara orkar hålla 55-56 grader med effekten satt till 1,5-3,0 kW.
Vad har du för shuntfördröjning när det är -8?
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 februari 2012, 15:14:09 »

Jag kan köra ut 55º på framledningen vid -8º ute så här.
Shunten tar vatten från övre pannan, som bara orkar hålla 55-56 grader med effekten satt till 1,5-3,0 kW.
Returvattnet från radiatorerna kan vara ca 10-12 grader under framledningen med rätt fart på cirk.pumpen alltså 43-45 grader här.
Pumpen går då ca 17-18 timmar och värmer returvattnet någon grad och sedan värms vattnet lite till i övre pannan.

Man kan alltså få pumpen att gå ganska länge genom att hålla ner effekten på elpatronen så att övre pannan inte går upp till mer än knappt börvärdet på framledningen. Ofta ligger min övre panna flera grader under framledningens börvärde och i och med detta ligger även framledningen under börvärdet, men pumpen går nästan jämt.

Nattetid kan framledningen ligga 5-6 grader under börvärdet men temperaturen i huset går sällan ner med mer än någon grad, och när solen går upp värms huset upp genom ett jättefönster mot söder och börvärdet sjunker på framledningen så att dagtid kan det bli upp mot 24º i vardagsrummet en vacker vinterdag.

Ska man få pumpen att gå, när framledningen vill ha så hög temp att det riskerar att stoppa pumpen på VPin, så gäller det att låta shunten ta vatten från övre pannan men hålla ner effekten så att inte vattnet blir varmare än att radiatorreturen ligger under värdet som stoppar pumpen.

Jag kör med patronen på 1,5 kW och så länge det är plusgrader går inte shunten över mot övre pannan. När den gör det orkar inte övre pannan upp till pannans börvärde och vid 6-7 minusgrader kan jag höja patronen till 3 kW utan att pumpen stoppas.
Skrivet av: Patrik_N
« skrivet: 04 februari 2012, 14:26:37 »

Hej, två mycket intressanta svar för en novis.
VPin ligger just nu på 45, temp i nedre tank 47(49) och kompressorn körde för tillfället.
Nu är det -7 ute c:a.
Både laddpump (det är väl den närmast ovanför tanken?) och cirk.pumpen (högre ovanför) står på läge 2.

När du Rickard skriver "...börvärdet passerar 50 grader och...". Avser du på framledningen då?

Alla termostater är helt öppna och fungerande, utom den i sovrummet som är lite strypt i läge 3 av 4.
"Du ökar den avgivna effekten genom att öppna alla termostater, öka varvtalet på cirkpumpen."
Borde jag inte sänka varvtalet för att få vattnet ute längre?

Ett litet sidospår. Jag har tre 1-wire DS18S20 liggande. Kan jag sätta dessa o mäta något lämpligt värde på pannan?
Vad är mest intressant att veta för värden?
Eller går allt att läsa av i menyerna? ("jobbigt" eftersom det är i källaren..) :)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 februari 2012, 14:00:33 »

Kompressorn stoppas antagligen av för hög VPin.
Min erfarenhet är att det är två saker som kan orsaka detta utan att nåt är fel. Den ena är att man behöver mycket högre framledning än vad VP kan leverera, den andra att cirk.pumparna går för fort så skiktningen försvinner.

EcoAir har ett inbyggt stoppvärde som är ca maxVPut - 7º.
Vid -10 ute kan en vanlig EcoAir leverera 52º på VPut och då stoppar den alltså på ca 45º VPin. Om du har lagt huskurvan på 55 så behöver du ungefär 50º på framledningen. När tanken är skiktad som den ska så är returen från radiatorerna ungefär lika med VPin. VP:n kan bara höja temperaturen ca 4º vid -10, så i praktiken kan du inte få ut mer än ca 49º ur VP då.

Om radiatorpumpen och/eller laddpumpen till VP går för fort så störs skiktningen och då stiger VPin av det skälet.
Kolla att VPin är 3-4 grader lägre än tempen i nedre tanken, och kolla om räkneverket till shuntfördröjningen har räknat ner till 0.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 februari 2012, 13:41:58 »

Jag tror det finns en gräns för hur mycket varmare vatten värmepumpen tillåts göra än vad det är kallt ute.
Om de gränsen är 60 grader (som jag har för mig) så innebär det att kompressorn inte tillåts starta när börvärdet passerar 50 grader och du har kallare än -10 grader ute.

För att komma tillrätta med detta måste du öka radiatorernas avgivna effekt vid en viss given värme, så att du kan dra ned kurvan i värmepumpen, vilket i sin tur gör att du kommer under >60°C-gränsen.
Du ökar den avgivna effekten genom att öppna alla termostater, öka varvtalet på cirkpumpen.
Om det då blir varmare i huset så kan du sänka kurvan i reglerdatorn.
Eller helt enkelt dra ned kurvan så att kompressorn hoppar igång igen, och istället för att spetsa värmen med el i pannan, spetsa med t.ex. en cupevärmare eller elektrisk fläktradiator för att få tillräckligt varmt i huset.
Skrivet av: Patrik_N
« skrivet: 04 februari 2012, 13:33:15 »

Senaste dygnen har det legat på c:a -10 i snitt (pendlat 8-13 minus ungefär).
Kollade tidigare idag samt igårkväll. Då hade pumpen gått 8h med 15 starter.
När jag kollade nu, "nytt dygn" så har den gått 8min (!!) med 18 starter..

Jag har en 1-wire tempmätare i samma hus som utegivaren till VP:n och som lägst har det varit -13,8 (de brukar ha lika värden) så det har inte varit för kallt för VP:n (som brukar visa någon grad varmare).

Jag får ju känslan att någon är fel, för visst borde den gå typ dygnet runt nu?
Finns inga fel registrerade. Körde jag funktionstest på kompressorn så gick den igång + fläkten.
Det finns heller ingen som helst ens antydan till is.

Gjorde en "norsk reset" och när jag slog på strömmen igen skymtade det för bi typ "kompressor hög".
Kollar jag i aktuell drift går den dock inte.
Laddpumpen går/står som till (vad gör den?)

Mina inställningar

El panna/nedre   50/50
El panna max   7,5kW
El panna nedre max  6kW
Förd. shunt  180
Huvudsäkring  20A
Extra vv min  120
VV elpanna  60gr.
Max. framledning  55gr.
Min framledning  från
Huskurva lutning  55
   Justering  0
Min. ute  -15
VP max  55
VP min  35
Stopp hetgas  120gr.
Diff start/stopp 5gr.
Startfördröjning  10
Elpatron nedre  6kW


Har någon några tips, eller "ska det vara såhär"?
Installatören får jag nog inte tag på förrän måndag, om nu något skulle vara fel.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!