Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar  (läst 6115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #15 skrivet: 05 maj 2018, 04:13:35 »
Så komfortläge är lika med extra varmvatten? Används elpatron för att få det? eller gör pumpen en extra lång körning?
Är det lätt att styra det, kanske med ett knapptryck från en kontrollpanel inne i bostaden?
Lätt att programmera, så att du alltid har vv när folk ska duscha på morron?
Och är du nöjd med hur vp fungerar? :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #16 skrivet: 05 maj 2018, 09:54:30 »
De olika varmvattenlägena är helt enkelt hur varmt vattnet värms i tanken. I ekonomiläget så värms tanken till 50 grader och varmvattnets börvärde ut ur värmeväxlaren är 45 grader. I normalläget är det 60 respektive 50 grader och i komfortläget 60 respektive 45. Orsaken till att komfortläget bara har 45 grader ut är att få bra varmvattenmängd i testerna enligt representanten som jag pratade med. Det är dock fullt konfigurerbart efter eget huvud i alla lägena. Det går också att ställa in om man vill använda elpatronen vid varmvatten eller inte.

Det finns även en schemaläggningsfunktion om man vet att det behövs mer VV  vid vissa tider men den har jag inte använt. Däremot sÃ¥ har jag satt pÃ¥ extra VV via appen nÃ¥gra gÃ¥nger. Skulle tro att det här är ganska standardfunktioner pÃ¥ alla etablerade märken.

Allt är fö enkelt att programmera via displayen på pumpen och det verkar som om displayen är flyttbar till andra rum då den är löstagbar och kopplad med en vanlig nätverkskabel.

Vad gäller VV-tempen så har jag bara märkt av det vid handdisk men då har vi gamla kranar som kan spola med väldigt högt flöde. Med nyare snålspolande grejor så tror jag inte det märks av. I duschen som är nyrenoverad så har det alltid varit tillräckligt varmt, även vid långduschar. Och då kör jag ekonomiläget.

Jag är nöjd med pumpen, den tuffar pÃ¥ och gör inget väsen av sig. Tror nog jag hade varit nöjd med vilket av de andra etablerade märkena som  helst ocksÃ¥ men jag valde främst efter installatör och han körde med CTC.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!