Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Innegivare eller utegivare  (läst 16256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #45 skrivet: 22 februari 2006, 07:40:54 »
Vad jag förstått av Thermias manualer så parallellförskjuts kurvan 3 grader för varje grad som temperaturen skiljer sig från börvärdet. Är detta värde spikat, eller finns det också på Thermia möjlighet att vikta själv?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #46 skrivet: 02 april 2006, 23:21:47 »
Du ska ha både rumsgivare och utegivare oavsett fabrikat på pumpen.
Nästan alla avråder från rumsgivare.. enda förklaring är att det kanske tar tid att justera.
Men det fixar du själv med hjälp abv oss. Det är "idiotbra" med rumsgivare (och utegivare)
så är det bara!

Ang Thermia samma pÃ¥ den kan justeras mellan 1 o 5  i styrdatorn. det ger ocksÃ¥ mellan 1 och 5 graders ändring (parallellförflyttning) av kurvan för  varje grads diff mellan är o bör värde inomhus.

På äldre fanns det även läge 0 där den kopplades bort helt...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #47 skrivet: 03 april 2006, 21:56:32 »
 :D
Bertils påstående att man skall ha både ock är helt korekt. :P a:gl studs

Jag har som jag tidigare skrev erfarenhet av två anläggningar en med både ock och en med enbart utomhus.

Den största orsaken till att de inte vill instalera tvÃ¥ givare är att det tar ett tag att synka dessa  huvuddunk huvuddunk huvuddun

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #48 skrivet: 04 april 2006, 10:54:51 »
Men som sagt med råd från oss går det enkelt och ganska snabbt.
Arbetsinsatsen är inte alls stor om man bor på stället värre om en inst ska göra "hembesök" med restid mm.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #49 skrivet: 04 april 2006, 13:50:52 »
Det gäller att man hittar ett bra ställe att sätta innegivaren på också.

Jag installerade min givare snyggt, tycker jag själv, med dold kabeldragning genom väggen.

Tyvärr visade det sig att det var tidernas kallras just där, och det accentuerades genom att vi byggde väggfasta bokhyllor i rummet på andra sidan väggen, och byggde då in elcentralen i ett skåp precis bakom givaren. I det skåpet var det minusgrader när det var som kallast, och väggen där givaren sitter är då ca 2-3 grader kallare än väggen en meter därifrån .

Jag har skummat upp mot taket, och den värsta blÃ¥sten är borta, men det blir fortfarande kallare där än övriga väggar, sÃ¥ jag fÃ¥r lov att hitta ett annat ställe för givaren.  >:(
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #50 skrivet: 09 april 2006, 21:28:29 »
En innegivare är kanon, men är den felplacerad är den ett h-e. När min systers CTC installerades så satte installatören innegivaren på sämsta tänkbara ställe; I fönsternischen till ett dragit söderfönster bredvid ytterdörren...
Detta innebar att på dagen när solen skev så låg är-värdet på 3ºC mer än i verkligenheten. Kompressorn stängde av sig och innetempen sjönk. När solen gick ner så upptäckte den att innertempen hade sjunkit, dessutom så drog det kallt från fönstret = är-värdet låg 5ºC under bör.. Då kallades kompressorn och hela elpatronen på 9kW in för att få upp tempen igen.. fiR:

Varför satte då installatören innegivaren på det stället? Jo, det var en vägg mindre att borra igenom... huvuddunk
Nu är givaren flyttad till en innervägg i ett rum i norr.. Det funkar myyycket bättre nu! *vinkar*
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #51 skrivet: 11 april 2006, 11:12:27 »
Hur funkar det egentligen? Måste man "programmera" VP att alltid ta hänsyn till innegivare eller kan man efter eget tycke koppla in och ur en sådan??
Tex kunde man tänka sig att man endast använder innegivare under vår/höst då man ev har problem med att få en stabil temp pga solens instrålning på fasad och genom fönster men samtidigt en relativt låg lufttemp som ju påverkar utegivaren.
Men så kopplar man ur den på vintern för att inte får kallt i källaren när man eldar i vedkaminen de där mysiga kvällarna i vintermörkret. Kaminen värmer ju upp de övre våningarna och om då VP drar ned för mycket blir det för kallt i källaren dit kaminens värme inte når.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #52 skrivet: 11 april 2006, 11:20:43 »
Hur funkar det egentligen? Måste man "programmera" VP att alltid ta hänsyn till innegivare eller kan man efter eget tycke koppla in och ur en sådan??
I mitt fall finns det en funktion som kallas "rumsgivarpåverkan" i reglersystemet. Man kan där justera "förändringsfaktorn", som bestämmer hur mycket givaren skall påverka värmesystemet. Faktorn kan ges ett värde mellan 0 och 10. Vid värdet 0 har givaren ingen påverkan. Jag antar att andra fabrikat har motsvarande möjligheter...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #53 skrivet: 11 april 2006, 12:13:07 »
Jag brukar ändra rum-komp efter årstiden, läge 4 på vintern och 6 på vår och höst då solen värmer på huset rejält.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!