Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SÃ¥ trimmar du in din bergvärmepump  (läst 117106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #15 skrivet: 24 september 2012, 07:13:22 »
Jag tycker att man kan göra en egen kurva i stället för att hålla på med förskjutningar på tex Nibe 1245 är det mycket enkelt och antar att det är det på andra nyare vp också. Blir det kallt inne vid -10 ute så är det enkelt att öka framledningen nån grad där tummenupp

Visst, så är det, nu har jag personligen inte knappat på någon nyare Nibe, men på IVT kan man justera kurvan på var 5:e grad, vilket gör att man har obegränsade möjligheter att få till det hela på ett bra sätt.
Dock kvarstår ju faktumet att kurvan skall vara rätt linjär, så att utgå från ett värde vid +17 och ett värde vid DUT, och sedan ställa in övriga punkter i linje med dessa ger dig en bra möjlighet att få skaplig komfort i hela området utan en massa löpande justeringar i takt med att utetemperaturen ändras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #16 skrivet: 24 september 2012, 07:16:19 »
Jag har inte möjlighet att knäcka kurvor utan får hålla mig till de som Nibe bjuder på. Därför lurar jag på om det inte skulle räcka att finna två fungerande punkter(utetemp/framledning) i diagrammets höger och vänstersida. När jag funnit dessa så kan man skjuta kurvskaran längs parallellförskutningen tills man finner den kurva som ligger närmast/skär båda punkterna. Bra verktyg för detta bjöd, var det Purjo eller Labold på för en tid sedan i en pdf fil som innehåller alla kuvor med förskjutningar från +4 till -4 om jag minns rätt. Hittar inte länken nu, återkommer.

För att justera temperaturen i diagrammets vänsterkant skruvar du på parallellförskjutningen.
För att justera temperaturen i diagrammets högerkant skruvar du på kurvan.
Har man inga möjligheter att knäcka kurvan så är en centralt placerad rumsgivare ett bra tillbehör, annars får man helt enkelt ratta lite på prarallellförskjutningen om det blir för kallt eller varmt inne runt 0°C
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Chifenixen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #17 skrivet: 25 september 2012, 11:08:45 »
Hej!
Har flyttat till ett hus som är nästan 100 Ã¥r gammalt. Huset är pÃ¥ ca 100 kvm.  Här stÃ¥r en IVT greenline C7 och vi har jordvärme. Pannan är tillverkad 2003 tror jag.
Huset är inte skitbra isolerat och här står gamla gjutjärnselement i varje rum.
Jag bor i skåne men har noll koll hur jag ställer in den så det blir det bästa.
Just nu står den inställd på värmekurva 0 och allt annat är nollat.
Men nu börjar det bli lite kyligt på kvällarna.
Tyvärr finns ingen handbok till pannan annars hade jag försökt mig på det.

Mvh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #19 skrivet: 25 september 2012, 11:15:43 »
Du bör nog börja med att ange kurva 6 som utgångspunkt, om kurvan nu verkligen står på noll, kolla först så det inte är finjusteringen du tittat på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Chifenixen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #20 skrivet: 25 september 2012, 11:18:40 »
Tror jag nollade allt när vi flyttade hit i somras.
Så kurvan på 6. Finjustering på?
Hatar när jag inte kan saker.
Ska dock bli en messer på min panna! ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #21 skrivet: 25 september 2012, 11:22:11 »
Först ställer du in kurvan så den är rätt, om det sedan finns en liten justering som krävs (mellan två hela kurvsteg) justerar du på finjusteringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Chifenixen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #22 skrivet: 25 september 2012, 11:24:57 »
Tackar!
Lär troligtvis återkomma. ;)

Utloggad Chifenixen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #23 skrivet: 25 september 2012, 11:42:11 »
Så i värmemenyn står där: öka/minska, finjustering värmekurva samt rumstemperaturen.
Alltså 6 på öka minska, 0 på finjustering och hur varmt jag vill ha här inne?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #24 skrivet: 25 september 2012, 11:45:27 »
Har inte skruvat så mycket på IVT, men det låter som en bra start.
Sen väntar du minst 1 dygn mellan justeringar, husets värmetröghet gör att det tar tid innan temperaturen hittat en ny nivå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Chifenixen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #25 skrivet: 25 september 2012, 11:49:07 »
Kanon. Tack så mycket.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #26 skrivet: 06 oktober 2012, 09:47:30 »
Vet inte om det är meningen att vi ska få bolla massa frågor så man artikeln i sig kommer i skymundan men...

Angående kurvor. Nu mätte jag 3 grader ute imorses och har 23grader inne.
Har varit varmare under dagarna och då har jag legat närmare 22 grader inne.

Men nu när det är under +5 på natt/morgonen så blir jag åter igen tveksam. (troligen över 10 grader sen på dagen dock)
Ska jag ändra kurvan eller parallellen för att få ner den mot 21.5 grader?

7,+1   (och 90gm)

Flera har ju tjoat att jag borde röra mig i 6ans kurva. Ska jag testa det kanske?
Eller bara sänka parallellen ett steg igen.
Jag inte veta.  :)
« Senast ändrad: 06 oktober 2012, 09:59:55 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #27 skrivet: 06 oktober 2012, 10:18:09 »
När du ligger i intervallet över 0°C ute så påverkar förskjutningen mer än kurvan.
Egentligen spelar det ingen roll vad du justerar på, men det kan vara bra att notera vilken framledningstemp som funkar när det är t.ex. +5°C ute.

Du kan då, om det visar sig att du måste öka eller minska kurvan när det blir kallt ute, gå till ditt noterade värde, och via diagrammet över kurva/förskjutning se hur mycket du skall kompensera värdet för förskjutning om du ändrar kurvan.

I exemplet nedan ser du t.ex. att kurva 8/parallell 2 = ca 35°C vbf vid 0°C ute
Om kurva 8 och parallellförskjutningen du ser i diagrammet fungerar bra vid +5 till -5 grader, men du får för varmt inne när det är minus 20 grader, så måste du sänka kurvan.
Säg att du sänker kurvan till 6, och det ger dig god komfort, så måste du öka parallellförskjutningen till ca 0 för att det skall funka bra även när det blir varmare ute.
Du kan dessutom se att vbf vid -20°C blir högre när du ökar parallellförskjutningen, så det är troligt att anta att kurva 7/parallell 0 är det värde du skall ha för att få en väl fungerande kurva/parallell oavsett utetemp.

« Senast ändrad: 06 oktober 2012, 10:24:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #28 skrivet: 06 oktober 2012, 12:23:03 »
Eller notera vilken framledning som funkar bra vid en viss utetemp och gör en egen kurva så slipper du hålla på med förskjutningar om du tycker det är krångligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #29 skrivet: 06 oktober 2012, 12:30:46 »
Eller notera vilken framledning som funkar bra vid en viss utetemp och gör en egen kurva så slipper du hålla på med förskjutningar om du tycker det är krångligt.
Det blir det sen. Noterar förfullt. Ska bara testa mig fram ett tag till. Iofs rädd att det är bortkastat sen när man fått balans på raddarna, men iaf. :)
Men jag var nära på att börja lattja egen när man kom till ett läge där ena vinkeln var förkall och andra förvarm.. frustrerande..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!