Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Baksug i skorsten/rökkanal  (läst 20453 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elof16

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Baksug i skorsten/rökkanal
« skrivet: 18 oktober 2010, 13:05:40 »
Ibland när jag eldar i min insatskamin på bottenvåningen så drar det in röklukt genom självdragsventilationen på övervåningen.

Detta sker bara ibland och jag misstänker att det har med luftfuktighet etc utomhus, att suget av nån anledning inte är tillräcklig?

Nån som har några tips gällande detta?

Tackar på förhand!

Utloggad optimizer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2010, 14:08:28 »
Hej,
Öka tilluften när du eldar så kommer det inte in luft bakvägen genom självdragsfrånluften på övervåningen. Den frånluftspipan ligger nog granne med braskaminpipan.
Kan du inte öppna ventiler mer får du öppna ett fönster lite så det kan sugas in mer luft den vägen.

Ett annat alternativ är att ta tilluften utifrån direkt. Detta kräver dock lite ombyggnad.
Edit: Detta går nog dock inte på en insats.

Hoppas detta löser dina problem.
/Tobbe
« Senast ändrad: 18 oktober 2010, 14:12:45 av optimizer »
1,5 plans villa i Lerum från 1936 på 132 kvm.
Nibe Fighter 2025-8 med VVM300 installerad januari 2010. Tidigare förbrukning 2,5 m^3 olja och 6000 kWh hushållsel. VVM börjar spetsa vid ca -7.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2010, 19:59:09 »
En kamin med stängda luckor drar i snitt 10-12 kbm luft/tim och förorsakar inte ensamt det undertryck som fodras att dra ner röken baklänges. Du får leta efter nåt annat som suger mer (frånluftsfläkt i kök eller badrum eller om du ev ytterligare har en skorsten som är högre, men naturligtvis skall huset även ha inluft annars fungerar ju inte utluften heller. Hade det däremot varit en öppen spis som drar 6-700 kbm/h skulle scenariot med bakdrag kunna uppkomma.

Utloggad Elof16

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2010, 12:23:46 »
Tack för svaren!

Har en skorsten med 3 kanaler, när fläkten i köket går så märks det men inte på övervåningen - det är alltså inte fallet.

//Elof

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2010, 12:35:56 »
Det räcker med byig vind ute så kan röken tryckas ner i någon av frånluftskanalerna, speciellt om skorstenen är helt öppen uppåt.
Bästa motmedel, sätt en plåt över skorstenen typ "häxa" med 4 stag som också är utmärkt regnsskydd, sen gör man ett runt hål i denna plåt för rökkanalen till kaminen, dockar på en rörstump som går från kanal och låter denna gå igenom plåten och c:a 10-20 cm till, och sen avslutar man detta rör med en "kinahatt" ovanpå som regnskydd. Då bör alla möjligheter till rökinträngning via frånluftskanaerl vara borta.

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Elof16

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2010, 21:29:53 »
Art Deco, tackar för bra tips!!

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #6 skrivet: 11 november 2010, 15:13:58 »
Jag brukar öppna altandörren när jag påbörjar eldningen för att få draget åt rätt håll. Sedan brasan har startat går det bra att stänga igen
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #7 skrivet: 11 november 2010, 15:38:33 »
Jag har samma problem, men jag har, precis som tidigare påpekat, en öppen spis. Jag använder inte den i dagsläget utan är på jakt efter en installation av en insats.
4 kanaler i en tegelskorsten; Öppen spis, Köksfläkt, Kökskamin, badrumsvent. Hela rasket är överbyggt med en välvt plåt så röken sugs eller slungas ned i närmsta kanal. Ganska otrevligt. Öppen köksfönster samt stängt badrumsventil botar problemet, men det gör det hela mycket oekonomiskt.
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #8 skrivet: 11 november 2010, 17:23:50 »
Jag har samma problem, men jag har, precis som tidigare påpekat, en öppen spis. Jag använder inte den i dagsläget utan är på jakt efter en installation av en insats.
4 kanaler i en tegelskorsten; Öppen spis, Köksfläkt, Kökskamin, badrumsvent. Hela rasket är överbyggt med en välvt plåt så röken sugs eller slungas ned i närmsta kanal. Ganska otrevligt. Öppen köksfönster samt stängt badrumsventil botar problemet, men det gör det hela mycket oekonomiskt.

Rör rätt igenom din välvda plåt och avsluta med "kinahatt" bör funka, med förutsättning att du vågar dig upp på taket.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #9 skrivet: 12 november 2010, 11:22:44 »
Mmm.. Jag gillade din lösning direkt när jag läste den Art Deco. Jag gillar den ännu mer eftersom ingen opponerat sig mot den ännu. ^^ Lite trubbel blir det eftersom rökgången är fyrkantig, men det finns kanske rostfria fyrkantiga rökkanaler med som man kan köpa löst och dra igenom den istället?
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #10 skrivet: 12 november 2010, 14:49:41 »
......eller skruva på en väggstos över din fyrkantiga kanal som är övergång till vafri rund diameter, se länk:
http://www.ventbutiken.com/BDEZ-43-010-VAGGSTOS.html

- sen några cm spirorrör i valfri dimension, som slutligen avslutas med en kineshatt, se länk:
http://www.ventbutiken.com/KINESHATT-100-AZ.html

Ev kan du behöva detta i rostfritt beroende på hur sura saker du eldar, många har klarat sig med alu-zink.
« Senast ändrad: 12 november 2010, 14:51:45 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad BÃ¥tsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #11 skrivet: 14 november 2010, 22:41:21 »
Har problem med att det kan falla ner sotparticklar i ventilationskanalen om man eldar fet tallved i köksspisen. Avståndet från köksgolvet till skorstenens överkant är 8m och ventilationskanalen har arean av två tegelstenar,
rökanalen har arean 1/2 tegelsten (varav undre delen inklädd med   105mm rör).
Hade tidigare ett aluminiumlock (monterat med rostfria pinnskruvar i skorstenens hörn) som skydd över hela skorstenen men då föll det ner mer sot. Art Decos förslag med håltagning och rör för rökgaser är bra.
Min fråga är om det inte kan vara bra att låta rökröret vara 2m och dubbelmantlat med isolering (ett 100rör inuti ett 125rör med isolering emellan) för att få ut rökgaserna på högre höjd. Ett isolerat rör bör väl ge bättre drag eftersom att rökgaserna inte kyls av så mycket. Är det någon som har erfarenhet av om kinahatten försämrar draget, undertrycket under hatten borde ju minska (jämför med flygplansvingen)?

Har sett att man i alperna använder lock över skorstenen utformade som en enkupig tegelpanna med rör för rökgaserna. kanske kan vara något

mvh
SkärgÃ¥rdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vÃ¥n som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervÃ¥n. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #12 skrivet: 15 november 2010, 09:25:18 »
Jag tror inte på ett isolerat rör som sticker upp c:a 2 m till ovanför skorstenen, skulle inte se så trevligt ut heller.
Fenomenet är känt sen århundranden tillbaka, här i Sth kan man se gamla vindflöjlar på gamla kulturhus som borde kunna passa för ditt problem - de kallas även för Dansare/Ballerina, så en plåt över skorstenen med håltagning för en flöjel (istället för kineshatten) kan ev vara en problemlösare.

http://skorsten.nu/sotare_dansare_vindflojel.htm
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad BÃ¥tsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Baksug i skorsten/rökkanal
« Svar #13 skrivet: 15 november 2010, 16:18:36 »
Gogglade lite och fann denna anordning för att skydda skorstenen:



Har sett att konstruktionen används i alperna. Borde vara lätt att tillverka i rundvals , håltagning för genomgående rökrör är en baggis. Fördelen som jag ser det är att man har strömning från alla vädersträck hur det än blåser samt att konstruktionen i sig själv är styv även med tunn plåt (1mm).

Återkommer när jag mekat färdigt.

mvh
SkärgÃ¥rdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vÃ¥n som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervÃ¥n. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!