Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 maj 2015, 12:38:06 »

Det är i princip rent tennlod. Tillsatsen på 3 % Cu är till för att inte tennet ska fräta för mycket på lödkolvsspetsar av koppar (det är ett bekymmer med blyfritt lod där man måste hålla ca 50  °C högre temp på lödkolven än med tenn/bly-lod), så det är nog till för kolvlödning i första hand. Ska man värma med gas så räcker det bra med en lämplig gasolbrännare, acetylen fungerar säkert också men känns litegrann som överkurs och onödigt dyrt.
Min erfarenhet är att det fungerar bättre med lod som har inbyggt flussmedel (som är brukligt vid elektroniklödning), än med massivt lod och en separat flussmedelsburk som Verktygsboden visst har tänkt sig.
Funkar det med lod som innehåller flussmedel till vvs har aldrig provat det  Sc:,h Glömde flussmedel på en skarv en gång och det gick i alla fall inte alls.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 14 maj 2015, 11:44:52 »

Kommer att fungera jätte bra med det lodet.

Citera
För kapillärlödning av kopparrör i VVS-anläggningar används ett silverhaltigt lod med 97 % tenn och 3 % silver, "rörmokartenn". Som namnet antyder har denna legering särskilt god flytbarhet i de smala spalter, som förekommer vid detta slags rörskarvning. En annan egenskap är att det utan att nämnvärt förlora i hållfasthet motstår de temperaturer något över 100 °C, som kan förekomma vid varmvatteninstallationer. Friheten från bly gör att detta slags tenn kan användas även där det kan komma i kontakt med mat och dryck. Ett annat VVS-lod är tenn/koppar 97/3, vilket kan användas upp till 110 °C.

Enda nackdelen med det lodet är att kopparn gör det lite minder flytande i kapilärskarvarna än om det varit 3% Silver istället så se bara till att tennet kommit igenom alla lödskarvar ordentligt så skall det nog gå bra.
Själv har jag lödat mitt värmesystem med Lectra mjuklod (RSK nr: 201 80 22) som har Sn95%, Cu 4,85%, Se 0,15% där man kan säga att kopparn ökar styrkan på lodet och selenet ökar "flytbarheten" i skarven just under lödning.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 14 maj 2015, 09:25:06 »

Återvänder till mjuklödning.

Är det okej att använda följande till VP installation:
http://verktygsboden.se/lod-flussmedel/loedtrad-foer-vvs-100-g-30-mm
Hur länge har det använts?
Går det bra med liten acetylengas?


Kan ju öva lite och löda de flesta skarvar utomhus, bara sista på plats..
Vad säger ni som jobbar med detta dagligdags? EPA eller OK?

Det är i princip rent tennlod. Tillsatsen på 3 % Cu är till för att inte tennet ska fräta för mycket på lödkolvsspetsar av koppar (det är ett bekymmer med blyfritt lod där man måste hålla ca 50  °C högre temp på lödkolven än med tenn/bly-lod), så det är nog till för kolvlödning i första hand. Ska man värma med gas så räcker det bra med en lämplig gasolbrännare, acetylen fungerar säkert också men känns litegrann som överkurs och onödigt dyrt.
Min erfarenhet är att det fungerar bättre med lod som har inbyggt flussmedel (som är brukligt vid elektroniklödning), än med massivt lod och en separat flussmedelsburk som Verktygsboden visst har tänkt sig.
Skrivet av: Nyfikna
« skrivet: 13 maj 2015, 20:23:08 »

Upp till dim 28 cu
110g   Pn 16.  16 bar
Från 35 och uppåt vid samma Max temp
10 bar
Vid Max temp 65 g är det 16 bar på dim 35 och uppåt
Cc
Upp till dim 28 cu
110g   Pn 16.  16 bar
Från 35 och uppåt vid samma Max temp
10 bar
Vid Max temp 65 g är det 16 bar på dim 35 och uppåt
Cc

Återvänder till mjuklödning.

Är det okej att använda följande till VP installation:
http://verktygsboden.se/lod-flussmedel/loedtrad-foer-vvs-100-g-30-mm
Hur länge har det använts?
Går det bra med liten acetylengas?
Kan ju öva lite och löda de flesta skarvar utomhus, bara sista på plats..
Vad säger ni som jobbar med detta dagligdags? EPA eller OK?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 maj 2015, 19:56:21 »

Återvänder vi till skottkärror har jag en som är köpt andra halvan av 70-talet. Gummit har fått en mängd sprickor men däcket fungerar. Man bör tänka på att jag bor norr om Stockholm där det ofta är sydvästliga vindar. Förr eldades det friskt med olja och det var si och så med avgasrening på bilar de första 10 åren så aggressiva luftföroreningar har det funnits betydligt mer av än i Dalarna.   
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 maj 2015, 17:40:50 »

När vi är inne på cykeldäck så stämmer just det där med att däcken krackelerar efter en säsong, Continental köpta på XXL.  >:(
Nästa cykeldäck blir billiga däck från Biltema...
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 13 maj 2015, 08:54:16 »

Biltema och Juladäcken är egentligen engångsdäck eller ensäsongsdäck. Cykeldäcken förr hade en gummiblandning som gjorde att de höll, nu krackelerar däcken efter några månader. Förra sommaren tog jag ut en cykel som hade blivit inställd någon gång på 80-talet, och däcken var inte direkt nya då heller. I vilket fall borstade jag av 40 års damm och pumpade upp däcken och de är fortfarande fräscha efter 300 mil och en vinter utomhus.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 24 april 2015, 16:14:22 »

Kinagummi?

I Dalarna har vi en skottkärra som måste vara åtminstone 50 år. Däcket och slangen är helt OK, och jag har aldrig pumpat den. Den står ute året om.

Min pirra, med kinadäck håller inte luften mer än ett par veckor, och har aldrig gjort det.

Vi har ett par gamla cyklar, också runt 50 år, där däcken är rätt OK, även om vi måst pumpa emellanåt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 april 2015, 07:23:01 »

Kapellstropparna vi köpte till vårt segel förra sommarn var helt slut efter en säsong, "gummi" inklätt i nylon eller liknande.
Nu har jag köpt elastisk lina på meter på outdoorexperten för att byta ut, knopparna hoppas jag håller i en mansålder.
Förhoppningsvis är denna lina bättre.
Det jag vill komma till är att det troligen är enorm skillnad beroende på val av material, det skulle kunna bli en riktig rysare om Kineserna (eller någon annan) kommer med konkurrerande presskopplingar där gummit inte håller måttet.
Kvalitetsvaror, där tillverkaren inte byter ut o-ringarna efter att kontrollmyndigheterna godkänt kvaliten borde nog fungera länge, men det känns ju ändå som att det finns en bortre parentes där det kan bli problem.
Förhoppningsvis lika långt i framtiden som kopparrören själva börjar ha tjänat ut.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 april 2015, 07:18:20 »

han sa " dom innehåller gummitätningar och det vet man hur gummi blir när det blir gammalt så jag kan inte garrantera att dom håller lika länge"

Att gummi åldras beror i rätt stor utsträckning på att det utsätts för luftföroreningar, ozon eller kvävedioxid, eller solljus. Kan man hålla sånt borta tror jag gummi kan hålla länge. Jag har i källaren en kartong med 30-40 år gamla gummiband. Gummit verkar vara helt nytt, elastiskt och starkt. Men jag har också träffat på gummislang som efter några år började få sprickor i ytskiktet och förlora i hållfasthet.   
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 april 2015, 07:16:02 »

Vi har i alla fall inte haft en enda läcka på 11 år, alltid något.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 24 april 2015, 07:11:58 »

Eftersom gummit måste tåla varmvatten, knappast kommer att utsättas för olja, och är väl skyddat mot luft och solljus, så är det mycket troligt att presskopplingstillverkarna använder EPDM .
Skrivet av: Karl-Evert
« skrivet: 24 april 2015, 06:27:00 »

Hackan tjänade jag.
Vad är det för gummi i presskopplingar?
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 24 april 2015, 05:34:47 »

Rörisen som istallerade mitt system mjuklödde alla kopplingar.
Jag frågade varför han inte använde presskopplingar,
han sa " dom innehåller gummitätningar och det vet man hur gummi blir när det blir gammalt så jag kan inte garrantera att dom håller lika länge"
Han är en "gammal räv" som hållit på länge med VVS.
Eller så sparade han en rejäl hacka på materialet kontra pressdelar.
Mjuklödning funkar kalas för det som det är avsett för. Folk som säger annat kan hålla sig i svetsverkstan och tillverka trappräcken.
Skrivet av: Karl-Evert
« skrivet: 22 april 2015, 08:48:36 »

Rörisen som istallerade mitt system mjuklödde alla kopplingar.
Jag frågade varför han inte använde presskopplingar,
han sa " dom innehåller gummitätningar och det vet man hur gummi blir när det blir gammalt så jag kan inte garrantera att dom håller lika länge"
Han är en "gammal räv" som hållit på länge med VVS.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 april 2015, 07:46:40 »

Jag hade tänkt mjuklöda hela mitt system, men det var lika många som varnade som sa att det var helt OK.
Det slutade med att jag körde med presskopplingar, som är godkända, men i mina ögon är det mycket troligt att de börjar läcka innan en mjuklödning skulle gjort det.
Det är självklart bättre att hårdlöda, men det medför större risker (brand) och är lite svårare, vilket gör att mjuklödning totalt sett, när en lekman skall göra jobbet, kan vara ett väl så bra alternativ.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 21 april 2015, 22:29:24 »

Hej Lmf
Beklagar om jag har sårat dig med skämtsam svar, inget att brusa upp för. Själv tål jag att få mig på pälsen eller en känga av forumet om mina uppgifter är felaktiga. Det är väl meningen och det fina med forumet att man delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter (olika synsätt)?
 
Tack för komplimangen! Under mitt arbetsliv(sen1972) som plåt&svetsmekaniker, tekniker och konstruktör, specialitet-rostfritt, aluminum, stål och andra metaller mest inom industrin har jag hunnit att skaffa mig en hel del erfarenheter som jag delar med mig. Sen att det är gammalt skola, med väl beprövade metoder (jag håller mig till) får forumet ha överseende med. I det här yrket kommer man inte undan VVS arbeten.

 Till ditt dilemma: det finns ingen mätmetod för det du efterfrågar (vad jag vet?), helt ointressant i dem här mjuklödnings samanhang. Handlar det om bristning så är det brottgräns man syftar på. Annan femma med hydraulik, VP och annat, men då är det hårdlödning som gäller, med vissa krav på temperatur och hållfasthet på lodet!

Lite att tillföra till problematiken med mjuklödning: vibrationer – tryckstötar (smällar) i VV+KV systemet. Skadar inte att vara observant!
Kanske till lite nytta att jämföra olika metoder?
 
http://www.meltolit.se/pdfer/meltolit_katalog.pdf
Mvh Jiri
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 21 april 2015, 12:03:34 »

Upp till dim 28 cu
110g   Pn 16.  16 bar
Från 35 och uppåt vid samma Max temp
10 bar
Vid Max temp 65 g är det 16 bar på dim 35 och uppåt
Cc
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 april 2015, 09:45:35 »

Frågan är väl egentligen inte exakt hur många bar eller °C en lödd skarv håller. Nånstans måste man ju dra gränsen för när man bör använda hårdlödning istället för mjuklödning. Men visst hemma i sitt eget hus får man ju göra som man vill, men ett kommersiellt företag som skall lämna garantier på utförda jobb och många fall uppfylla vissa kvalitetskrav/normer måste vara lite noggrannare vid val av arbetsmetoder.

Skrivet av: Lmf
« skrivet: 21 april 2015, 08:29:26 »

Ja Jiri
Efter som jag använder fel ord så kan väl du som kan allt upplysa oss andra ovetande om vad det skall heta istället.

Så om jag beskriver med andra ord vad jag menar så ger du oss rätt svar Ok?

Då försöker vi
Temperaturen där en mjuklödad skarv brister utan att tennet smälter.

Ser fram emot ditt svar

Sen kan jag upplysa om att jag skämtar lika mycket som en som tror att en mjuklödad skarv inte håller för mer än 2.5bar.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 21 april 2015, 05:18:02 »

Hej T Forsman
När det gäller lödning av rör och man andvänder lectran tillsammans med ovan beskriven typ av lödfluss går det knappt att misslyckas.

Dottern va 6 år när hon prova skarpt läge första gången  tummenupp
Med lite övervakning .
(Till sommaren blir det Tig kurs,  vem vet, hon kan ha talang a:gl)

CC
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 20 april 2015, 22:32:27 »

Lmf!
Lite för sent med april skämt. Du menar väl inte alvar? Har man börjat att ange brottgräns i°C? Har för mig att man brukar använda enheter som: kp/mm2;N/mm2:
Mvh Jiri
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 20 april 2015, 22:12:28 »

Tänk på att alla lättsmälta metaller och legeringar har en tendens att kallflyta, som blir värre ju närmare smältpunkten man kommer. Det är det som är anledningen till att man vill ha en rejäl marginal mellan arbetstemperatur och lodets smältpunkt. Dessutom försämras utmattningshållfastheten kraftigt vid högre temperaturer, det är väl bekant för var och en som har ägnat sig åt att bättra på spruckna lödningar i gamla tv-apparater.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 20 april 2015, 17:05:09 »

För skarvar utsatta för utmattningspåkänningar
t.ex. vibrationer eller temperaturer över 110°C rekommenderas
alltid hårdlödning.

Fantastiskt att man har en temperaturgräns på 110°C för en skarv med tenn/silver lod
Detta eftersom en mjuklödning med tenn/silver lod har en brottgräns som ligger ca 30°C  under smälttempen vilken i detta fallet skulle bli ca 200°C.

Det som förstör en mjuklödning är som jag ser det orenheter,vibrationer eller felaktig lödtemperatur så man inte får en homogen lödskarv.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 19 april 2015, 08:11:34 »

nej det gäller för tenn/silver lod ..
sen står det ca 230°  :)   
andvänder man meltolit p30 lödpasta  ser man direkt när smältpunkten kommer.
det silverlegerade tennlodet som ligger i pastan smälter och när den kryper upp med kappilärkraften
då är det klart att tillföra det lilla extra som behövs..

 trixet med en snygg lödning ,,, inte förvarmt och inte för kallt.. 
cc
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 april 2015, 07:13:00 »

230 grader måste vara en gammal siffra från tenn-blylod tiden. Tenn-silverlod smälter vid 220 grader, så jag skulle nog säga att lämplig arbetstemperatur är några tiotal grader högre.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 18 april 2015, 10:50:27 »

Ett litet klipp från koppar .com gällande temperaturer som kopparn ska hålla för att mjuklödningen ska fungera
Mjuklödning
För att uppnå bra resultat vid mjuklödning bör man använda fabrikstillverkade
rördelar.
Fogen rengörs före lödning med putsduk eller borste. Mjuklödning
sker vid en arbetstemperatur av cirka 230°C varför det är
lämpligt att använda gasol eller lödapparat för att inte riskera
överhettning. Hållfastheten hos en mjuklodskarv är lägre än hos
en hårdlödning. För skarvar utsatta för utmattningspåkänningar
t.ex. vibrationer eller temperaturer över 110°C rekommenderas
alltid hårdlödning.

Jag skulle även vilja tilläga att en VVC ledning ej skall lödas med tenn.
rörelsen /expansion är för stor

Med vänlig hälsning
cocacola
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 18 april 2015, 09:44:43 »

En rekomendation är att alltid använda lödtråd med 5% silver vid hårdlödning. speciellt i lägeslödning .
cocacola
Jag köpte ett kg 5% silverlod en gång, det var den bästa metallinvestering jag gjort, när det började ta slut hade priset dubblats flera gånger
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 april 2015, 07:12:10 »

svenske kocken!
Var inte så mycket förundrad ! Man håller sig till det man kan! Med tiden blir det gammalt skola! Vist har jag snubblat över induktionslödnig, en hel del att investera i, om man inte har så stor behov av det!
Det jag hackar på är var går skiljegränsen mellan mjuk-hårdlödnings temperatur och hur kallar man olika metoder!
Ändå bra tråd som är till nytta för andra!
Smurfen!
Det handlar enbart om bättre hållfastheten vid hårdlödning med rätt lod!( olika egenskaper)
Mvh Jiri
Jag har för mig att skilje gränsen mellan hårdlödning och mjuklödning går vid 450 grader men kan ha fel var nått år sen man gick i skolan nu.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 17 april 2015, 21:01:39 »

Vad har du för erfarenheter angående hållbarhet mjuklödning vs hårdlödning är det ett problem med hållbarheten vid mjuklödning ?

Det har vart på några ställen där mjuklödningen "spruckit" .. men det beror på utövaren,
Det gäller även när en del löder med kopparfosco. ( bästa finns inte kvar längra :'( Aga715)
Här finns lite olika kvaliteter . Det sämsta jag lött med är från en tillverkare som om jag kommer ihåg rätt heter agipp,, 
En rekomendation är att alltid använda lödtråd med 5% silver vid hårdlödning. speciellt i lägeslödning .
cocacola
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 17 april 2015, 20:39:43 »

Jag tror det mesta tappvattnet i stugan är/var mjuklött, gjort 1969, och har aldrig varit ett problem.

I huset i Uppsala är det hårdlött, gjort 1978.

Modifieringar och värmesystem gjort 2004 resp 2010, är pressat.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 17 april 2015, 20:38:45 »

svenske kocken!
Var inte så mycket förundrad ! Man håller sig till det man kan! Med tiden blir det gammalt skola! Vist har jag snubblat över induktionslödnig, en hel del att investera i, om man inte har så stor behov av det!
Det jag hackar på är var går skiljegränsen mellan mjuk-hårdlödnings temperatur och hur kallar man olika metoder!
Ändå bra tråd som är till nytta för andra!
Smurfen!
Det handlar enbart om bättre hållfastheten vid hårdlödning med rätt lod!( olika egenskaper)
Mvh Jiri
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 april 2015, 20:10:19 »

Vad har du för erfarenheter angående hållbarhet mjuklödning vs hårdlödning är det ett problem med hållbarheten vid mjuklödning ?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 17 april 2015, 20:05:48 »

@Roland.
45° sprången dom satt är nog för att det saknades en vinkel vid monteringen, sånt händer :).
Ett litet tillägg och råd ,, man ska i mesta möjliga mån använda knärör när man drar värme,
Helst Bockar man för att minimera tryckfallen , ..

Andvänder man ett fluss som tex meltolit P30 95/5  som är ett silver legerat tennlod i pastan för sammanfogning av koppar rör så fungerar det alltid om man gjort rent innan . sen ett mjuklod med minst 2,5%
silver , . 
Även ridgid har ett flussmedel som har en blandning av silver och tenn som fungerar .. pensla rör och muff efter rengörningen    när man ser förtenningen krypa upp när värmen tillsätts är det bara föra till lite av tråden och sen är det klart...
Jag föredrar lectras lödtång vid dom tillfällen man behöver löda med tenn ... vid dom små dimensionerna  fungerar även rems hotdog.  GF har en också .. den är lite bökigare 

det är nog nästan 25 år sen som det blev några 54 cu delar/rör lödda med tenn i ett utrymme som man inte ville tända svetsen på .. fungera där med  tummenupp

cocacola
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 april 2015, 19:48:33 »

Smurfen!
Vi kan ändå inte komma ifrån att alt utöver lödkolv handlar om hårdlödning!
Mvh Jiri
Jag mjuklöder med gasol typ valla flaska och hårdlöder med gas svetsen så länge det är koppar rör lödkolven använder jag inte till rör endast till elektronik och ev nån kabel. Har du inte sett mjuklödda skarvar på koppar rör tidigare är ju inte direkt ovanligt var ju vanligt att värma med eltång ett tag innan presskopplingarna tog över helt Sc:,h
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 17 april 2015, 17:40:16 »

Jiri, jag blir lite förundrad när när du inte sett kapilärlödd (tenn/silver) anläggningar tidigare, det är väl det vanligaste sätten att sammanfoga vatteninstallationer och har så varit i måååååånga år. Och det inte bara på värme utan även när det gäller tappvatten. I alla fall på dom delar som inte vibrerar.
OCH det är inte nått annat än mjuklödning fast oftast med gasol eller lödapparat.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 17 april 2015, 17:36:40 »

Smurfen!
Vi kan ändå inte komma ifrån att alt utöver lödkolv handlar om hårdlödning!
Mvh Jiri
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 17 april 2015, 17:11:59 »

Det är nog inget konstigt med det, man behöver få plats med före detta CP! Ser på bilden att det är tennlöd! Aldrig har jag sett till maken! Men det verkar fungera bra! Så inget fel att göra likadant! Det handlar ändå om max.tryck på 1,5 Bar!
Mvh Jiri

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 april 2015, 16:41:42 »

Smurfen!
Ber om ursäkt för mina ordval och mina tvivel! Jag vet mycket väl vad det handlar om!
Det verkar råda rent kaos vad man kallar olika metoder för!

Det finns ingen anledning att behöva kladda ner kopparrör vid sammanfogning med flussmedel, när det finns fosforkopparlod! Då är det hårdlödning!
Vid sammanfogning av olika metaller så använder man silverlod och flus, sen vilken metod och lod? Helt beroende på sammanhanget  -för det mesta hårdlödning! Då är det gassvets som gäller!
Mjuklödning-för det mesta använd i elektronik branschen! Då klarar man sig med lödkolv,salmiakpasta  och tenn!
Det här är inte avsett som pik för dig, du kan bättre än så!
Mvh Jiri
Jag vet vad som skiljer och jag har mjuklödda skarvar till 99% endast om det inte går att få 100% torrt brukar jag hårdlöda det är inte falsk information.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 april 2015, 15:44:03 »

Hej! Men är det inte vanlig koppar du ska löda?Testa silver-fosforkoppar2% och då ska du inte ha flussmedel utan bara se till att det är rent.Flyter ut kanon och det är lätt att få det bra.

I det här fallet hade det inte fungerat med fosforkoppar. Bilden visar hur det ser ut, cirkulationspumpen satt där maskeringstejprullen är upphängd. Allt runtomkring är tennlött. Fosforkopparlod hade krävt så mycket värme att alla lödningar runt omkring hade blivit för varma. Jag har dessutom ingen brännare av den kaliber som krävs för fosforkopparlod. Det är också nära taket, jag klistrade fast en wellpappskiva med några lager alufolie på mot taket för att skydda det under arbetet. 

Det var först nu när jag såg bilden som jag reagerade över att det är två 45-gradersböjar till höger i stället för en 90-graders. Undrar varför man gjorde så.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 17 april 2015, 14:04:42 »

Smurfen!
Ber om ursäkt för mina ordval och mina tvivel! Jag vet mycket väl vad det handlar om!
Det verkar råda rent kaos vad man kallar olika metoder för!

Det finns ingen anledning att behöva kladda ner kopparrör vid sammanfogning med flussmedel, när det finns fosforkopparlod! Då är det hårdlödning!
Vid sammanfogning av olika metaller så använder man silverlod och flus, sen vilken metod och lod? Helt beroende på sammanhanget  -för det mesta hårdlödning! Då är det gassvets som gäller!
Mjuklödning-för det mesta använd i elektronik branschen! Då klarar man sig med lödkolv,salmiakpasta  och tenn!
Det här är inte avsett som pik för dig, du kan bättre än så!
Mvh Jiri

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 april 2015, 09:46:10 »

Problemet med det är att man måste värma mer. Har man bara en gasolbrännare, eller liknande, så funkar det inte.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 17 april 2015, 08:31:03 »

Häromdagen plockade jag bort den externa värmebärarpumpen, som efter min ombyggnad av pumpen inte fyllde någon funktion, och ersatte den med en bit 22 mm kopparrör. Pumpen var monterad mellan två kapillärlödningsvinklar så jag värmde loss rörstumparna till unionskopplingarna och tänkte ersätta mellanrummet med kopparröret. Oväntat fick jag problem när jag skulle löda fast röret. Tennlodet med 3 % silver ville inte rinna ut och väta kopparn trots att jag provade både med salmiaklösning och lödpasta som flussmedel. När jag gav upp och provade med ett tenn/blylod som jag använder för elektroniklödning fungerade det hur bra som helst.

Är det något speciellt med att löda med tenn/silverlod? Jag trodde det skulle fungera lika bra som med tenn/bly. Vad är det man  ska använda som flussmedel för att då det att fungera bra?
Hej! Men är det inte vanlig koppar du ska löda?Testa silver-fosforkoppar2% och då ska du inte ha flussmedel utan bara se till att det är rent.Flyter ut kanon och det är lätt att få det bra.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 april 2015, 08:20:18 »

Min tappvatteninstallation är också mjuklödd. En del gjorde jag om i samband med VP-installationen, men resten är från runt 1990 och håller tätt än. Dessutom hade vi en 'riktig' röris som gjorde om lite saker i samband med att vi renoverade köket för några år sedan. Han mjuklödde också de skarvar som ligger synligt i diskbänksskåpet.

@Roland, jag tror du hade fel temperatur. Det gäller att varken ha för varmt eller för kallt. Det är lätt att göra misstaget att värma mer när det inte flyter ut som man vill...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 april 2015, 06:21:53 »

Läs inläggen en gång till.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 16 april 2015, 23:47:04 »

Smurfen!
Du kan inte sprida ut falsk information om du har använd fosforkopparlod i dina lödningar! Då handlar det om hårdlödning med gassvets!
Mvh Jiri
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 april 2015, 20:03:45 »

Jag sover lugnt både med dom skarvarna jag gjorde vid vp installation och dom få skarvarna som är kvar från vvs firman som installerade vedanläggning -98
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 16 april 2015, 19:50:33 »

Smurfen!
Det jag ifrågasatte var ditt påstående om mjuklödning på alla rör med 9 Bar(är du säkert)! För min del, med det utförande, så skulle jag inte sova lugnt om natten!
Du får tro vad du vill men min säkerhetsventil till vv beredaren är på 9 bar och den släpper igenom vid vv beredning och därmed är trycket i ledningen 9 bar och håller. Vilket tryck har du i dina vv ledningar eftersom du inte tror mig ?
Helt i sin ordning med säkerhetsventilen till beredaren och max.tryck på 9 Bar! Samma här,lite skilnad med VP,kammfläns och max.temp på 60°C utan problem med läckande ventilen!
Mvh Jiri
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 april 2015, 18:46:39 »

Tyvärr vet inte vad man ska ha brukar köpa lod och pasta på samma ställe endera på lokala vvs butiken eller Rinkaby rör och det har alltid funkat bra så länge det är torrt. Är det vatten kvar i ledningen brukar jag hårdlöda med Fosforkoppar lod men då krävs det mera värme så då blir det gas svetsen vilket jag tycker är onödigt krångligt att använda annars. Jag tror du hade fel flussmedel det är så pass lätt att få till en lödning med rätt grejer så det bör inte vara ovanan som gjorde det fast jag är ju rätt van vid att svetsa och även om det inte är samma grej så ligger det ju nära varann  Sc:,h
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 april 2015, 18:38:32 »

Helt klart ska man ha rätt grejer då går det (nästan) inte att misslyckas med en lödning av koppar rör.

Men vad är då rätt grejor vad gäller flussmedel i det här fallet? Jag tittade på säkerhetsbladet för Pincel Ecogel. Det verkar inte vara några konstigheter i det, etoxilerade alkoholer C16-C18 < 20 %. Antar att resten är vatten, hade det varit något annat borde det ha angivits. Flussmedlen jag använde skulle ha fungerat. Jag ska göra några övningslödningar, det kanske bara var det som fattades. Det är ju trots allt lite annorlunda än att löda elektronik. 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!