Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat inverter M del 2  (läst 141659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #330 skrivet: 15 januari 2018, 23:45:24 »
1 rörs är , knepigt att justera in , fota ett helt koppel så det syns hela vägen nerifrån och upp x
PÃ¥ kopplet nertill brukar det vara en sexkantshuv . under den finns en justerskruv , dra den i botten pÃ¥ alla utom den sista om du vet vilken det är , öppna den helt , känn om det blir varmt , fortsätt enligt nedan , du kommer att känna när värmen kommer pÃ¥ dom 
Ex   Det gÃ¥r att skruva den 5 varv ,  du har 5 raddar , stäng alla , starta dÃ¥ med den sista , fullt öppen , nästa baklänges 4 varv öppen , nästa  3 varv öppen o.s.v , detta är bara en liten tumregel men brukar fungera
AGA-raddarna har en justerskruv på insidan, till höger på kopplet. Ingen huv över den. Däremot på mina tre Epecon är det mer som du beskriver med en huv över. Kan bli lurigt att klura ut vilken ordning raddarna sitter i men med en mätpicka och några timmar tid över ska det väl gå :)
Dock är jag MYCKET fundersam till att behöva ändra nÃ¥got som ingen sannolikt rört pÃ¥ 20-30 Ã¥r. Funkade  ju fint innan jag bytte VP och dessa skruvar pratade min installatör aldrig om. De har definitivt inte rört nÃ¥got av detta i samband med VP-installationen.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #331 skrivet: 15 januari 2018, 23:49:01 »
Kurva 40 och cirkpump tillåts gå ner till 35% som inställt från fabrik ger en mkt hackig graf. "Gasar" jag VP antingen genom att dra upp kurva några snäpp alt. sätter cirk.pump till 100% så är grafen jämn och fin dock med ett fortsatt något högt dt.
« Senast ändrad: 16 januari 2018, 00:10:30 av jonasmj »

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #332 skrivet: 16 januari 2018, 12:02:44 »
Om det är 1 rörs sÃ¥ kan det komma skit i kopplen vid byte av VP  , skruva ut och in  strypskruven pÃ¥ dom som finns , sÃ¥ kanske ev. skit gÃ¥r iväg , kolla även filtret pÃ¥ värmeröret , det ska sitta  före växlare och cirkpump
Med lite skit där så kan det bli lite mindre tryck på flödet ut , det blir som lite vacum för pumpen , får inte tag i vattnet


Utloggad mpostma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #333 skrivet: 16 januari 2018, 15:29:22 »
Dock är jag MYCKET fundersam till att behöva ändra något som ingen sannolikt rört på 20-30 år.
Jag förstår att det känns knepigt.

Jag undrar hur 1 rörs system egentligen funkar. Verkar som seriekoppling av alla element. Är det så att thermostaten bypassar i stället elementet om man inte ska ha värme? I så fall borde hela kedjan blir som en enda kortslutning om alla thermostater står på minimal värme. VP kommer då inte kunne få in någon värme i elementen och det blir en delta T som blir mycket låg.

Man vill i vanlig fall att det är VP som bestämmer och inte thermostaterna. Förutom thermostater kan det ju alltid finnas någon basinställning med lite strypning. Eller thermostater som (kanske felaktig) inte når maximum eller minimum. Max skulle vara att all tillgänglig flöde tvingas genom element. Minimum att inget flöde ska passera elementet.

I vilket fall är IR thermometer väldigt bra för att förstå hur det funkar. Sedan om du har sett hur det här systemet funka så kan man börja tweaka. Om du känner dig osäkert kan du alltid skriva upp för varje ventil vad utgångsläget var. Hur många varv behöver du skruver till helstängt eller helöppet?
BVP: Diplimat Inverter M (borrad 180m)
FTX: Fläktwoods RDAF Mini

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #334 skrivet: 16 januari 2018, 15:53:59 »
Jag undrar hur 1 rörs system egentligen funkar. Verkar som seriekoppling av alla element. Är det så att thermostaten bypassar i stället elementet om man inte ska ha värme? I så fall borde hela kedjan blir som en enda kortslutning om alla thermostater står på minimal värme. VP kommer då inte kunne få in någon värme i elementen och det blir en delta T som blir mycket låg.

Man vill i vanlig fall att det är VP som bestämmer och inte thermostaterna. Förutom thermostater kan det ju alltid finnas någon basinställning med lite strypning. Eller thermostater som (kanske felaktig) inte når maximum eller minimum. Max skulle vara att all tillgänglig flöde tvingas genom element. Minimum att inget flöde ska passera elementet.
Jag har funderat lite pÃ¥ 1-rörssystemet  Sc:,h och :dt:. DÃ¥ radiatorerna ligger i serie blir ju det i sÃ¥ att den första radiatorns retur är nästa radiators tillopp. Om man tappar 2 grader per radiator (är det rimligt?) och har 10 stycken i serie sÃ¥ har ju tempen sjunkit 20 grader totalt innan det gÃ¥r i retur till till VP. Att fÃ¥ ett lÃ¥gt :dt: i ett 1-rörssystem blir därmed inte lika självklart. Eller? I praktiken har jag uppskattningsvis 8 radiatorer i serie pÃ¥ varje förgrening. VP stÃ¥r i källaren och där förgrenar sig en ledning till radiatorerna i källaren och tvÃ¥ kretsar försvinner upp i taket. Gissningvis en till entreplan och en till övervÃ¥ning. Jag har totalt 24 radiatorer och säger man dÃ¥ förenklat att jag har 8 per slinga och ska tappa 2 grader pÃ¥ varje sÃ¥ borde mitt  :dt: vara kring 16 grader. Vilket det ju oxÃ¥ ÄR om jag inte forcerar pumpen. Ska jag sluta jaga nÃ¥t tro - har jag ens ett fel? Eller ja, nÃ¥t är ju fel dÃ¥ eftersom ett rum är lite kallt efter byte av VP men jagar jag kanske fel grej?

Jag ska prova tipset med att motionera justerskruven på de radiatorerna i det rummet vi har kallt. Jag kommer även kolla med värmekameran nu på tempskillnad in och ut så får jag se om de där 2 graderna är nära sanningen.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #335 skrivet: 16 januari 2018, 16:05:08 »
Har du provat att strypa pÃ¥ raddarna , gasa  cirkpumpen pÃ¥ max  , det mÃ¥ste bli fart pÃ¥ flödet , det är tufft att knuffa vatten i 1 rörs  , mycket motstÃ¥nd

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #336 skrivet: 16 januari 2018, 20:00:44 »
... Jag kommer även kolla med värmekameran nu på tempskillnad in och ut så får jag se om de där 2 graderna är nära sanningen.
Kör med en Flir One till iOS. Supersmidig får jag säga MEN batteritiden suger så efter mätning av halva huset (15 mins krälande på golv) räckte för att ladda ur den. Ska ladda och fortsätta senare. Har dock redan insett att något är kardinalfel. Jag har mellan 26 och 46 grader fram till mina radiatorer. Just nu kör VP ut 46 grader Hittar den tempen på nån radiator på alla våningsplan men har inte lyckats förstå i vilken ordning radiatorerna är sammanlänkade. Vet inte riktigt hur jag ska lyckas med det. Hittade även en s.k trim-ventil på en av stammarna. Den ser rätt hårt strypt ut. Påminner om denna: .
Kände på den men verkar "sitta fast" så jag vågar inte ta i med risk att den börjar drälla...
Vidare är  :dt: pÃ¥ radiatorerna allt frÃ¥n 0 till 4 grader än sÃ¥ länge.

Kul kuriosa var att jag med kameran kunde se golvvärmeslingan man valt att göra i duschen i min grovkällare. (är cirka 5 meter mellan radiatorerna och röret ser ut att gå raka spåret först men visar sig ligga med en kringla under duschgolvet. 8)
« Senast ändrad: 16 januari 2018, 20:12:13 av jonasmj »

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #337 skrivet: 23 januari 2018, 06:55:57 »
Brr kallt idag, -35.. Idag fÃ¥r pumpen arbeta  tummenupp
« Senast ändrad: 23 januari 2018, 07:00:31 av Inverter 3-12 »

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #338 skrivet: 23 januari 2018, 07:06:28 »
Snygga siffror.
Imponerande att KB är 3g varm
Själv har jag endast -25 då med en KB på 0,3 g in.
Annars mycket liknande siffror.
« Senast ändrad: 23 januari 2018, 07:08:32 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad LogitechZ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #339 skrivet: 30 januari 2018, 09:45:34 »
Löste dem buggen för drifttiden i nya programvaran? :)
200kvm 1,5 plans villa + garage 40kvm, Thermia Inverter Medium 3 - 12 installerad 20170314, 3,5m till berg, 6m foderör, 180m borrhål, Luft luftvärmepump Panasonic NE12MKE, Hade en Viadrus 22 vedpanna innan med 2st 750l Ack-tankar. Ca 11000kwh hushållsel.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #340 skrivet: 30 januari 2018, 10:05:15 »
Tror det. Min har tuffat på ca 1000h sedan jag uppdaterat. Den har skött sig utmärkt.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad LogitechZ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #341 skrivet: 31 januari 2018, 18:33:43 »
Tror det. Min har tuffat på ca 1000h sedan jag uppdaterat. Den har skött sig utmärkt.

Gött! Dags att uppdatera min snart då, den kommer aldrig över 400 timmar och börjar om runt 200 :)
200kvm 1,5 plans villa + garage 40kvm, Thermia Inverter Medium 3 - 12 installerad 20170314, 3,5m till berg, 6m foderör, 180m borrhål, Luft luftvärmepump Panasonic NE12MKE, Hade en Viadrus 22 vedpanna innan med 2st 750l Ack-tankar. Ca 11000kwh hushållsel.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #342 skrivet: 31 januari 2018, 18:54:08 »
Det tycker jag att du ska göra.
Här är en bild på drifttid i januari
Den har aldrig hoppat tillbaka.
Tror inte den har haft ett enda stopp.
Varjefall inget vad jag vet.
Denna januari har varit lite mer "normal" och ingen blida. Kanske ingen extrem kyla kanske, men ganska gott om snö har vi.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #343 skrivet: 31 januari 2018, 21:12:39 »
Det tycker jag att du ska göra.
Här är en bild på drifttid i januari
Den har aldrig hoppat tillbaka.
Tror inte den har haft ett enda stopp.
Varjefall inget vad jag vet.
Denna januari har varit lite mer "normal" och ingen blida. Kanske ingen extrem kyla kanske, men ganska gott om snö har vi.

Vars får du fram den där grafen?

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #344 skrivet: 01 februari 2018, 08:15:31 »
Vars får du fram den där grafen?
I Genesis online.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!