0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Idagsläget med befintliga radiatorer och 0 grader ute ligger tempen ut i rören på 45 grader.
Det finns ingen anledning att tro att hålet är gjort "svart" (i den bemärkelsen att företaget inte betalat skatt för sig). Att brunnarna inte anmäls till SGU är nästan mer regel än undantag tror jag (i alla fall väldigt vanligt).
Jaha... i brunnsarkivet står det ju att de har data fram till 2007, så jag trodde det betydde att det var så långt de kommit. Men du menar att de inte tar det i sträng kronologisk ordning, så det kan finnas gamla brunnar som blivit anmälda men inte registrerade?
"Sen måste du nog kolla/loda så att du vet hur djupt hålet är, "
Sen kan du troligtvis använda dina 16mm rör mestadels, du kanske får sätta 22mm i "stråket" en bit beroende på total längd för systemet, det kan bli mycket motstånd i långa längder med enbart 16mm rör.
Hur vet du förresten att det inte finns tillstånd, har du frågat kommunen?
Det vore bra om du kunde ange hur mycket energi du gör av med så att man vet hur stor pump du behöver, men utgående från borrhålet så tycker jag en 8kW-pump borde funka om inte ditt energibehov är extremt.
Jag tycker inte det finns någon jättestor anledning till att gräva upp hålet och loda det. Alla uppgifter i "protokollet" ser väl rimliga ut så varför skulle de inte stämma? Jag skulle ha kört på och kopplat in en VP mot det hålet utan betänkligheter.
Är det NU det krävs 60 grader ut eller när det är som kallast?
VET du att det krävs 60 grader, eller chansar du bara?
Men man måste väl ändå veta vart på tomten hålet finnes? Det finns ingen markering och tidigare ägare eller grannar minns ej vart...
Kollade med tidigare ägaren idag. När det var 20 minus förra året hade han fullt öppen shunt, vilket gav 55 grader ut till elementen. Dock kände han inte till att han körde cirkulations pumpen på lägsta!
Enligt tidigare ägaren behövdes 55 grader framlednings temp. kanske skall man lägga på 5 för han har inte varit mycket att lita på… suck. Behöver jag verkligen ett sådant system? Jag vill ju byta ut radiatorerna.
Behöver jag kapa av kollektorn? eller finns en skarv när det går nedåt?Är det ens ok att ha en skarv på kollektorn? Som jag antar vore det enklaste lösningen om man inte orkar driva ned en helt ny kollektor.Har fattat att man skall loda i kollektorn så att inget fastnar. Kollektorn är tom nu.
Kollade med tidigare ägaren idag. När det var 20 minus förra året hade han fullt öppen shunt, vilket gav 55 grader ut till elementen. Dock kände han inte till att han körde cirkulations pumpen på lägsta! CiteraOm det krävs 45 framledning vid 0 ute så är det rimligt att anta att du behöver ca 70 framledning vid -20 ute. Jag tycker nog detta är i mesta laget för att funka med en standard-VP. Det finns väl special-lösningar för att greja så höga framledningstemperaturer men jag tror att det bästa är att byta ut värmesystemetse ovan.Enligt tidigare ägaren behövdes 55 grader framlednings temp. kanske skall man lägga på 5 för han har inte varit mycket att lita på… suck. Behöver jag verkligen ett sådant system? Jag vill ju byta ut radiatorerna.
Om det krävs 45 framledning vid 0 ute så är det rimligt att anta att du behöver ca 70 framledning vid -20 ute. Jag tycker nog detta är i mesta laget för att funka med en standard-VP. Det finns väl special-lösningar för att greja så höga framledningstemperaturer men jag tror att det bästa är att byta ut värmesystemet
Finns lösningar där med Purjo
Dom kan vara ok även om dem inte klara av att ta emot vp effekten
Beroende på hur mycket motstånd dina ledningar gör med 16mm, så går gör det alltid men kanske inte ultimat med max på en kraftig cirkolationspump.Är det mer än ca 7 meter från centrum( pannrummet) till olika radiatorer så blir det inte riktigt bra, om flera ligger på samma slinga efter.Då skulle jag ha ett "stråk" genom husets nedre våning ock upp till övre plan i 22mm med avstick med 15mm ( eller dina befintliga 16mm ) , som leder ut till vart och ett av elementen.
Om det stämmer, att panntempen alltid varit inställd på 60 grader, så ser jag ingen anledning att byta alls. Varför vill du byta radiatorer?
Om du redan från början "tar höjd" för att det kan behöva kompletteras lite i efterhand, så blir det ju inte dyrare för att du gör det efteråt när du ser behovet, istället för att göra en massa saker i onödan.
Kollektorn kan inte vara tom, det skulle inte gå att pressa ner slangen i hålet då. Den skulle ha en flytkraft motsvarande ett par hundra kg om den var tom.
Nu känner jag mig dum, klart den inte e tom. Dunken som står redo med sprit att fylla i är även alldeles för lite att fylla hel kollektorn med om man tänker lite själv och inte bara lyssnar på förrägaren eller vad jag fått det från att den e tom.
Man MÅSTE inte gör som du vill byta alla radiatorer så fort dem inte sitter i ett 55-45 system. Det går att bygga bra system ändå. Men det vet du väl.
De är slitna och jag tycker det verkar enklare att köpa nyaän att göra ett riktigt bra målar jobb på dem. En sådan här radiator är ju inte så dyr?http://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Radiatorer-Purmo-planora-PCV.html Är de ok?Om varje byte av radiator är ca 1000 sek så tycker jag det ok. Eller är det mycket dyrare att byta dem?