Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Adapterkopplingar för olika gastyper  (läst 2339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zoega

  • Gäst
Zoega
Adapterkopplingar för olika gastyper
« skrivet: 03 juli 2012, 18:33:53 »
Hej, Jag är väl inte på helt rätt forum, men jag räknar med att kunskapen finns här.
Jag är spekulant på ett slang och manometerkit för bil-AC,
 (http://www.carairconditioningsupplies.co.uk/caraircon/product.php?productid=1262&cat=58&page=1
och har tillgång till en vacuumpump för 411 gas.
FrÃ¥gan är dÃ¥ om jag behöver nÃ¥gon adapter för att ansluta  pumpen mot det kitet, och isf vilken adapter.
Pumpägaren menar att det är olika kopplingar för varje gas, jag har inte en aning.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Adapterkopplingar för olika gastyper
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2012, 09:24:47 »
För de flesta köldmedium används 1/4" kopplingar, utom för R410 där 5/16" kopplingar används.
I bilar används snabbkopplingar.

Vacuumpumpen har säkerligen 1/4" eller 3/8" koppling beroende på hur stor den är men den är lätt att byta så du får samma koppling som dina slangar har (1/4")
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Zoega

  • Gäst
Zoega
SV: Adapterkopplingar för olika gastyper
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2012, 15:48:20 »
Tackar för svaret, Då passar jag på med en till fråga.
Köldmedieslangarna i koppar som t.ex polarpumpen säljer, skiljer de sig i frÃ¥n vanliga kopparrör för vvs  annat än eventuellt i diameter?
Det sitter ju alurör på de flesta bilar såvitt jag vet, men eftersom bilen har begränsat värde och det är inte mycket kvar av förväntade livslängden så tänkte jag göra en budgetreparation/byte av suspekta ledningar till koppar, och ta risken med galvaniska strömmar..
Och då hade det varit smidigt att bara köpa några meter hos min lokale rörkrökare..

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Adapterkopplingar för olika gastyper
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2012, 16:09:19 »
Varför inte riktiga A/C-slangar, om det nu går att plocka bort trasiga alurör?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Adapterkopplingar för olika gastyper
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2012, 10:10:18 »
Tackar för svaret, Då passar jag på med en till fråga.
Köldmedieslangarna i koppar som t.ex polarpumpen säljer, skiljer de sig i frÃ¥n vanliga kopparrör för vvs  annat än eventuellt i diameter?
Det sitter ju alurör på de flesta bilar såvitt jag vet, men eftersom bilen har begränsat värde och det är inte mycket kvar av förväntade livslängden så tänkte jag göra en budgetreparation/byte av suspekta ledningar till koppar, och ta risken med galvaniska strömmar..
Och då hade det varit smidigt att bara köpa några meter hos min lokale rörkrökare..
kylkopparrör har högre tryckklass och är rena invändigt, det funkar inte så bra med vanliga kopparör från rörkrökaren.
kylrör är i tum 1/4", 3/8", 1/2" osv och de kopplingarna passar inte mot VVS rörens mm dimensioner.

Det är svårt att byta alurör mot koppar i en bil därför att alurören har en egen kopplingstyp där O-ring används, kopparrör använder fläns för infästning.
dessa två kopplingsmetoder går inte att få ihop.

Jag håller med tipo här, spara dig själv mååånga arbetstimmar, köp slang!
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!