Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klinkers pÃ¥ vÃ¥trumsmatta ?  (läst 21544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Klinkers på våtrumsmatta ?
« skrivet: 11 september 2006, 23:51:51 »
När jag för ca 7 år sen kaklade badrummet, föreslog kakelfirman att jag skulle lägga klinkers på våtrumsmattan. Det var bara att tvätta mattan med någon primer de sålde och sen lägga som vanligt. Den gången rev jag upp matta och gjorde på det svåra viset. Nu tänkte jag lägga klinkers i tvättstugan, men blir bestämt avrådd att lägga på våtrumsmatta, fixet förstör tätskiktet på mattan säger man.
 Ã„r det det enda som händer ? Om man inte tänker slabba med vatten där i mängder fungerar det kanske ändÃ¥, eller ?
Har någon lagt på matta ? I så fall, ligger den kvar som den ska ?

 Sc:,h Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Klinkers på våtrumsmatta ?
« Svar #1 skrivet: 12 september 2006, 07:57:39 »
Du måste nog höra med mattfabrikanten det är lite olika med olika mattor, men lägger du på ett tätskikt (primer) på mattan kommer ju fixet inte i kontakt med mattan
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Klinkers på våtrumsmatta ?
« Svar #2 skrivet: 13 september 2006, 20:32:47 »
Hmm, det är fler än 7000 medlemar pÃ¥ forumet, är det verkligen ingen som lagt klinkers pÃ¥ vÃ¥trumsmatta?  ???
Förmodar att många utanför forumet har gjort så, eller skulle man väl inte ändra direktiven. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Klinkers på våtrumsmatta ?
« Svar #3 skrivet: 13 september 2006, 21:57:08 »
« Senast ändrad: 13 september 2006, 21:58:54 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Klinkers på våtrumsmatta ?
« Svar #4 skrivet: 13 september 2006, 22:03:35 »
Tidigare ansÃ¥g man att det var en bra idé att lägga klinker pÃ¥ befintlig plastmatta.  Nu har man upptäckt att spacklet/fixen till kaklet lakar ur plastmattan sÃ¥ den blir spröd och börjar läcka.  AlltsÃ¥ gör man inte sÃ¥ längre utan lägger ett nytt tätskikt.

Men detta är ju naturligtvis under förutsättning att du verkligen skall ha ett tätskikt under kakel/klinkers.  Det är ju inte alltid man behöver eller ens vill ha det, det beror ju pÃ¥ omständigheterna.

AlltsÃ¥ fÃ¥r du först bestämma dig för om du skall ha ett tätskikt eller inte.  Skall du ha ett tätskikt sÃ¥ kan du inte använda befintlig matta, utan mÃ¥ste lägga ett nytt tätskikt.  Behöver du inte nÃ¥got tätskikt sÃ¥ kan du lägga dina klinker direkt pÃ¥ mattan.  SKALL du av nÃ¥gon anledning inte ha nÃ¥got tätskikt, sÃ¥ fÃ¥r du ta bort mattan först.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Metal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Klinkers på våtrumsmatta ?
« Svar #5 skrivet: 13 september 2006, 23:19:14 »
Tänk på vad som gäller i din husförsäkring
använder du din gamla plastmatta och får en vattenskada som t.ex beror på översvämning i golvbrunnen och vatten tagit sig under klämringen och in i konstruktionen så kommer troligtvis inte försäkringsbolaget att ersätta din vattenskada.
Har du golvbrunn i ett rum skall det finnas tätskikt på golvet. I badrum skall även väggarna förses med tätskikt. Kolla på PERs-branschregler och GVK hur man skall göra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Klinkers på våtrumsmatta ?
« Svar #6 skrivet: 14 september 2006, 08:00:19 »
När jag för ca 7 år sen kaklade badrummet, föreslog kakelfirman att jag skulle lägga klinkers på våtrumsmattan. Det var bara att tvätta mattan med någon primer de sålde och sen lägga som vanligt. Den gången rev jag upp matta och gjorde på det svåra viset. Nu tänkte jag lägga klinkers i tvättstugan, men blir bestämt avrådd att lägga på våtrumsmatta, fixet förstör tätskiktet på mattan säger man.
 Ã„r det det enda som händer ? Om man inte tänker slabba med vatten där i mängder fungerar det kanske ändÃ¥, eller ?
Har någon lagt på matta ? I så fall, ligger den kvar som den ska ?

 Sc:,h Sc:,h

Vi har lagt klinkers på den gamla plastmattan i toan, huset och plasmattan är från 1975.
Vi har haft många problem med vårt golv, dock inte med att det släppt från plasmattan.
Våra problem berodde på att vi inte la någon fuktspärr under klinkersen men ovanför plasmattan, flytspacklet löstes upp, men efter att vi satte "gummimassa" under klinkersen och ovan plasmattan har det fungerat bra (7år).

Vi har alltså nu:

Spånskiva på träreglar med cc 60
Plastmatta från -75
Ingjutna elslingor, ingjutna i ca 15 mm flytspackel.
Ovanpå detta tätskikt "gummimassa"
Ovanpå detta fästbruk, med flexegenskaper
Ovanpå detta klinkers

Som sagt, nu funkar det bra och jag ser ingen anledning att plocka bort plasmattan om allt ser bra ut, jag är dock inte något försäkringsbolag...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Klinkers på våtrumsmatta ?
« Svar #7 skrivet: 14 september 2006, 17:11:21 »
Tack för svaren,visste väl man kunde lita på forumet när man behöver hjälp.
Jag antar att det i mitt fall är ok att lägga tätskikt och därefter klinkers. Det är mycket begränsad vattenanvändning där, förutom det som går igenom tvättmaskinen. Bryr mig inte så mycket om vad försäkringsbolaget tycker av följande anledning. För ca 7 år sen fick vi en vattenskada i badrummet. Det var kopplet till en FM termostatblandare som börjat läcka. Problemet var att vattnet rann längs röret in i väggen, utan att det syntes utifrån. Försäkringsbolagets utvalde skadereglerare, (f.ö en byggmästare i min komun) ansåg att skadan uppkommit pg av oaktsamhet med vatten. :o Jag fick således inte en krona. Som grädde på moset, så erbjöd sig samme byggmästare att räkna på jobbet. :o Badrummet vill man helst inte vara utan, så att dra ärendet i långbänk var det aldrig tal om, för visst kunde man överklaga.
Jag ville bara veta om klinkersen ligger pall och att det inte blir några andra oönskade effekter och det tycker jag att jag fått lite pejling på nu. Thumbsup
Så, på cementplattan en limmad våtrumsmatta, på med lite tätskikt och sen klinkers, det låter lagom jobbigt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!