Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av innedel/utedel.  (läst 5506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering av innedel/utedel.
« skrivet: 22 oktober 2017, 15:50:58 »
Hej på er. (första inlägget, tyvärr en tråkig och förmodligen ganska vanlig fråga)
Vill ha eran hjälp med placering av en ny värmepump. Kanske tips på lämplig pump också. =)
Kolla länken för bild pÃ¥ min planritning.  https://1drv.ms/i/s!Ak0L2-WXD4SngeMQ0GsihRlsoge-1g  Röda streck pÃ¥ bilden är element.

Nuvarande pump (sanyo sap krv 123) är placerad vid trappen. Den sjunger på sista versen, den är 12 år och stannar titt som tätt.
Vill ej ha den nya på samma plats pga av en kommande inglasning på utsidan, samt att jag tycker det funkat dåligt att ha den där.
Upplever att den trycker upp all värme på övervåningen. Men en ny pump har kanske bättre fläktstyrning?

Huset är byggt -78. 1 1/2 plans trähus. Öppen planlösning nere. C:a 120 m2 boarea nere. 70 m2 uppe.
Fjärrvärme, kamin med stort magasin täljsten. Nya 3-glas fönster. Mekanisk frånluft.
Bor i kallaste Norrland.

Ja, ge förslag eller fråga ifall jag glömt någon detalj. (har faktiskt skickat in en förfrågan via energioffert men ej fått svar ännu).
« Senast ändrad: 22 oktober 2017, 17:58:10 av Mattias1979 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2017, 16:28:44 »
I så fall skulle jag sätta den nya på ytterväggen mitt emellan matsalen och vardagsrummet så att den blåser mot kaminen. Bör ge bra med värme där plus i köket. Välj någon av de allra senaste modellerna från någon av de stora tillverkarna, prestandan vid riktigt låga utetemperaturer har förbättrats betydligt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mattias1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2017, 21:22:15 »
I så fall skulle jag sätta den nya på ytterväggen mitt emellan matsalen och vardagsrummet så att den blåser mot kaminen. Bör ge bra med värme där plus i köket. Välj någon av de allra senaste modellerna från någon av de stora tillverkarna, prestandan vid riktigt låga utetemperaturer har förbättrats betydligt.
Tyvärr är den placeringen inget alternativ. Det är för lite plats att montera en innerdel där.

Jag har en ide att placera den i vardagsrummet, kortsida vägg. Antingen till höger eller vänster om TV'n. Vänster tror jag är bäst.
Det jag funderar på där är hur mycket man kommer störas av luftflödet/fläktljudet när man kollar TV. Hur pass kraftig fläkt behövs det för att "blåsa" ända bort mot andra kortsidan?
Men jag är faktiskt lite emot att sätta den där, då min TV/hembio anläggning tar upp typ hela väggen. Sc:,h

Har uppdaterat min ritning litegrann.
2d länk. https://1drv.ms/i/s!Ak0L2-WXD4SngeMR0OjJZVwg0mMmEQ
3d länk. https://1drv.ms/i/s!Ak0L2-WXD4SngeMSmdBzHFvBmItnJA
Gröna linjer är möjliga placeringar för innerdel, blå för utedelen. Grön prickad är planerad inglasning av altan.
Det kan faktiskt vara så att nuvarande placering är den bästa pga alla omständigheter.

Vad tror ni? Vad är optimala platsen?

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2017, 10:31:28 »
Har du funderat på en golvmodell? Kanske ett alternativ. En del är tystare än väggdito.

Utloggad Mattias1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2017, 09:16:50 »
Har du funderat på en golvmodell? Kanske ett alternativ. En del är tystare än väggdito.

Ja nu fick man ju bara mera huvudbry.. Sc:,h
Det är ju en djungel med väggmonterade värmepumpar, och så golvmodeller på det. :-\

Under trappen hade ju vart ett alternativ för en golvmodell, men jag tror det blir krångligt att dra rör/el dit.
Kortsida matrum är ju ett annat alternativ. Nu finns det inte plats för en golvmodell där pga en skänk och lite annat. Men en väggmonterad hade nog funkat.
Men då hamnar man ju i samma dilemma som i v-rummet, om man kommer störas av luftflöde/ljud när man sitter till bords?

Nuvarande plats är kanske bäst under dom förutsättningarna. Man störs minst, dock inte den mest optimala platsen för värmespridning och effektivitet.
Men det finns en hake iaf, jag blir begränsad på utbudet av värmepumpar pga bredden. (ryms bara upp till 90cm bred värmepump).





Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2017, 12:36:10 »
Vi hade en gammal, 12 år, Toshiba RAS 10 som tryckte upp värme till övervåningen. Jag installerade tom en separat fläkt för att minska värmeflödet uppåt.
Förra året bytte vi den mot Toshiba Supreme 25 och problemet försvann, plus att det blev tystare. Den mäter 831 mm på bredden.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2017, 23:15:58 »
Värmen stiger så det låter märkligt hur värmen slutade stiga med en ny maskin om den installerades på samma plats?
Ni kanske började använda högre fläkthastighet så det inte steg direkt från innerdelen?
Att det blev tystare beror nog på den större innerdelen samt att den gamla kanske hade ett smutsigt värmepaket och en fläktmotor med lite lagerljud som förekom på äldre RAS modeller efter ett tag.

Huvudsaken är dock att ni är nöjd  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2017, 09:14:21 »
TS Comfort:
Det hör väl inte till tråden men den nya sitter på exakt samma plats. Jag har alla mina pumpar superrena så det kan inte inverka. Och inget lagerljud.
Orsaken tror jag är att den nya har tvÃ¥ vingar, den gamla bara en. Fläktdiametern är ocksÃ¥ nÃ¥got större. DÃ¥ dirigeras luftströmmen mycket  bättre. Dessutom verkar hastigheten vara lägre pÃ¥ fläkten.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2017, 09:57:26 »
Blev bara förvånad att du kunde få sådan skillnad om det var samma placering.
Brukar inte skilja så mycket på hur mycket luft man kan styra iväg men i ditt fall måste det vara stor skillnad.
Ja större innerdel med större fläktdiameter och oftast större utblås ger behagliggare ljud
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2017, 11:04:19 »
Jag skulle riva väggen mellan hallen och köket och sedan placera värmepumpen ovanför dörren till lilla toan så den blåste in mot kök/vardagsrum.
Enda nackdelen med den placeringen är att du får en ful plaskanal på väggen i lilltoan, men vem bryr sig?
Huset skull nog bli mycket trevligare om ni skippade den väggen också, och värmen från braskaminen skulle lättare hitta till både hall och övervåning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mattias1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2017, 18:46:48 »
Vi hade en gammal, 12 år, Toshiba RAS 10 som tryckte upp värme till övervåningen. Jag installerade tom en separat fläkt för att minska värmeflödet uppåt.
Förra året bytte vi den mot Toshiba Supreme 25 och problemet försvann, plus att det blev tystare. Den mäter 831 mm på bredden.

Jag har en vän som har sin värmepump installerad på typ samma ställe som jag. Fast i ett mindre hus. Men han var tvungen att byta pga ett snöras på hans utedel.
Till en nyare Daikin, Caldo x35 om jag minns rätt. Tror att hans gamla pump var typ 5 år gammal bara. Han hade inga planer att byta iaf, men försäkringen gick in och täckte en del.
Han upplevde samma sak, tystare och inte lika varmt på övervåningen som tidigare. Jag hade lite svårt att tro han först. Men han står på sig. Det blev en enorm skillnad menar han.
Men i hans fall misstänker jag att värmepumpen var en kraftigare modell med mer kW. Men ändå, "smartare" styrning av fläkt och mera luftflöde kanske gör sitt.

Blev lite nyfiken på Toshiba, Supreme 25/35 eller Daiseikai 9. Varför har man olika namn på samma produkt? Skiljer det nått? Men hittar bara Polarpumpen som återförsäljare.
Jag har som mest varit inne på en Daikin Caldo X, nya XR30/40, Mitsubishi FH25/35 eller nya LN25/35. Hur står sig Toshiban mot dessa? Hittar rätt lite info ang. Toshiba faktiskt.
 

Utloggad Mattias1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2017, 19:05:04 »
Jag skulle riva väggen mellan hallen och köket och sedan placera värmepumpen ovanför dörren till lilla toan så den blåste in mot kök/vardagsrum.
Enda nackdelen med den placeringen är att du får en ful plaskanal på väggen i lilltoan, men vem bryr sig?
Huset skull nog bli mycket trevligare om ni skippade den väggen också, och värmen från braskaminen skulle lättare hitta till både hall och övervåning.

Menar du väggen vid entrén? Det är en bärande vägg. 
Andra väggen mot altanhallen så har jag köksinredning hela väggen.
Ritningen är inte 100% exakt, måtten stämmer men köket ser annorlunda ut än på min ritning. Det är köksinredning från golv till tak format som ett U ungefär.
Jag har nyligt (5 år sen :o men känns som nyss) renoverat köket. Rätt omfattande, rev en vägg och gjorde om allt. Matrummet är egentligen v-rum från begynnelsen.
Så en rivning är inte aktuellt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2017, 07:26:22 »
Har du tänkt värma huset under lång tid med luftvärmepump kan det ändå vara värt att fundera på.
Den placeringen skulle troligen fungera utmärkt och värmen borde kunna bli bra i princip i hela huset om man bortser från ekonomidelen.
Värmepumpen skulle inte heller störa er nämnvärt var ni än befann er i huset.
Placering ovanför ytterdörren skulle också kunna fungera bra.
« Senast ändrad: 27 oktober 2017, 07:28:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av innedel/utedel.
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2017, 12:58:15 »
Toshiba supreme 25/35 har 410 A som medium, Daiseikai 9 har R 32 och är en nyare pump. Skillnaden dem emellan är inte så stor vad beträffar prestanda. Jag har för mig att den gamla har bättre värden på någon punkt tom och kan gå lite lägre ned i effekt 0.45 kW istf 0.70 kW motsvarande el 90W resp. 170 W. Den nya är dyrare och lite oprövad. Se fö Toshiba tråden!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!