Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i september med F730  (läst 2232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
Kallt i september med F730
« skrivet: 29 september 2017, 09:57:43 »
Skulle hjälpa grannen, som flyttade in i sin nybyggda marklägenhet i somras (södra Skåne), med att trimma in dennes F730.

Har själv en F750 så skillnaderna kunde väl inte vara alltför många tänkte jag. Det visade sig att installatören hade valt kurva 5 och +3 vilket gav en väldigt hög framledningstemp. Grannen har endast golvvärme. Men rumstermostaterna var bromsade och golven kalla.

Jag justerade kurvan och justeringen till ungefär vad jag själv har och vi vred på termostaterna till max.

Efter ett par dagar hade grannen fortfarande svalt även om golven kändes lite varmare.

Beräknad framledningstemp var 23-24 grader men faktiskt låg på 33 och returen på 31.

Borde vi inte fått upp värmen mer när framledningstempen var fortsatt hög och termostaterna varit på max i ungefär 4 dygn?

Eller är det något annat vi missar här?

Finns det något i golvvärmecentralen som vi borde se över?
I så fall vad? Har bara kikat på VP:n än så länge.
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kallt i september med F730
« Svar #1 skrivet: 29 september 2017, 10:37:19 »
Om faktisk framledningstemp ligger på 33 °C borde värmen verkligen märkas efter par dygn! Går cirkulationspumpen som den ska? Golvvärmeshuntar har normalt en max-termostat som ska förhindra för varmt vatten, mer än vad golvet tål, inte cirkulerar i slingorna. Är den rätt inställd? Om det nybyggt tar det en tid för betongplattan att torka ur och då behövs mer energi. Kan påverka situationen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i september med F730
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2017, 09:27:39 »
Jag hade liknande problem. I mitt fall var det att mina trÃ¥dlösa termostater inte hade kontakt med ställdonen i golvvärmefördelaren. SÃ¥ även om jag öppnade termostaterna fullt pÃ¥ rumstermostaterna "pÃ¥ väggen", sÃ¥ skickade de ej signalen vidare till golvvärmefördelaren som sedan inte öppnade ställdonen. Det var pga felaktig installation......  >:(

Det resulterade i strypta slingor, och hög returtemp. Titta på ställdonen i golvvärmefördelarskåpet så de är fullt öppna och/eller ändras när ni stryper/öppnar på rumstermostaterna.

Lånar en bild från google - de två till höger är fullt öppna, de till vänster stängda, och det är så du vill ha de för att sedan justera med värmekurva/förskjutning.

« Senast ändrad: 01 oktober 2017, 09:31:45 av NyPÃ¥Nibe750 »
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!