Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bensin  (läst 14964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
Bensin
« skrivet: 26 januari 2006, 21:02:13 »
Någon som vet vad som händer med hc/co halten på en bil om man blandar i e85??

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bensin
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2006, 21:11:31 »
De flesta bilar klarar 10% etanol men tänk på att vi redan har 5%.

Man tjänar i praktiken väldigt lite på att blanda i E85 eftersom förbrukningen med E85 är 30-40% högre.

Exempel:
Bensin 11,00 förbrukning 1l/mil ger 11,00 per mil
Etanol 7,80 förbrukning 1,35 ger 10,53 per mil

Är det verkligen värt besväret att spara 47 öre per mil ( dessutom vid 100% E85, inblandning ger betydligt mindre besparing)
Risk finns att ngt förstörs på bilen oavsett vad alla hemmapulare säger.

Om en katalysatorbil tex hackar vid start hamnar oförbränt bränsle i katalysatorn vilket kan leda till att den förstörs (har hänt mig pga andra orsaker)

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Bensin
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2006, 21:21:29 »
jo men jag har lite problem med hc halten på min bil brukar ligga precis på gränsen så jag tänkte om det går att böanda i lite e85 för att få ner den (vid besiktning)

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Bensin
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2006, 21:26:41 »
30 % inblandning gav sÃ¥ lÃ¥ga utsläpp (ifrÃ¥n tidigare ok) att SBP övervägde omkalibrering av mätutrustningen.  :D

På www.etanol.nu finns det mycket info, och även på vissa märkesforum som www.citroen.nu. De debatterar lika flitigt som vi, tror jag.

Vid 20 % etanol drar min bil (turbo) totalt sett mindre bränsle än vid vanlig 95 oktan. Förmodligen bättre förbränning samt att när turbon laddar tillåts den ladda till högre tryck. E85 har ca 104 oktan.

Normalt snitt bensin 0,92, med etanol 20% snitt 0,85 och ja, jag loggar min bränsleförbrukning. Jämförelsen var ca 3 månader på etanol, sedan återgick jag till vanlig bensin eftersom etanolen har sämre egenskaper vid låg utetemp (som en lu/lu pump :D).

Mycket skulle vara vunnet om man blandade i mer etanol i den vanliga bensinen, 20-25% är under utredning i flera EU länder.

En skvätt E85 blir i princip som att blanda i vanlig K-sprit och som alla innehavare av gamla bilar vet, ger lägre utsläpp hos SBP.
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Bensin
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2006, 21:29:21 »
förra besiktningen fick jag slänga i k-sprit och det funka tror du det blir bättre med ca 25% e85 istället ???

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bensin
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2006, 23:15:35 »
Det var "standard procedure" att blanda i ksprit innan besiktning med många gamla kärror på förgasartiden.
Bättre värden blir det, så lite E85 rekommenderas om man har avgasproblem (för att få den igenom SBP alltså). Thumbsup

Besparingen med 50% inblandning är otillräcklig (pga ökad förbrukning, min erfarenhet).
Ombyggnad krävs för ren E85 - men då blir besparingen reell.
Om det lönar sig beror på kostnad för ombyggnad, körsträcka, bilmodell m m.

Finns ju andra aspekter, som miljöaspekter, minskat oljeberoende men också mer hp...
« Senast ändrad: 30 januari 2006, 09:49:27 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Bensin
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2006, 23:34:04 »
Det är inte säkert att E85 hjälper. (eller metanol heller för den delen)
Principen är att höga CO-värden (som beror på att motorn får för mycket soppa) motverkas med ett bränsle som ska ha annan blandning (dvs ska ha fetare blandning). Då ska "blandbränslet" göra att avgasvärdena blir korrekta.
Emellertid beror det på vad det är för bil. Ex vis på gamla Saab och Volvo med CV-fuggar kan det hjälpa, det är dock bättre att åtgärda fuggen (sliten nål och nålsäte), det är enkelt gjort, det är billigt och det ger varaktigt resultat.
Men om det är en nyare bil (läs: "katalysatorbil") så har den en lambdasond som talar om för insprutet att puffran går fett (dvs att det finns för lite syre i avgaserna) så att sprutet kan minska tiderna på insprutningsmunstyckena. Här har vi ju uppenbarligen ett annat fel eftersom lambdans feedback ska göra att motorn aldrig kan gå fett. Om man då slår i E85 eller liknande så kommer motorn fortfarande att gå lika fett eftersom just lambdans feedback "fixar" det. Alltså ingen förbättring.
Och är det en så ny motor så ska man absolut inte ta felaktiga avgasvärden med en klackspark. Felaktiga avgasvärden beror på ett faktiskt fel, i vissa fall fel som kan skada puffran.

Det egentligen enda tips vad gäller "kvickfix" på moderna puffror som överhuvudtaget (förutom att se till att åtgärda ett riktigt fel) kan hjälpa är att åka motorväg i högt tempo en stund så att katalysatorn bränner rent ordentligt. Gäller främst bilar som bara körs korta körningar i stan. Rejält varmkörd puffra och varm/ren kat gäller!
I övrigt gäller friska bitar så går allt bra.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bensin
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2006, 22:07:23 »
Ville bara tilägga att kolla/byta/tvätta luftfiltet.
och motoroljan...
Detta påverkar utsläppen i hög grad.........
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Bensin
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2006, 23:56:45 »
Vad har för bil mansan?
Vilken motor?
Vet du möjligen också vad du har för motorstyrning, annars kan jag gräva fram det från motor och år.

Äldre styrsystem= lÃ¥ngsammare justering för att justera inblandningen = större chans att optimera vs SBP. Om  nu mÃ¥let är att fÃ¥ igenom skrotet ett Ã¥r till.

Piece: Vi gjorde ett test med en äldre kat-bil, rev av toppen och kollade i förbränningsrummen (gjorde inte rent), monterade ny topplockspackning och körde 500 mil pÃ¥ 50/50 bensin och etanol. Rev sedan av toppen igen och gissa vad? Förbränningsrummen sÃ¥g klart bättre ut, mindre beläggning pÃ¥ kolvtopp/ topp.  Fick nyligen ny rapport frÃ¥n ägaren till testobjektet: 4000 mil sedan vi rev sist och den har precis passerat SBP med flaggan i topp.

Helkonvertering kräver en hel del jobb, större spridare, justerad mappning osv. Detta mÃ¥ste göras av folk med riktig utrustning,  men en ökad inblandning frÃ¥n 5 till 20-25 % tror jag pÃ¥.

Annars har KTM525 rätt, grundläggande service (byt stift också) betyder mycket. Appropå KTM, grus, gyttja eller motard?
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bensin
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2006, 23:57:22 »
Har du hög HC/Co så ska du nog ta o laga felet istället !
bilprovningens gränsvärden är mycker höga så klarar su inte dom så har du ett regält fel.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: Bensin
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2006, 08:29:08 »
På Trans Am-klubbens forum finns det läsa en hel del i ämnet,
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10973&highlight=etanoltr%E5den
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Bensin
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2006, 08:48:52 »
K-sprit, etanol, metanol etc _kan_ teoretiskt fungera på katbilar men då jag har kommit i kontakt med åtskilliga som köpt en dunk och mig veterligen har ingen fått stil på avgasvärdena på katbilar den vägen. Inte jag heller (innan motorrenovering). Jag slog i massor av metanol, tills bilen knappt gick att köra men fick samma avgasvärden i alla fall. Varför då? Jo, därför att feedbacken från lambda till dator gör att tiderna för sprutet justerades om till samma blandning. I mitt fall var alltså felet att ringarna satt fast, det var inte fel på sprutet.

Däremot hjälper sprit på bilar från the golden stoneage men på dom är det å andra sidan lätt (och oftast lönsamt även på kort sikt i form av mindre förbrukning) att åtgärda felet på rätt sätt.

Enda undantaget som kan göra att det funkar på nyare bilar är att många katbilar bara kan förändra blandningen en viss mängd från den ordinarie mappningen (dvs inom ett "fönster"). Om man då pytsar i friska mängder E85 så kan det bli så mycket att sprutets programmering inte tillåter sprutet att ställa på _ännu_ mer soppa (dvs man når kanten på "fönstret"). Då kan man teroetiskt sett få stil på avgasvärdena. Eller så kan man få en okörbar bil. Det är ju liksom inte säkert att den nya soppan och sprutets "fönster" ger rätt blandning i alla situationer. Det är snarare rimligt att blandningen _inte_ stämmer i de flesta situationer eftersom det är så många parametrar som påverkar.
Här finns det alltså gott om utrymme för experiment för den som orkar. Själv skulle jag tro att experimenterandet tar minst lika lång tid som att hitta felet.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: Bensin
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2006, 10:32:39 »
Flera av polarna i Trans Am-klubben kör med 30% etanolinblandning i bensinen utan problem. Jag har däremot inte kunnat testa för här i "miljökommunen Gotland" finns det ingen etanol att köpa  fiR:
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Bensin
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2006, 10:37:14 »
Flera av polarna i Trans Am-klubben kör med 30% etanolinblandning i bensinen utan problem. Jag har däremot inte kunnat testa för här i "miljökommunen Gotland" finns det ingen etanol att köpa  fiR:

Ja det funkar att köra på :) Med ett bra resultat, men för att förbättra avgasvärden till
SBP mja.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bensin
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2006, 18:23:04 »
Flera av polarna i Trans Am-klubben kör med 30% etanolinblandning i bensinen utan problem. Jag har däremot inte kunnat testa för här i "miljökommunen Gotland" finns det ingen etanol att köpa  fiR:

Om du läser vad jag skrev så funkar det säkert men de tjänar maximalt 20 öre/mil (100% ger 47 öre vid 1l/mil) och kan mycket väl försämra avgasreningen speciellt vid låga temperaturer.

Är det verkligen värt besväret och risken att spara 20öre per mil?!  Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!