Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer  (läst 18621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leffilonen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« skrivet: 24 september 2012, 21:37:08 »
Det börjar bli kallt ute och för att det inte även ska bli kallt inne behöver jag tips på hur jag ska koppla in golvvärmen parallellt med radiatorerna. Radiatorerna i källare och övervåning kommer att vara kvar och på entréplan bytes radiatorerna ut mot golvvärme.
Se bifogade bilder.
1. Avstängningsventil
2. bef cirk.pump
3. shunt
4. termometer
5. ny cirk.pump golvvärme

Vad är bättre? Koppla in sig parallellt med shunten eller bef cirk.pump? Returtemp från radiatorer är så hög att det lätt räcker till golvvärmen.

(Såg just att jag ritat fel på min handkladd - om jag parallellar över bef cirk.pump så tar jag varma vattnet till golvvärmen och inte returen som jag ritat.)
Eldar pellets i en Janfire.
201m borrhål och slangarna in genom källarvägg.
Beslutsångest vilken vp jag ska välja.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #1 skrivet: 25 september 2012, 17:46:52 »
jag hade kopplat golvvärmen parallellt med radiatorsystemet, se på bild.
(termisk blandningsventil = typ en esbe 20-43 °C för golvvärme eller motsvarande)



ska du sen installera vp så kan det hända att du måste skaffa en liten arbetstank pga golvvärmen.
Do iT!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #2 skrivet: 25 september 2012, 18:21:55 »
Min golvvärme 14m2 i badrummet inklusive shunt o cirkpump (push12) ersätter en radiator i ett tvårörssystem för 11 radiatorer. Skulle kalla det parallell kopplat.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #3 skrivet: 26 september 2012, 11:54:02 »
Jag har fått en liknande konstruktion att fungera, utan nån dyr push. I min systembild syns det nog hur jag gjort. Golvslingorna ligger i princip parallellt med radiatorerna, men temperaturen i golvslingorna styrs med en rumstermostat och ett ställdon på ventilen (strax under N på bilden). Ventilen är en överbliven radiatorventil. Vet inte om det är så här man gör, men det är billigt och fungerar :)
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #4 skrivet: 26 september 2012, 19:49:14 »
Jag har fått en liknande konstruktion att fungera, utan nån dyr push. I min systembild syns det nog hur jag gjort. Golvslingorna ligger i princip parallellt med radiatorerna, men temperaturen i golvslingorna styrs med en rumstermostat och ett ställdon på ventilen (strax under N på bilden). Ventilen är en överbliven radiatorventil. Vet inte om det är så här man gör, men det är billigt och fungerar :)

Intressant! vad har du för temp på golvvärmen? stryper du då mer eller mindre på ventilen efter slingan för att justera tempen i golvvärmen? eller hur menar du?
Do iT!

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #5 skrivet: 26 september 2012, 22:19:11 »
Intressant! vad har du för temp på golvvärmen? stryper du då mer eller mindre på ventilen efter slingan för att justera tempen i golvvärmen? eller hur menar du?

När golvet inte behöver värme är ventilen helt stängd. Då cirkulerar vattnet bara i golvslingorna, de har en egen CP. När rumstermostaten säger att det är dags för mer värme, öppnar ventilen (ställdon) och - förutsatt att VP är i värmeläge - släpper till mer värme i golven. Ju mer öppen ventilen är, desto mer värme tillförs golvslingorna. Eftersom det är en helt vanlig MMA-ventil med (grå hatt) finns förinställningsmöjligheter, så jag kan begränsa maximalt flöde, precis som till övriga radiatorer i huset. Enda skillnaden är ju då att här sitter den på returen, men det spelar ju mindre roll.
Principen är nog i stort sett identisk med en push, men tar mindre plats i min konverteringsbudget ;)
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #6 skrivet: 27 september 2012, 00:54:41 »
det du saknar är en returtemperaturbegränsare strip.

Om golvet vill ha värme och det är svinkallt ute och du är i slutet av en cykel på VPn så skjuter du egentligen ut för varmt vatten till golvslingan.

Min lösning skulle vara ett radiatorkoppel kopplat precis som vanligt men en returtemperaturbegränsare på returen. Vidare gäller det ju att ha en termostat som har tråd till en extern givare (eller trådlöst).

är du säker på att du behöver en CP i ditt upplägg?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #7 skrivet: 27 september 2012, 09:40:06 »
det du saknar är en returtemperaturbegränsare strip.

Om golvet vill ha värme och det är svinkallt ute och du är i slutet av en cykel på VPn så skjuter du egentligen ut för varmt vatten till golvslingan.

Min lösning skulle vara ett radiatorkoppel kopplat precis som vanligt men en returtemperaturbegränsare på returen. Vidare gäller det ju att ha en termostat som har tråd till en extern givare (eller trådlöst).
...

Jag har tänkt tanken, men temperaturbegränsare har hittills inte visat sig behövas. Rimligen eftersom jag strypt ventilens förinställning ganska hårt; det blir aldrig speciellt varmt i golvslingorna. Systemet har körts helt utan termostat i två vintrar. Det funkade ganska bra så länge energibelastningen på rummet var någorlunda jämn, men eftersom rummen är sovrum vill jag ha termostater som kompenserar.
Visar det sig inte fungera, får jag väl montera ytterligare en ventil med termostat, och känselkroppen på golvvärmeslingan.

...
är du säker på att du behöver en CP i ditt upplägg?

Tyvärr behöver jag nog det, gissar jag.
Dels för att jag har ganska höga flöden i andra delar av radiatorsystemet, det är extremt ojämnt dimensionerat i huset :(
Dels för att golvslingorna ska spädas med absolut minsta möjliga mängd hetvatten så att jag inte får höga temperaturer i golven.

Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #8 skrivet: 27 september 2012, 09:46:53 »
ok jag förstår och det förklarar upplägget.

Jag kommer ta bort min minishunt till 7m2 badrum och köra rätt på.
Ett radiatorkoppel, typ, med instrypningsmöjlighet, termostat och returtemperaturbegränsare. Den sistnämnda har ingen återcirkulation utan bromsar bara eller stoppar flödet i fall tempen blir för hög tills dess att värmevattnet i slingan har svalnat av då den öppnar upp igen.

Rent tekniskt innebär det att det under vissa perioder inte är något flöde alls i golvet. Givet ytan 7m2 bör inte detta vara något problem.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #9 skrivet: 27 september 2012, 13:02:45 »
ok jag förstår och det förklarar upplägget.

Jag kommer ta bort min minishunt till 7m2 badrum och köra rätt på.
Ett radiatorkoppel, typ, med instrypningsmöjlighet, termostat och returtemperaturbegränsare. Den sistnämnda har ingen återcirkulation utan bromsar bara eller stoppar flödet i fall tempen blir för hög tills dess att värmevattnet i slingan har svalnat av då den öppnar upp igen.

Rent tekniskt innebär det att det under vissa perioder inte är något flöde alls i golvet. Givet ytan 7m2 bör inte detta vara något problem.

Så i princip kommer Termostat -> Golvslinga -> Returtemperaturbegränsare sitta i serie? Och hela paketet parallellt med övriga radiatorer?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #10 skrivet: 27 september 2012, 16:41:02 »
exaktamundo!

Därutöver kommer just denna termostat kontrolleras via thermia link via z-wave och samverka med en rumsgivare i badrummet. Men det hör egentligen inte till saken.

Först stryper jag in slingan grovt. Ställer in returtemperaturbegränsaren, som oftast inte kommer  behövas. Sedan finjusterar jag injusteringen och jackar pÃ¥ termostaten.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad emilove

  • sekreterare i vägföreningen
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: borÃ¥s
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #11 skrivet: 27 september 2012, 19:12:29 »
David.hur löser du avluftningen av slingan ?  har tänkt att ta bort min wirsbo push 12 och avluftningen har jag i den.hade tänkt att montera wgf  fördelare  men ditt alternativ verkar intressant.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #12 skrivet: 27 september 2012, 20:46:01 »
tänkte inte på det...

Jag tänkte att den möjligheten finns ju i kopplet men så är ju inte fallet kom jag just på.

Kan svaret få bli att luften kommer åka ut ur slingan och vidare till en högre punkt där den kan luftas via en radiator eller liknande.

I mitt fall kommer jag ju nu inte ha luft i slingan då den stryps innan nästa pryl kopplas in. Om nu det hjälper något vet jag inte.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #13 skrivet: 29 september 2012, 10:59:44 »
När golvet inte behöver värme är ventilen helt stängd. Då cirkulerar vattnet bara i golvslingorna, de har en egen CP. När rumstermostaten säger att det är dags för mer värme, öppnar ventilen (ställdon) och - förutsatt att VP är i värmeläge - släpper till mer värme i golven. Ju mer öppen ventilen är, desto mer värme tillförs golvslingorna. Eftersom det är en helt vanlig MMA-ventil med (grå hatt) finns förinställningsmöjligheter, så jag kan begränsa maximalt flöde, precis som till övriga radiatorer i huset. Enda skillnaden är ju då att här sitter den på returen, men det spelar ju mindre roll.
Principen är nog i stort sett identisk med en push, men tar mindre plats i min konverteringsbudget ;)

Gillar lösningen! Och nördig som man är sÃ¥ ska jag nog experimentera med den lösningen när jag fÃ¥r tillfälle.  tummenupp
Do iT!

Utloggad UPONOR

  • UPONOR
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • UPONOR
    • UPONORS HEMSIDA
SV: Inkoppling golvvärme mot befintliga radiatorer
« Svar #14 skrivet: 16 oktober 2012, 10:24:10 »
Hej Leffilonen!
Hur varm kommer returtemperaturen från radiatorerna vara och hur kommer golvvärmen förläggas?
Ifall det kommer skilja för mycket mellan radiatorernas retur och golvvärmens tillopp så behöver ni dra iväg ett T-rör från stammen till en shunt, ifall returtemperaturen istället är lagom eller marginellt högre än vad golvvärmen behöver så går det bra att parallellkoppla.

//Mvh. Uponor
Uponor tillverkar och marknadsför bland annat system för Golvvärme, Tappvatten- och Radiatorrör, Kulvert, Kyla, Sprinkler, Ventilation, Ytvärme samt Energi.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!