Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?  (läst 8133 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« skrivet: 02 september 2012, 20:44:22 »
Jag har försökt se över mina fönster i sommar och hoppas att jag kan gå vintern till mötes med bättre förutsättningar än förra året.

Nu funderar jag över en sak, jag har också tänkta att byta ut samtliga tätningslister och då slog det mig att vi faktiskt aldrig öppnar kanske nio av tio fönster.

Min tanke är då att jag skall lägga någon sorts mjukfog i ytterkant avspringorna mellan fönsterkarm och fönster på de fönster vi aldrig öppnar, är det dumt?

Jag är medveten om att det omöjliggör att komma åt att putsa invändigt, men som det ser ut nu så gör vi det kanske varannat vartredje år, och det kanske kan bli den dubbla tiden om de blir tätare i springorna, och det kommer inte vara märkvärdigare än att jag kan skära bort mjukfogen och sedan lägga på ny.

Men vad jag är rädd för är kondens, kan jag foga hela springan, eller bör jag lämna några centimeter? isf. var, överkant?
Kan jag dra en tunn sträng även på insidan?

Synpunkter tas tacksamt emot, även om det bara är spekulationer tummenupp

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #1 skrivet: 02 september 2012, 20:57:40 »
Hej fattiglapp.
Som novis inom fönsterputseri, dvs aldrig gjort känns tänket helt rätt.
Blir det tätt så borde det inte finnas något behov av rengöring.
Kondensfrågan bör nog någon med kunskap svara på. Om inte annat får du väl försegla in lite mossa i botten. Det skall väl  Sc:,h hålla fukten borta.

Tips ifrån läktaren  tummenupp

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #2 skrivet: 02 september 2012, 21:00:34 »
Haha, ja mossa kanske inte är så dumt, och ivf en av tolv månader om året så kanske det även kan vara lite Ernst-ligt dekorativt.  tummenupp

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #3 skrivet: 02 september 2012, 21:07:38 »
Du kan täta inifrån, men ej utifrån.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #4 skrivet: 02 september 2012, 21:37:19 »
Varför?

Det är, skall jag tillägga kopplade tvåglasfönster det rör sig om.

När jag klämmer ihop ytterbågen med innerbågen så kan jag med blotta ögat se hur otätt det egentligen är, och om jag utifrån sen tittar på springan mellan fönster och karm så ser jag att den emellanåt är ganska bred. Detta gör ju att när det vindar ute efter husväggarna så kommer all kalluft ha rena autostradan rakt in mellan mina två fönsterkarmar. Det är detta jag vill råda bot på.

Jag tror jag skall testa på norrsidan att helt lägga igen ett fönster, nästa helt förutom översidan, tredje helt förutom undersidan och det fjärde får vara som det är.  Skulle något av dem imma igen så får jag väl helt enkelt skära bort fogen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #5 skrivet: 02 september 2012, 21:54:45 »
Du bör inte göra det helt tätt mellan tvåglasfönsten om du vill undvika kondens. Föreslår att du använder nån genomsläpplig list, typ skumplast eller om du får tag i det som man hade förr var det linfläta?, som hindrar kraftigt drag och dessutom insekter och damm.
Men mellan innerbåge och karm har du förstås riktig tätlist?

Själv har jag enkelglas med lösa innanfönster. Förra ägaren hade monterat ytterfönstren med spik och målat springorna täta. Jag har för att hindra kondens när innerfönstren är där , borrat 4 små (3mm) hål i ytterbågens övre och undre delar. Funkar jättebra. 
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #6 skrivet: 02 september 2012, 21:59:56 »
Ja, mellan innerbåge och karm har jag tätningslister.

Vad tror du då om att täta tre sidor helt, och dreva i linsnöre i den fjärde? Isf. vilken sida skall drevas?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #7 skrivet: 02 september 2012, 22:04:30 »
Jag skulle dreva uppe och nere i så fall för att få vettig ventilation (få ut fukt), men tror att det blir lika bra om du kör runt om. Drevet bromsar vinddraget.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #8 skrivet: 02 september 2012, 22:08:18 »
Jag skall kolla om jag kan få tag i linsnöre. Jag har en halv rulle 3mm tjockt, men jag tror det behövs lite tjockare ändå.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #9 skrivet: 02 september 2012, 22:09:40 »
Jag har tätningsgarn för rökgasanslutningar, kan det fungera?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #10 skrivet: 02 september 2012, 22:17:25 »
Går nog bra, lycka till. Berätta gärna var du fick tag i det, jag letar själv efter nåt att damm/insektstäta ytterbågarna som inte är fastspikade.

PS fattiglapp, jag har idag just fått klart mina energiglas, monterade som 2-glasruta på alla 32 innerbågarna på bottenvåningen, nu väntar jag förstås på värmningssäsongen för att se vad mina "3-glasfönster" ger i energibesparing....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #12 skrivet: 02 september 2012, 22:19:58 »
bopakoster, Jag ser dig lite som forumets fönsterexpert tummenupp

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #13 skrivet: 02 september 2012, 22:26:14 »
Hej bopakoster.
Går nog bra, lycka till. Berätta gärna var du fick tag i det, jag letar själv efter nåt att damm/insektstäta ytterbågarna som inte är fastspikade.

PS fattiglapp, jag har idag just fått klart mina energiglas, monterade som 2-glasruta på alla 32 innerbågarna på bottenvåningen, nu väntar jag förstås på värmningssäsongen för att se vad mina "3-glasfönster" ger i energibesparing....
Undrar om inte biltema har något kit som skulle funka.?

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Mjukfog mellan fönster och karm, är det dumt?
« Svar #14 skrivet: 02 september 2012, 22:42:55 »
Jag var tvungen att springa ut och kolla på snöret, jag tror 3mm kan vara vad jag behöver till mina fönster. Jag skall testa så får jag se.

Detta snöre var tydligen från www.lindrev.com

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!