Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP  (läst 12600 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SALlLEn

  • Gäst
SALlLEn
Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« skrivet: 22 mars 2012, 16:36:56 »
Fjärrvärme är ju nästan lika dyrt som direktverkande el.

Varför gör man inte el av det man eldar med ångturbin lr stirlingmotor då får man en verkningsgrad som borde vara lönsam.

Anta att man bara får ut 25% el så Med en bra värme pump Cop 5 så blir det ju vinst i alla fall.

Nu är ju verkningsgraden högre så varför är fjärrvärme så dyrt.

vi som kör bergvärme kan ju få ett cop på runt 4 vilket är avsevärt billigare än fjärrvärme.


Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2012, 18:09:32 »
Det är inte överallt det är dyrt. Vi betalar ca 1.18 per kWh för elen. Fjärrvärmen kostar 52 öre per kWh där vi bor. Dom fasta utgifter blir ungefär detsamma för båda.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2012, 18:40:21 »
Fjärrvärme är ju nästan lika dyrt som direktverkande el.
Var har du fått detta ifrån?
Medelpriset i Sverige år 2011 var 81,83 öre/kWh för fjärrvärme, men priset varierade kraftigt och lägsta priset låg runt 40 öre/kWh.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2012, 19:21:57 »
Här på Nils Holgersson finns lite att läsa.
"I denna undersökningen ”förflyttas” en bostadsfastighet genom landets samtliga 290 kommuner för att jämföra kostnader för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning. Rapportens syfte är att redovisa de prisskillnader som finns mellan olika kommuner och målet är att skapa debatt som kan leda till sänkta priser för kunderna."

http://www.nilsholgersson.nu/start/

Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2012, 19:33:04 »
Tänk på att man slipper alla fasta kostnader också för fjärrvärmen om man går över till el.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2012, 20:10:53 »
Var har du fått detta ifrån?
Medelpriset i Sverige år 2011 var 81,83 öre/kWh för fjärrvärme, men priset varierade kraftigt och lägsta priset låg runt 40 öre/kWh.

erp

Många kommuner har marknadspris på fjärrvärmen vilket i princip betyder att den följer elpriset.

Fjärrvärme är inte en fråga om billigt utan en fråga om miljö.
Precis som buss och tåg.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2012, 21:39:18 »
Betalar ca 40 öre/kWh medan elpriset ligger runt 130 öre/kWh. Inga fasta årskostnader för fjärrvärmen.  Gör av med ca 40000 kWh per år så fjärrvärmen är ca 36,000:- billigare per år än el.

Angående eltillverkningi fjärrvärmepannorna, så är ju just det ganska vanligt med el/värme-kombinationsanläggningar.
« Senast ändrad: 22 mars 2012, 21:41:53 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2012, 22:43:21 »
Det är nog ganska rediga förluster i värmenätet också, dessutom underhållskostnader på alla ledningar som måste täckas upp.
Det är nog inte många fjärrvärmeanläggningar som kör med värmepumpar, om någon, av förklarliga skäl. utan oftast handlar det väll om biobränsle av något slag och då hamnar ju själva bränslekostnaden på närmare 40-50öre/kwh, betänk att det skall köpas "vitt bränsle" alltså inte något svarthugget från närmsta bonde... sen har du själva anläggningen som ju kostar en del och ledningsnätet, förluster, arbetstid för de som sköter anläggningen osv...
De som har de lägsta priserna får säkert värmen från något annat såsom spillvärme från industri eller dylikt, då är det ju en annan sak, men då är oftast priset ett annat också.
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2012, 23:03:19 »
Betalar ca 40 öre/kWh medan elpriset ligger runt 130 öre/kWh. Inga fasta årskostnader för fjärrvärmen.  Gör av med ca 40000 kWh per år så fjärrvärmen är ca 36,000:- billigare per år än el.

Angående eltillverkningi fjärrvärmepannorna, så är ju just det ganska vanligt med el/värme-kombinationsanläggningar.
Nu gör du samma räknefel som fjärrvärmebolagen, alternativet är ju värmepump och med allt högre årsmedel-COP blir det alternativet allt bättre mot fjärrvärmen. Värmepump anses numera som förnyelsebar energi i EU avseende den del som utvinns ur luft,vatten. Med el elpris på 130 öre och årsmedelcop på 3 blir värmekostnaden 43 öre per kWh, något som få fjärrvärmbolag matchar. Nu börjar man närma sig COP 4 och med lite solpaneler till så är detta snarare överlägset fjärrvärm kostnadsmässigt.

För egen del kostar min uppvärmning med värmepump ca 5500:- per år, hade jag haft fjärrvärme hade det kostat 11000:-
Installationskostnaden för fjärrvärme är dessutom så hög så den vida överstiger kostnaderna för värmepumpen även om den ersätts med 10 års intervall.
« Senast ändrad: 22 mars 2012, 23:11:14 av Mike »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2012, 23:25:57 »
Nu gör du samma räknefel som fjärrvärmebolagen, alternativet är ju värmepump och med allt högre årsmedel-COP blir det alternativet allt bättre mot fjärrvärmen.
Tycker det är lite löjligt att påstå att det skulle vara ett räknefel.  Jag bara kommenterar med utgångspunkt från vad TS skriver, nämligen att fjärrvärmen skulle vara nästan lika dyrt som direktverkande el.  När man kommenterar en tråd så är det väl inte märkligt om man gör de jämförelser som TS gjorde, eller hur?

För övrigt när  man räknar på besparingen man gör med en värmepumpsinstallation, så utgår man ju från vad man hade tidigare.  Det är väl självklart?  Inte installerar du en värmepump och räknar sedan ut att du inte gjorde någon besparing alls, eftersom "Mike på värmepumpsforum" säger att man måste jämföra med en värmepumpsinstallation.  Så varför skulle man göra besparingskalkylen för fjärrvärme annorlunda?

Tycker nog att det är du som gör en tankevurpa.

När det gäller jämförelse med värmepump så ligger ju "min" fjärrvärme på COP 3.25 med en betydligt mindre investeringskostnad och betydligt lägre underhållskostnad, så fjärrvärmen här står sig väldigt fint mot t.ex. Bergvärme också.
« Senast ändrad: 22 mars 2012, 23:32:10 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2012, 01:15:07 »
Tycker det är lite löjligt att påstå att det skulle vara ett räknefel.

Det tycker inte jag.
Speca vad som ingår i dina 40öre/kwh och 130öre/kwh.

Är det verkligen totalpriser eller jämför du äpplen och päron?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2012, 07:16:27 »
Här i krokarna av där jag bor håller dom på med ett nytt projekt som skall vara mycket effektivare än en sterlingmotor:
http://www.mevagroup.se/files/Norrbottens%20kuriren%20sid%201%202011-10-21.pdf
http://www.mevagroup.se/files/Norrbottens%20kuriren%20sid%202%202011-10-21.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #12 skrivet: 23 mars 2012, 07:22:02 »
Så här kan en faktura från vattenfall se ut när det gäller fjärrvärme. http://www.vattenfall.se/sv/faktura-specifikation.htm

För min egen del så gör jag över med ca 10 000kwh elström per år med nuvarande besparingar, då ingår värme på 116m2 radhus, varmvatten och hushållsel. Då har jag en LLVP som står för +95% av uppvärmningen.

Så här ser det ut i min kommun (så nu vet ni vart jag bor också) http://www.karlskogaenergi.se/privatkunder/fjarrvarme/prislista2012. Värme och varmvatten skulle ligga på minst 10 000kwh per år. Och då kosta 9800kr. Till detta så antar jag att det tillkommer extra elström för en cirkulationspump om ca 500kr per år. Totalt alltså 10300kr.

Jag kommer fortfarande inte undan mina fasta avgifter på elen så de 6000kwh jag skulle tjäna in på elförbrukningen skulle då endast vara den rörliga delen som idag kostar mig 96,13 öre för elen, 14,13 öre i nätavgift. Dvs 1.10kr/kwh vilket skulle sänka min elkostnad med 6600kr.

I mitt fall så skulle fjärrvärmen då bli 3700kr dyrare per år. Men billigare än om jag hade direktel som huvudsaklig uppvärmning. Fast inte så mycket att man räknar av installationskostnaden så länge jag har kvar att leva i alla fall.

Men jag tror att fjärrvärmen skulle hamna närmare 15000kwh per år och då är fjärrvärmen ännu sämre ekonomi.

Totalkostnaden för 10000kwh värme blir ju som sagt 98öre kwh medans den rörliga kostnaden för mig blir 110öre på elen. De fasta avgiften på elen kommer jag inte undan så länge de inte uppfinner TV lampor, dator osv som går på fjärrvärme.
« Senast ändrad: 23 mars 2012, 07:27:22 av micke-71 »
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2012, 12:09:15 »
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att ett "värmeverk" eller "fjärrvärmeverk" enbart tillverkar fjärrvärme medans ett "kraftvärmeverk" tillverkar el och skickar kylvattnet från elproduktionen ut i fjärrvärmenätet.
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrvärme dyrt varför inte göra el och få lite COP
« Svar #14 skrivet: 23 mars 2012, 12:25:39 »
Det tycker inte jag.
Speca vad som ingår i dina 40öre/kwh och 130öre/kwh.
Är det verkligen totalpriser eller jämför du äpplen och päron?
Nu var det ju inte det som Mike anmärkte på, utan han påstod att jag inte kunde jämföra besparingen med fjärrvärme jämfört med direktverkande el och då påpekade jag att det var en märklig ståndpunkt, då mitt svar var riktat till TS som gjorde precis det.

Det är lite märkligt att man inte kan nämna fjärrvärme här på forumet utan att vissa går i taket och tror att man inte kan räkna, bara för att de tycker att det är så bra priser.

Fjärrvärmepriset är i år 39,6 öre/kWh, men jag har valt att binda priset under 5 år och betalar därför 41,3 öre/kWh under denna period.  Det är totalkostnaden inklusive moms och inga fasta kostnader tillkommer.  Jag bifogar fakturaspec.

Jag betalade totalt 112,000:- (inklusive moms) för installationen av fjärrvärme (inkl. värmeväxlare, grävning, återfyllnad, håltagning, asbestsanering, rördragning osv).

När det gäller elpriset på 130 öre/kWh så är det el 67,25 öre, skatt 35,38 öre, elnät 26,5 öre.  Totalt 129,13 öre/kWh.
« Senast ändrad: 23 mars 2012, 12:34:16 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!