Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med tänk för inkoppling!  (läst 11238 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zoo22

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hjälp med tänk för inkoppling!
« skrivet: 06 oktober 2005, 10:47:19 »
Har precis köpt en luft/vatten-värmepump och ska installera denna själv tillsammans med befintlig panna. Mina kunspar inom denna område är dock ganska nya därför skulle jag vara VÄLDIGT tacksam för om mer erfarna kunna titta på bifogad skiss och kommentera denna! Går det att göra så här? Har jag tänkt rätt? är något totalt galet? Bör jag ha en backventil (tror jag det heter), märkt "BV???" på bilden, som förhindrar att vattnet går åt fel håll?

CP = Cirkulationspumpar (måste dessa gå i samma hastighet?! lite privat filosoferande igår kväll).
Medveten om att ackumulatortanken inte är riktigt korrekt ritad, men det ska bara illustrera befintlig slinga in ut.
Något som också bör poängteras är att det kommer ytterligare en slinga mellan ackumulatortanken och pannan sedan då varmvattenberedaren sitter i pannan - men detta tyckte jag var så simpelt bara så att det inte behövdes just nu på bilden.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2005, 11:27:03 »
Hmmmmm..... Sc:,h

Ska inte acktanken sitta i serie med radiatorkretsen?  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2005, 15:59:04 »
Har du tänkt köra fast kondensering mot panna och styra tempen inne med shunten?

Annars, plocka bort shunten, sätta en trevägsventil som växlar mellan radiatorvärme eller tappvarmvattenvärme (pannan + ev vv-beredare).

Acktanken kopplas då på framledningen efter trevägaren på radiatorslingan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zoo22

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2005, 16:26:20 »
Vet i ärlighetens namn inte vad fast kondensering betyder - men korrekt tänkte styra radiatorvärmen med hjälp av motorpåshunten och utomhusgivare (som också ska inköpas).

Men åter igen, är mitt system effektivt och fungerar det i praktiken? Behöver jag en backventil? Ska det vara samma fart på cirekulationspumparna? Är som sagt helt ny på detta, men jag har tänkt en hel del de senaste dagarna och det verkar ju fungera i teorin - men kanske det inte är det smartaste systemet?

Lite andra smånoteringar som kanske inte framgick direkt:

Ska sitta en givare efter växlaren också som styr pumpen.

Leder in kallvatten i acctanken och därifrån till kallvatten på pannan (NIBE CITY VX) som har inbyggd beredare.

TACKSAM FÖR HJÄLP OCH KOMMENTARER. VERKAR FAKTISKT KUL DET HÄR - VÄNTAR PÅ MER SVAR!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2005, 20:05:49 »
Fast kondensering = Du vill alltid ha hög temp i pannan för att kunna nyttja den som varmvattenberedare, värmepumpen arbetar då med en temp på mellan ca 45 och 55 grader vilket ger låg COP, speciellt vid låga utetemperaturer.

Flytande kondensering = du låter värmepumpen starta och stoppa i korta intervaller för att hålla huset tillräckligt varmt. Ger alltid så låg framledningstemp som möjligt vilket resulterar i betydligt högre COP. Varmvattnet i pannans beredare (enligt ditt inkopplingsförslag) går ej använda som tappvarmvatten.

Läs mer om fast och flytande kondensering i tavlan Artiklar och Läsvärt / Lilla Ordlistan.

Jag har ritat upp ett förslag på hur du kan koppla din anläggning för att få den att arbeta så effektivt som möjligt, den extra vvb:n är inritad om pannans volym tappvarmvatten är för liten för ert behov.

Trevägsventilen skall styras av en givare på pannan, tillslag vid ca 45 grader, frånslag vid ca 55 grader.
Det innebär att tappvarmvatten prioriteras för radiatorvärme.

När inget tappvarmvattenbehov finns går flödet alltid via acken och sedan ut till radiatorkretsen. En reglerdator (i värmepumpen) eller en rumsgivare startar och stoppar värmepumpen så att konstant temp inomhus erhålls.

Bifogar en liten skiss jag gjort så att du får nåt att fundera på i natt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2005, 09:57:33 »
Nog ger zoo22s koppling jämnare temperatur i rummen (högre standard).
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2005, 12:28:30 »
Visst, men så här är i princip alla kompletta berg/mark-värmepumpar konstruerade.
Mad fast kondensering kanske han får COP 2.3 över året, enligt min skiss, ca 3.0.
Sedan är det upp till honom och andra i liknande situation att avgöra.

Pendlingen som uppstår i vårt hus är i alla fall mindre än när vi körde med elradiatorer, detta trots att jag ställt in min reglerdator på maxvärden för stopp/drifts-tider.

VP-min 250
TS-min 930

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2005, 12:26:40 »
zoo22 kan väl också köra med flytande kondensering. Det finns väl en möjlighet att bestämma lägsta temperatur, alltså den temperatur som erfordras för vv-produktion, lika sommartemperatur. Därutöver bör temperaturen kunna variera med utetemperaturen.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2005, 12:42:44 »
Rickard:
Jag hänger inte med på din skiss.
Hur gör du när det är kallare än -10 grader?
Var ligger och går TS till? Sc:,h
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2005, 15:46:39 »
Rickard:
Jag hänger inte med på din skiss.
Hur gör du när det är kallare än -10 grader?
Var ligger och går TS till? Sc:,h

Helt sant  :-[

Måste in med en elpatron i acken alternativt en elkassett som spetsar när behov finns.
Till det krävs då även en reglerenhet.

Djxxla skit, det är just detta som gör att jag alltid rekomenderar de som köper luft/vatten-värmepump att köpa ny elpanna byggd för värmepumpsdrift.
Det lönar sig inte att snåla på grejerna när man köper värmepump.
Man förlorar på karusellen det man tjänar på gungorna.

Kör antingen fast kondensering mot gamla pannan eller köp en ny!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2005, 10:17:38 »
info
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2005, 13:52:42 »

Jag saknar en bild av hur styrsystemet  ser ut.

Radiatorer med Termostat?
Utegivare/innegivare till shunt?

En fördel med 'fast' kondensering är att befintligt styrsystem till shunt kan användas.

Vissa (läs nibe) L/V pumpar har utgångsrelä som slår om vi en inställd utetemp,
den är tänkt att användas för att indikera att tillsats behövs.

Jag skissade på en lösning där den styrde trevägsventil som kopplade in
tillsats när sÃ¥ behövdes.  ... men till slut borrade jag ...

/Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2005, 13:37:04 »

Jag saknar en bild av hur styrsystemet  ser ut.

Radiatorer med Termostat?
Utegivare/innegivare till shunt?

En fördel med 'fast' kondensering är att befintligt styrsystem till shunt kan användas.

Vissa (läs nibe) L/V pumpar har utgångsrelä som slår om vi en inställd utetemp,
den är tänkt att användas för att indikera att tillsats behövs.

Jag skissade på en lösning där den styrde trevägsventil som kopplade in
tillsats när så behövdes.  ... men till slut borrade jag ...

/Erland



skrev ner lite om hur jag tänkte det, för det var väl inte ett elkopplingschema du ville ha? radiatortermostat, ja.
utgångsläget är lösa delar, vet inte vilka möjligheter de olika fabrikaten har vad gäller extern utrustning.
 
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2005, 16:10:35 »
Jag citerar mig själv.

Citera
det är just detta som gör att jag alltid rekomenderar de som köper luft/vatten-värmepump att köpa ny elpanna byggd för värmepumpsdrift.
Det lönar sig inte att snåla på grejerna när man köper värmepump.
Man förlorar på karusellen det man tjänar på gungorna.

 :-\

Men det är klart, vill man ha kvar möjligheten att elda med ved så blir det nån form av speciallösning, i sådana fall rekomenderar jag att man ställer de två systemen paralellt med varann och antingen kör vedeldning eller värmepump.

Avstängningsventiler emellan där man väljer vad man vill värma med.

DÃ¥ funkar det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med tänk för inkoppling!
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2005, 23:43:38 »

skrev ner lite om hur jag tänkte det, för det var väl inte ett elkopplingschema du ville ha? radiatortermostat, ja.
utgångsläget är lösa delar, vet inte vilka möjligheter de olika fabrikaten har vad gäller extern utrustning.
 

Hej, På skissen finns fyra shuntar, dessa behöver styras och manövreras på något sätt.

När det gäller inkoppling så är nibes hemsida en bra inspirationskälla, med många alternativ och varianter, som är ganska lätta att nyttja oavsett fabrikat.
/Erland


170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 615
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!