Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snälla, hjälp mig med lite funderingar kring drift av E9CKP  (läst 4299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad *charlotta*

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej!
Jag har hamnat i en diskussion med en person som anser sig veta allt bäst! knUp
Denne man hävdar att jag borde stängt av min pump vid -10 för den minsann drar mer energi än den ger vid lägre temp än ca -10!
Men är det verkligen så?? Jag känner att den ger go värme fortfarande vid -20.
Samme person hävdar att det vid vissa vädertyper (bl.a fuktigt väder) är väldigt dyrt att driva pumpen och att jag då bör stänga av och använda elelementen (som inte varit på på 5 år...)
Men pumpen sitter ju på vanlig 16A och om jag totalt glömt grundskolans fysik så bör den inte dra mer än proppen kan klarar?

Så mina frågor:
1. Ska jag stänga av pumpen när jag behöver den som mest?
2. Vad drar min pump i värsta läge (glömt hur man räknar...)?
3. Är AC verkligen så dyrt?

Sen när jag har er experter att fråga så undrar jag om jag bör uppdatera till en bättre pump? Min innerdel låter rätt mycket trots att den är nyservad.

Vore så tacksam för svar!

Charlotta
Nyfiket blåbär! Bor i villa i Stockholmsområdet, 1½ plan 170 kvm, direktverkande el. Har värmt huset med endast en Panasonic E9 och lite myseldning sedan -05. Funkar mycket bra även om raggsockor åker på ibland och tonåringarna har börjat leva med öppna dörrar! :)
Ska kolla exakt förbrukning vid tillfälle!

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Jag har hamnat i en diskussion med en person som anser sig veta allt bäst! knUp
Denne man hävdar att jag borde stängt av min pump vid -10 för den minsann drar mer energi än den ger vid lägre temp än ca -10!
Men är det verkligen så?? Jag känner att den ger go värme fortfarande vid -20.
Samme person hävdar att det vid vissa vädertyper (bl.a fuktigt väder) är väldigt dyrt att driva pumpen och att jag då bör stänga av och använda elelementen (som inte varit på på 5 år...)
Men pumpen sitter ju på vanlig 16A och om jag totalt glömt grundskolans fysik så bör den inte dra mer än proppen kan klarar?

Så mina frågor:
1. Ska jag stänga av pumpen när jag behöver den som mest?
2. Vad drar min pump i värsta läge (glömt hur man räknar...)?
3. Är AC verkligen så dyrt?

Sen när jag har er experter att fråga så undrar jag om jag bör uppdatera till en bättre pump? Min innerdel låter rätt mycket trots att den är nyservad.

Vore så tacksam för svar!

Charlotta

fråga 1. låt pumpen gå
fråga 2. E9 drar max 1300-1400 watt
fråga 3. AC tycker jag är billigt mina pumpar förbrukar ström för ca 200kr per sommar

din fläkt motor behöver nog bytas ett vanligt fel på panasonic mfl
 kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad *charlotta*

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0


fråga 1. låt pumpen gå
fråga 2. E9 drar max 1300-1400 watt
fråga 3. AC tycker jag är billigt mina pumpar förbrukar ström för ca 200kr per sommar

din fläkt motor behöver nog bytas ett vanligt fel på panasonic mfl
 kjell *vinkar*
[/quote]

Tack snälla Kjell!

DÃ¥ betyder det att min pump mest kan kosta ca 1-1,5 kr per timme, eller hur?
AC har jag aldrig riktigt vågat köra då jag trodde det handlade om 1000 lappar per månad! Suck, svettats i onödan alltså!
Vad säger du om fuktigt väder? Ska pumpen stängas av då?
Tror faktiskt att fläktmotorn blev bytt en gång för länge sedan, ska ta upp det vid nästa service!
Ã…terigen tack för dina svar!  Thumbsup
Nyfiket blåbär! Bor i villa i Stockholmsområdet, 1½ plan 170 kvm, direktverkande el. Har värmt huset med endast en Panasonic E9 och lite myseldning sedan -05. Funkar mycket bra även om raggsockor åker på ibland och tonåringarna har börjat leva med öppna dörrar! :)
Ska kolla exakt förbrukning vid tillfälle!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT


fråga 1. låt pumpen gå
fråga 2. E9 drar max 1300-1400 watt
fråga 3. AC tycker jag är billigt mina pumpar förbrukar ström för ca 200kr per sommar

din fläkt motor behöver nog bytas ett vanligt fel på panasonic mfl
 kjell *vinkar*


Tack snälla Kjell!

DÃ¥ betyder det att min pump mest kan kosta ca 1-1,5 kr per timme, eller hur?
AC har jag aldrig riktigt vågat köra då jag trodde det handlade om 1000 lappar per månad! Suck, svettats i onödan alltså!
Vad säger du om fuktigt väder? Ska pumpen stängas av då?
Tror faktiskt att fläktmotorn blev bytt en gång för länge sedan, ska ta upp det vid nästa service!
Ã…terigen tack för dina svar!  Thumbsup

Enda problemet med fuktigt väder är att det kan bildas mycket is om temperaturen ligger nära 0 grader.

Värmepumpen är ALLTID billigare än elelementen. Problemet är att effekten kanske inte räcker till när det är riktigt kallt så man måste komplettera med el.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad *charlotta*

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Purjo!
Jo,jag förstår ju att ett vanligt element brukar väl ofta ligga på 1000w och det kan knappast värma hela mitt hus på 170kvm som pumpen faktiskt gjort de senaste 5 åren.
Nu den här vinterna har jag stödeldat en del i kaminen, men nÃ¥gra element tänker jag inte sätta pÃ¥!  >:(

Nyfiket blåbär! Bor i villa i Stockholmsområdet, 1½ plan 170 kvm, direktverkande el. Har värmt huset med endast en Panasonic E9 och lite myseldning sedan -05. Funkar mycket bra även om raggsockor åker på ibland och tonåringarna har börjat leva med öppna dörrar! :)
Ska kolla exakt förbrukning vid tillfälle!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Purjo!
Jo,jag förstår ju att ett vanligt element brukar väl ofta ligga på 1000w och det kan knappast värma hela mitt hus på 170kvm som pumpen faktiskt gjort de senaste 5 åren.
Nu den här vinterna har jag stödeldat en del i kaminen, men nÃ¥gra element tänker jag inte sätta pÃ¥!  >:(



Nej, sÃ¥ länge värmepumpen räcker till sÃ¥ finns  det ingen anledning att slÃ¥ pÃ¥ nÃ¥gra element.  Thumbsup Det visar att du har en tillräckligt stor pump. MÃ¥nga 'snÃ¥lar' in pÃ¥ pumpstorleken vid köpet och fÃ¥r komplettera med dyrbar el när det blir riktigt kallt.

Dock finns det en del som rekommenderar att man slår av pumpen när temperaturen går under -20 eftersom det sliter mycket på de rörliga delarna ute att starta när det är så kallt. En del värmepumpar har ett litet värmeelement som värmer upp kompressorn litegrann när det är som kallast. Andra stänger helt enkelt av sig själv när det blir 'farligt' kallt. Hur det är med just din pump vet jag inte...
« Senast ändrad: 22 februari 2010, 23:11:22 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad *charlotta*

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Förlåt en dum fråga: om man stänger av pumpen för att det sliter för mycket att kallstarta den... ska man då inte starta upp förrän det är sommar och man inte länge behöver pumpen? Är det inte bättre att låta den gå hela tiden i så fall? Min har i alla fall gått trots att det var -28 i morse! (och liiiite kyligt på övervåningen... ::))
Nyfiket blåbär! Bor i villa i Stockholmsområdet, 1½ plan 170 kvm, direktverkande el. Har värmt huset med endast en Panasonic E9 och lite myseldning sedan -05. Funkar mycket bra även om raggsockor åker på ibland och tonåringarna har börjat leva med öppna dörrar! :)
Ska kolla exakt förbrukning vid tillfälle!

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Stäng inte av den förrän det blir sommar. Men det kan nog dröja ett tag som det ser ut nu  :'(
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Förlåt en dum fråga: om man stänger av pumpen för att det sliter för mycket att kallstarta den... ska man då inte starta upp förrän det är sommar och man inte länge behöver pumpen? Är det inte bättre att låta den gå hela tiden i så fall? Min har i alla fall gått trots att det var -28 i morse! (och liiiite kyligt på övervåningen... ::))
har man kompressorvärmare på sin pump behöver man inte vara rädd för kallstarter om man skulle få för sig att stänga av den.
visst går det några grader under -30 så kan man bespara den det extra slitaget och stänga av, men då får man se till att ha en fungerande kompressorvärmare och sätta på strömmen en timme innan man sätter på pumpen igen.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Finns ingen anledning att stänga av pumpen för så länge den går ger den alltid mer än man tillför.
Kostnaden för att köra AC är förvånandsvärt låg så det finns ingen anledning att låta bli.
Dessutom går det på välbefinnande kontot och det får kosta.
Vill han som vet bättre förbruka mer el på vintern och svettas på sommaren låt han göra det medan vi andra sitter med lägre el räkning och har det svalt och skönt på sommaren.
Kontakta pana direkt ang din fläkt.
Jag fick min bytt helt utan kostnad strax innan pumpen var 3 år.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Snälla, hjälp mig med lite funderingar kring drift av E9CKP
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2010, 08:11:29 »
om man av någon anledning känner att man måste stänga av pumpen så stäng av på fjärrkontrollen..inte arbetsbrytaren!
Det är lite bullshit med slitage vid kallstart...det som tar är inte starterna med uppvärmd olja mm.
utan mer drifts-förhållandena vid ogynsamma förhållanden (extremt låga köldmedieflöden)
när köldmedieflödet sjunker så rusar hetgaserna och förångningstempen dyker....vilket ger två problem.

1. suggaserna/köldmedieflödet kyler kompressorn...när flödet sjunker minskar kylningen och tempen rusar på oljan,kompressorhus,motorlindningar mm (vilket går att avläsa i hetgastemperaturerna)

2. den heta oljan blir mycket flyktig och följer i högre grad med hetgaserna ut i sytemet...när dessa kommer till förångaren blir de istället extremt tjockflytande pga. den sänkta förångningstempen och vill "smeta fast" på de extrem-kalla ytorna...vilket hindrar oljeåterföringen.

problemen med oljeÃ¥terföringen löser man oftast pÃ¥ en ombyggd AC-maskin (inte konstruerad för oljeÃ¥terföring i värmepumpsdrift i vÃ¥ra klimat) genom att lÃ¥ta maskinen avfrosta med fasta intervaller vare sig det behövs eller inte under en viss utetemperatur...dÃ¥ reverserar maskinen och man skjuter in  hetgaser i förÃ¥ngaren...vips sÃ¥ värms oljan pÃ¥ och kompressorn fÃ¥r en välbehövlig olje-chock  :)

Nu till Pudelns kärna i mitt svammel  :D
En dyr läxa som bland annat Panasonic fick lära sig är att exakt samma fenomen uppträder i maskinen när förångaren isar på.
exakt samma sänkning av köldmedieflödet inträffar vid pÃ¥isad förÃ¥ngare...och i vÃ¥ra väderförhÃ¥llanden här pÃ¥ vissa platser i norden kunde förÃ¥ngaren isa pÃ¥ extremt snabbt efter en avfrostning....vilket resulterade i att köldmedieflödet sjönk mycket snabbt efter en avfrostning (snabbare än vid extrem-kallt). styrningen har en programmerad minimal drifttid mellan tvÃ¥ avfrostningar för att inte bara ägna sig Ã¥t avfrostning.    sÃ¥ maskinen fick gÃ¥ sÃ¥ länge med ovan nämnda extremt ogynnsamma förhÃ¥llanden att kompressorn havererade (känt som Panasonic H16)
Det jag vill komma till är att maskinen kan plågas mycket mer vid fuktig väderlek runt 0 ºC ute (extremt snabb påisning) än vad den gör vid -20 ºC ute och torr fin luft.
sÃ¥ ska man undvika onödigt slitage fÃ¥r man än sÃ¥ länge hÃ¥lla koll pÃ¥ förÃ¥ngarens pÃ¥frysningstakt...inte temp ute   ;)

hade fabrikanterna kunnat hitta ett tillförlitligt sätt att dektektera dessa ogynsamma förhållanden hade inte vissa fabrikat stannat vid en viss utetemperatur...utan man hade fått ett larm på " maskin stoppad pga. ogynsamma förhållanden"

Oj..vad mycket det blev !
hoppas det förstås.

« Senast ändrad: 27 februari 2010, 08:15:22 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Snälla, hjälp mig med lite funderingar kring drift av E9CKP
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2010, 08:47:04 »
Tycker det var ett mycket bra och informativt svar.  Thumbsup

Utloggad mikrei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • If broken it is, fix it you should..
SV: Snälla, hjälp mig med lite funderingar kring drift av E9CKP
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2010, 10:16:06 »
Suveränt skrivet Ace!  Thumbsup

Tillomed jag förstod ;D
/ Micke

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Snälla, hjälp mig med lite funderingar kring drift av E9CKP
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2010, 18:18:02 »
Mycket pedagogiskt Thumbsup
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!