Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?  (läst 5926 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cujo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« skrivet: 18 januari 2010, 23:07:45 »
Ni som har har direkt-el, och har installerat en L/L-pump, vilka nackdelar upplever ni?
Kallras?
Damm?
Annat?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2010, 08:06:39 »
Hej

Intressant vinkling, bara nackdelarna... ;)

Kallras beror på vilken typ av fönster du har. Är det moderna 3-glasfönster med lågenergiglas och t ex argonfyllning så kan du nog bortse från detta. Jag har 1+2 fönster original från 1979 och jag tycker att kallras börjar märkas vid ungefär -10 grader. Om man kör enligt den hårda skolan med helt avstängda element vill säga.

Damm, tja.... Luftväxlingen ökar markant, vilket gör att dammet rör på sig mer. Det kan göra att man får intrycket av att det bildas damm, men i själva verket är det nog rörelsen i luften som skapar vissa ställen där det bildas dammråttor. Dammråttorna håller sig inte under soffan längre om du förstår vad jag menar.

Ljudet är den största nackdelen. Då menar jag inte bara ljudet från innerdelen utan även vibrationer som kan ta sig in från utedelen via husväggen. Här hänger det på installatören (och på dej) hur genomtänkt installationen blir. Jag tycker att väggstativ borde bort från marknaden, markstativ är alltid att föredra. Det är dödskalle på innerdelar i sovrum t ex

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2010, 10:53:51 »
Blir en lång tråd det här tror jag...

Finns många nackdelar faktiskt om man bara väljer att se dom istället för fördelarna...
 ::)

Ljudnivån från inomhusfläkten upplevde jag som störande första veckorna.
Man vänjer sig dock grymt fort och man tänker inte på ljudet efter en tid.
Det är först när den frostar av som man ibland slås av tanken, "vad tyst det blev".

Kallras från fönster upplevde inte jag, men många tycker att så är fallet och att det då blir en nackdel.

Ojämn inomhustemepratur. Det ligger i sakens natur att det blir kallare i ett sovrum som ligger längst bort i huset från pumpen räknat. Om du har ex pumpen inställd på +24º så kanske du har runt 24º-25º i rummet där den sitter, men i rummet längst bort kanske du inte har mer än 19º.

Lägre Upplevd temp, än vad den i verkligheten är.
Många med direktverkande el är vana vid att sitta vid köksbordet på kvällen med ett element som värmer
benen och man upplever då att, "oooo vad varmt och skönt det är" när man är lite frusen på kvällen.
Samma sak i vardagsrummet när man kollar på en film eller liknande. På vår förra kåk satt två element bredvid soffan och var man lite frusen så var det bara att sträcka sig lite mot elementen som strålade så skönt.

Isberg under utomhusdelen.
Kan bli skapligt mycket vatten vid avfrostningarna.
Det här är ett ”problem” som nästan ingen pratar om.
Kan vara ett problem om pumpen sitter i anslutning till entrégången till huset eller liknande.
Finns många mer eller mindre avancerade lösningar på detta, och själv kör jag med en
”murarhink” från Biltema som är lätt att tömma.

Går ej att ha dörrarna stängda.
Toadörren vill många ha stängd under dagtid etc., även när ingen sitter där.
Då blir det fort kallt! Alla dörrar måste vara öppna så mycket som möjligt.
Har man en dörr som man inte behöver, ta bort den! Gör massor när det gäller att förenkla för luftströmmen att nå ut.

Är man bortskämd med direktverkande el, speciellt om man inte är kostnadsmedveten, så kommer man nog att
tycka att man har fått en försämring i komfort. Många tänker inte på kostnaden utan kör på sina direktverkande element och har runt +25º inne i alla rum även om det är -20º, och då ligger man säkert på en förbrukning på 30000kw/h per år.
Har man ingen ambition att sänka elförbrukningen så kommer man bli missnöjd med en luftvärmepump…


Varför inte lyfta fram fördelarna då?
Du sparar tämligen mycket pengar i elförbrukning om man lär sig hantera nackdelarna.
Inomhusluften blir märkbart bättre, speciellt om man har ett äldre hus med källare.
Slipper skållheta element som barnen kan bränna sig på.
Blommorna trivs mycket bättre och kräver inte vattning två gånger per dag för att inte torka ihop.
Sen är luftvärmepumpen rätt intressant om man är lite intresserad av teknik etc., och det
blir plötsligt väldigt roande att läsa forum som dessa.
På direktverkande el-tiden så visste man inte en om att forum som dessa existerade.
Man bara betalade och var nöjd så. Nu har man dubbla elmätare, remote-logger, och tre luftvärmepumpar…
« Senast ändrad: 19 januari 2010, 11:09:20 av PlutoOrjan »
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad kpeson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Pesons
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2010, 11:14:21 »
Hej

Måste först påpeka att jag totalt sett är nöjd,både med komfort och ekonomi,men det är klart att det finns nackdelar.

Direkt el har ju bara en nackdel mot LVP och det är priset på elen.

Direkt el är tyst ,underhållsfri,billig i investering, jämn temperatur (vid rätt styrning),

Nackdelarna med LVP enligt mig är som följer:

1. Ljud,definitivt ljud.Ute delen stör inte alls men inne delen hörs ganska bra om man kör pumpen effektivt.Speciellt avfrostningarna låter som om någon spyr.

2. Rengörning av filter med jämna mellanrum (inget jobbigt men det skall göras).

3. Avfrostningsvattnet fryser till is under utedelen och byggs på upp mot panelen,får hackas,värmas,spolas bort på något vis.(måste hitta på något bättre till nästa säsong).

4. Ful.Ingen kan väll påstå att en LVP är direkt snygg på väggen upp under taket.

5. Ytterligare en pryl som kan gå sönder och skapa huvudbry.Större risk att pumpen går sönder än ett elelement.Troligen också dyrare att laga.Jag har 6 års garanti på pumpen,men det kommer en dag när garantin går ut.

Kanske inte borde köpt LVP ändå ;-)...


Hej Pluto du skrev samtidigt med mig men vi verkar vara inne på samma linje...Murar hinken var ett bra tips.
Fördelarna du nämner kan jag absolut skriva under på.


//Kpeson


« Senast ändrad: 19 januari 2010, 11:27:10 av kpeson »
kpeson@hotmail.com

http://www.pesons.se

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2010, 11:48:00 »
Faller bara in i ovannämda talare..

Utedelen stör mig inte alls, men tycker ändå att luftvärmepump är en "nödlösning", mer eller mindre, men klart billigt investering, 15-17000:- och håller minst i 5år, igenkänad alla ggr.

Men ett vattenburet system, ja tack! men kostar många ggr mer att driva, mer förluster mm, samt att elementen tar upp ev kallras som "kyler" av rad.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2010, 12:13:20 »
Ni som har har direkt-el, och har installerat en L/L-pump, vilka nackdelar upplever ni?
Kallras?
Damm?
Annat?

Håller med om nackdelarna men LL-pumpen är väldigt ekonomiskt.
Man får bara inte stänga av elementen i de rum som är längst ifrån. Men man behöver inte ha lika hög temp på dem.
Annars blir det kallras från de rummen. Så upplevd temp känns kallare.
Tycker fördelarna är oerhört överlägset nackdelarna trots allt och man sparar energi.

Apan: Finns inte många som håller med dig om det vattenburna systemet. Jisses så överlägset och framtidssäkert. Vilken typ av system vill du ha? Du är tydligen inte nöjd med din nya LL heller och är emot vattenburna systemet. Återstår el-värme modell konventionell och dina elräkningar skjuuuuuteeeeer i höjden.. ;)

Ja jag vet att du skrivit ja tack men anar ändå underton av negativism.?
« Senast ändrad: 19 januari 2010, 12:18:47 av hulta »

Utloggad 6wood6

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2010, 12:21:58 »
hatt gammelt radiator system på olje, nå noen el ovner, ved og luft/luft...  sparer vel 8-10000kr i året på det. Bygger opp nytt vannbårent i gulv, for hvert gulv i huset som byttes, legges det rør til teknisk rom.. for å seinere sette på bergvarme eller luft/vann.

Lærdom, burde beholdt oljen og brukt radiatorer mens jeg river ne, men litt greit å ha alt klart og ikke måtte stoppe trykk og plugge rør hver mnd til man er ferdig, selv om jeg sparer og ikke bryr meg så mye om støyen fra varmepumpen, hadde jeg heller betalt litt mere for å fyre fram til all gulvarmen er på plass.  

Pumpen vil nok fortsatt bli brukt, men mest om sommeren som aircon tenker jeg.

Har toshiba ras13...  bra pumpe, satt den fast på vifte 3, mindre så syns jeg den ikke funker bra nok... og jeg syns den er ganske bråkete, men det venner man seg til.

men is mengden er helt sjukt, ca 1m2 og nesten 50 cm høy på det høyest... vannet renner natruligivs mot min garasjeport og sperrer den jevnlig.-.  så jeg må gjøre noe med det til neste år.

Hadde jeg bare visst hvor mye is det kan bli, hadde styrt unna varmepumper pga. plassering. >:( fiR:

  
Hittil i år, fra september til igår, har pumpen brukt 1650kwh, og den sår på 23-26 grader, selv når det var -28 stod den på.  Så de er billige i drift...

« Senast ändrad: 19 januari 2010, 12:23:49 av 6wood6 »

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2010, 12:33:07 »
hatt gammelt radiator system på olje, nå noen el ovner, ved og luft/luft...  sparer vel 8-10000kr i året på det. Bygger opp nytt vannbårent i gulv, for hvert gulv i huset som byttes, legges det rør til teknisk rom.. for å seinere sette på bergvarme eller luft/vann.

Lærdom, burde beholdt oljen og brukt radiatorer mens jeg river ne, men litt greit å ha alt klart og ikke måtte stoppe trykk og plugge rør hver mnd til man er ferdig, selv om jeg sparer og ikke bryr meg så mye om støyen fra varmepumpen, hadde jeg heller betalt litt mere for å fyre fram til all gulvarmen er på plass.  

Pumpen vil nok fortsatt bli brukt, men mest om sommeren som aircon tenker jeg.

Har toshiba ras13...  bra pumpe, satt den fast på vifte 3, mindre så syns jeg den ikke funker bra nok... og jeg syns den er ganske bråkete, men det venner man seg til.

men is mengden er helt sjukt, ca 1m2 og nesten 50 cm høy på det høyest... vannet renner natruligivs mot min garasjeport og sperrer den jevnlig.-.  så jeg må gjøre noe med det til neste år.

Hadde jeg bare visst hvor mye is det kan bli, hadde styrt unna varmepumper pga. plassering. >:( fiR:

  
Hittil i år, fra september til igår, har pumpen brukt 1650kwh, og den sår på 23-26 grader, selv når det var -28 stod den på.  Så de er billige i drift...


Thumbsup

Utloggad kpeson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Pesons
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2010, 12:37:32 »
Hej igen

Jag tillhör de få som inser att direktel är det klart effektivaste smidigaste och mest underhållsfria systemet.
Med ett elektroniskt styrsystem typ IQ-Term är det både effektivt och komfortabelt.Naturligtvis är en LVP effektivare.

Det är ju egentligen helt sjukt att behöva skicka runt en massa varmvatten i golven ,med risk för läckor mm.

Eldistrubitionen är ju förlustfri ända ut till elementen.Kan man bara lösa eltillverkningen,kommer direkt el vara överlägset.

Måste vara bättre att tillverka el centralt,under kontrollerande former än att folk skall bränna all möjlig skit hemma i stugorna.

Elen distrubieras sedan förlustfritt runt om i världen.

Men,men  den som lever får se...

//Kpeson
kpeson@hotmail.com

http://www.pesons.se

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2010, 13:23:24 »
Vattenburet system, överlägsen komfort! Men risk i äldre hus, läkage samt större förluster, Men komforten kostar, samt att tror inte att vattenburet slår vår förbrukning, och för vår del, konvert.kostnad på över 100´, inte värt det nångång!

Vet de med äldre hus som fått stora vattenskador pga vattenburet system, dropp dropp dropp. hela golvet fullt med vatten.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2010, 13:28:16 »
Hej igen
Elen distrubieras sedan förlustfritt runt om i världen.
//Kpeson

Det kanske är möjligt.
Däremot tror jag inte att elen distribueras förlustfritt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2010, 13:32:32 »
He he nu drar det igång.....
Jag pratar om befintligt vattenburet, konvertera är sketadyyyrt.
Risken att dricksvattnets system börjar läcka är nog f-n så mycket större och värre, ja jag vet några som fått sådana läckor och hua mig. Vattenburet värmesystem har lågt tryck och begränsad mängd och ofta kan man se smygläckan.

Hehe vilket vatten är det som fryser vid köld ute?? Är det värmesystemets vatten eller är det dricksvattnet??.... *roflmao* I de fall då vattnet frusit i kylan.

Och viktigt att prata om normala värmekomforter i detta sammanhang eller hur köldtålige apan? ;)

Duckar nu... ::)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2010, 13:37:03 »
Läste nån på detta forum med Toshibapump som hade 11gr inne! Han tyckte det inte var så farligt kallt! Vi har aldrig under 20gr!

Och nej elen är inte förlustfri, men påverkar inte kunden! Påverkar elbolaget! inte så speciellt långt mellan mätpunkten till förbrukare.

Större förlust i vattenburet system..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2010, 15:19:20 »

Och nej elen är inte förlustfri, men påverkar inte kunden! Påverkar elbolaget! inte så speciellt långt mellan mätpunkten till förbrukare.

/A.

Påverkar det elbolaget, så påverkar det säkert kunderna också!
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Från direkt-el till L/L-pump, nackdelar?
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2010, 16:48:07 »
Inte på samma sätt, förluster i nätet, samt transformeringen, ganska många %
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!