Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lödning av kalla resp varma sidan  (läst 5539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Lödning av kalla resp varma sidan
« skrivet: 07 februari 2004, 02:28:42 »
läste någon stans att det skall hård resp mjuklödas.....vad menas?...hur gör man?..är det rätt?
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re: Lödning av kalla resp varma sidan
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2004, 03:34:58 »
Mja jag är ingen expert men..

Först vad som är vad..
Mjuklöda kan man gör med en gasoltub av typen valla skidorna och en tenn/bly (60 resp 40%) tråd som innehåller flussmedel. Flussmedlet är till för att ytorna skall hållas rena från oxid mm under själva lödningen. Värmen som krävs är låg ca 300-400 grader. Problemet är att det kan bli för varmt och tennet blir grynigt och iom det får sämmre hållfastighet. Lödningen skall alltså vara blank och 'fin'. Ett annat problem är att det får inte vara smuts och fett på lödstället.

Hårdlöda kan gå med gasoltub om dimmensionerna är små (max 15mm rör) och man har ett stort munstycke. Det man ska använda är en gassvets som har en blandning mellan syre och acitylen. Värmen som behövs är runt 800 grader kopparn blir medel röd. Lödtråden är en silverfosforkopparlod blandning (5%Ag,6%P,89%Cu) välj en med låg smältpunkt (= mycket silver Ag) den jag har smälter vid 715 grader tror det är ganska lågt. Största fördelen med hårdlödning är att smuts är sällan(aldrig) något problem. Problemet är att få lödstälet lagom varmt för svalt och lodet rinner inte (fö kappilärlöder man rör dvs att kappilärkraften hjälper till så att det blir lod runt hela lödstället) blir det för varmt blir det lite som tomtebloss med ett skrovligt resultat. Samma sak här slätt och 'fint'. lite övning och lite känsla för hur värmen sprids dvs värma lagom på rätt ställe så går det bra. Tror att 'slarv' marginalerna är större.


Jag föredrar Hårdlödning för att det är enklare och att resultatet blir en bättre hållfastare lödning. Jag tror mig veta att rörkrökarna använder hårdlödning default.

På senare år finns det en ny teknik som används mycket av rörkrökarna och det är koppardelar som kläms ihop med en speciell tång. Koppardelarna(vinklar mm) är av en speciell typ som har en O-ring. Kan man bara hyra tången så TROR jag att det kan vara en enkel match.... Jag har ingen erfarenhet.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re: Lödning av kalla resp varma sidan
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2004, 06:31:25 »
Presstekniken är nog det bästa. Godkänd att använda dolt i väggar etc utan inspektionslucka. Kan vara bökigt att komma åt med tången som är ganska stor i trånga utrymmen men det mesta löser sig met lite planering. Lite dyrare än lödning men definitivt säkrare och inte så kladdigt. Utrustning går att hyra hos många rördelsfirmor eller hyrfirmor.
« Senast ändrad: 07 februari 2004, 20:11:22 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re: Lödning av kalla resp varma sidan
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2004, 07:52:51 »
Jag har använt den nya typen av presskopplingar, och det var inte en enda läcka trots att jag helkonverterade mitt hus.

Fick låna pressmaskinen där jag köpte kopplingarna, (kvällar, helger)

För att se bilder på installationen titta i fotoalbumet, som finns under menyn värmepumpar på min hemsida.
http://user.tninet.se/~prk529x/index.htm

Jag kan rekomendera detta då man inte riskerar någon brand i samband med installationen, dessutom har försäkringsbolagen som krav att en vvs-installation skall vara "fackmannamässigt" utförd, och att misslyckas med en presskoppling är svårt...

De ligger någonstans mitt mellan en klämringskoppling och en lödkoppling i pris, ganska mycket dyrare än att löda med andra ord. Hade själv tänkt mjuklöda, men blev avrådd av rörkrökarna, de använder alltid hårdlödning då det ger flerfaldigt starkare fogar än mjuklod.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Lödning av kalla resp varma sidan
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2005, 11:20:43 »
Hådlödning:
+ Mycket stark fog
+ Giftfritt lod
- Kräver högre värme d v s svets
- Större brandrisk

Mjuklödning:
+ Lättare (tycker jag - inte alla) för den som inte har så mycket erfarenhet/känsla för "eld"
+ Kräver inte avacerade dyra verktyg som svets eller brännare.
+ lägre brandrisk
- Mjukare svagare fog
- Blytillsats i lodet gör metoden OLÄMPLIGT för tappvatten!  NOT. Finns blyfritt se nedan
« Senast ändrad: 21 mars 2005, 21:57:50 av maha6305 »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Lödning av kalla resp varma sidan
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2005, 20:08:28 »
Du såg säkert mitt svar ang bly

Det mjuklod som ska används för VVS kopplingar innehåller inte bly. Normalt 3-7% silver och resten tenn.

Skrivet av en som avla FMV's lödprov för Försvarelelektronik 1982   *vinkar*

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Lödning av kalla resp varma sidan
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2005, 21:51:48 »
Japp Då får vi korrigera mitt inlägg till:
"Se till att använda blyfritt lod speciellt anpassat för VVS"
Alltid fÃ¥r man lära sig nÃ¥got nytt  ;)
« Senast ändrad: 21 mars 2005, 21:53:28 av maha6305 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!