Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varmast i källaren  (läst 7023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
varmast i källaren
« skrivet: 23 oktober 2006, 09:57:00 »
Hej alla!
När jag bytte ut vedpannan mot vp så satte jag upp radiatorer i källaren, stora pc33:or. så nu är det varmt och gott i källaren men kanske för varmt då jag har nästan 24 grader där medans resten av kåken har en 19 grader.
Så vad ska jag göra? Ska jag sätta termostater på dem i källaren eller strypa in flödet i kopplena?
Jag borde ju kunna sänka kurvan lite om man kunde få upp värmen?

Mvh
Tobias 
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmast i källaren
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2006, 10:53:01 »
Stryp flödet  i kopplet sÃ¥ tvingar du upp vattnet i dom andra elementen, vattnet gÃ¥r som bestämt lättaste vägen.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmast i källaren
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2006, 11:00:55 »
Ok.
Tack för snabbt svar!
Men då kommer en annan fråga:
Kommer skillnaden mellan vb-fram och vb-retur att ändras om jag stryper mina fyra radiatorer i källaren?
Som det är nu så är det mellan 6 och 7 graders skillnad mellan vb-f och vb-r och det skall ju vara optimalt?
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmast i källaren
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2006, 11:26:54 »
Teoretiskt så kommer ju det något kallare returvattnet i källaren att blandas med det varmare från övriga huset så det borde bli ungefär lika, prova att strypa i källaren och se.
Har du delta T 6-7° C på varje radiator eller är det bara vid pumpen som du har det deltat.
Annars får du ju även strypa in alla andra radiatorer oxå så du får 6-7°C skillnad på fram resp returledningen på varje radiator och se hur det påverkar deltat vid pumpen.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmast i källaren
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2006, 11:29:19 »
Jag har det vid pumpen, har inte kollat alla radiatorerna.
Kan man kolla det vid vilken utetemp som helst eller är det smartare att vänta tills det blir riktigt kallt?

/tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: varmast i källaren
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2006, 12:02:39 »
Ok.
Tack för snabbt svar!
Men då kommer en annan fråga:
Kommer skillnaden mellan vb-fram och vb-retur att ändras om jag stryper mina fyra radiatorer i källaren?
Som det är nu så är det mellan 6 och 7 graders skillnad mellan vb-f och vb-r och det skall ju vara optimalt?
/Tobias

Beror pÃ¥ hur radiatorvattenflödet genom värmepumpens kondensor ändras. SvÃ¥rt att säga hur det kommer att bli, kanske en liten ökning. Beror pÃ¥ hur cirkulationspumpens karakteristik ser ut och vid vilken tryck/flödeskombination den arbetar nu.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmast i källaren
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2006, 12:31:42 »
Citera
Beror på hur radiatorvattenflödet genom värmepumpens kondensor ändras. Svårt att säga hur det kommer att bli, kanske en liten ökning. Beror på hur cirkulationspumpens karakteristik ser ut och vid vilken tryck/flödeskombination den arbetar nu.

Kommer inte ihåg vad cirkulationspumpen står på för flödesläge(pumpen står på gotland och jag är inte där just nu) Hur kollar man trycket?

I princip så är det bara att testa och se?
Om jag stryper in ALLA(även de i källaren) radiatorer till delta t 7  ºC kommer det dÃ¥ vara delta 7  ºC vid pumpen?
Och kommmer det fortfarande vara för varmt i källaren? Behöver jag strypa in dem extra för att få jämtemp i hela huset? Eller är det så att det är bättre att ha delta t 7 ºC överallt och strunta i att det är några grader varmare i källaren?
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmast i källaren
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2006, 13:28:30 »
Jag skulle gjort så här, strypt in alla radiatorer till delta ca 7°C, väntat och sett resultatet.
Skulle det visa sig att källaren fortfarande blir mycket varmare än övriga huset så skulle jag strypa på termostaterna i källaren tills jag fått den värme jag vill ha.
Iditt fall tror jag du har bättre radiatorer i källaren än i resten av huset och då är väl bara att strypa på termostaterna i källaren.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmast i källaren
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2006, 13:57:17 »
Jo det får bli så, jag åker ner till gotland på fredag så det blir att ta med sig ir-termometern och jobba sig runt i huset.
Har dock märkt att det inte är det lättaste att få fram temperaturen när man mäter med den. Finns det nått trick för att mätta tempen lätt och säkert på framledningsrör och retur?
Har lite blandade grovlekar och rörtyper. typ blanka kopparrör och gamla övermålade entums. Även nått galvat.

Har inte satt på termostaterna på radiatorerna i källaren än men i värsta fall får jag väl trycka dit dem.

/Tack för all hjälp!
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmast i källaren
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2006, 15:17:57 »
Använd händerna!!
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmast i källaren
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2006, 15:32:51 »
Om du kapar av dina händer och skickar dem till mig så ska jag använda dem ;D
Jag klarar nog inte av att känna av precis 7 ºC graders skillnad med mina händer! :(
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmast i källaren
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2006, 15:54:12 »
Om du skickar ett frankerat kuvert så skall jag försöka men jag lovar inget ;D

Skämt åsido, jag tror nog med lite nötande och tankearbete så fixar du nog att strypa till dom hyffsat.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmast i källaren
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2006, 16:15:46 »
synd att det inte finns någon lathund som visar hur mycket man ska strypa om man ligger en viss temp över delta T 7 ºC!
Tex om jag har 10 ºC så gick man bara in i en tabell och kollad dels vilken typ av strypning(i mitt fall danfoss ventilkoppel) och vad man ska sänka till tex från N till 5 (på danfossventilen). Fast då blev det väl en lathund per ventiltilverkare och radiatorstorlek.
Nåja det blir till att ta nån dags arbete så ska det nog fixa sig.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: varmast i källaren
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2006, 19:29:22 »
Kul... det går framåt pumpen inne och driftsatt!

I källaren klarar du dej utan termostater. även i resten av huset också! Ingen vits med övertemp där, en (oisolerad) källare är energikrävande.

Stryp flödet i källaren på dom raddarna... Nu när det är varmt är det nog klurigt att få till nån bra ordning det blir ju korta drifttider. Det är iofs som köldmedie säger även uppe ska det va ungefär lika, med där kan det va så att det blir varmare i nåt rum då ska man strypa extra där! Inte styra det med termostatventil!

Du kan iofs tillfälligt höja rejält på kurvan eller på rumsgivaren då går ju pumpen längre!

Ang IR
tejpa koppar o galv annars blir det bara tokvärden!  tex maskeringstejp funkar bra!
Sen ska du röra givaren fram o tillbaka tvärsför ledningen, pÃ¥ nära hÃ¥ll visar inte "röda" punkten alltid mätpunkten!!!!   Jag har egen erfarenhet!!  det kan bli mycket tok!

Bifogar en fil, jämför N med valt värde om du minskar flödet visst mycket i % så har du ett skapligt svar hur deltat ändrar sig!

http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf

Du har väl RA n 10? du mer än halverar flödet från N till läge 5!

Det där kommer att bli riktigt bra!



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmast i källaren
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2006, 19:43:07 »
Citera
Ang IR
tejpa koppar o galv annars blir det bara tokvärden!  tex maskeringstejp funkar bra!
Sen ska du röra givaren fram o tillbaka tvärsför ledningen, pÃ¥ nära hÃ¥ll visar inte "röda" punkten alltid mätpunkten!!!!   Jag har egen erfarenhet!!  det kan bli mycket tok!

Jo jag har märkt det! Tack för tipset om tejpen, skall testa det!

Nu mera är källaren isolerad, lade isodrän kring hela huset nu i somras.
Nu har huset 8 nya element utan termostater och 8 gamla där termostaterna sitter kvar fast helt öppna.

Åker ner till huset nu på fredag så jag får väl önska mig en köldknäpp så jag kan ställa in raddarna!
Annars får jag väl göra det i jul.

/Tobias


 
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!