Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: benring
« skrivet: 03 februari 2006, 20:20:52 »

Pumpar= bensinpumpar på bensinmackar. *förtydligande*
Skrivet av: piece
« skrivet: 03 februari 2006, 19:59:33 »

Insprutningen kan som regel bara mappa om innom ett givet fönster, det räcker oftast
inte till vid större etanolinblandningar.
Skrivet av: benring
« skrivet: 03 februari 2006, 18:29:03 »

Jag tycker även det är alldeles för bökigt för de korvörena man tjänar.
 

Nog för att jag tycker mig tjäna mer än korvören MEN ovanstående går inte annat än att hålla med om.

Det har disskuterats pumpar med "blandningsknapp" på men hur det har gått vet jag inte.

/B
Skrivet av: Mike
« skrivet: 03 februari 2006, 18:21:16 »

Jag har läst en hel del på forumet etanol.nu både nu och för ett halvår sen, jag kan bara konstatera att man läser vad man vill läsa för att tjäna sina funderingar.

Det finns både bra och dåliga historier.

Mina egna erfarenheter är att en hackande motor vid kallstart fort leder till förstörd katalysator oavsett bränsletyp.

Förbrukningsökningen grundar sig på bekantskapskrets med etanolbilar som rapporterar runt 30%.

En sak som jag kan ha fel i och ni kan ha rätt i är att förbrukningen inte ökar vid deltankning och i så fall blir vinsten större än 100% inblandning.
Mycket riktigt som ni säger höjs oktantalet och om styrdatorn i bilen är tillräckligt smart kan den dra nytta av detta och justera tändning etc vilket kan förklara ovanstående.

Jag har själv tankat 15% i egen bil för att prova (bilen är godkänd av tillverkaren för E10), jag kan inte säga att jag märkte ngn större skillnad mer än att den blev något piggare, förbrukning är svårt att säga ngt om med så låg inblandning.
Jag tycker även det är alldeles för bökigt för de korvörena man tjänar.
 
Skrivet av: jehu
« skrivet: 03 februari 2006, 15:47:02 »

Mike, hur många bilar har du kört på etanol?
Har själv kört sju, men bara helkonverterat en (vilken jag sedan konverterade tillbaka, btr, spridare, stift).

Verkar vara ett vanligt syndrom på forumet att man uttalar sig om sånt man inte har erfarenhet av.
Istället för att fråga, vilket vore mer normalt. Lr?  ::)
Skrivet av: benring
« skrivet: 03 februari 2006, 13:15:01 »

Alltså, vid 100% etanol, eller E85 som jag antar att vi snackar om, så blir det inte någon stor vinst, det fanns en uträkningstabell på nätet men jag finner den inte men där blev det bäst ekonomi med 30% blandning iaf.

det blev en skillnad på 2 spänn ungefär.

Tydligen drar inte bilen MER bara för att man häller i 30% E85, snarare har den dragit mindre och om E85 kostar ca 7:- L så e det 2:- för 30% E85 + 70% bensin vilket e ca 8:-

2:- + 8:- blir 10 :-/ L  och drar bilen 0,9L/m så blir det 9:- per mil.
summa: 2,50:- billigare per mil. (ca 750:- på en månad för min del)

Detta är vid bensinpris på 11:50 & ca 30 % inblandning och , ökar man % så går vinsten ner i takt med ökad förbrukning.
Så där har du FEL!! Deltankning MINSKAR inte vinsten, den ÖKAR då bilen drar samma eller mindre än med bensin.

Motsvarar väl oktanhöjd soppa som V-power tex, man kommer oftast längre sträcka på 98 okt än 95 okt, på samma tank just pga oktanen, sen har jag inte räknat om det är billigare.

Detta är ren fakta som grundar sig på egna erfarenheter PLUS forumet på www.etanol.nu där hur många som helst motsäger sig det du säger.

Min granne körde sin volvo 745 från 90-talet nånstans, på 100% utan konvertering, min polares granne körde sin saab 900GL på 100%, så visst går det.
Även ford sierra -88 går på 100%
å inte går dom sönder heller, knepiga kallstarter dock när det blir kallt. (Vilket ALLA etanolbilar har, även dom som kommer från fabrik)


Jag var ironisk ang servicen, eftersom jag knappt servar mina bilar oavsett.

/B
Skrivet av: Mike
« skrivet: 03 februari 2006, 12:39:57 »

79öre är 100% etanol vilket du troligen inte kan ha, vid deltankning minskar viinsten drastiskt.

Katalysatorförstörelse är uppenbart problem om du tankar 100% vid kallstart.
Jag har haft en bil som hackade och det tog inte speciellt många starter innan det var pulver kvar i katalysatorn, man kan ha roligare för 6000:- ...

Vad gäller service så är det så att en liten mängd bränsle alltid letar sig ned i oljan i motorn och där är det sämre att ha etanol.
Skrivet av: benring
« skrivet: 03 februari 2006, 08:29:25 »

Mike: Med dom 79 ören du skrev att man sparar så blir det för mig ca 250:- per mån.
3000:- om året.

Min bil drar 0,9L så besparingen blir väl aningen högre då.
Är inte det vettigt? Tänker ju inte GE bort pengarna iaf :D

Bilar som går sönder? Trams, eftersom att det är så många på denna jord som kör etanol i sina "fossilbilar" utan problem så säger jag bara "tut tut".

Sen att det finns turbobilar(körda på E85) som gått sönder pga att ägaren höjt laddtrycket för att få mer pulver o sen glömmer detta och tankar bensin, ja det är inte etanolens fel ::)


Oljebyten?? Vad menas? .... :P

250:- = en back öl, om det känns mer enkelt att förstå, som du får "gratis" i månaden, hm, man tankar sprit och får råd me bira Thumbsup
Skrivet av: mansan
« skrivet: 02 februari 2006, 21:37:29 »

Wazza !! det är en vectra 98 2.5 v6 jag har
Skrivet av: mape17
« skrivet: 02 februari 2006, 11:34:14 »

Lite jämförelsesiffror från en som kör SAAB95 eco.

E85 ger en förbrukning på 1,12 á 7,83=8,77
Bensin (95) ger en förbrukning på 0,87 á 11,39=9,91
(Mest långfärd)

Har märkt att skillnaden mellan bensin och etanol ökar vid mycket stadskörning. Så vid mycket körning innanför vägtullarna blir det att jag tankar bensin för det blir dyrare med etanol. Annars tankar jag etanol.


Skrivet av: jehu
« skrivet: 02 februari 2006, 00:18:09 »

En sista vända då:
-Besparingen är reell, men bara vid konvertering (annars marginell)
-Kallstarterna ett problem, motorvärmare rekommenderas (bra vid bensindrift oxå!)
-Utsläppen minskar (CO2, aromater....)
-Motorn går bättre & effekten ökar
-Man ska nog inte konvertera en nyare bil med gällande garantier på motorn...
-Nej, olja & service är inget problem

Förstår inte var all denna desinformation på forumet kommer ifrån.  ???
T o m oljebolagen och George W Bush verkar mer positiva till etanol. ;)
Olja finns det nog f ö kvar länge än, men förhoppningsvis har vi slutat elda upp den om trettio år.
Skrivet av: piece
« skrivet: 01 februari 2006, 23:05:25 »

Jag kan hålla med om att det är lämpligt att gå över till biobränslen också  ;)

Men argumentationen här bestod ju i besparing...

Lite kuriosa om oljebyten vid etanoldrift, om man startar upp bilen 5-6 gånger
i garaget utan att varmköra den ordenligt, resulterar i en olja som ser ut som filmjölk  ::)
Skrivet av: Mike
« skrivet: 01 februari 2006, 21:14:45 »

Vi skall självklart inte fortsätta med fossila bränslen!  Thumbsup
Däremot skall övergång ske underkontrollerade former med alla faktorer inräknade.
Förresten ni vet att oljebyten skall ske oftare vid etanolkörning, dvs dyrare service...

Inblandning med 10% i alla bilar som en del länder gör skulle vara ett bra sätt att gradvis ändra.
Fler bilar med hybridmotorer är önskvärt, sänker förbrukningen framförallt vid stadskörning (50% i bästa fall), bilens förbrukning är nästan linjär mot hastigheten till skillnad från vanliga bilar som dubblar förbrukningen i moderna stadsmiljöer fulla med vägbulor (som är direkt negativt för miljön).

Bilar gjorda för ren etanol tillhör även de det jag vill ha men de måste självklart utsläppstestas med etanol i tanken allt annat är absurt.

En modern diesel kombinerad med hybrid skulle nog också kunna vara en övergångsvariant.

En kärnkraftsbil hade ju varit det bästa av allt, levereras med bränsle för hela sin livslängd...  fiR: nja kanske inte helt bra...

Jag tippar att om alla prognoser slår rätt så finns det ingen olja om 30 år...

http://www.peakoil.net/
http://www.oilcrisis.com/

Jag är dessutom delägare i sveriges vindkraftkooperativ så jag är definitivt inte för fortsatt förstöring av vår natur  ;)
Skrivet av: jehu
« skrivet: 01 februari 2006, 20:55:41 »

Ni argumenterar alltså för att fortsätta med fossila bränslen  Sc:,h

Med en vettig diskussion skulle jag kunna förklara varför jag i slutänden avstod från att konvertera. Eller varför etanol inte är den långsiktiga lösningen. Eller varför jag ansåg redan för tjugo år sedan att Sverige,  med två framgångsrika fordonstillverkare och hög miljömedvetenhet borde kunnat ta ledningen och visa resten av världen hur storstädernas infrastruktur och framtida drivmedel skulle utvecklas.
Men jag har inte tid med käbbel.

Vederhäftig information om etanol
www.etanol.nu
med ett forum för den debattsugne
http://www.etanol.nu/forum/index.php

Genomgång av bränslen ur miljösynpunkt
http://www.snf.se/verksamhet/trafik/fakta-fornybaradrivmedel.htm


Skrivet av: Mike
« skrivet: 01 februari 2006, 17:30:29 »

Om bilen klarar 100%´börjar du spara lite grand men inte mycket och troligen skitar du ned miljön väldigt mycket mer med annat än koldioxid.

Och där börjar du bli vilseledande. Läs på http://www.etanol.nu/varforetanol.php

Besparingen vid 100% etanol är 1-2 kr milen beroende på bil och aktuella bränslepriser. Om det är småpengar får var och en bedöma själv.
Att hävda att fossila bränslen skulle vara att föredra är väl lite udda på ett värmepumpsforum.... :o

Därför att du har fel.
Uppmätta värden i motorlabb visar kraftigt ökade utsläpp vid kallstart på etanolbilar, vad innebär det då för en som inte är gjord för det...

35% ökad förbrukning äter i stort sett upp hela besparingen.
normalbil 0.8l/mil a 11:- bensin ger 8.80:- per mil för bensin och
0.8*1.35*7.60= 8.21:- per mil 79 öre i vinst alltså.
(i tidigare exempel användes en extremt bensinsnål bil varför besparingen blev mindre)

Den på vårt arbete som köpte en biopower Saab senast noterade 1.35l/mil etanol och 1.00l/mil bensin så det verkar stämma hyfsat.

Formeln piece hänvisade till ger 33% skillnad.

Skrivet av: piece
« skrivet: 01 februari 2006, 16:07:13 »

Att hävda att fossila bränslen skulle vara att föredra är väl lite udda på ett värmepumpsforum.... :o

Ungefär lika udda som att hävda att du skall använda R407 i en anläggning avsedd för det istället för gasol, även om
gasolen funkar nästan lika bra...
Skrivet av: jehu
« skrivet: 01 februari 2006, 15:32:02 »

Om bilen klarar 100%´börjar du spara lite grand men inte mycket och troligen skitar du ned miljön väldigt mycket mer med annat än koldioxid.

Och där börjar du bli vilseledande. Läs på http://www.etanol.nu/varforetanol.php

Besparingen vid 100% etanol är 1-2 kr milen beroende på bil och aktuella bränslepriser. Om det är småpengar får var och en bedöma själv.
Att hävda att fossila bränslen skulle vara att föredra är väl lite udda på ett värmepumpsforum.... :o
Skrivet av: Mike
« skrivet: 01 februari 2006, 12:34:02 »

Alltså vilken glädjekalkyl ?

Jag vet väl att jag tjänar på att tanka!
Annars skulle jag inte göra det..



Nej jag tror faktiskt inte du sparar ett enda öre med 30% inblandning...
Om du använder formeln som piece bidrog med som kommer det att hamna +/- 0 vid 30% inblandning.
Det du ser vid pumpen ÄR INTE din besparing eftersom det inte tar hänsyn till förbrukningsförändringen.
Jag tycker återigen du skall läsa vad jag skrivit.

Om bilen klarar 100%´börjar du spara lite grand men inte mycket och troligen skitar du ned miljön väldigt mycket mer med annat än koldioxid.
Skrivet av: piece
« skrivet: 01 februari 2006, 00:23:27 »

Skrivet av: Hansson
« skrivet: 31 januari 2006, 23:06:34 »

Alltså vilken glädjekalkyl ?

Jag vet väl att jag tjänar på att tanka!
Annars skulle jag inte göra det..

Skrivet av: Mike
« skrivet: 31 januari 2006, 23:00:25 »

Läs en gång till:

Om den skulle dra 35% mer vilket är troligt med 100% e85 förlorar du vid 30% inblandning.

Glädjekalkylen ger dig hela 36,5öre per mil (5:- per dag i ditt fall).

Nackdelar:
Garantibortfall
Osäkerhet om framtida skador
Troligtvis betydligt högre utsläpp av andra skadliga ämnen vid kallstart (även bilar gjorda för etanol släpper ut enormt mycket mer skit vid kallstart än bensinbilar)
Bökigt, och räkna bort kostnaden för att flytta bil mellan pumpar om det är nödvändigt


Nej jag skulle inte tanka etanol med dagens prisnivåer och osäkerhet.
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 31 januari 2006, 21:34:42 »

Så jag ska alltså inte tanka etanol när jag tjänar på det och släpper ut mindre fossil koldioxid?
Jag fattar inte??

Jag åker 13mil per dag så varje öre räknas faktiskt.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 31 januari 2006, 18:33:22 »

Jag kör pendlar seaten på ca30% E85.
Har inte märkt att den drar något mer. Ligger på 0.66 landsväg

Jag är faktiskt oerhört förvånad över att så många är beredda att ta relativt stora risker för extremt små besparingar  ???

På landsväg ökar förbrukningen mycket riktigt inte riktigt lika mycket, kanske 15-20%
Men tänk efter lite också, med 100% e85 ökar förbrukningen 15%, men  med 30% inblandning blir det i så fall endast 5% vilket i ditt fall ger knappt märkbara 0,04l per mil.

Räkneövning:

Bensin 11:- per liter etanol 7.60:-
Blandbränslekostnad 30/70 = 7,6*0,3 + 11*0,7 = 9,98:- per liter

a. Om ökningen är 15% med etanol dvs vid 30% inblandning 4,5%
b. Om ökningen är 35% med etanol dvs vid 30% inblandning 10,5%

Din bil drar med 30% 0,66
Vid fallet a så hade din förbrukning på ren bensin varit 0,66/1.045 = 0,632
Vid fallet b så hade din förbrukning på ren bensin varit 0,66/1.105 = 0,597

Din besparing vid fallet a är alltså 0,632*11 - 0,66*9,98 = 36,5 öre per mil
Din förlust       vid fallet b är alltså 0,597*11 - 0,66*9,98 =  -2,0 öre per mil

Du sparar hela 32öre per mil i fallet a, jag hoppas verkligen att pumparna hänger jämte varandra annars kan den körningen äta upp hela vinsten.

Och du skulle det visa sig att mina 35% är en bättre approximation av förbrukningsökningen förlorar du istället!
Vid b så lönar sig etanol först vid 40% inblandning och din vinst (vid 100%) kan aldrig bli högre än 44 öre per mil

(de som har etanolbilar där jag arbetar rapporterar faktiskt runt 30-35% ökning med ren etanol)
Skrivet av: piece
« skrivet: 31 januari 2006, 15:39:02 »

Om det är skonsammare mot miljön tvistar de numera eftersom bilar som är gjorda för E85 spyr ut enorma mängder avgaser vid kallstart.

Men det som de flesta fokuserar på nu är ju utsläpp av fossil koldioxid som orsakar växthuseffekt. Med ren etanol är det ju 0. E85 innehåller ju 15% annat (bensin?)


Helt riktigt 15% bensin är det :)
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 31 januari 2006, 13:06:22 »

Om det är skonsammare mot miljön tvistar de numera eftersom bilar som är gjorda för E85 spyr ut enorma mängder avgaser vid kallstart.

Men det som de flesta fokuserar på nu är ju utsläpp av fossil koldioxid som orsakar växthuseffekt. Med ren etanol är det ju 0. E85 innehåller ju 15% annat (bensin?)
Skrivet av: piece
« skrivet: 31 januari 2006, 12:57:49 »

Lambdan mappar om insprutningen, så det torde inte vara något problem med att det går magert. Dom största problem med att det går magert brukar vara på äldre bilar med
förgasare, och då i synnerhet på låga varvtal.
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 31 januari 2006, 11:10:38 »

seat ibiza 1.6. Den går inte magert. Jag är försiktig med gasfoten.
Har varit ner på 0.57 med bensin med då tog det en jäkla tid att komma till jobbet  :-\
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 31 januari 2006, 10:48:44 »

Jag kör pendlar seaten på ca30% E85.
Har inte märkt att den drar något mer. Ligger på 0.66 landsväg

Vad har du för bil/motor? drar den inte mer så går den för magert & då kan det bli för varmt!
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 31 januari 2006, 10:21:05 »

Jag kör pendlar seaten på ca30% E85.
Har inte märkt att den drar något mer. Ligger på 0.66 landsväg
Skrivet av: Mike
« skrivet: 30 januari 2006, 20:21:03 »

Om det är skonsammare mot miljön tvistar de numera eftersom bilar som är gjorda för E85 spyr ut enorma mängder avgaser vid kallstart.

Det är nämligen så att avgasreningsproverna endast behöver göras med bensin i tanken och det har biltillverkarna snabbt tagit till sig...

Och i mina beräkningar har jag tagit hänsyn till 35% ökad förbrukning vid 100% E85.

Jag tror faktiskt att det bästa för miljön idag vore att ALLA bilar kördes på E10 vilket sker i ett antal länder redan.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 30 januari 2006, 19:03:49 »

Flera av polarna i Trans Am-klubben kör med 30% etanolinblandning i bensinen utan problem. Jag har däremot inte kunnat testa för här i "miljökommunen Gotland" finns det ingen etanol att köpa  fiR:

Om du läser vad jag skrev så funkar det säkert men de tjänar maximalt 20 öre/mil (100% ger 47 öre vid 1l/mil) och kan mycket väl försämra avgasreningen speciellt vid låga temperaturer.

Är det verkligen värt besväret och risken att spara 20öre per mil?!  Sc:,h

med tanke på att bilen slukar i sig mer när man kör på sprit så vet jag inte om man ens tjänar ett enda öre.
grejen med sprit är att den är skonsamare mot miljön. men folk har svårt att räkna o rtor att dom hittat första fyndet.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 30 januari 2006, 18:23:04 »

Flera av polarna i Trans Am-klubben kör med 30% etanolinblandning i bensinen utan problem. Jag har däremot inte kunnat testa för här i "miljökommunen Gotland" finns det ingen etanol att köpa  fiR:

Om du läser vad jag skrev så funkar det säkert men de tjänar maximalt 20 öre/mil (100% ger 47 öre vid 1l/mil) och kan mycket väl försämra avgasreningen speciellt vid låga temperaturer.

Är det verkligen värt besväret och risken att spara 20öre per mil?!  Sc:,h
Skrivet av: piece
« skrivet: 30 januari 2006, 10:37:14 »

Flera av polarna i Trans Am-klubben kör med 30% etanolinblandning i bensinen utan problem. Jag har däremot inte kunnat testa för här i "miljökommunen Gotland" finns det ingen etanol att köpa  fiR:

Ja det funkar att köra på :) Med ett bra resultat, men för att förbättra avgasvärden till
SBP mja.
Skrivet av: Harri ( Gotland )
« skrivet: 30 januari 2006, 10:32:39 »

Flera av polarna i Trans Am-klubben kör med 30% etanolinblandning i bensinen utan problem. Jag har däremot inte kunnat testa för här i "miljökommunen Gotland" finns det ingen etanol att köpa  fiR:
Skrivet av: piece
« skrivet: 30 januari 2006, 08:48:52 »

K-sprit, etanol, metanol etc _kan_ teoretiskt fungera på katbilar men då jag har kommit i kontakt med åtskilliga som köpt en dunk och mig veterligen har ingen fått stil på avgasvärdena på katbilar den vägen. Inte jag heller (innan motorrenovering). Jag slog i massor av metanol, tills bilen knappt gick att köra men fick samma avgasvärden i alla fall. Varför då? Jo, därför att feedbacken från lambda till dator gör att tiderna för sprutet justerades om till samma blandning. I mitt fall var alltså felet att ringarna satt fast, det var inte fel på sprutet.

Däremot hjälper sprit på bilar från the golden stoneage men på dom är det å andra sidan lätt (och oftast lönsamt även på kort sikt i form av mindre förbrukning) att åtgärda felet på rätt sätt.

Enda undantaget som kan göra att det funkar på nyare bilar är att många katbilar bara kan förändra blandningen en viss mängd från den ordinarie mappningen (dvs inom ett "fönster"). Om man då pytsar i friska mängder E85 så kan det bli så mycket att sprutets programmering inte tillåter sprutet att ställa på _ännu_ mer soppa (dvs man når kanten på "fönstret"). Då kan man teroetiskt sett få stil på avgasvärdena. Eller så kan man få en okörbar bil. Det är ju liksom inte säkert att den nya soppan och sprutets "fönster" ger rätt blandning i alla situationer. Det är snarare rimligt att blandningen _inte_ stämmer i de flesta situationer eftersom det är så många parametrar som påverkar.
Här finns det alltså gott om utrymme för experiment för den som orkar. Själv skulle jag tro att experimenterandet tar minst lika lång tid som att hitta felet.
Skrivet av: Harri ( Gotland )
« skrivet: 30 januari 2006, 08:29:08 »

På Trans Am-klubbens forum finns det läsa en hel del i ämnet,
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10973&highlight=etanoltr%E5den
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 29 januari 2006, 23:57:22 »

Har du hög HC/Co så ska du nog ta o laga felet istället !
bilprovningens gränsvärden är mycker höga så klarar su inte dom så har du ett regält fel.
Skrivet av: wazza
« skrivet: 29 januari 2006, 23:56:45 »

Vad har för bil mansan?
Vilken motor?
Vet du möjligen också vad du har för motorstyrning, annars kan jag gräva fram det från motor och år.

Äldre styrsystem= långsammare justering för att justera inblandningen = större chans att optimera vs SBP. Om  nu målet är att få igenom skrotet ett år till.

Piece: Vi gjorde ett test med en äldre kat-bil, rev av toppen och kollade i förbränningsrummen (gjorde inte rent), monterade ny topplockspackning och körde 500 mil på 50/50 bensin och etanol. Rev sedan av toppen igen och gissa vad? Förbränningsrummen såg klart bättre ut, mindre beläggning på kolvtopp/ topp.  Fick nyligen ny rapport från ägaren till testobjektet: 4000 mil sedan vi rev sist och den har precis passerat SBP med flaggan i topp.

Helkonvertering kräver en hel del jobb, större spridare, justerad mappning osv. Detta måste göras av folk med riktig utrustning,  men en ökad inblandning från 5 till 20-25 % tror jag på.

Annars har KTM525 rätt, grundläggande service (byt stift också) betyder mycket. Appropå KTM, grus, gyttja eller motard?
Skrivet av: ktm525
« skrivet: 29 januari 2006, 22:07:23 »

Ville bara tilägga att kolla/byta/tvätta luftfiltet.
och motoroljan...
Detta påverkar utsläppen i hög grad.........
Skrivet av: piece
« skrivet: 26 januari 2006, 23:34:04 »

Det är inte säkert att E85 hjälper. (eller metanol heller för den delen)
Principen är att höga CO-värden (som beror på att motorn får för mycket soppa) motverkas med ett bränsle som ska ha annan blandning (dvs ska ha fetare blandning). Då ska "blandbränslet" göra att avgasvärdena blir korrekta.
Emellertid beror det på vad det är för bil. Ex vis på gamla Saab och Volvo med CV-fuggar kan det hjälpa, det är dock bättre att åtgärda fuggen (sliten nål och nålsäte), det är enkelt gjort, det är billigt och det ger varaktigt resultat.
Men om det är en nyare bil (läs: "katalysatorbil") så har den en lambdasond som talar om för insprutet att puffran går fett (dvs att det finns för lite syre i avgaserna) så att sprutet kan minska tiderna på insprutningsmunstyckena. Här har vi ju uppenbarligen ett annat fel eftersom lambdans feedback ska göra att motorn aldrig kan gå fett. Om man då slår i E85 eller liknande så kommer motorn fortfarande att gå lika fett eftersom just lambdans feedback "fixar" det. Alltså ingen förbättring.
Och är det en så ny motor så ska man absolut inte ta felaktiga avgasvärden med en klackspark. Felaktiga avgasvärden beror på ett faktiskt fel, i vissa fall fel som kan skada puffran.

Det egentligen enda tips vad gäller "kvickfix" på moderna puffror som överhuvudtaget (förutom att se till att åtgärda ett riktigt fel) kan hjälpa är att åka motorväg i högt tempo en stund så att katalysatorn bränner rent ordentligt. Gäller främst bilar som bara körs korta körningar i stan. Rejält varmkörd puffra och varm/ren kat gäller!
I övrigt gäller friska bitar så går allt bra.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 26 januari 2006, 23:15:35 »

Det var "standard procedure" att blanda i ksprit innan besiktning med många gamla kärror på förgasartiden.
Bättre värden blir det, så lite E85 rekommenderas om man har avgasproblem (för att få den igenom SBP alltså). Thumbsup

Besparingen med 50% inblandning är otillräcklig (pga ökad förbrukning, min erfarenhet).
Ombyggnad krävs för ren E85 - men då blir besparingen reell.
Om det lönar sig beror på kostnad för ombyggnad, körsträcka, bilmodell m m.

Finns ju andra aspekter, som miljöaspekter, minskat oljeberoende men också mer hp...
Skrivet av: mansan
« skrivet: 26 januari 2006, 21:29:21 »

förra besiktningen fick jag slänga i k-sprit och det funka tror du det blir bättre med ca 25% e85 istället ???
Skrivet av: wazza
« skrivet: 26 januari 2006, 21:26:41 »

30 % inblandning gav så låga utsläpp (ifrån tidigare ok) att SBP övervägde omkalibrering av mätutrustningen.  :D

www.etanol.nu finns det mycket info, och även på vissa märkesforum som www.citroen.nu. De debatterar lika flitigt som vi, tror jag.

Vid 20 % etanol drar min bil (turbo) totalt sett mindre bränsle än vid vanlig 95 oktan. Förmodligen bättre förbränning samt att när turbon laddar tillåts den ladda till högre tryck. E85 har ca 104 oktan.

Normalt snitt bensin 0,92, med etanol 20% snitt 0,85 och ja, jag loggar min bränsleförbrukning. Jämförelsen var ca 3 månader på etanol, sedan återgick jag till vanlig bensin eftersom etanolen har sämre egenskaper vid låg utetemp (som en lu/lu pump :D).

Mycket skulle vara vunnet om man blandade i mer etanol i den vanliga bensinen, 20-25% är under utredning i flera EU länder.

En skvätt E85 blir i princip som att blanda i vanlig K-sprit och som alla innehavare av gamla bilar vet, ger lägre utsläpp hos SBP.
Skrivet av: mansan
« skrivet: 26 januari 2006, 21:21:29 »

jo men jag har lite problem med hc halten på min bil brukar ligga precis på gränsen så jag tänkte om det går att böanda i lite e85 för att få ner den (vid besiktning)
Skrivet av: Mike
« skrivet: 26 januari 2006, 21:11:31 »

De flesta bilar klarar 10% etanol men tänk på att vi redan har 5%.

Man tjänar i praktiken väldigt lite på att blanda i E85 eftersom förbrukningen med E85 är 30-40% högre.

Exempel:
Bensin 11,00 förbrukning 1l/mil ger 11,00 per mil
Etanol 7,80 förbrukning 1,35 ger 10,53 per mil

Är det verkligen värt besväret att spara 47 öre per mil ( dessutom vid 100% E85, inblandning ger betydligt mindre besparing)
Risk finns att ngt förstörs på bilen oavsett vad alla hemmapulare säger.

Om en katalysatorbil tex hackar vid start hamnar oförbränt bränsle i katalysatorn vilket kan leda till att den förstörs (har hänt mig pga andra orsaker)
Skrivet av: mansan
« skrivet: 26 januari 2006, 21:02:13 »

Någon som vet vad som händer med hc/co halten på en bil om man blandar i e85??

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!