Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa pÃ¥  (läst 3497 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
40 bilar i två seriekrockar norr om Uppsala. Knappast några som har anpassat hastighet och avstånd efter rådande förhållanden...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ett nytt begrepp, "hipsterdäck" = dubbfritt vinterdäck.
Funkar lika bra som sommardäck pÃ¥ blankpolerade vintervägar.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hmm...
Har läst om att det finns mellaneuropeiska "vinterdäck" på svenska marknaden och har bilen de under så blir det "oljad plåt" i kallt före??

Oberoende så är det halt trots kylan, nordlig vind på 12-15 s/m och närapå -20 °C samt lätt snö
Känner sig lätt frusen :)
Körde till H:fors igår tidigt och visst f"n körde flera max 70 på 100 tillåtet, stön!
Idag flera likadant, en BG-reg körde med tomt däck på motorvägen
Flertal frusna bilar vid vägkanten
Många bilar står längs med gatorna parkerade med sommardäck under, jag hoppas verkligen de blir där resten av vintern >:(

Ni har riktigt tummenupp vinter väder i Sverige nu vare sig ni vill ha det eller inte
Och om prognoserna stämmer så håller det i sig länge?


« Senast ändrad: 05 januari 2017, 19:41:18 av Mekaniker »
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
jag körde hem igÃ¥r  frÃ¥n Ã…re
PÃ¥ dubbfritt !  Fyrhjulsdrivet

Robert Collin målar upp en tidnings Anka
Anser jag . Alla! Som åker dubbfritt
Vet att det inte är lika bra som fullspikat


Men vad ska vi göra när kottplockarna till
Politiker skriker dubbfritt på vissa vägar i Sthlm

Problemet igår kväll när jag åkte hem
Va snöröken frÃ¥n lastbilar .  DÃ¥lig sikt
Annars va det nog bara en bilist som betedde sig som en idiot
PÃ¥  E14 mellan Ã…re och Sundsvall
Och han svängde av in i samhället
SÃ¥ det va nog ingen skidÃ¥kare frÃ¥n Sthlm 😃

Ã…ker med Nokian Hakkapelitta dubbfritt
PÃ¥ min service buss
Funkar hur bra som helst
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Problemet är inte däcken, utan att man inte anpassar körningen efter rÃ¥dande förhÃ¥llanden. Jag tror inte mÃ¥nga av dom som krockade pÃ¥ E4 utanför Uppsala var jobbpendlare pÃ¥ väg hem, utan stressade skidturister pÃ¥ väg norrut. Om dom är frÃ¥n Stockholm eller inte har inte sÃ¥ stor betydelse - Idioter finns överallt. Sen är dom väl sÃ¥klart fler där det bor fler människor.. 

Att man måste sila det kvällstidningarna skriver vet väl alla. I dag hade dom en fet rubrik, 'Rekordkylan', för att det var 35 minus i Nattavaara i januari...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
4-hjulsdrift är bra om man vill kunna ta sig framåt, men man bromsar på samma villkor som alla andra.
Nokian är väl dock världsledande på vinterdäck så är det nått däck som funkar hyfsat dubbfritt så är det väl deras.
När det var underkylt regn i Sundsvall så stod det stilla på E4, men inne i stan rullade det på.
Skillnaden är att det är färre lastbilar och fler personbilar (tror att minst 90 % har dubbade vinterdäck i Sundsvall) inne i stan.
Man kunde se det tydligt för isen var uppruggad i bilspåren inne i stan men på E4 var det spegelblankt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
-31°C
Har kört 46 mil idag, mest på E4, otroligt halkig. (Salthalka som vi i norr kallar det)
Min bil med 115 hk spann lös på 4:ans växel med sina 115 hk...
På väg mot E4 så körde jag 13 km på ren isväg (som en kockeyplan typ) , fick ett litet "släng" på bakvagnen i ca 70 km/h p.g.a. en lutande vägbana.
Sånt får en att tänka till...
Tur att E4 inte lutar lika mycket.
Nedvägen till Umeå i mörker.
Såg 4 bilar som stod strandade vid vägkanten.

På hemvägen var det ljust och gick lite fortare.
Lika halkigt, såg/mötte 4 bärgare med bilar som fått stopp, förmodligen hade de flesta frusit ihop.
Dieselbilar allihop om jag får göra en oberoende bedömning.
(Audi och Peugot).
« Senast ändrad: 05 januari 2017, 21:32:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Har kört med farsans Vito nu i en vecka, men blev bekymrad då den var otroligt dålig på isig väg (dvs överallt) fastän vinterdäck med dubb (dock 5 år gamla nokian, borde vara nya på momangen) och fyrhjulsdrift. Hämtade ikväll golfen och den uppförde sig betydligt bättre med 6 år gamla däck.

Att nokian är bättre än andras tar jag med en nypa salt, men alla tillverkare försöker väl fuska sig till toppen. Åtminstone nokian blev ju fast för att de levererade specialgjorda däck till tester.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Det var en Audi av sportigare modell som försökte köra om mig i dag när jag låg på ca 80kmh med släp spårigt och isigt på vägen var det i närheten av vemdalen. Föraren fick nog hög puls när han upptäckte att det var en viadukt med skyltar just där han börjat omkörningen och kom i hög fart men han hade nog bra däck för han fick ner farten och han svänga tillbaka på rätt sida av vägen men sen tog den bilen det riktigt lugnt så länge vi såg den i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Bland de bästa "vinterdäck" jag har haft var en omgång däck av lågprismärket Kenda, märkta M+S men de saknade den tilläggsmärkning som krävs för att de formellt ska räknas som vinterdäck i Sverige nuförtiden. Jag hade köpt dem som sommardäck, en höst när däcken började vara några år gamla var jag sen med att byta till vinterdäck och upptäckte att de betedde sig förvånansvärt bra i vinterföre. När jag väl kom mig för med att byta till mina halvgamla dubbdäck kunde jag inte märka någon nämnvärd förbättring av framkomligheten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa på
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2017, 22:31:45 »
2018 blir min bil 30 Ã¥r och dÃ¥ behöver jag inga vinterdäck, hahaha.  tOOmten
Självklart kommer jag att köra med vinterdäck ändå. ::)
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Förra veckan åket jag till sälen från stöten på dagen, det var vanligt vinterväglag fast plusgrader, när vi åket hem på kvällen var det någon minusgrad och hela vägbanan var blöt och det såg ut som det var ren asfalt under vattnet, men det var blankis.

Det är kanske den halaste vägen jag någonsin kört på, 90 väg och jag körde mellan 40-60 km/h.
Dom andra i bilen trodde inte att det var så halt, jag sänkte farten till nästan noll och tvärnitade efter det tyckte dom jag körde förståndigt. Jag har ändå kanonbra vinterdäck.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Förra veckan åket jag till sälen från stöten på dagen, det var vanligt vinterväglag fast plusgrader, när vi åket hem på kvällen var det någon minusgrad och hela vägbanan var blöt och det såg ut som det var ren asfalt under vattnet, men det var blankis.

Det är kanske den halaste vägen jag någonsin kört på, 90 väg och jag körde mellan 40-60 km/h.
Dom andra i bilen trodde inte att det var så halt, jag sänkte farten till nästan noll och tvärnitade efter det tyckte dom jag körde förståndigt. Jag har ändå kanonbra vinterdäck.

Sådär kan det bli i samband med underkylt regn också, ett par gånger under december var det rent ut sagt snorhalt överallt i Sundsvallstrakten. En av gångerna tyckte jag det var hälsosammast att vända om, då var det många som inte vågade köra vidare utan stod längs vägkanten. Den andra gången hade jag stannat till för ett ärende på vägen till jobbet, när jag skulle ut igen till en större väg såg jag att det inte var någon större idé - stillastående bilar i båda riktningar, en buss på snedden mitt i korsningen, en sopbil med ett hjul i diket. Så jag vände om då också, ställde bilen på lämpligt ställe, försåg mig med broddar och gick de sista 3 km till jobbet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa på
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2017, 17:21:46 »
Ung och dum körde jag min Audi 100 med framhjulsdrift och riktigt dåliga sommardäck till Jönköping i snöstorm, 9 mil och 10-15cm snö. Det gick sakta, det var svettigt, men det gick ! Kom även hem.

Idag är otroligt nöjd med mina Nokia Hakka 8 "dubbdäck" på en betydligt ( sådär 25år, 2011 Audi A3 ) modernare bil med effektiv antispinn och antisladd. Det är förvånansvärt duktig i snön trotts att det är en framkrafsare, troligen för att båda framhjulen faktiskt driver ordentligt (båda spinner lika mycket om man busar ) när man gasar på i o m antispinn.

Men jag har lärt mig att så länge det inte är för mycket lutning på vägen så kommer man fram med nästan vilka däck som helst om man kör med förnuft. Om man måste. Det som skrämmer mest är väl alla andra i trafiken som tror att man kan ligga +20km/h på skyltad hastighet oavsett väglag om man bara har "vinterdäck" och att det är saltare än lots hustru när hon vände sig mot sodom.

Saltet borde försvinna och ersättas av att folk körde med hjärnan.

Körde till Landvetter i söndags morse, -5 grader och kolmörkt, man ser inte om det är svartis eller blöt väg då det saltas upp så vansinnigt, rätt som det är så kommer man till en trafikplats där saltet runnit av eller missat och då är det snorhalt istället. Hade hellre kört på blankis hela vägen, då vet man iaf vad som gäller !
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!