Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA  (läst 1286 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RobertIStenungsund

  • Gäst
RobertIStenungsund
Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA
« skrivet: 09 oktober 2019, 21:29:32 »
Dags för min 3:e värmepump på 15 år, skräpprodukter....

Har idag en Mitsubishi FD25VA som pyser ur sig knappt ljummen luft. När den gjorde vad den skulle var den lagom för mitt hus men eftersom jag inte har följt med utvecklingen sedan sist jag bytte runt 2010 skulle jag behöva råd om vad jag ska ersätta den med.

Någon som har starka åsikter om "vad som gäller" idag. Nuvarande pump köpte jag på inrådan av detta forum för 9 år så jag tänkte göra om det. Den var ju bra om man bortser från livslängden.

Så vad köper jag i motsvarande storlek som inte kommer gå fel?

mvh

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2019, 21:42:58 »
Man hoppas alltid att sina inköp ska hålla länge, 9 år är väl inte direkt kanon men förhoppningsvis har du tjänat in den ordentligt jämfört med telefoner, datorer, vitvaror för samma summa som normalt inte tjänar igen sig själva  :)

Prestandamässigt är din modell inte så långt från dagens modeller så är det något ”enkelt” läckage som gör att den tappat effekt/effektivitet kan det vara värt att reparera.

Avverkade du 2st på 6år innan FD så förstår jag ditt missnöje  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

RobertIStenungsund

  • Gäst
RobertIStenungsund
SV: Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2019, 21:52:16 »
HEj, tack för svar!

Nej detta blir min tredje, den första var en Panasonic minns ej modellen. Den skrek i fläkten så när den gav upp efter ca 6 år blev jag nästan glad. Köpte när elpriserna stack iväg så kanske runt 2004 eller så. Så 2 har pajat sedan -04...ungefär.

Jag tror den har läckt bara men ingen verkar intresserad av att komma och kolla på den, de vill nog helst sälja en ny.

Vad är rätt pris för en reparation om man antar att den håller hyfsat tätt och kan fyllas efter efterdragning av rören eller så? Givet att jag hittar någon reko yrkesman.

mvh

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2019, 22:06:13 »
Kruxet med att säga en summa det kan vara värt att få den lagad är att man inte vet om något annat pajar nästa år så man hamnar i en dyr spiral med reparationer !!

Jag vet inte om det är en läcka men om det ”bara” är en kona som läcker och du hittar en kylmontör i din närhet som har soppa inköpt till rätt pris kan det nog vara värt ca 2000:- som chansning , hyfsat tätt räcker inte utan det måste vara tätt då du annars har återkommande utgifter på soppan.

Har du lagt undan lite slantar som den besparat så skulle nog jag som privatperson kikat på en ny om jag inte hittade någon som kan felsöka och reparera till vettigt pris.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

RobertIStenungsund

  • Gäst
RobertIStenungsund
SV: Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2019, 22:20:25 »
Mmm, ungefär så resonerar jag också. Man vill ju inte hålla på å laga den varje år. Du kan få komma och laga den om du vill. Nästan värt att betala resa från Stockholm om du fixar för 2 tusen ;-).

Här på västkusten är de så lata så de lyfter inte på arslet för den summan. Suck.

Bauhaus har Panasonicpumpar, undrar om de kan vara vettiga?

Annars vilken pump från ME är den som närmast motsvarar den jag har?

Var inne på MEs hemsida men den var så rörig och ville sälja wifi och rödmålade pumpar. Kanske bra utveckling om det är där säljsnacket ligger nu,  vågar man sig på att säga att alla pumpar är lika bra/dåliga och man har börjat sälja på att utrusta dem med bling-bling?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2019, 22:46:39 »
Ja det är inte så stor skillnad på motsvarande serier om man jämför dom stora kända märkena.
Kan vara någon specifik funktion eller utseende som får göra valet enklare.

Om du når en relativt stor yta så kan Mitsubishi AP42VGH/AP42VGK vara ett alternativ, ganska ren modell och inte så mycket lull lull förutom att den har wifi modul.

Och nä har varit i dina trakter en gång i år på semester och det räcker  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2019, 13:54:53 »
det är inte så att din nuvarande innedel är så skitig att du tappat effekt?

om du mäter på rören som går ut från utedelen så med en k-givare eller ir så  skall du ha runt 5C skillnad när du kör max och den varma (tjocka röret) tempen skall ligga på 55-65C
för stor temp-skillnad är oftast gasbrist (den fyller inte gas i hela inne-delen)
har du upp emot 100C på röret så är det oxå troligen gasbrist. lägre än 40C kan vara andra fel.

jag har själv en likadan och den är väl uppåt 12 år nu, kanske tröttnat lite men vartannat år ger jag inne-delen en duvning med ånga och plockar bort fläkttrumma mm.

Skulle jag byta i dag blev det ett en LN35 (mer kyla) eller en Toshiba då jag gillar deras byggkvalitet.

RobertIStenungsund

  • Gäst
RobertIStenungsund
SV: Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2019, 13:44:41 »
Jag ska mäta enligt vad du anger i ditt tips. Jag tittade över både inne och utedelen och utedelen var täckt av en filt av damm som var så tjock att jag säkert trodde jag hade hittat "felet". Avlägsnade den men döm om min förvåning, ingen som helst skiillnad.

mvh

RobertIStenungsund

  • Gäst
RobertIStenungsund
SV: Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2019, 13:56:31 »
Tittade idag på Bauhaus som har en pump från Panasonic som är väldigt billig. 8495 plus inst. ca 5000.

Den är nog inte riktigt lika kraftfull men kanske kan duga då jag ändå brukar få spetsa med el under kalla vinterdagar. Huvudsaken är ju egentligen att jag kan täcka upp vår och höst med billig värme.

Faktum är att den kassa FD25VA som jag har just nu täcker behovet - haltande men det går bra runt 10-12 grader ute på dagarna.

Hur står sig Bauhaus PANASONIC CS-CZ25TKE/CU-CZ25TK mot min FD25VA egentligen?

mvh

Någon som har bra input i den frågeställningen? Tips på hur jag kan tänka?

RobertIStenungsund

  • Gäst
RobertIStenungsund
SV: Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2019, 14:01:19 »
Måste tillägga lite vital info i jämförelsen med Bauhaus pump.

Tidigare, före Mitsubishi hade jag Panasonic E9CKP5 vilket var tillräckligt för mina behov så om Bahaus Panasonic matchar den så borde det vara ett bra val.

Hoppas Panasonic har gjort något åt sina skrikande inneenheter dock, fläkten var hemsk på min gamla Panasonic.

mvh

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2019, 14:05:00 »
Tittade idag på Bauhaus som har en pump från Panasonic som är väldigt billig. 8495 plus inst. ca 5000.

Den är nog inte riktigt lika kraftfull men kanske kan duga då jag ändå brukar få spetsa med el under kalla vinterdagar. Huvudsaken är ju egentligen att jag kan täcka upp vår och höst med billig värme.

Faktum är att den kassa FD25VA som jag har just nu täcker behovet - haltande men det går bra runt 10-12 grader ute på dagarna.

Hur står sig Bauhaus PANASONIC CS-CZ25TKE/CU-CZ25TK mot min FD25VA egentligen?

mvh

Någon som har bra input i den frågeställningen? Tips på hur jag kan tänka?
Billig: ja. Bra: ?  Idag hittar du betydligt bättre maskiner på marknaden.

/D

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ersätta trasig Mitsubishi FD25VA
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2019, 18:54:55 »
Har du klarat dig rent effektmässigt på en E9CKP5 så klarar du dig med CS25TKE
Bauhaus kanske inte är det första ställe man handlar luftvärmepump på  ::)
Kolla garantier och hur du gör eventuella felanmälningar så det ser ut att funka
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!