Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PROBELM! Motorskydd löser ut.  (läst 2617 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patkro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
PROBELM! Motorskydd löser ut.
« skrivet: 23 juni 2007, 10:33:59 »
Har fått ett problem med min relativt (3mån) nya värmepump, en Autoterm 406 Cmax. Det började med att ett relä eller kontaktor började låta illa då kompressorn gick. Ljudet kom från att ställe under alla automatsäkringar. Planerade att byta delen men det var ingen brådska enligt elektrikern. Nu då när han är på semester så löser motorskyddet för kompressorn (MB1) ut. Har försökt återställa men det komeer tillbaka så fort kompressorn skall starta.
Nu undrar jag då: Kan denna illalåtande kontaktor ha något med motorskyddet att göra. Återställningen till motorskyddet sitter inte där det tidigare lät illa utan ca 20 cm ifrån. Eller kan det vara så att det är något strul med själva kompressorn? Hemska tanke, då jag köpt pumpen privat på blocket men dock ny och oinstallerad...

Tacksam för hjälp.

Mvh Patrik

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: PROBELM! Motorskydd löser ut.
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2007, 10:41:50 »
Om kontaktorn är dålig och inte leder riktigt på alla 3 faserna så kan (skall) motorskyddet lösa ut för att skydda kompressorn.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!