Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1-rörs radiatorsystem?  (läst 4794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
1-rörs radiatorsystem?
« skrivet: 06 maj 2016, 22:53:30 »
Hejsan! Detta är mitt första inlägg på forumet. Verkar finnas en oändlig massa kunskap samlad här.
Vi har köpt ett hus byggt -65 och jag har tänk installera bergvärme. Har inte fått tillträde än så jag försöker gissa mig fram till vilken typ av radiatorsystem som sitter i huset. Har läst värmepumpsforum FAQ om enrörs- och tvårörssystem, men vet inte om jag förstått det.

Jag antar att om elementen saknar koppel (fysisk koppling) mellan till och från så måste det vara tvårörssystem.
Om de har koppel så kan det vara en- ELLER tvårörs.

Stämmer detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1-rörs radiatorsystem?
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2016, 08:11:15 »
Oturligt nog är det inte så enkelt att man kan säga så, men när du får tillträde så kan du väl knäppa någon bild och skicka så kanske vi tillsammans kan avgöra vad du har.
Kortfattat kan man säga som så att:
OM det kommer ett rör som går in i toppen av radiatorn, ut från botten, och sedan vidare från botten av radiatorn till toppen av nästa radiator, då har du ett enrörs system.

Går det två stammar förbi alla radiatorer, med avstick till topp/botten på radiatorn, så är det tvårörs.

I det första fallet så blir vattnet på framledningen alltså kallare för varje radiator som passeras, och i det andra fallet så får alla radiatorer "samma" framledningstemp.

Tvårörs är att föredra i värmepumpssammanhang, men enrörs, beroende på dimensionering, kan också fungera helt OK, speciellt om huset har tilläggsisolerats sedan det byggdes.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1-rörs radiatorsystem?
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2016, 09:43:25 »
Tack för svaret. Jag har en bild som jag bifogar. Tänkte att det måste finnas någon "bypass" förbi radiatorn i ett enrörssystem i form av ett koppel, annars stryper väl termostaten flödet i hela slingan?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 1-rörs radiatorsystem?
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2016, 10:06:28 »
2
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1-rörs radiatorsystem?
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2016, 10:32:25 »
nja, tror det kan sitta en bypass i golvet om det är ettrörs, tror inte man tvärsäkert kan säga bu eller bä utifrån den bilden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 1-rörs radiatorsystem?
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2016, 12:33:59 »
Menar du att man byggt in flödes reglerings möjligheten i golvet  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1-rörs radiatorsystem?
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2016, 13:03:05 »
Menar du att man byggt in flödes reglerings möjligheten i golvet  Sc:,h

Det finns exempel på att det kan vara en dold bypass mellan rören i äldre hus, dock är det inte så jättevanligt förekommande.
Jag skulle utifrån bilden gissa på 2-rörsystem, men 100 kan man inte vara.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1-rörs radiatorsystem?
« Svar #7 skrivet: 07 maj 2016, 14:52:55 »
Har gör mig att jag läst någonstans att det kan sitta en bypass med en beräknad strypning i golvet, men som alla andra säger så tror även jag att det är tvårörs.
Finns det en källare så går det ju bättre se hur man dragit där.
Det är mitt tips.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1-rörs radiatorsystem?
« Svar #8 skrivet: 07 maj 2016, 21:49:05 »
Det ser likadant ut i källaren vad gäller elementen, förutom ett element som ser ut som på bifogad bild. Detta finns i tvättstugan som ligger längst bort från pannrummet. I pannrummet är det kopplat som i bilden och det kan tillföra någon info.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: 1-rörs radiatorsystem?
« Svar #9 skrivet: 07 maj 2016, 23:41:57 »
Ett eller tvÃ¥rörssystem kan du egentligen strunta i.  Det som har betydelse är vilken temperatur du mÃ¥ste mata ut till radiatorerna för att huset skall bli lagom varmt, sedan spelar det ingen roll hur det är löst rent tekniskt.  Om nÃ¥got system är bättre ur värmepumpssynvinkel än det andra, sÃ¥ är ettrörssystemet bättre än tvÃ¥rörs eftersom det garanterar ett flöde hela tiden.  Detta givet att temperaturen ut som krävs är densamma i bÃ¥da fallen.

Anledningen till att många dissar ettrörssystem är för att en del av dem kräver höga temperaturer ut, men då glömmer de att många av tvårörssystemen också kräver det.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 1-rörs radiatorsystem?
« Svar #10 skrivet: 08 maj 2016, 10:52:06 »
Håller med föregående och du har ett tvårörssystem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!