Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1-rörs system. Elpanna. Stor skillnad mellan framled. och retur. Kalla element.  (läst 4854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Har ett litet hus ca 110kvm 1,5plans, byggt 1986.
Elpanna CTC excellent II. 1-rörs system. 15mm prisolrör, 1 slinga för bottenplan och en för ovanvåningen. 6 radiatorer där nere och 5 där uppe.

Första vintern vi bor här. Haft flera kalla element hela vintern, eldat med kaminen för att inte ligga mellan 15-17 grader i huset.

Idag vid +1grad i utetemp har jag 48grader i börvärde och framledningstemperatur enligt elpannan. Detta stämmer när jag mäter med IR-termometer.
Returtemperaturen mätt med IR-termometer på retur från BV visar 20,3grader.

Jag här mätt med IR-termometer på prisolrören precis när de går in respektive ut från koppeln(?) vid varje element.

T ex element på bottenvåningen
Elementnr. InTemp.  UtTemp
1               45,9        41,9 Badrum där elpannan stÃ¥r.
2               37,5        32,6 Hall
3               29,0         24,6 Sovrum
4               23,6         22,3 Vardagsrum (kallt element)
5               20,5         19,5 Vardagsrum (kallt element)
6               17,2         17,2 Kök (kallt element)

Cirkulationspumpen är på högsta hastighet, och man känner att den "svirrar"

Frågan är ju, ska det vara så här?
Jag har i första hand testat stänga element 1,2 och 3 genom att stänga termostaten. Ingen större skillnad i temperatur på de sista tre elementen trots det. Mätte dock inga temperaturer då, utan kände bara med handen.

Jag tycker det verkar skumt att de sista tre elementen blir så kalla. Det verkar som att något är skumt, tänkte först att cirkulationspumpen kanske var inställd på lägsta hastighet, men det är den inte. Man märker tydligt att den ändrar varvtal om man justerar hastigheten på den.

Jag har inte testat höja framledningstemperaturen mycket högre än 50grader, men om det är lösningen på problemet lär jag ju behöva 70 grader för att få värme i sista elementen när det är +1 grad. Verkar märkligt.


Nån som har tankar och idéer om vad som är rätt och fel?

Mvh
Fredrik
Blekinge

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftat dom elementen som är kalla ?

Lars
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är du säker på att cirkpumpen verkligen pumpar nåt och inte bara brummar? Testa att stänga av den en stund och se vad som händer med temperaturerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftat dom elementen som är kalla ?

Lars

Japp! Problemet verkar vara temperatur på framledningen till de sista elementen, du kan se vilka temperaturer jag har mätt upp.

Är du säker på att cirkpumpen verkligen pumpar nåt och inte bara brummar? Testa att stänga av den en stund och se vad som händer med temperaturerna.

Säker kan jag inte vara. Dock märker jag skillnad i ljud och vibrationer när jag ändrar mellan de tre hastighetslägen som finns på cirkulationspumpen. Om jag använder rumsgivaren så stängs cirkulationspumpen och shunten vid en viss temperatur, då blir det ingen värme alls. Det talar iaf för att det är någon form av flöde i systemet.

Vid närmare eftertanke består ju systemet av 12mm prisolrör, det grenar sig precis vid elpannan. En slinga till ovanvåning och en till BV. Kanske försvinner allt tryck till ovanvåningen?!

Som tillägg kan jag nämna att shunten låser sig om jag använder rumsgivare som signalerar att det är tillräckligt varmt i huset. När temperaturen sjunker igen så öppnar sig inte shunten, den står bara och klickar. Då måste jag bryta strömmen för att shunten ska öppna sig och cirk. pumpen ska gå igång igen. Men det har jag kommit runt genom att ha rumsgivare på högsta templäge.

Fortfarande oklart vad som är fel..
Tack för ert intresse dock!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jo något måste vara fel ser det ut som. Det är förmodligen högtemp-dimensionerat (80/60?) med så många radiatorer per slinga. Kanske satsa på att installera flödesmätare från Energibutiken och logga flödena till BV resp ÖV med en logger? http://www.energibutiken.se/sv/26-vattenmatare
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo något måste vara fel ser det ut som. Det är förmodligen högtemp-dimensionerat (80/60?) med så många radiatorer per slinga. Kanske satsa på att installera flödesmätare från Energibutiken och logga flödena till BV resp ÖV med en logger? http://www.energibutiken.se/sv/26-vattenmatare

Jag vet ärligt inte om det är 80/60. Radiatorerna är ju inga monster, men det är litet hus också. Dessutom har jag hört att det är ganska ovanligt med 80/60 i hus byggda på 80-talet. Jag är ganska säker på att huset original levererades med någon form av frånluftsvärmpump, har sett modellbeteckningen i någon pärm hemma. Men minns ej för tillfället.

Hade varit kul att logga flöden. Men just nu lutar jag mest Ã¥t att jag tar dem pengarna och  installera en luft/luft pump. Därefter ställer ner elpannan sÃ¥ att det räcker precis till badrummet som är pÃ¥ ovanvÃ¥ningen och har det element som ligger först i serien. Ger nog bäst ekonomi.

Men jag tänker att något är fel, och det skulle vara kul att hitta det felet.

Om man tittar på mätningarna jag har gjort, är det flera graders skillnad mellan uttemperatur från ett element till nästa element som max ligger 3 meter bort..

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Precis, om det har suttit en frÃ¥nluftsvärmepump där innan borde det inte vara ett högtemp-system. Underligt att temperaturen kan sjunka flera grader pÃ¥ sÃ¥ kort sträcka Sc:,h  Men hur är dÃ¥ ventilationen ordnad i nuläget med elpanna?

En luftluftvärmepump med bra placering kan göra stor nytta. Bara hanteringen av kondensvattnet under utedelen man får hitta en passande lösning för.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
Har du kollat rensfiltret på varma sidan?
Tycker det verkar som cirkulationen inte fungerar.
Elpannan producerar värme men den går inte ut i systemet.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Precis, om det har suttit en frÃ¥nluftsvärmepump där innan borde det inte vara ett högtemp-system. Underligt att temperaturen kan sjunka flera grader pÃ¥ sÃ¥ kort sträcka Sc:,h  Men hur är dÃ¥ ventilationen ordnad i nuläget med elpanna?

En luftluftvärmepump med bra placering kan göra stor nytta. Bara hanteringen av kondensvattnet under utedelen man får hitta en passande lösning för.

Ventilationen är löst med FTX aggregat med korsvärmeväxlare. Gör jobbet men låter för mycket. Blir nästa projekt att riva innertak och sätta lite ljuddämpare. Lär ta ett tag innan det blir av :).

Kondensvatten-problematiken har jag aldrig tänkt på. Ska diskutera det när jag tar in offerter.

Har du kollat rensfiltret på varma sidan?
Tycker det verkar som cirkulationen inte fungerar.
Elpannan producerar värme men den går inte ut i systemet.
Rensfilter är lite above my pay grade. Men jag lär mig gärna. Vad jag kan se i manualen: http://www.ctc.se/files/manuals/16150101.pdf
så levereras pannan med smutsfilter som ska sitta på kallvattenanslutningen. Det du tipsar om låter som att jag måste tömma pannan och koppla loss slangen till framledningen. Är det så du menar?


Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Nej inte det filtret. Förmodligen har du inget filter pÃ¥ radiatorslingan. Men jag tror ändÃ¥ din cirkpump är kass/dÃ¥lig. Om du tar en vanlig skruvmejsel. Lägger spetsen mot framledningsröret  och skaftet intill örat tex vid första elementet i slingan. Du ska dÃ¥ höra ett tydligt "forsande" av vatten i röret. Gör du inte det sÃ¥ är förmodligen cirkpumpen kass. Den kan brumma men pumpa väldigt dÃ¥ligt. Allt tyder pÃ¥ dÃ¥lig pump när man ser dina temperaturer och att du har luftat.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej inte det filtret. Förmodligen har du inget filter pÃ¥ radiatorslingan. Men jag tror ändÃ¥ din cirkpump är kass/dÃ¥lig. Om du tar en vanlig skruvmejsel. Lägger spetsen mot framledningsröret  och skaftet intill örat tex vid första elementet i slingan. Du ska dÃ¥ höra ett tydligt "forsande" av vatten i röret. Gör du inte det sÃ¥ är förmodligen cirkpumpen kass. Den kan brumma men pumpa väldigt dÃ¥ligt. Allt tyder pÃ¥ dÃ¥lig pump när man ser dina temperaturer och att du har luftat.

Klockrent. Precis så måste det vara. Aldrig hört något forsande över något element.

Känns ju inte kul att dra in en röris för felsökning och reparation på en trist elpanna. Borde ju inte vara omöjligt att byta den cirkulationspumpen själv.

Enligt instruktionsboken är det en wilo-star 25/4. Får ju såklart dubbelkolla modellnr osv. men likvärdig verkar vara denna: http://jsenergi.com/product/22787/cirkulationspump-wilo-rs25

Risken är väl dock att det kan finnas ett stopp någonstans i systemet gissar jag? Då hjälper det ju inte att byta cirk. pump. Dessutom torde det vara smått omöjligt att hitta den "bromsen" i ett 1-rörs system?

Principen borde väl vara att öppna systemet så att trycket sjunker till noll. Bryta strömmen. Avtappa pannan. Av med cirk. pump och på med ny. Rimligt?



Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Antar att CP har suttit där från själva begynnelse och gjord sitt. Det som talar för det är dina uppmätta värden varefter på slinga.
På väl fungerande slinga har man ca 1gr+ temp.fall per radiator. Så med dina 6 stycken borde du ha ca 7-8gr skillnad totalt mellan framledning till första radiator och retur från sista. Passa samtidigt på och kolla radiatorventiler.
Enklare än du tror att byta CP, det klarar du själv.
Stäng av ström, stäng kulventiler på båda sidor om CP, bort med elkabel, demontera CP ditt med ny. Tänk på rätt rotation och avluftning.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Antar att CP har suttit där från själva begynnelse och gjord sitt. Det som talar för det är dina uppmätta värden varefter på slinga.
På väl fungerande slinga har man ca 1gr+ temp.fall per radiator. Så med dina 6 stycken borde du ha ca 7-8gr skillnad totalt mellan framledning till första radiator och retur från sista. Passa samtidigt på och kolla radiatorventiler.
Enklare än du tror att byta CP, det klarar du själv.
Stäng av ström, stäng kulventiler på båda sidor om CP, bort med elkabel, demontera CP ditt med ny. Tänk på rätt rotation och avluftning.
Jiri

Tack för peppen. Värt att göra ett försök!
Elpannan är ca 15 år gammal, rimlig livslängd för en cirk. pump?

På tal om radiatorventiler. Jag har två kalla element på ovanvåningen där stiftet i ventilen rör sig helt fritt, det är är liksom inget tryck eller mothåll bakom. Elementet efteråt har viss värme, så delar av problemet sitter i ventilen.
Frågan är om det räcker att byta packbox om stiftet rör sig fritt, eller behöver man byta hela ventilinsatsen?

« Senast ändrad: 01 februari 2016, 23:41:16 av Fellan »

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Lite för kort med 15 år på CP, 30 år helt godtagbart, men den kanske har hängt med så länge?
Utbyte av CP lär du inte att ångra, bra början, klarar av dom flesta av dina bekymmer.
Sorligt kapitel med kärvande radiatorventiler, 5-56 spray, annars utbyte av ventilinsats, packbox vid läcka.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite för kort med 15 år på CP, 30 år helt godtagbart, men den kanske har hängt med så länge?
Utbyte av CP lär du inte att ångra, bra början, klarar av dom flesta av dina bekymmer.
Sorligt kapitel med kärvande radiatorventiler, 5-56 spray, annars utbyte av ventilinsats, packbox vid läcka.
Med vänlig hälsning Jiri

Bankade igång de två kärvande radiatorventilerna utan större problem. De sitter på ovanvåningen. Men problemet är samma där uppe, temperaturen faller snabbt i kedjan. Dock inte lika fort som där nere. Jag gissar att mer flöde går upp där uppe.

Jag har fått hem en ny cirkulationspump. Egentligen bara byta den. Men jag är fundersam om problemet verkligen sitter där. Funderar på om förklaringen är att båda slingor består av 12mm prisolrör och att flödet inte kan bli högre än vad det är pga liten diameter. Anledningen till funderingen är ju att nuvarande pumpen "bara" är 15 år gammal och att det svirrar tydligt nere vid pumpen. Men svirrandet avtar tydligt redan efter första elementen uppe och nere. Eller så är det nåt skit i rören som bromsar...?

På bifogad bild, är det kulventiler som har markerat? Om jag fattat rätt borde jag bara kunna stänga av pannan. Ta ned trycket till 0bar. Stänga ventilerna genom att skruva dem horisontella. Därefter montera bort pumpen, rimligt?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!