Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1 rörsystem till 2 rörsystem  (läst 11431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spydeberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
1 rörsystem till 2 rörsystem
« skrivet: 21 september 2009, 12:16:18 »
Hej!

Vi planerar att byta ut vår oljepanna mote en värmepump och då med största sannolikhet borra efter bergvärme. Vi har haft 5 olika VVS firmor på besök då vi vill ha in flera offerter för att kunna jämföra.

Vårt problem är att vi har 1 rörsystem i vårt hus som är byggt 1971 och har förstått att detta inte är optimalt för värmepump. Vi har i princip fått olika svar/rekomendationer från samtliga som besökt oss men med en gemensam nämnare - Att de inte kan garantera att systemet generar tillräcklig värme.

Mina frågor till er på forumet är nu:

* Rekomenderar ni att göra om 1-rörsystemet till ett 2 rörsystem?  ( En av leverentörerna rekomenderar detta)
* Vad kan isåfall detta kosta i en 2-plansvilla på 150m2
* Behöver man då byta ut radiatorerna vi har idag om man skall byta till 2-rörs?

Om någon kunde beskriva mer noga hur detta kan gå till (på dummies språk) så vore det otroligt uppskattat :-)

Har ni dessutom andra funderinga eller rekomendationer ang detta så är det super




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #1 skrivet: 21 september 2009, 12:26:28 »
Har du någon uppfattning om hur hög temperatur du shuntar fram på vintern?

Det finns nämligen 1-rörsystem som funkar utmärkt och 2-rörs som inte funkar så bra, anledningen är hur låg framledningstemp man klarar sig med.

Ett tips kan vara att vänta tills i vår och noga undersöka hur låg framledningstemp du klarar dig med, mät då med öppna termostater och reglera innetemp med endast shunten i vinter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #2 skrivet: 21 september 2009, 15:20:28 »
Hur är rören dragna idag, är det utanpåliggande rör kan det vara rätt enkelt att bygga om, men ligger de dolt kan det vara värre.
Kanske du kan ta lite bilder och bifoga, det skulle göra det lättare för oss att kommentera.

Tag gärna bilder på radiatorerna "uppifrån" och sedan på rören där de är anslutna till radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad spydeberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #3 skrivet: 22 september 2009, 10:31:31 »
Tusen tack för svar.

Har tagit några bilder som jag hoppas skall kunna hjälpa till. Missade dock att ta bild på hur det ser ut från källarvåningen där rören går upp till ovanvåningen. Kan kompletera med dessa bilder om det kan underlätta.

Idag har vi följande radiatorer:

Ovanvåning
Rum               Bredd            Anm
Sovrum 1:       90                Enkelt
Sovrum 2:       90                Enkelt
Sovrum 3:       110              Enkelt (se bild radiator 1 ovanvÃ¥ning)
Hall:               72                Enkelt
Vardagsrum:    150x16 (2st)  Dubbelt (Mot stort fönster , se bild radiator 2 ovanvÃ¥ning)
                     90               Dubbelt
Toalett:                             Vattenburen golvvärme

Källarvåning:
Gillestuga         215              Enkelt (se bild radiator 1 källarplan)
Hall                 110              Enkelt (se bild radiator 2 källarplan)
Toalett            110              Enkelt
Tvättstuga       72               Enkelt   
Garage             

Bifogar även några bilder på rördragningar vid pannan om det kan hjälpa till. Tar gärna fler och nogrannare om det behövs.

Otroligt tacksam för all hjälp och tips jag kan få då jag är helt novis.

Utloggad spydeberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #4 skrivet: 22 september 2009, 10:39:42 »
Här följer några fler bilder som kanske kan hjälpa till...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #5 skrivet: 22 september 2009, 11:50:25 »
Ser inte så lovande ut det där.
Nu är jag ju ingen expert på radiatorsystem, men min debömning är att du har ett så kallat enrörs högtemperatursystem som inte är lämpligt för värmepumpsdrift.
Skulle vara intressant att höra vad andra har för uppfattning.

Att det är gängade järnrör, med lite "flexibla" lösningar på själva dragningen fram till radiatorerna kan även göra en konvertering från enrörs till tvårörs rätt utmanande, och då menar jag att man förmodligen måste dra nytt på de flesta ställena, men den saken är väldigt svår att ta ställning till trots att du tagit så bra med bilder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #6 skrivet: 22 september 2009, 12:20:27 »
Jag vet inte riktigt hur du av bilderna kan avgöra vilken framledningstemp som krävs.  Jag har 1-rörssystem och kör aldrig ut speciellt varmt (sällan över 50 grader).  Jag har inte nÃ¥gra jätteradiatorer.  SÃ¥ det bästa är nog att ta reda pÃ¥ vilka temperaturer som systemet kräver pÃ¥ vintern och det beror ju ocksÃ¥ till stor del pÃ¥ var i landet huset finns.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #7 skrivet: 22 september 2009, 14:04:23 »
Radiatorerna under de stora fönstren verkar ju vara av typen, två rör och plåtflänsar - brukar vara högtempradiatorer.
De övriga radiatorerna är ju enkelpanelsradiatorer utan konvektionsplåtar, vilket man också brukar avråda ifrån vid värmepumpsdrift.

Nu sitter jag ju i Piteå, så jag kanske har en liten sned bild av vilken typ av radiator som är OK, och det var ju också därför jag ville att fler skulle komma med input.

Utifrån det jag sett så håller jag med CarlN, vänta en vinter till, och kontrollera under tiden hur varmt vatten som krävs ut till radiatorerna när det är som kallast ute.
Detta göra lämpligen genom att:
Öppna alla termostater för fullt.
Handshunta ut värmen till systemet.
Kör så, och justera en eller ett par gånger/dygn tills du når den önskade rumstempen i hela huset.

Detta test skall göras under en relativt lång, kall, period, helst 3-4 dagar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #8 skrivet: 22 september 2009, 15:11:03 »
Radiatorer är väl i sig inte av "högtemp-typ" eller "lÃ¥gtemp-typ".  En radiator avger en effekt som beror pÃ¥ t.ex. konstruktion, storlek, vattentemperatur och flöde.  Om du ser pÃ¥ en given radiator, utan att veta omständigheterna, sÃ¥ kan du inte pÃ¥ denna se om den är dimensionerad för en hög eller lÃ¥g ingÃ¥ende temperatur.

Men jag håller med... om det inte är någon kris med att slänga ut oljepannan, så kör den i vinter och trimma ner framledningstemperaturen så lågt som det går utan att temperaturen i rummen blir lidande och se vilken framledningstemp som ni klarar er med när det är som kallast.

Själv har jag flera enkelpanelsradiatorer och 1-rörssystem men det krävs ändÃ¥ inte hög framledningstemperatur.  Jag tror du är lite pÃ¥verkad av PiteÃ¥   ::)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad spydeberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #9 skrivet: 22 september 2009, 16:14:00 »
Först och främst tusen tack för kreativa svar  Thumbsup

Huset ligger i Norge men endast några mil från den svenska gränsen och i höjd med Karlstad.

Låter som ett bra scenario att göra testet över vintern, det får vara värt att betala för någon kubik extra olja...

Nu till en den mest korkade frÃ¥gan pÃ¥ forumet ... Hur ser man vilken temperatur som levereras ut pÃ¥ enklaste sättet? De "termometrarna" som finns pÃ¥ pannan har visat sig inte fungera (VVS-are som konstaterat) sÃ¥ det vore bra om det finns nÃ¥got enkelt knep....  Jag vet det lÃ¥ter rookie och det är jag ocksÃ¥ och dessutom är huset ganska nyinköpt  Sc:,h

Tusen tack för väldigt seriös hjälp

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #10 skrivet: 22 september 2009, 16:31:31 »
Du kan skaffa en ANLIGGNINGS termometer som du med en fjäder spänner fast på det rör som du vill mäta temperaturen på, kanske inte så exakt men tillräckligt för att se framledningstemperatur och mycket enkelt att sätta dit.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #11 skrivet: 22 september 2009, 18:11:41 »
Jag kör med en tejp-bit pÃ¥ röret och en IR-öron-febertermometer.  Fungerar utmärkt och är mycket roligare termometrarna som visserligen finns pÃ¥ rören...  ::)  Dessutom fungerar ju febertermometern när man är sjuk ocksÃ¥...  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #12 skrivet: 22 september 2009, 20:07:31 »
hej!
kollade lite snabbt vad dina radiatorer (ovanvÃ¥ning) ger vid 55-45gr, och effekten landade pÃ¥ totalt 2900w. kanske i lägsta laget (om du har större hus än 50kvm)  :)
Kan man dra rörstammarna i källaren och bara sticka upp rör genom golvet till ovanvåningen så borde ju installationen av nya stammar och radiatorer gå ganska smärtfritt.
Du kommer nog att tjäna in radiatorbytet ganska fort på bättre verkningsgrad samt mindre stitage på värmepumpen.

kostnad för radiatorbyte kan man räkna mellan tummen och pekfingret ca 5000-6000 kr per fönster (utan rotavdrag)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: 1 rörsystem till 2 rörsystem
« Svar #13 skrivet: 01 oktober 2009, 20:40:49 »
Hej Spydeberg!
Ditt system verkar vara av samma typ som jag har. Det kallas kontinentalsystem. Man ser det bäst på bilderna med kopplingar i varje ände. I pannrummet verkar det vara modifierat med kopparrör, men slingorna är förmodlignen i 23 mm heldragna stålrör(typ gröna wirsbo rör). För mig har det fungerat mycket bra, besparingen har blivit stor. Ligger på ca 18-20000 kWh/år inkl.hushållsel och pooldrift, för ca 276 kvm uppvärmd bostadsyta. Det har varit lite knepigt att komma underfund med hur man ska styra in systemet, men nu fungerar det helt excellent. Möjligtvis så behöver du kanske dimensionera upp någon radiator. Jag har fått mycket hjälp här på forumet som bollplank. Ha förtröstan du behöver absolut inte bygga om systemet till 2-rör.

Mvh //Jarlen
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 703
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!