Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 2-Fas termostater pÃ¥ 3-Fas radiatorer?  (läst 19486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« skrivet: 29 november 2006, 15:02:29 »
Är det på något sätt möjligt att få 400 V (2 Fas)elektroniska väggtermostater
att fungera ihop med 380 V (3 Fas)elradiatorer ?

Går det på något sätt att koppla ihop detta utan att det skapar problem?
Eller är man tvungen att ge sig ut och leta efter speciella 3 Fas termostater?
Kanske finns det någon adapter att köpa?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2006, 17:39:39 »
Alla vanliga 400 Volts element är tvåfasiga, har du nått special så kan du ge lite mer detaljer så kanske vi kan hitta på nån lösning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #2 skrivet: 29 november 2006, 18:12:46 »
Hur många radiatorer ( och hur stora) på varje termostat? Jag ser en kontaktor/relä kopplat till termostaten i kristallkulan. :)
« Senast ändrad: 29 november 2006, 18:14:29 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #3 skrivet: 29 november 2006, 23:53:40 »
Alla vanliga 400 Volts element är tvåfasiga, har du nått special så kan du ge lite mer detaljer så kanske vi kan hitta på nån lösning.
Oj då, tog för givet att det var 3-Fas eftersom det är tre proppar i skåpet.
Jag skall öppna bakstycket och se hur det är kopplat.
Hur många radiatorer ( och hur stora) på varje termostat? Jag ser en kontaktor/relä kopplat till termostaten i kristallkulan. :)
Jag tänker köpa E-Tech termostater och de klarar bara 2500 W. En del av de elementen jag har i källaren sitter i grupp och det hade ju varit guld att kunna koppla 1 termostat på 2 radiatorer men tyvärr så blir effektuttaget mer än vad termostaten klarar.
Hur menar du med kontaktor/relä?

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2006, 02:07:38 »
Har nu kollat upp det hela lite närmre och det ser ut att vara 2-Fas matning ut på elementen.

Vore jättetacksam för hjälp med att förstå hur detta ligger kopplat.

Först och främst så skall jag förklara hur 400 V elementen ligger avsäkrade.
Hälften av elementen är avsäkrade på en säkringsgrupp innehållande 3 säkringar som alla kallas 1.
Sammanlagt effektuttag är här 5600W.Det är sammanlagt 5 element som är avsäkrade på denna grupp 1.
På den andra grupp 2 finns det också 3 säkringar och effektuttaget är 5200 W. Det är 5 element som avsäkras här, även de i olika rum.

När jag fäller ner och undersöker ett av elementen (ett litet på 900W)så ser jag i kopplinsboxen att det finns svart-brunt-grönt samt jord (huset byggt-75). Någon nolla kan jag inte se.
Brunt och grönt används men inte svart. Brunt och grönt går sedan upp till elementets strömbrytare
där de är märkta P1 och P2. Så det råder väl då inget tvivel om att det är 2 faser in på elementet.
Men för att min nya termostat skall funka så behöver den nolla också och det finns inte framdraget här.
Alla kablarna vänder direkt tillbaka in i väggen igen från kopplingsboxen så jag misstänker att de går till nästa element som är avsäkrat i samma grupp.

Min teori är att elementen är 2-Fas och att faserna används olika på olika element i gruppen.
De är alltså kopplade i serie där det ligger en nolla på något av elementen i gruppen, det sista i serien.

Om det nu stämmer som jag skriver, hur får man tag i en nolla till varje termostat där det saknas?
Det är långa avstånd mellan elementen och jag mistänker att det blir svårt att lyckas dra fram det i befintliga VIP rör.

Eftersom det då är 2-Fas element så borde ju E-Tech termostaterna passa utan problem förutsatt att jag får fram en nolla. Jord finns ju i och för sig framdraget men det går väl inte att använda den dag man monterar fast jordfelsbrytare, eller?
Skall man koppla in E-tech termostaten direkt före elementet vid kopplingsboxen och dra upp den gamla termostaten för fullt, eller är det bättre att försöka koppla bort den gamla termostaten och koppla in E-Techen här inne i själva elementet. Det kan ju finnas risk att den gamla termostaten strular trots att den står fullt öppen hela tiden. Vilket är bäst?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #5 skrivet: 30 november 2006, 16:09:44 »
Vilken modell av termostat är det?

Jag kollar i bruxen, och deras EMP900H har ju 400V märkspänning, och jag tror inte den skall ha någon nolla, och den går nog på två faser, precis som radiatorn.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #6 skrivet: 30 november 2006, 17:19:45 »
Du ska ha termostater för 400 volt och ingen nolla oftast bryts bara ena fasen men det ser man på medföljande inkopplingsanvisning, koppla in termostaten i kopplingsboxen där elementet är inkopplat. Vill du styra flera element med samma termostat brukar man kunna belasta dem med minst 10 Ampere och det gör 4 000W men för att styra flera element med samma termostat kan du behöva kompletera med fler trådar mellan elementen om du kopplar flera element på samma termostat ska dom kopplas PARALELLT. Med nya termostater ställer du dom gamla på max och du ska inte göra ingrepp i elementet och koppla om nånting. troligtvis behöver du minst 3 ledare+jord mellan termostat och kopplingsbox.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #7 skrivet: 30 november 2006, 17:44:06 »
Om du har en grupp element på en våning och vill ha en gemensam termostat för dessa kan du använda en enfastermostat som bryter en kontaktor som i sin tur bryter spänningen till elementen. är du osäker på vilket det är, en eller två-fas kan du mäta med en voltmeter mellan kablarna och jorden, har du 230v mellan båda alternativen är det 2-fas 400v. Har du noll mellan jord och ett av alternativen har 1-fas. Det har hänt att man blandat 1 och 2-fas-system. Är du det minsta osäker på el-kopplingar så anlita en elektriker.
Så korkad man kan va, det är ju enklare att mäta mellan kablarna så ser man vad det är. huvuddunk
« Senast ändrad: 30 november 2006, 18:40:49 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ClasseClas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #8 skrivet: 30 november 2006, 22:16:26 »
Skall man koppla in E-tech termostaten direkt före elementet vid kopplingsboxen och dra upp den gamla termostaten för fullt, eller är det bättre att försöka koppla bort den gamla termostaten och koppla in E-Techen här inne i själva elementet. Det kan ju finnas risk att den gamla termostaten strular trots att den står fullt öppen hela tiden. Vilket är bäst?
Håll inte på att mecka med radiatorerna! Risken är att du förbikopplar övertempskyddet i farten och då är du illa ute. Vrid upp termostaterna på max och montera bort rattarna så är det inte lika lätt för "yngre ingenjörer" att hjälpa till...

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #9 skrivet: 30 november 2006, 23:30:58 »
Vilken modell av termostat är det?

Jag kollar i bruxen, och deras EMP900H har ju 400V märkspänning, och jag tror inte den skall ha någon nolla, och den går nog på två faser, precis som radiatorn.

Ja det är just EMP900H som jag skall köpa. Bruksen säger ingenting om just inkopplingen, ringde generalagenten och de hade inget inkopplingsschema men de sa att den var 2-Fas.
Om det är så att termostaten inte behöver nolla så blir jag överlycklig för annars har jag ett stort jobb framför mig.
Jag har precis installerat E-Tech 230 V varianten och där skulle det finnas nolla in på termostaten. Jag gissar att själva elektronikdelen behöver ha 230 V driftspänning(inkl.nolla) för att överhuvudtaget fungera.
Du ska ha termostater för 400 volt och ingen nolla oftast bryts bara ena fasen men det ser man på medföljande inkopplingsanvisning, koppla in termostaten i kopplingsboxen där elementet är inkopplat. Vill du styra flera element med samma termostat brukar man kunna belasta dem med minst 10 Ampere och det gör 4 000W men för att styra flera element med samma termostat kan du behöva kompletera med fler trådar mellan elementen om du kopplar flera element på samma termostat ska dom kopplas PARALELLT. Med nya termostater ställer du dom gamla på max och du ska inte göra ingrepp i elementet och koppla om nånting. troligtvis behöver du minst 3 ledare+jord mellan termostat och kopplingsbox.
Jag har undersökt hur kopplingen ser ut i elementet och du har rätt det är bara ena fasen som bryts.
Så det går att styra 2 element på 2000W vardera=4000W med en E-Tech 400V termostat som max tål 2500W 10A?
Om du har en grupp element på en våning och vill ha en gemensam termostat för dessa kan du använda en enfastermostat som bryter en kontaktor som i sin tur bryter spänningen till elementen. är du osäker på vilket det är, en eller två-fas kan du mäta med en voltmeter mellan kablarna och jorden, har du 230v mellan båda alternativen är det 2-fas 400v. Har du noll mellan jord och ett av alternativen har 1-fas. Det har hänt att man blandat 1 och 2-fas-system. Är du det minsta osäker på el-kopplingar så anlita en elektriker.
Så korkad man kan va, det är ju enklare att mäta mellan kablarna så ser man vad det är. huvuddunk
Vad kostar en kontaktor och var monterar man den lämpligast så att den bryter strömmen till gruppens samtliga element?
Skall man koppla in E-tech termostaten direkt före elementet vid kopplingsboxen och dra upp den gamla termostaten för fullt, eller är det bättre att försöka koppla bort den gamla termostaten och koppla in E-Techen här inne i själva elementet. Det kan ju finnas risk att den gamla termostaten strular trots att den står fullt öppen hela tiden. Vilket är bäst?
Håll inte på att mecka med radiatorerna! Risken är att du förbikopplar övertempskyddet i farten och då är du illa ute. Vrid upp termostaterna på max och montera bort rattarna så är det inte lika lätt för "yngre ingenjörer" att hjälpa till...
Nej jag ger mig aldrig in på något utan att veta vad jag gör, jag är däremot väldigt intresserad och vill veta hur det är kopplat och fungerar. Anledningen till att jag frågade om möjligheten att koppla in den nya termostaten in i elementet där den gamla sitter var den att jag är lite orolig att den gamla termostatetn kanske inte funkar 100% även om den är öppen. Det ligger ju bl.a. ett motstånd ut från termostaten på en av faserna, funkar det inte som det skall så kanske det skapar problem. Att koppla direkt vid kopplingsboxen är ju klart enklast.
Att ta bort tempvredet är en bra ide.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #10 skrivet: 30 november 2006, 23:49:10 »
råder väl då inget tvivel om att det är 2 faser in på elementet.
Men för att min nya termostat skall funka så behöver den nolla också och det finns inte framdraget här.
Alla kablarna vänder direkt tillbaka in i väggen igen från kopplingsboxen så jag misstänker att de går till nästa element som är avsäkrat i samma grupp.

Min teori är att elementen är 2-Fas och att faserna används olika på olika element i gruppen.
De är alltså kopplade i serie där det ligger en nolla på något av elementen i gruppen, det sista i serien.



Nix det finns med all säkerhet ingen nolla i nÃ¥got av elementens kopplingsdosor.....  ( de hade ingen användning för det när de installerade 400 v raddar)
Visst kan det vara lockande att "fuska" lite och använda jorden som nolla .... men det blir som du säger att om du senare kopplar in jordfelsbrytare  sÃ¥ blir det problem.....

Och att skaffa en liten trafo 400 - 230 till varje lär ju knappast vara nägot billigt alternativ heller

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #11 skrivet: 01 december 2006, 03:02:17 »
Hej

Man vill ju inte vara en besserwisser  ::) men sÃ¥ här är det i mitt hus:
Det går en tre-fas kabel från proppskåpet och ut i huset förbi en massa element och jag har ingen nolla heller.
Om vi nu kallar dom tre faserna för 1, 2 resp 3 så är elementen inkopplade t.ex 1:a elementet på fas 1 och 2, nästa på fas 2 och 3, nästa på fas 3 och 1 och så roterar det.
Detta är för att få jämn belastning på faserna.
Om du nu vill styra ett av elementen med en termostat så skall du koppla in den mellan tre-fas kabeln och elementet.
Du kan inte styra element senare i kedjan genom att koppla termostaten på tre-fas kabeln, detta för att om du bryter en av faserna t.ex fas 1 då kommer bara element som är kopplade mellan fas-2 och 3 att fungera när termostaten slår ifrån.
Om du vill styra flera element i en sådan kedja med en termostat så skall dessa element matas med endera utgången på termostaten eller med hjälp av en kontaktor som matar dessa element.

Fråga på om något är oklart.
MVH
Messer

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #12 skrivet: 01 december 2006, 08:15:33 »
Vilken modell av termostat är det?

Jag kollar i bruxen, och deras EMP900H har ju 400V märkspänning, och jag tror inte den skall ha någon nolla, och den går nog på två faser, precis som radiatorn.

Ja det är just EMP900H som jag skall köpa. Bruksen säger ingenting om just inkopplingen, ringde generalagenten och de hade inget inkopplingsschema men de sa att den var 2-Fas.
Om det är så att termostaten inte behöver nolla så blir jag överlycklig för annars har jag ett stort jobb framför mig.
Jag har precis installerat E-Tech 230 V varianten och där skulle det finnas nolla in på termostaten. Jag gissar att själva elektronikdelen behöver ha 230 V driftspänning(inkl.nolla) för att överhuvudtaget fungera.

230V och 400V varianterna är nog exakt lika, sånär som på de olika spänningarna, så jag är övertygad om att du klarar dig utan nolla. Den ena fasen motsvarar funktionen hos nollan i 230V varianten, den används bara för att spänningsmata elektroniken.

Jag körde ju några 400V IQtherm i många år, och de fanns också i 230V och 400V, och det enda som skiljde var att i den ena var trafon som drev elektroniken avsedd för 230V matning, och i den andra 400V. Teoretiskt skulle jag ha kunnat använda 230V varianten för att styra mina 400V radiatorer genom att koppla nollan i stället för den icke-brytande fasen in i termostaten, och det är nog den typen av koppling du tänker på, men den är som sagt onödig när det finns 400V utförande.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #13 skrivet: 01 december 2006, 21:56:55 »
Tycker detta är en mycket intressant diskussion.
Har precis fått mina E-Tech 400V.
Köpte de sista som Kjell hade till ett riktigt bra pris.

När jag öppnar en av dem så tittar jag på kopplingen och ser till min glädje att det enda som finns är 2 faser in och 2 faser ut. Ingen nolla och jord.
På 230 V varianten så var det tvunget att ha nolla både in och ut för att de skulle funka.
Nu slipper jag extra kabeldragning.
Men hur kan termostaten funka utan nolla?

råder väl då inget tvivel om att det är 2 faser in på elementet.
Men för att min nya termostat skall funka så behöver den nolla också och det finns inte framdraget här.
Alla kablarna vänder direkt tillbaka in i väggen igen från kopplingsboxen så jag misstänker att de går till nästa element som är avsäkrat i samma grupp.

Min teori är att elementen är 2-Fas och att faserna används olika på olika element i gruppen.
De är alltså kopplade i serie där det ligger en nolla på något av elementen i gruppen, det sista i serien.



Nix det finns med all säkerhet ingen nolla i nÃ¥got av elementens kopplingsdosor.....  ( de hade ingen användning för det när de installerade 400 v raddar)
Visst kan det vara lockande att "fuska" lite och använda jorden som nolla .... men det blir som du säger att om du senare kopplar in jordfelsbrytare  sÃ¥ blir det problem.....

Och att skaffa en liten trafo 400 - 230 till varje lär ju knappast vara nägot billigt alternativ heller
Ellära...Men hur får man en 2fas last att funka utan nolla? Ingen användning av det?

Hej

Man vill ju inte vara en besserwisser  ::) men sÃ¥ här är det i mitt hus:
Det går en tre-fas kabel från proppskåpet och ut i huset förbi en massa element och jag har ingen nolla heller.
Om vi nu kallar dom tre faserna för 1, 2 resp 3 så är elementen inkopplade t.ex 1:a elementet på fas 1 och 2, nästa på fas 2 och 3, nästa på fas 3 och 1 och så roterar det.
Detta är för att få jämn belastning på faserna.
Om du nu vill styra ett av elementen med en termostat så skall du koppla in den mellan tre-fas kabeln och elementet.
Du kan inte styra element senare i kedjan genom att koppla termostaten på tre-fas kabeln, detta för att om du bryter en av faserna t.ex fas 1 då kommer bara element som är kopplade mellan fas-2 och 3 att fungera när termostaten slår ifrån.
Om du vill styra flera element i en sådan kedja med en termostat så skall dessa element matas med endera utgången på termostaten eller med hjälp av en kontaktor som matar dessa element.

Fråga på om något är oklart.
MVH
Messer
Det är nog så här mitt system ligger uppkopplat. Det är ju en seriekoppling.
Om då första elementets termosta bryter så kommer ju inte nästa elemet att funka om det drivs på samma fas.
Jag har lite svårt att se hur din lösning på detta ser ut, har du möjlighet att rita ett enkelt schema ?

Vilken modell av termostat är det?

Jag kollar i bruxen, och deras EMP900H har ju 400V märkspänning, och jag tror inte den skall ha någon nolla, och den går nog på två faser, precis som radiatorn.

Ja det är just EMP900H som jag skall köpa. Bruksen säger ingenting om just inkopplingen, ringde generalagenten och de hade inget inkopplingsschema men de sa att den var 2-Fas.
Om det är så att termostaten inte behöver nolla så blir jag överlycklig för annars har jag ett stort jobb framför mig.
Jag har precis installerat E-Tech 230 V varianten och där skulle det finnas nolla in på termostaten. Jag gissar att själva elektronikdelen behöver ha 230 V driftspänning(inkl.nolla) för att överhuvudtaget fungera.

230V och 400V varianterna är nog exakt lika, sånär som på de olika spänningarna, så jag är övertygad om att du klarar dig utan nolla. Den ena fasen motsvarar funktionen hos nollan i 230V varianten, den används bara för att spänningsmata elektroniken.

Jag körde ju några 400V IQtherm i många år, och de fanns också i 230V och 400V, och det enda som skiljde var att i den ena var trafon som drev elektroniken avsedd för 230V matning, och i den andra 400V. Teoretiskt skulle jag ha kunnat använda 230V varianten för att styra mina 400V radiatorer genom att koppla nollan i stället för den icke-brytande fasen in i termostaten, och det är nog den typen av koppling du tänker på, men den är som sagt onödig när det finns 400V utförande.

Det här med att ena fasen i ett 2-fassystem skall motsvara  nollan det fatttar jag inte riktigt men det vore kul att lära sig mer om detta. Kanske har nÃ¥gon en bra skiss eller förklaring, det är väl elementär ellära antar jag, jag har väl mest pysslat med 230V.
Har väl inte riktigt fått grepp på hur flerfassystem ligger uppkopplat.
El är mycket intressant skulle inte backa för en utbildning på äldre dar.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #14 skrivet: 02 december 2006, 02:09:50 »
Hej

Jag måste säga att för mig existerar inga två fas system, när folk använder uttrycket två-fas kan det betyda två olika saker, det ena är att man kopplat in en 400V förbrukare kopplad på två av faserna i ett trefas-system eller som många spisar är kopplade där man använder två faser och nollanoch då är det två stycken enfas 220v förbrukare som man kopplat in motolika faser för att sprida belastningen.

När man använder uttrycket 3-fas så menar man att spänningen i dessa tre trådar är fasförskjutna 120 grader inbördes, detta kan vara svårt att förstå om man inte kan lite el-lära.
Det går inte att fasförskjuta spänningen i ett två-tråds nät.
Det bör därför alltid kallas en-fas om man har två trådar växelspänning oavsett spänningen.

I min beskrivning av mina el-element så är det fråga om parallellkoppling av dom element som använder samma två trådar.
Om jag hittar nått bra ritprogram skall jag försöka rita ihop nått.

MVH
Messer

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #15 skrivet: 02 december 2006, 05:31:06 »
Tycker detta är en mycket intressant diskussion.
Har precis fått mina E-Tech 400V.
Köpte de sista som Kjell hade till ett riktigt bra pris.

När jag öppnar en av dem så tittar jag på kopplingen och ser till min glädje att det enda som finns är 2 faser in och 2 faser ut. Ingen nolla och jord.
På 230 V varianten så var det tvunget att ha nolla både in och ut för att de skulle funka.
Nu slipper jag extra kabeldragning.
Men hur kan termostaten funka utan nolla?

Du stirrar dig blind på att ingen av trådarna har nollpotential. Mellan de två faserna har du ju 400V, och det fungerar utmärkt att driva termostaten med det, den bryr sig inte om den ena tråden råkar ligga till noll eller inte, bara det finns en spänning den utnyttja.

När det gäller messers problem med tvåfasystem skulle man väl kunna tänka sig systemet de har i amerikanska hem, där de normalt får in två 120V faser, vilket väl närmast kan ses som ett 240V system med mittnolla.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #16 skrivet: 02 december 2006, 09:49:48 »
messer har helt rätt när han säger att ett 2-fas 400volt och ett 1-fas 230 volt system i princip är det samma skilnaden är bara spänningen. NÃ¥gon nolla förekommer i egentlig bemärkelse inte utan uppstÃ¥r när ena sidan av generatorn som levererar spänningen ansluts till jord (marken) och dÃ¥ fÃ¥r maken och ena "fasen" samma potensial har man en 400 volts denerator och där gör lika dvs ansluter ena sidan till "jord" fÃ¥r man en nolla och en "fas" med 400 volt. Skulle inte ena sidan  av generatorn/tranformatorn anslutas till jord kan spänningen mellan jorden och "nollan" i princip vara vad som helst.
 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #17 skrivet: 02 december 2006, 13:48:54 »
Tack alla för mycket givande information.
Ser nu att mina radiatorer är paralellkopplade fick för mig att de låg i serie
men det är ju i princip omöjligt.

Lägger upp ett schema som motsvarar mitt system.
Vore intressant med kommentarer vad ni anser om det.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #18 skrivet: 02 december 2006, 13:50:25 »
En bild på E-Tech insidan.
4 tråds installationskabel bör väl räcka, 1,5kvm.
Vilken typ av kabel skall man köpa? Extra värmetålig?

Var är bästa läget att placera E-Techen ?
Utseendemässigt är det ju bäst strax över elementet,
men hur långt ifrån i höjd och sidled är bäst utan att den påverkas
alltför mycket av värmen från elementet?
« Senast ändrad: 02 december 2006, 14:14:15 av kalle2345 »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #19 skrivet: 02 december 2006, 14:10:58 »
 Thumbsup om du har tvÃ¥ eller flera radiatorer i samma rum kan du genom att dra tvÃ¥ nya ledningar frÃ¥n termostat/kopplingsdosa, även styra dom med samma termostat bara inte den totala lasten överstiger termostaens max last
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #20 skrivet: 02 december 2006, 14:26:05 »
Thumbsup om du har två eller flera radiatorer i samma rum kan du genom att dra två nya ledningar från termostat/kopplingsdosa, även styra dom med samma termostat bara inte den totala lasten överstiger termostaens max last
Jag har tidigare funderat på just detta som du här beskriver. Jag har 3 radiatorer i Gillestugan 50kvm som jag hade planer på att samköra med en termostat. Jag har dock reviderat den tanken eftersom radiatorerna här sitter ganska långt ifrån varandra. Det kan också vara behagligt att kunna ha olika temp i olika zoner i rummet
beroende på var man sitter, tror också det blir mer ekonomiskt.
Exvis om man sitter och ser på TV i ena änden av rummet så är det ju onödigt att värma hela rummet.

I Hobbyrummet däremot sitter det 2 stora radiatorer väldigt tätt ihop på en yttervägg, här skulle det vara bra
att koppla båda på samma termostat.
Elementen drar 1400W styck = 2800 W ihop  Blir väl svÃ¥rt med E-Tech som klarar max 2500W.
Kan man koppla det på något sätt så att termostaten klara mer än 2500W? syftar på texten nedan.

Du ska ha termostater för 400 volt och ingen nolla oftast bryts bara ena fasen men det ser man på medföljande inkopplingsanvisning, koppla in termostaten i kopplingsboxen där elementet är inkopplat. Vill du styra flera element med samma termostat brukar man kunna belasta dem med minst 10 Ampere och det gör 4 000W men för att styra flera element med samma termostat kan du behöva kompletera med fler trådar mellan elementen om du kopplar flera element på samma termostat ska dom kopplas PARALELLT. Med nya termostater ställer du dom gamla på max och du ska inte göra ingrepp i elementet och koppla om nånting. troligtvis behöver du minst 3 ledare+jord mellan termostat och kopplingsbox.

Utloggad ClasseClas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #21 skrivet: 02 december 2006, 14:46:25 »
En bild på E-Tech insidan.
4 tråds installationskabel bör väl räcka, 1,5kvm.
Vilken typ av kabel skall man köpa? Extra värmetålig?

Var är bästa läget att placera E-Techen ?
Utseendemässigt är det ju bäst strax över elementet,
men hur långt ifrån i höjd och sidled är bäst utan att den påverkas
alltför mycket av värmen från elementet?

Jag placerade mina termostater ca 10 cm till höger om radiatorerna i nivå med raddarnas termostatrattar. Kanske inte helt enl. bruxen men det har funkat bra tycker jag + att det ser rätt OK ut utseendemässigt. För att ställa in rätt temp på Etechratten så tar man lös den separat och monterar tillbaka ratten med skalan enligt uppmätt temp med en separat termometer.

När det gäller kabel kan du köra med EKLK.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #22 skrivet: 02 december 2006, 14:47:06 »
Det brukar stÃ¥ pÃ¥ termostatena hur mÃ¥nga amperes last dom tÃ¥l, och det blir ungefär 10 A x 400 V = 4000Watt  16A x 400 V = 6400 Watt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #23 skrivet: 02 december 2006, 15:47:30 »
« Senast ändrad: 02 december 2006, 15:49:26 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #24 skrivet: 02 december 2006, 16:22:59 »
Lite äpplen och päron om man jämför med tidigare nämd termostat, men ja dyr,  grossisternas listpris c:a 1300:-
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #25 skrivet: 04 december 2006, 00:42:34 »
Det brukar stÃ¥ pÃ¥ termostatena hur mÃ¥nga amperes last dom tÃ¥l, och det blir ungefär 10 A x 400 V = 4000Watt  16A x 400 V = 6400 Watt
Fick för mig att jag läst någonstans att E-Tech 400 V skall klara 10A men kan inte hitta det nu.
Men det bör väl bli 6-7A istället. 230V varianten klarar mer ström.

http://www.aeservice.nu/norm/fricostyr.htm
Jisses vilket pris!
Har också varit sugen på denna termostaten i det rum där inte E-Techen räcker till belastningsmässigt men den är för dyr för mig, skall försöka hitta något billigare men det är inte lätt, finns inte mycket att välja på.

Citera
Jag placerade mina termostater ca 10 cm till höger om radiatorerna i nivå med raddarnas termostatrattar. Kanske inte helt enl. bruxen men det har funkat bra tycker jag + att det ser rätt OK ut utseendemässigt. För att ställa in rätt temp på Etechratten så tar man lös den separat och monterar tillbaka ratten med skalan enligt uppmätt temp med en separat termometer.
Ja det är nog bättre att sätta den ganska nära på sidan än ovanför, värmen stiger ju uppåt.
Är inte tempratten fixerad i ett bestämt läge?

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #26 skrivet: 04 december 2006, 00:58:32 »
Det brukar stÃ¥ pÃ¥ termostatena hur mÃ¥nga amperes last dom tÃ¥l, och det blir ungefär 10 A x 400 V = 4000Watt  16A x 400 V = 6400 Watt
Fick för mig att jag läst någonstans att E-Tech 400 V skall klara 10A men kan inte hitta det nu.
Men det bör väl bli 6-7A istället. 230V varianten klarar mer ström.

http://www.aeservice.nu/norm/fricostyr.htm
Jisses vilket pris!
Har också varit sugen på denna termostaten i det rum där inte E-Techen räcker till belastningsmässigt men den är för dyr för mig, skall försöka hitta något billigare men det är inte lätt, finns inte mycket att välja på.

Citera
Jag placerade mina termostater ca 10 cm till höger om radiatorerna i nivå med raddarnas termostatrattar. Kanske inte helt enl. bruxen men det har funkat bra tycker jag + att det ser rätt OK ut utseendemässigt. För att ställa in rätt temp på Etechratten så tar man lös den separat och monterar tillbaka ratten med skalan enligt uppmätt temp med en separat termometer.
Ja det är nog bättre att sätta den ganska nära på sidan än ovanför, värmen stiger ju uppåt.
Är inte tempratten fixerad i ett bestämt läge?

Behagligast i rummet borde man få ifall termostaten inte sitter nära värmekällan.
I köket så sitter den ca 2 m från elementet och det fungerar fint.

Ja, ratten är fixerad. Ratten och stången som den skall sitta på är fasade och ratten går därför bara att sätta dit i ett läge.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad ClasseClas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #27 skrivet: 04 december 2006, 12:56:28 »
Citera
Jag placerade mina termostater ca 10 cm till höger om radiatorerna i nivå med raddarnas termostatrattar. Kanske inte helt enl. bruxen men det har funkat bra tycker jag + att det ser rätt OK ut utseendemässigt. För att ställa in rätt temp på Etechratten så tar man lös den separat och monterar tillbaka ratten med skalan enligt uppmätt temp med en separat termometer.
Ja det är nog bättre att sätta den ganska nära på sidan än ovanför, värmen stiger ju uppåt.
Är inte tempratten fixerad i ett bestämt läge?
Nu återgav jag hur mina Perfectum Spartermostater är konstruerade. På den kan man dela på tempratt och "rattstång" och därmed få den att visa rätt temperatur. Alltså om jag får 18 grader i rummet när jag ställer termostaten på 20 grader så kan jag justera om ratten på termostaten så att tempskalan visar 20 grader istället. Offset kallas det ibland. Kanske är just det ändrat på E-Techen.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #28 skrivet: 04 december 2006, 23:35:02 »
att termostaterna kan fungera med två faser istället för fas och nolla.......

Termostaten drivs av potentialskillnaden mellan de bägge och således spelar det ingen roll om det är potentialskillnaden mellan fas och nolla eller två olika faser så länge som den är anpassad efter vilken det är...

Potentialskillnaden mellan fas och nolla = 230 V
potentialskillnaden mellan två faser = Roten ur 3 gånger 230 = 400 v

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #29 skrivet: 05 december 2006, 01:28:11 »
Citera
Jag placerade mina termostater ca 10 cm till höger om radiatorerna i nivå med raddarnas termostatrattar. Kanske inte helt enl. bruxen men det har funkat bra tycker jag + att det ser rätt OK ut utseendemässigt. För att ställa in rätt temp på Etechratten så tar man lös den separat och monterar tillbaka ratten med skalan enligt uppmätt temp med en separat termometer.
Ja det är nog bättre att sätta den ganska nära på sidan än ovanför, värmen stiger ju uppåt.
Är inte tempratten fixerad i ett bestämt läge?
Nu återgav jag hur mina Perfectum Spartermostater är konstruerade. På den kan man dela på tempratt och "rattstång" och därmed få den att visa rätt temperatur. Alltså om jag får 18 grader i rummet när jag ställer termostaten på 20 grader så kan jag justera om ratten på termostaten så att tempskalan visar 20 grader istället. Offset kallas det ibland. Kanske är just det ändrat på E-Techen.
Sorry fick för mig att du också hade E-Tech.

att termostaterna kan fungera med två faser istället för fas och nolla.......

Termostaten drivs av potentialskillnaden mellan de bägge och således spelar det ingen roll om det är potentialskillnaden mellan fas och nolla eller två olika faser så länge som den är anpassad efter vilken det är...

Potentialskillnaden mellan fas och nolla = 230 V
potentialskillnaden mellan två faser = Roten ur 3 gånger 230 = 400 v
Bra förklaring nu vet jag lite mer.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2-Fas termostater på 3-Fas radiatorer?
« Svar #30 skrivet: 05 december 2006, 23:20:45 »
VarsÃ¥god jag krÃ¥nglar gärna till saker när jag kan  :D
 :-\

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!