Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Jiri
« skrivet: 10 februari 2016, 19:53:03 »

Skulle ha suttit bra med 15 Cu rör, det handlar om rekommenderat överförd effekt per slinga utan att få brus i systemet på grund av hög flöde. Tyvärr din väg att vandra med ökat flöde.
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 10 februari 2016, 14:57:23 »

Generellt tack för alla svar.

Bytte cirkulationspump, den nya vibrerar inte lika mycket som den gamla. Var faktiskt inte så svårt att byta. Har nu värme till köket också!
Har fortsatt ganska stor tempskillnad mellan första och sista elementen i varje slinga. Men betydligt bättre.
Sannolikt beror det på tunna 12mm prisolrör.

Återigen, tack.
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 04 februari 2016, 23:21:04 »

Har samma. Den undre, om du skruvar ur den med insex så har du en avstängnig (vanlig skruv mejsel) som du kan justera flödet och tom stoppa hela flödet i den slingan

Lars

Får kolla där under. Är det kraftigt strypt någonstans i slingan kan det ju vara förklaringen...?

Tillägg:
Under den insex:an var där vatten under tryck. Nog inte samma som du har då...
Skrivet av: LARS6HOC
« skrivet: 04 februari 2016, 22:59:04 »

Har samma. Den undre, om du skruvar ur den med insex så har du en avstängnig (vanlig skruv mejsel) som du kan justera flödet och tom stoppa hela flödet i den slingan

Lars
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 04 februari 2016, 22:46:52 »

Ja
Tack!

Du har inga strypventiler på slingorna eller radiatorkoppel med strypfunktion på någon radiator

Lars

Jag har strypventiler på respektive retur nere vid pannan. Den till ovanvåningen var mycket strypt. Den till BV helt öppen. Har skruvat på båda för aktivera dem lite. Stängt den till ÖV och har den till BV helt öppen.

För koppel, se bild. Tror att det är strypfunktion för radiatorn. Men vad jag fattar ska det inte påverka mängden vatten som går vidare till nästa radiator. Bara hur mycket som går in i befintlig radiator...
Skrivet av: LARS6HOC
« skrivet: 04 februari 2016, 21:40:57 »

Du har inga strypventiler på slingorna eller radiatorkoppel med strypfunktion på någon radiator

Lars
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 februari 2016, 20:50:21 »

Ja
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 04 februari 2016, 20:44:39 »

Lite för kort med 15 år på CP, 30 år helt godtagbart, men den kanske har hängt med så länge?
Utbyte av CP lär du inte att ångra, bra början, klarar av dom flesta av dina bekymmer.
Sorligt kapitel med kärvande radiatorventiler, 5-56 spray, annars utbyte av ventilinsats, packbox vid läcka.
Med vänlig hälsning Jiri

Bankade igång de två kärvande radiatorventilerna utan större problem. De sitter på ovanvåningen. Men problemet är samma där uppe, temperaturen faller snabbt i kedjan. Dock inte lika fort som där nere. Jag gissar att mer flöde går upp där uppe.

Jag har fått hem en ny cirkulationspump. Egentligen bara byta den. Men jag är fundersam om problemet verkligen sitter där. Funderar på om förklaringen är att båda slingor består av 12mm prisolrör och att flödet inte kan bli högre än vad det är pga liten diameter. Anledningen till funderingen är ju att nuvarande pumpen "bara" är 15 år gammal och att det svirrar tydligt nere vid pumpen. Men svirrandet avtar tydligt redan efter första elementen uppe och nere. Eller så är det nåt skit i rören som bromsar...?

På bifogad bild, är det kulventiler som har markerat? Om jag fattat rätt borde jag bara kunna stänga av pannan. Ta ned trycket till 0bar. Stänga ventilerna genom att skruva dem horisontella. Därefter montera bort pumpen, rimligt?

Skrivet av: Jiri
« skrivet: 02 februari 2016, 01:07:15 »

Lite för kort med 15 år på CP, 30 år helt godtagbart, men den kanske har hängt med så länge?
Utbyte av CP lär du inte att ångra, bra början, klarar av dom flesta av dina bekymmer.
Sorligt kapitel med kärvande radiatorventiler, 5-56 spray, annars utbyte av ventilinsats, packbox vid läcka.
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 01 februari 2016, 23:33:00 »

Antar att CP har suttit där från själva begynnelse och gjord sitt. Det som talar för det är dina uppmätta värden varefter på slinga.
På väl fungerande slinga har man ca 1gr+ temp.fall per radiator. Så med dina 6 stycken borde du ha ca 7-8gr skillnad totalt mellan framledning till första radiator och retur från sista. Passa samtidigt på och kolla radiatorventiler.
Enklare än du tror att byta CP, det klarar du själv.
Stäng av ström, stäng kulventiler på båda sidor om CP, bort med elkabel, demontera CP ditt med ny. Tänk på rätt rotation och avluftning.
Jiri

Tack för peppen. Värt att göra ett försök!
Elpannan är ca 15 år gammal, rimlig livslängd för en cirk. pump?

På tal om radiatorventiler. Jag har två kalla element på ovanvåningen där stiftet i ventilen rör sig helt fritt, det är är liksom inget tryck eller mothåll bakom. Elementet efteråt har viss värme, så delar av problemet sitter i ventilen.
Frågan är om det räcker att byta packbox om stiftet rör sig fritt, eller behöver man byta hela ventilinsatsen?

Skrivet av: Jiri
« skrivet: 01 februari 2016, 21:53:48 »

Antar att CP har suttit där från själva begynnelse och gjord sitt. Det som talar för det är dina uppmätta värden varefter på slinga.
På väl fungerande slinga har man ca 1gr+ temp.fall per radiator. Så med dina 6 stycken borde du ha ca 7-8gr skillnad totalt mellan framledning till första radiator och retur från sista. Passa samtidigt på och kolla radiatorventiler.
Enklare än du tror att byta CP, det klarar du själv.
Stäng av ström, stäng kulventiler på båda sidor om CP, bort med elkabel, demontera CP ditt med ny. Tänk på rätt rotation och avluftning.
Jiri
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 01 februari 2016, 21:16:33 »

Nej inte det filtret. Förmodligen har du inget filter på radiatorslingan. Men jag tror ändå din cirkpump är kass/dålig. Om du tar en vanlig skruvmejsel. Lägger spetsen mot framledningsröret  och skaftet intill örat tex vid första elementet i slingan. Du ska då höra ett tydligt "forsande" av vatten i röret. Gör du inte det så är förmodligen cirkpumpen kass. Den kan brumma men pumpa väldigt dåligt. Allt tyder på dålig pump när man ser dina temperaturer och att du har luftat.

Klockrent. Precis så måste det vara. Aldrig hört något forsande över något element.

Känns ju inte kul att dra in en röris för felsökning och reparation på en trist elpanna. Borde ju inte vara omöjligt att byta den cirkulationspumpen själv.

Enligt instruktionsboken är det en wilo-star 25/4. Får ju såklart dubbelkolla modellnr osv. men likvärdig verkar vara denna: http://jsenergi.com/product/22787/cirkulationspump-wilo-rs25

Risken är väl dock att det kan finnas ett stopp någonstans i systemet gissar jag? Då hjälper det ju inte att byta cirk. pump. Dessutom torde det vara smått omöjligt att hitta den "bromsen" i ett 1-rörs system?

Principen borde väl vara att öppna systemet så att trycket sjunker till noll. Bryta strömmen. Avtappa pannan. Av med cirk. pump och på med ny. Rimligt?


Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 01 februari 2016, 20:54:26 »

Nej inte det filtret. Förmodligen har du inget filter på radiatorslingan. Men jag tror ändå din cirkpump är kass/dålig. Om du tar en vanlig skruvmejsel. Lägger spetsen mot framledningsröret  och skaftet intill örat tex vid första elementet i slingan. Du ska då höra ett tydligt "forsande" av vatten i röret. Gör du inte det så är förmodligen cirkpumpen kass. Den kan brumma men pumpa väldigt dåligt. Allt tyder på dålig pump när man ser dina temperaturer och att du har luftat.
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 01 februari 2016, 20:43:20 »

Precis, om det har suttit en frånluftsvärmepump där innan borde det inte vara ett högtemp-system. Underligt att temperaturen kan sjunka flera grader på så kort sträcka Sc:,h  Men hur är då ventilationen ordnad i nuläget med elpanna?

En luftluftvärmepump med bra placering kan göra stor nytta. Bara hanteringen av kondensvattnet under utedelen man får hitta en passande lösning för.

Ventilationen är löst med FTX aggregat med korsvärmeväxlare. Gör jobbet men låter för mycket. Blir nästa projekt att riva innertak och sätta lite ljuddämpare. Lär ta ett tag innan det blir av :).

Kondensvatten-problematiken har jag aldrig tänkt på. Ska diskutera det när jag tar in offerter.

Har du kollat rensfiltret på varma sidan?
Tycker det verkar som cirkulationen inte fungerar.
Elpannan producerar värme men den går inte ut i systemet.
Rensfilter är lite above my pay grade. Men jag lär mig gärna. Vad jag kan se i manualen: http://www.ctc.se/files/manuals/16150101.pdf
så levereras pannan med smutsfilter som ska sitta på kallvattenanslutningen. Det du tipsar om låter som att jag måste tömma pannan och koppla loss slangen till framledningen. Är det så du menar?

Skrivet av: Gromit
« skrivet: 01 februari 2016, 17:46:02 »

Har du kollat rensfiltret på varma sidan?
Tycker det verkar som cirkulationen inte fungerar.
Elpannan producerar värme men den går inte ut i systemet.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 01 februari 2016, 17:41:37 »

Precis, om det har suttit en frånluftsvärmepump där innan borde det inte vara ett högtemp-system. Underligt att temperaturen kan sjunka flera grader på så kort sträcka Sc:,h  Men hur är då ventilationen ordnad i nuläget med elpanna?

En luftluftvärmepump med bra placering kan göra stor nytta. Bara hanteringen av kondensvattnet under utedelen man får hitta en passande lösning för.
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 01 februari 2016, 16:54:37 »

Jo något måste vara fel ser det ut som. Det är förmodligen högtemp-dimensionerat (80/60?) med så många radiatorer per slinga. Kanske satsa på att installera flödesmätare från Energibutiken och logga flödena till BV resp ÖV med en logger? http://www.energibutiken.se/sv/26-vattenmatare

Jag vet ärligt inte om det är 80/60. Radiatorerna är ju inga monster, men det är litet hus också. Dessutom har jag hört att det är ganska ovanligt med 80/60 i hus byggda på 80-talet. Jag är ganska säker på att huset original levererades med någon form av frånluftsvärmpump, har sett modellbeteckningen i någon pärm hemma. Men minns ej för tillfället.

Hade varit kul att logga flöden. Men just nu lutar jag mest åt att jag tar dem pengarna och  installera en luft/luft pump. Därefter ställer ner elpannan så att det räcker precis till badrummet som är på ovanvåningen och har det element som ligger först i serien. Ger nog bäst ekonomi.

Men jag tänker att något är fel, och det skulle vara kul att hitta det felet.

Om man tittar på mätningarna jag har gjort, är det flera graders skillnad mellan uttemperatur från ett element till nästa element som max ligger 3 meter bort..
Skrivet av: Josth
« skrivet: 01 februari 2016, 16:05:40 »

Jo något måste vara fel ser det ut som. Det är förmodligen högtemp-dimensionerat (80/60?) med så många radiatorer per slinga. Kanske satsa på att installera flödesmätare från Energibutiken och logga flödena till BV resp ÖV med en logger? http://www.energibutiken.se/sv/26-vattenmatare
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 01 februari 2016, 13:39:34 »

Luftat dom elementen som är kalla ?

Lars

Japp! Problemet verkar vara temperatur på framledningen till de sista elementen, du kan se vilka temperaturer jag har mätt upp.

Är du säker på att cirkpumpen verkligen pumpar nåt och inte bara brummar? Testa att stänga av den en stund och se vad som händer med temperaturerna.

Säker kan jag inte vara. Dock märker jag skillnad i ljud och vibrationer när jag ändrar mellan de tre hastighetslägen som finns på cirkulationspumpen. Om jag använder rumsgivaren så stängs cirkulationspumpen och shunten vid en viss temperatur, då blir det ingen värme alls. Det talar iaf för att det är någon form av flöde i systemet.

Vid närmare eftertanke består ju systemet av 12mm prisolrör, det grenar sig precis vid elpannan. En slinga till ovanvåning och en till BV. Kanske försvinner allt tryck till ovanvåningen?!

Som tillägg kan jag nämna att shunten låser sig om jag använder rumsgivare som signalerar att det är tillräckligt varmt i huset. När temperaturen sjunker igen så öppnar sig inte shunten, den står bara och klickar. Då måste jag bryta strömmen för att shunten ska öppna sig och cirk. pumpen ska gå igång igen. Men det har jag kommit runt genom att ha rumsgivare på högsta templäge.

Fortfarande oklart vad som är fel..
Tack för ert intresse dock!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 februari 2016, 08:24:54 »

Är du säker på att cirkpumpen verkligen pumpar nåt och inte bara brummar? Testa att stänga av den en stund och se vad som händer med temperaturerna.
Skrivet av: LARS6HOC
« skrivet: 01 februari 2016, 07:54:40 »

Luftat dom elementen som är kalla ?

Lars
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 31 januari 2016, 23:11:26 »

Hej,
Har ett litet hus ca 110kvm 1,5plans, byggt 1986.
Elpanna CTC excellent II. 1-rörs system. 15mm prisolrör, 1 slinga för bottenplan och en för ovanvåningen. 6 radiatorer där nere och 5 där uppe.

Första vintern vi bor här. Haft flera kalla element hela vintern, eldat med kaminen för att inte ligga mellan 15-17 grader i huset.

Idag vid +1grad i utetemp har jag 48grader i börvärde och framledningstemperatur enligt elpannan. Detta stämmer när jag mäter med IR-termometer.
Returtemperaturen mätt med IR-termometer på retur från BV visar 20,3grader.

Jag här mätt med IR-termometer på prisolrören precis när de går in respektive ut från koppeln(?) vid varje element.

T ex element på bottenvåningen
Elementnr. InTemp.  UtTemp
1               45,9        41,9 Badrum där elpannan står.
2               37,5        32,6 Hall
3               29,0         24,6 Sovrum
4               23,6         22,3 Vardagsrum (kallt element)
5               20,5         19,5 Vardagsrum (kallt element)
6               17,2         17,2 Kök (kallt element)

Cirkulationspumpen är på högsta hastighet, och man känner att den "svirrar"

Frågan är ju, ska det vara så här?
Jag har i första hand testat stänga element 1,2 och 3 genom att stänga termostaten. Ingen större skillnad i temperatur på de sista tre elementen trots det. Mätte dock inga temperaturer då, utan kände bara med handen.

Jag tycker det verkar skumt att de sista tre elementen blir så kalla. Det verkar som att något är skumt, tänkte först att cirkulationspumpen kanske var inställd på lägsta hastighet, men det är den inte. Man märker tydligt att den ändrar varvtal om man justerar hastigheten på den.

Jag har inte testat höja framledningstemperaturen mycket högre än 50grader, men om det är lösningen på problemet lär jag ju behöva 70 grader för att få värme i sista elementen när det är +1 grad. Verkar märkligt.


Nån som har tankar och idéer om vad som är rätt och fel?

Mvh
Fredrik
Blekinge

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!