Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 09 juni 2013, 22:15:23 »

Hej.

Har en kompis som lagt slangarna i sand vilket medför jättebra värmespridning. Men det är klart... blir problem om man skall montera underifrån :-)
//Jan-Egil
Sant, nån som har en eller fler idéer om hur det skulle kunna gå till?
Skrivet av: Egil
« skrivet: 06 juni 2013, 17:49:32 »


Många slangar kan det bli eftersom varje slinga har en max längd (begränsas av tryckfallet?). Tänker mig att lägga flera slingor parallellt i samma rum, ger väl samma effekt som grövre slang men med bättre spridning över ytan.
Frågan är sen om det behövs Al-plåtar eller inte över isoleringen mot brädgolvet? Är en mycket stor kostnadspost, vad ger den egentligen tillbaka?

Hej.

Har en kompis som lagt slangarna i sand vilket medför jättebra värmespridning. Men det är klart... blir problem om man skall montera underifrån :-)
//Jan-Egil
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 06 juni 2013, 16:52:00 »

Det är inte mycket till badrum, mer duschrum.

Jo 600 meter tänkte jag köpa, den var ju billig och i höst kanske jag får tid att göra något mer golv så då passar den fint.

Det låter bra med bara avluftningen i källaren, jag har ju sett att många verkar ha problem med att få ur luften så därför frågan.
Tack för svar tummenupp
Skrivet av: cougar
« skrivet: 06 juni 2013, 16:31:41 »

Jag lyfter tråden lite. Skattepengarna som kommer till hushållet skall tydligen gå till ett nytt badrum. Jag kommer att byta golvbrunnen i samband med detta och har då världens chans att bryta upp golvet.

Därför tänkte jag redan nu börja beställa material, och jag skall också påbörja det här med massor av slang i mina golv. Badrummet får bli först ut...

Är det den här slangen jag skall ha?
http://www.altra.dk/index.php?varenummer=G_P_20x2x600&kat=2929&hkat=2919&hhkat=2928&title=Gulvvarmeslange%2020x2%20600%20m%20med%20indvendig...

Badrummet är på ovanvåningen och jag skulle helst vilja dra de fyra slangarna direkt från pannrummet, upp genom ett schakt, slinga ut under golvet och sedan ned igen tillbaka till pannrummet. Kommer det bli omöjligt att få ur luft på detta viset?

600m slang  :o hur stort badrum har du?  ;)
Den slangen fungerar till golvvärmen, det går åt ca 6m /m2.
Golvvärme är ganska lätt att lufta ur genom att spola igenom, jag har själv golvvärmefördelaren till hela huset i källaren och har inga problem.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 04 juni 2013, 17:13:13 »

Jag lyfter tråden lite. Skattepengarna som kommer till hushållet skall tydligen gå till ett nytt badrum. Jag kommer att byta golvbrunnen i samband med detta och har då världens chans att bryta upp golvet.

Därför tänkte jag redan nu börja beställa material, och jag skall också påbörja det här med massor av slang i mina golv. Badrummet får bli först ut...

Är det den här slangen jag skall ha?
http://www.altra.dk/index.php?varenummer=G_P_20x2x600&kat=2929&hkat=2919&hhkat=2928&title=Gulvvarmeslange%2020x2%20600%20m%20med%20indvendig...

Badrummet är på ovanvåningen och jag skulle helst vilja dra de fyra slangarna direkt från pannrummet, upp genom ett schakt, slinga ut under golvet och sedan ned igen tillbaka till pannrummet. Kommer det bli omöjligt att få ur luft på detta viset?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 december 2012, 20:42:30 »

Nej man klarar sig säkert bra med en vanlig liten verkstads press. Det var såna här plåtar jag menade och då finns inget fast cc mått man kan variera från ca 150 till massor men lägger man tätt kostar det mera både i slang och plåt.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 december 2012, 20:21:27 »

Jag har sett det också, dessutom så blir man piskad att hålla det cc de har såvida man inte vill klippa sönder plåten, men då blir m2-priset än högre.

Tänker jag efter på ett verktyg kanske det är enklare att helt sonika pressa bitarna än att rulla dem. Gör man meterbitar kan det inte behövas okristligt högt tryck. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 december 2012, 20:19:00 »

Ja ska man köpa plåten blir det ingen förtjänst kollade på rinkaby och färdiga plåtar kostar ca 150 kr m2.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 december 2012, 20:14:53 »

Beror på hur billig alu man kan fixa tycker jag :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 december 2012, 20:13:13 »

Klart det går att lösa men så dyra tycker inte jag dom är så det är värt det.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 december 2012, 20:11:49 »

Jag tror inte det är så besvärligt att forma såpass tunn aluminium runt ett rör med samma diameter som slangen är.

Jag tänker mig ett verktyg med rullar och dra/trycka  längsmed över plåten som är lagd över röret. Tänk typ en skateboard som åker med hjulen på var sida om centrum över ett rör, med en väldigt tunn, mjuk plåt mellan rör och hjul. aja, inte riktigt så, men principen blir den samma...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 december 2012, 19:56:09 »

Blir nog ett jäkla jobb att knacka till plåten för hand om man ska få till rundningen så den passar runt slangen. Vet faktiskt en kille som tillverkade ett pressverktyg och pressade egna plåtar.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 december 2012, 19:55:28 »

Den sålda färdigformade plåten är typ hårdvalsad 0,5mm, falsen för slangen pressad med små naggar som klämer fast den  vid montage uppifrån. Handbocka går nog lättare med en mjukare kvalitet.
När du gjort ett verktyg för formning så berätta hur det ska se ut!
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 december 2012, 19:47:52 »

Det är så jag tänkte i så fall. tunn aluminium är enkelt att forma även för hand.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 december 2012, 19:42:27 »

Dom plåtar som jag har i badrummet är aluminium. Färdigformade med knäckritsar. Kostar skjortan. Har du tillgång till verkstad så köp plåten på rulle och bocka själv! Går säkert lika bra med (galvad) järnplåt även om Al leder värme lite bättre.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 december 2012, 19:25:28 »

ok, jag har bara sett på bild :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 december 2012, 19:24:30 »

Det brukar vara aluplåtar har inte sett galvade.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 december 2012, 19:23:32 »

Det är vanliga galvade plåtar man köper va? Det borde bli än bättre med egna alu-plåtar?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 07 december 2012, 19:22:35 »

Tusen tack Cougar mfl,
vad ger 10 °C lägre framledning i besparing? (Jag har gissat tidigare i tråden men vill gärna ha bättre in formation)
Förstod att det där med att skippa plåten inte är bra och om den skulle ersättas med typ dubbelt så mycker slang så kostar det ju oxå..

Min fundering gäller hela bottenplanet. Övervåningens raddar är kraftigt överdimensionerade så de kan gå med lägre framledning, ev med högre flöde än bv

Det är lite svårta att sia om, 10-20% bättre verkningsgrad är inte orimligt.
kostnaden går nog inte att få igen även om man räknar med lite längre livslängd på värmepupen + lägre förbrukning.
Det värsta är att har man bergvärme så går det nästan inte att räkna hem några andra effektiviseringar, det får sättas på andra konton typ komfort, hobby eller allmänt nörderi  ::)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 december 2012, 19:17:02 »

Enligt Uponor måste man ha plåtar vid trä bjälklag annars får man inte ut värmen.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 december 2012, 12:10:15 »

Tusen tack Cougar mfl,
vad ger 10 °C lägre framledning i besparing? (Jag har gissat tidigare i tråden men vill gärna ha bättre in formation)
Förstod att det där med att skippa plåten inte är bra och om den skulle ersättas med typ dubbelt så mycker slang så kostar det ju oxå..

Min fundering gäller hela bottenplanet. Övervåningens raddar är kraftigt överdimensionerade så de kan gå med lägre framledning, ev med högre flöde än bv
Skrivet av: cougar
« skrivet: 07 december 2012, 06:45:27 »

OK.
Men om jag lägger in golvvärme och behåller raddarna så får jag större värmeavgivande ytor och vad händer då, borde inte framlednings tempen kunna sänkas i så fall?


Det är kanon att behålla raddarna, iaf om det är ett gammalt hus med gamla fönster.
Med golvvärme och bibehållna raddar så kan do toligtvis sänka framledningstempen med ca 10gr, om du lägger golvvärme i HELA huset.
Behåller du ett enda rum som du måste ha högre framledning i så faller hela vinsten.

Med vanlig 16mm slang kan du lägga ca 10-12m2 i varje zon vilket ger drygt 60 m slanglängd (5,5m/m2)

Slopa inte fördelningsplåten, utan den så så blir det väldigt dålig effekt på golvvärmen.
Dessutom är plåten bra att fästa upp slangen med om man gör montaget underifrån, tryck bara upp slangen mot plankorna med plåten och fäst med häftpistol.

Borra med en sådan här borr, funkar jättebra att komma nära med och går att styra lite under borrning
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 december 2012, 20:02:26 »

Jag skulle lägga slangen paralellt med åsarna annars blir det massa borrning och du måste ju borra snett borrmaskin tar ju lite utrymme på höjden också.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 december 2012, 19:51:51 »

Hur tätt sitter dessa då?
Menar du cc golvtjocklek hos mig så blir det 28+3+2+3+8=44mm. Men jag tror nog att jag väljer 95mm (Golvbrädsbredd) och lägger slangen tvärs reglarna ..Mycket borra blir det ..Ääh jag ångrar mig, parallellt med reglarna/åsarna begränsar hålborrning till 5-6 hål per regel istf 40
Köper du en riktig spiralborr är det enkelt med flatborr ett helvete. Kan man verkligen känna vart slangen ligger med cc 100 mm och för mig gör det inget om lite värme smiter neråt har källare där som värms genom golven och diverse värme läckage från rör.
Ja det är rätt, fast hur få borret att smita in parallellt med och tangera golvet?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 december 2012, 19:23:15 »

Köper du en riktig spiralborr är det enkelt med flatborr ett helvete. Kan man verkligen känna vart slangen ligger med cc 100 mm och för mig gör det inget om lite värme smiter neråt har källare där som värms genom golven och diverse värme läckage från rör.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 06 december 2012, 19:16:01 »

Hur tätt sitter dessa då?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 december 2012, 19:06:47 »

Håller med.

I princip skulle man väl kunna lägga slang så det täcker hela golvytan, utan mellanrum.
Plåten ska jämna ut kännbar värmeskillnad på golvytan eftersom trä leder värmen dåligt.
Optimalt utan plåtar vore antagligen ett avstånd mellan slangcentrum som är lika med golvtjockleken.

Viktigt är också att luften i bjälklaget inte kan cirkulera ner eller ut till kallare områden. Sågspån packar sig med tiden så det blir alltid en luftficka längst upp. Inte bra. Fyll ut med annan mera formstabil isolering!

Jag som planerar att dra dit slangar underifrån tänker mig att klamra slangen med kabelklämmor och trycka upp en fiberskiva mot slangen och isolering under. Värsta jobbet blir nog att borra hål för slangarna i golvbjälkarna, 3" tjocka.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 december 2012, 18:58:07 »

Jo så är det säkert men det kanske man kompenserar med dubbla slangar ? Om man lägger dubbla slangar i dubbla slingor cc 100 mm och kopplar flödet i slingorna åt olika håll så man får så jämn värme som möjligt i golvet hur fel kan det bli :)
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 06 december 2012, 18:51:45 »

Men plåtarna borde kanske ha fler egenskaper än att sprida värmen? Hjälper inte dessa till för själva avgivningen?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 december 2012, 18:47:17 »

Undrar hur bra det funkar om man slopar plåtarna och lägger tex dubbelt med slang lär väl inte finnas några exempel hos tillverkarna på en sån lösning. Skulle passa bra hos mig som har sågspån i golven med spåntat trä över bara att riva upp golvet och knöla ner slangarna och dit med nytt trä eller spångolv och bygger inget extra på höjden. Dorde gå att använda http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-rorhallarskena-17-20/ så man får slangen på rätt plats med 100mm mellan slangen borde väl golvet bli varmt även utan plåtar eller  Sc:,h
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 december 2012, 15:21:45 »

Så här står det i Uponors VVS-handbok, http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/VVS_Handboken/VVS-Handboken_Edition1_Golvvarme_low.pdf
120 meter slang motsvarar ca 25 m2 golv.
Är det 120m 20x2mm slang som motsvarar 25m2
Det ger ett slang avstånd på 25m2/120m=cc200mm.
Lägger man dubbelt så mycket (2 parallella slingor) så ger det 100W/m2 eller som vi vill,  möjlighet att sänka framledningstempen, hur mycket?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 december 2012, 10:36:50 »

Så här står det i Uponors VVS-handbok, http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/VVS_Handboken/VVS-Handboken_Edition1_Golvvarme_low.pdf
120 meter slang motsvarar ca 25 m2 golv.
Skrivet av: ltfrebac
« skrivet: 06 december 2012, 07:40:25 »

Runt 100 m per slinga med 16mm slang är rekommenderat av LK iaf. Även Danfoss-kalkylatorn jag länkade till verkar sikta på runt 100m/slinga
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 december 2012, 21:25:37 »

4 parallella 20mm-slangar borde funka tycker jag. då skall väl en normal pump kunna skjuta vatten en 3-400 meter iaf. säkert mer.

Men som vanligt gissar jag  :)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 december 2012, 21:19:09 »

Sådärja, nu rullar det på i tråden. Tack Fattiglapp för draghjälpen!

Vi är båda ense om att köra så raka rör som möjligt, dvs samma temp i slangar som i raddar. Ser varje slinga som en radiator.
Många slangar kan det bli eftersom varje slinga har en max längd (begränsas av tryckfallet?). Tänker mig att lägga flera slingor parallellt i samma rum, ger väl samma effekt som grövre slang men med bättre spridning över ytan.
Frågan är sen om det behövs Al-plåtar eller inte över isoleringen mot brädgolvet? Är en mycket stor kostnadspost, vad ger den egentligen tillbaka?

Det som ska betala kalaset är COP förbättringen. Om jag räknat rätt i tidigare inlägg så ger 10 °C lägre framledning en COP ökning med 25% dvs elräkningen för uppvärmning minskar med 25%, i mitt fall skulle det ge 1150kWh mindre per år c:a 1500kr. Hur mycket slang, fördelare och ny isolering får man för typ 5-6ggr den summan?
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 december 2012, 20:20:47 »

Kan man inte ha väldigt mycket grövre slang då? borde finnas sådan som fungerar för ändamålet, men den kanske kostar skjortan...
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 december 2012, 20:16:50 »

Aha, det brister redan där... dontknow
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 december 2012, 20:15:47 »

Man kan inte ha så lång slang som det kommer att bli har för mig att runt 20 m2 är max med normalt avstånd mellan slangarna och ska man lägga dubbelt så mycket får man nog ha små rum om det ska funka. Kommer inte ihåg max slang längd men vi får nog snart svar av nån som kan.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 december 2012, 20:11:34 »

Problemet med att lägga massor med slang är att man måste ha stor fördelare så det blir lite dyrare men annars bör det funka bra.

Jag tänkte mer att köra allt över samma rörnät med samma temperaturer, förvisso förlorar väl elementen på det hela, men de får istället ses som extra värmepunkter under fönster osv...

Är det dumt?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 05 december 2012, 18:08:31 »

Citat: "vilken framledningstemp i golvvärmen krävs för att leverera 44W/m2?"

Måste man nog räkna på, eller någon med erfarenhet. Jag menar att det är mycket mera som spelar in än till radiatorer. Allt material har ju ett tempfall igenom sig, och till golvvärme så är det stor variation på materialvalen och materialtjocklek.
Är glad att jag lät radiatorn i köket vara kvar. Har golvvärme i kök och hall, ligger på lite lägre famledningstemp till golvvärmen, så det blir typ komfortgolv, behagligt.

Behåll radiatorerna och satsa på "komfortgolv", dvs komplettera.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 december 2012, 17:35:06 »

Jag har samma situation som dig bopakoster, och har också funderat på att trycka upp slang från undersidan. Jag tänker behålla mina radiatorer och i mina tankar så kommer fler avgivande ytor och större avgivande volym vara liktydigt med lägre VB-f. Så när fantasin ändå skenar:

Slangen är inte särskilt dyr, det är mer jobbet som avskräcker, så om man ändå skall göra det, varför inte trycka upp kanske 2-3 ggr så mycket slang som brukar beräknas.  Borde det inte vara nöten?
Problemet med att lägga massor med slang är att man måste ha stor fördelare så det blir lite dyrare men annars bör det funka bra.
Skrivet av: ltfrebac
« skrivet: 05 december 2012, 16:38:34 »

I fallet med GV så är CC-avståndet A och O. Lämnar man bara åt snickarna att "dra golvvärme" så genar dom så mycket dom kan, typ 400mm CC, det går fort och kräver inte så många slingor/stor fördelare. Gör stor skillnad på framledningstemp om man kör 400 CC resp 100 CC...

Ex:

130m2 CC350 50W/m2 ger VBf på 44 gr och 4 slingor om 100m
130m2 CC100 50W/m2 ger VBf på 37 gr och 11!! st slingor om 118m

Vill man labba lite med gv-beräkningar finns det online på http://quickplanner.danfoss.com/Main.aspx
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 december 2012, 16:11:49 »

Jag har samma situation som dig bopakoster, och har också funderat på att trycka upp slang från undersidan. Jag tänker behålla mina radiatorer och i mina tankar så kommer fler avgivande ytor och större avgivande volym vara liktydigt med lägre VB-f. Så när fantasin ändå skenar:

Slangen är inte särskilt dyr, det är mer jobbet som avskräcker, så om man ändå skall göra det, varför inte trycka upp kanske 2-3 ggr så mycket slang som brukar beräknas.  Borde det inte vara nöten?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 december 2012, 13:44:13 »

För att förtydliga mitt svar: Jag tror inte att du får lägre framledning alls.
OK.
Men om jag lägger in golvvärme och behåller raddarna så får jag större värmeavgivande ytor och vad händer då, borde inte framlednings tempen kunna sänkas i så fall?

Det vore ju samma sak som att öka antalet raddar. Exempel: 48-44-20 °C ger 3300W med 216 sektioner.  (mina nuvarande raddar). Ökar jag antalet sektioner till det dubbla och tar ut 3300W ur 432 sektioner så krävs exvis bara 38-32-20 °C för samma effekt.

Skulle det gå att bygga GV som ger samma effekt som bef. radar (som du förmodar i ditt svar) och köra allt på den lägre tempen dvs 10 °C lägre framtemp som i min räkneexempel så skulle COP vinsten vara, ja vadå?
Min Nibes datablad säger avgiven/tillförd effekt vid  0/50 °C=3,2 och vid 0/35 °C=4,6. 15 °C sänkning av VBfram ökar COP med 43%, 10 °C sänkning skulle då motsvara ökning av COP med typ 25%, gjorde ett diagram och antar ett linjärt förhållande.

Är det rimligt eller galet?


Skrivet av: Hansson
« skrivet: 05 december 2012, 12:53:17 »

Jag har högre framledning till golvvärmen än till radiatorerna i utbyggnaden? Iofs mycket fönster där men mycket isolering i väggar
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 december 2012, 12:50:04 »

För att förtydliga mitt svar: Jag tror inte att du får lägre framledning alls.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 december 2012, 11:55:38 »

En ren gissning från min sida är att du kommer att få ungefär samma effekt från golvvärmen som från radiatorerna.
Mmmm...joo, det är ju det jag tänker mig om golvvärmen ska ersätta raddarna, men det heter ju alltid att golvvärme inte behöver lika hög framledningstemp som radddar, så jag undrar fortfarande hur mycket lägre?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 december 2012, 07:55:15 »

En ren gissning från min sida är att du kommer att få ungefär samma effekt från golvvärmen som från radiatorerna.
Själv kör jag ju med ett radiatorsystem som kräver ca 43/38°C vid -30 grader.
Förra sommaren när vi renoverade toaletten/badrummet så satte vi in golvvärme enligt gängse dimensioneringsförfarande (la mig aldrig i det, det fixade snickarna själva) och jag har kopplat in det "som en radiator" fast instrypt, med deltaT som ligger på ca 5 grader - och vi har perfekt komfort på toan.
Slangarna är förlagda i spånskiva, flytspackel ovanpå, sen plastmatta, 20 cm gullfiber som isolering under slingorna, sen krypgrund.
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 05 december 2012, 07:40:30 »

Ja, det är en intressant frågeställning.
Om jag minns rätt så när jag installerade golvvärme i mitt fritidshus (Wirsbo 17 mm slang med alu.plåtar spårade golvskivor) så sa man att effekten är 50W/m2.
Detta värmer jag med en IVT C5 (kurva) 3,2.

Däremot hemma har jag radiatorer dimensionerade till ca 80w/m2 som jag värmer med en Nibe 1215 7kw (kurva) 4 eller 5, minns inte riktigt. Sc:,h

/Mvh
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 december 2012, 05:56:08 »

De senaste dagarna har jag funderat på precis samma sak, även om jag är nöjd med min "underdimensionerade" anläggning så vore det toppen att fortsätta med förbättrande åtgärder. tummenupp

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!