0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dom är väl inte så mycket billigare än dom andra postorderfirmor som säljer Mitsubishi från ”svenska” Mitsubishi så tror inte dom bryr sig alls om priserna.Är nog främst att dom inte vill ta något ansvar för paralell importerade modeller som även visats sig förekomma i utförande som kanske inte borde säljas i vårat klimat.Gäller nog dom flesta märken.Ingen skillnad på modellerna om dom säljs här eller någon annanstans i Europa om dom har samma modellbeteckning, det är det som är det viktiga och lite märkligt att inte vissa postorderfirmor skriver hela modellbeteckningen på utedelen .Därav att jag skrev att du skulle dubbelkolla det och inte bara att det är 2.0
Läste det och tycker det är dåligt av Mitsubishi. Det är ju deras produkt oavsett väg från fabrik till konsument.
Nu förstår jag inte. Om en tillverkare gör modeller för olika delar av värden med olika skatter monster och programmering för olika regioner. Sen säljs dessa av olika bolag på olika regioner. Varför ska Mitsubishi Sverige ta ansvar för en maskin de ej sålt och som dessutom inte är byggd för vårt klimat. Dom har ju inte ens sålt den. Dumheter då får den som köpt pirat import vända sig till den som sålt maskinen kan jublnte vända sig till en tillverkare som uppenbarligen INTE har något med maskinen att göra.
Har exakt samma "fel", installerade min Feb 21, fick kretskort och givare bytt i utedelen, blev ingen skillnad. Antar det är en uppdaterings fråga. Men hur får man en uppdatering när ME säger att det inte finns någon.
Jag har loggat en värmepump som uppvisade samma typ av problem som ni anger (inte Mitsubishi) och konstaterade att gastemeperaturen efter en tid plötsligt föll rätt dramatiskt, vilket indikerar någon form av brist som troligen beror på lågt flöde av gas.Min teori är att det sker vätskeuppbyggnad i utedelen om effektbehovet är relativt lågt, i vart fall på den pump jag loggade.Om min teori stämmer så skulle alltså fortsatt drift skapa än mer vätskeuppbyggnad i utedelen och en mindre del av förångarens skulle bli "effektiv".En annan sak jag noterade var att avfrostningssekvensen på en ej påfrostad utedel var väldigt kort, totalt gick kompressorn bara 3 minuter för avfrostning, och snitteffektförbrukningen var ca 600 W (om jag minns rätt).Effektbehovet för avfrostningen var alltså ca 0,03 kWh och om elpriset är 1 kr så kostar alltså en avfrostning ca 3 öre.Delar av denna kostnad återfås sedan när kompressorn åter börja värma, och förångaren är >15 grader varm efter slutförd avfrostning, så kostnaden är troligen mindre än så - men elpriset har förstås en påverkan också.3 öre/timme i 24 timmar blir 72 öre/dygn i kostnader - och man får anta att COP på en maskin är som högst just efter avfrostning, så huruvida långa gångtider i praktiken är lönsamt är nog inte helt säkert.OM min teori om vätskeuppbyggnad i utedelen stämmer så skulle detta dessutom i värsta fall kunna innebära att kompressorn i någon del av värme/avforsntingssekvenserna möjligen skulle kunna utsättas för vätskeslag, vilket i sin tur skulle kunna påverka kompressorns livslängd.Tillverkarna har troligen sett dessa fenomen tidigare, men valt att låta förändringen av gastemperatur (hastighet och lutning) styra avfrostningen istället för vad ögat kan se utvändigt på förångaren - för att säkerställa en korrekt kylprocess, och för att maskinen skall hålla över tid.Att kostnaden för en avfrostning är så liten gör troligen att de ser detta problem som en ickefråga, det är i alla fall min slutsats.Den enda gången man egentligen med fog kan säga att det "Kostar" med täta korta avfrostningar är om det är så kallt ute att den minskade tiden som värmepumpen kan värma, också gör att det blir för kallt inne, och man måste tillföra värme via direktverkande el för att få lagom varmt inne, DÅ kommer längre perioder av värmedrift påverka lönsamheten på maskinen.Jag skulle nog personligen vara rätt försiktig med att lägga ut "Lifehacks" som åsidosätter den av tillverkaren garanterade funktionen med en alternativ funktion som inte ser till kylprocessen, utan istället tlll vad ögat kan se.Jag skulle även vara försiktig med att som kund bygga bort skydds och säkerhetsfunktioner som tillverkarna lagt in för att kunna garantera effektiv drift och lång livslängd.Är det nåt fel på en maskin så ska det självklart åtgärdas, om det som i tidigare inlägg redovisas att utedelen knappt hinner bli kall innan den avfrostar får vi verkligen hoppas att det är nåt fel på maskinen. Det som verkar skilja Mitsubishi mot den värmepump jag loggade är att det oftare sker när det är kallt ute, då är kompressorfrekvensen som regel högre, och det borde inte uppstå problem med en ej fungerande kylprocess som resulterar i ett plötsligt fall på gastemperaturen efter en viss tid.Med hög kompressorfrekvens och stort gasflöde borde förångaren fungera bättre än när maskinerna går på låg effekt och med låga gasflöden.