Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ln35 avfrostar för mycket  (läst 25096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #75 skrivet: 15 november 2022, 18:04:12 »
Uppdaterar en gammal tråd.
Tror jag hittat tempgivaren till utedelen? Bifogar bild. Står den rätt? Knäppt från framsidan genom fläkten.
Bifogar även bild på hur mycket den isar igen.
Innedelen gick fortfarande när jag tog den bilden.
Bör den inte känna av att den skall frosta av? Det var nollgradigt och på väg mot plusgrader just då.
En till grej. Ja kopplade in melcloud och då ville den uppdatera fast programvara så jag gjorde det. Nyfiken på om den uppdaterade något på pumpens inne eller utedel.?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #76 skrivet: 15 november 2022, 18:48:06 »
Oj, nånting är galet .
Har inte läst igenom den ganska gamla tråden men du bör kontakta din återförsäljare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #77 skrivet: 15 november 2022, 20:58:58 »
Ska tillägga att ja haft den på 10grader och ökade till 22 men för det bör den väl köra avfrostning?
Ja jag lär kontakta whiteway  :'(

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #78 skrivet: 15 november 2022, 21:00:30 »
Ja den ska avfrosta även om man kör +10
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #79 skrivet: 16 november 2022, 09:13:45 »
whiteway har kanske sålt modellen för medelhavet?

Utloggad SeBBBe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #80 skrivet: 16 november 2022, 09:56:44 »
Frostade den till slut av och, isåfall, började den fungera normalt efter det?

Avfrostningslogiken som Mitsubishi använder fungerar generellt efter en timer som är aktiv under en viss temperatur. När en avfrostning sker mäts temperaturen på lamellerna och avslutas då en viss temperatur i plusgrader har nåtts under 30 sek eller liknande. Sedan tittar enheten på hur lång tid hela avfrostningen tog.

Om det tog mer än X minuter att frosta av så antar enheten att det var mycket frost, och kommer då välja ett kortare intervall till nästa avfrostning. Gick det däremot fort att frosta av så kommer den vänta lite längre till nästa gång.

Det innebär att enheten inte tar den plötsliga höjningen från 10 -> 22 grader i beaktande (som ju leder till större potential för frost), och kan bli "överraskad" av mängden frost vid nästa avfrostning. Därifrån bör den däremot anpassa sig till nästkommande gång och stabiliserar det inte sig så är det något fel.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #81 skrivet: 16 november 2022, 13:55:24 »
Den där ser inte ut att avfrosta alls på väldigt länge så dags att reklamera till återförsäljaren.

Dålig koll på hur bra/dåligt avfrostning fungerar om det är en modell som är för Sydeuropa, har för mig att det finns någon tråd om någon som köpt en sådan från gränsbygden och hade något problem om du kan hitta den tråden.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Peterkga

  • Gäst
Peterkga
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #82 skrivet: 30 november 2022, 20:56:28 »
Känner tyvärr igen det jag läser här.
Jag installerade en ny Hero2 LN50 i vÃ¥rt nybyggda fritidshus slutet av 2020 som avfrostar var 40:e minut helt utan anledning.  dontknow

Jag hade ett ärende hos Polarpumpen som, efter en lång väntan, bytte en tempgivare på utedelen i somras, men nu när vintern kom så är det exakt samma problem som tidigare. Avfrostning ca var 40:e minut som tar ca 10 minuter. Utedelen är helt snustorr och inte en droppe under. Effektiviteten blir så klart lidande när den ska stoppa i tid och otid, och det känns som att pumpen borde kunna köras betydligt hårdare med tanke på att det inte bildas någon frost alls på utedelen.

Jag kontaktade Polarpumpen igen eftersom problemet inte är avhjälpt, men ärendet var stängt i deras system (trots att det inte gick att verifiera lösningen pga sommar) så nu har jag fått öppna ett nytt ärende.

Finns det nÃ¥gon lösning pÃ¥ det här?  help

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #83 skrivet: 06 december 2022, 07:09:09 »
Nu när jag har melcloud appen så ja kan stänga av pumpen så stänger ja av den med appen men likförbannat håller den 7grader.
Både frysskydd och semesterläge är av. Även av i läget uppe till vänster inne på pumpen. jäkla grejer alltså.
Tidigare hade ja den på 10grader å det fungerade fint. Å nu vill ja ha den av via melcloud men de är omöjligt

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #84 skrivet: 06 december 2022, 11:14:08 »
det är inte ryssland som är sveriges fiende utan alla djävla appar som folk måste ha

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #85 skrivet: 06 december 2022, 16:07:35 »
Det är nåt generellt problem med Melcloud nu tror jag. Många som drabbas av att det inte går kommunicera med värmepumpen.
ME letar efter en lösning.
Kanske ryssarna? (PÃ¥ tal om dem)

Det är ju många hemsidor och tjänster som gått ned på senare tid, bland annat har ju allabolag.se och ett gäng sidor som de har inte varit igång sedan förra veckan.

Citera
UC.se, MinUC.se, MinBostad.se & Allabolag.se har för närvarande störningar.
Vi har för närvarande driftstörningar hos vår leverantör som påverkar vissa av våra tjänster. Vi beklagar detta och tackar för ert tålamod. Vår leverantör jobbar på att åtgärda detta så fort som möjligt. För mer information läs detta pressmeddelande.

Vill du besöka allabolag.se? Gå gärna in på proff.se så länge, för likvärdig information.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #86 skrivet: 07 december 2022, 15:27:01 »
det är inte ryssland som är sveriges fiende utan alla djävla appar som folk måste ha

Det är ju rätt bra om man kan slå på pumpen så det är varmt när man kommer fram än att man skall stå ut med 20minusgrader å slå på när man kommer fram

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #87 skrivet: 07 december 2022, 15:29:10 »
Det är nåt generellt problem med Melcloud nu tror jag. Många som drabbas av att det inte går kommunicera med värmepumpen.
ME letar efter en lösning.
Kanske ryssarna? (PÃ¥ tal om dem)

Det är ju många hemsidor och tjänster som gått ned på senare tid, bland annat har ju allabolag.se och ett gäng sidor som de har inte varit igång sedan förra veckan.

Det går hur bra som helst att kommunicera med pumpen. Men inte art slå av den.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #88 skrivet: 08 december 2022, 07:36:12 »
Och det betecknar du som "hur bra som helst".  ;)
Men du har rätt, det jag menade var alltså att appen larmar "ingen internetanslutning", och då går det inte alls.
Menar bara att ditt problem kan vara en del av det bekymmer som de stött pÃ¥?  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #89 skrivet: 09 december 2022, 08:23:38 »
Känner tyvärr igen det jag läser här.
Jag installerade en ny Hero2 LN50 i vÃ¥rt nybyggda fritidshus slutet av 2020 som avfrostar var 40:e minut helt utan anledning.  dontknow

Jag hade ett ärende hos Polarpumpen som, efter en lång väntan, bytte en tempgivare på utedelen i somras, men nu när vintern kom så är det exakt samma problem som tidigare. Avfrostning ca var 40:e minut som tar ca 10 minuter. Utedelen är helt snustorr och inte en droppe under. Effektiviteten blir så klart lidande när den ska stoppa i tid och otid, och det känns som att pumpen borde kunna köras betydligt hårdare med tanke på att det inte bildas någon frost alls på utedelen.

Jag kontaktade Polarpumpen igen eftersom problemet inte är avhjälpt, men ärendet var stängt i deras system (trots att det inte gick att verifiera lösningen pga sommar) så nu har jag fått öppna ett nytt ärende.

Finns det nÃ¥gon lösning pÃ¥ det här?  help

Har exakt samma "fel", installerade min Feb 21, fick kretskort och givare bytt i utedelen, blev ingen skillnad. Antar det är en uppdaterings fråga. Men hur får man en uppdatering när ME säger att det inte finns någon.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!