Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat inverter M del 2  (läst 141844 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte påstå att jag är en:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #855 skrivet: 30 september 2023, 10:58:14 »
Har nu gått igenom alla versionerna stegvis och sen igårkväll kör jag 13. Jag lyckas dessvärre inte aktivera Smart Price dock. Kommer i princip aldrig längre än till att ”Gå till premium services”. Ska kontakta installatören igen. Eller Thermia direkt.  Nästa vecka.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte påstå att jag är en:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #856 skrivet: 02 oktober 2023, 21:01:35 »
Har nu gått igenom alla versionerna stegvis och sen igårkväll kör jag 13. Jag lyckas dessvärre inte aktivera Smart Price dock. Kommer i princip aldrig längre än till att ”Gå till premium services”. Ska kontakta installatören igen. Eller Thermia direkt.  Nästa vecka.
Utan vidare åtgärd så var Smart Price aktiverat nu ikväll när jag  på inrådan från installatör skulle installera om både appen och starta om VP. Det behövdes alltså inte utan senaste försöket till aktivering igår verkar tagit typ 24 timmar på sig att gå igenom hos Thermia... Nu kan hursom välja elprisområde i appen och dra igång sparandet. Återstår bara att aktivera rörligt pris då jag i dagsläget rullar på med ett löpande fondprisavtal. Ska suga på det lite till. Ni andra som ev. testar funktionen - återkoppla gärna hur det går!

Utloggad llamasson00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #857 skrivet: 09 oktober 2023, 15:30:57 »
Utan vidare åtgärd så var Smart Price aktiverat nu ikväll när jag  på inrådan från installatör skulle installera om både appen och starta om VP. Det behövdes alltså inte utan senaste försöket till aktivering igår verkar tagit typ 24 timmar på sig att gå igenom hos Thermia... Nu kan hursom välja elprisområde i appen och dra igång sparandet. Återstår bara att aktivera rörligt pris då jag i dagsläget rullar på med ett löpande fondprisavtal. Ska suga på det lite till. Ni andra som ev. testar funktionen - återkoppla gärna hur det går!

Vi får hålla varandra uppdaterade på hur det går. Tycker redan att den kokar varmvatten kortare än tidigare speciellt på morgon när många duschar. Sen har den kört varmvatten på natten som jag inte har sett/tänkt på tidigare. Svårt att säga något om värmen än, den har först nu börjat gå mer 24/7. 
« Senast ändrad: 09 oktober 2023, 17:09:51 av llamasson00 »
Villa, värmer ca 250 kvm
Thermia Inverter M
2 x 120 hål

Utloggad EnergiSpara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arboga
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #858 skrivet: 03 november 2023, 09:28:58 »
Finns det nån som kör på v.13 mjukvara som har hittat och activerat EnergiPrestanda funktionen?  Jag har uppgraderat tills 13.0.10, men i inställningar hittar jag inte Energiprestanda funktion som visas i länken nedför  dontknow

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80066.0
Thermia Diplomat Inverter M, 176m borrhål, Maj 2017
155kvm 1,5 plan villa med golvvärme nedre, element uppe + 100kvm garage

Årets total förbrukning: 2016 12.000kWh (vedpanna); 2017 9.011kWh (Bergvärme); 2018 7.976kWh; 2019 6.149kWh; 2020 4.879kWh; 2021 5.061kWh; 2022 3.640kWh; 2023 2.651kWh

Utloggad llamasson00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #859 skrivet: 04 november 2023, 10:46:49 »
Finns det nån som kör på v.13 mjukvara som har hittat och activerat EnergiPrestanda funktionen?  Jag har uppgraderat tills 13.0.10, men i inställningar hittar jag inte Energiprestanda funktion som visas i länken nedför  dontknow

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80066.0

Fixat detta steg??

Aktivering av Smart PriceBeta
För att använda funktionen Smart Price Beta behöver tilläggsfunktionen först aktiveras via
Onlinetjänsten. Gå till fliken SMART i Thermia Genesis och följ instruktionen.

https://genesisonlinestorage.blob.core.windows.net/web-resources/SmartPrice_Beta_Info_and_FAQ.pdf
« Senast ändrad: 04 november 2023, 10:49:22 av llamasson00 »
Villa, värmer ca 250 kvm
Thermia Inverter M
2 x 120 hål

Utloggad EnergiSpara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arboga
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #860 skrivet: 04 november 2023, 11:15:57 »
Oj! Nej, jag hade inte förstöd att man måste aktivera smart Price beta. Kanske jag ska inte fixa detta, tänker jag, eftersom jag har fast elpris avtal så vill inte har mer uppvärmning under natten. 

Synd, det skulle ha blivit bli kul att se COP siffror. 
Thermia Diplomat Inverter M, 176m borrhål, Maj 2017
155kvm 1,5 plan villa med golvvärme nedre, element uppe + 100kvm garage

Årets total förbrukning: 2016 12.000kWh (vedpanna); 2017 9.011kWh (Bergvärme); 2018 7.976kWh; 2019 6.149kWh; 2020 4.879kWh; 2021 5.061kWh; 2022 3.640kWh; 2023 2.651kWh

Topii

  • Gäst
Topii
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #861 skrivet: 12 december 2023, 08:39:19 »
Hej!
Provar att ställa en fråga här.
Jag har en Thermia Diplomat Inverter M.
Den låter jätte mycket, räcker att det blir ca -3 grader ute så hör man pumpen från källaren. Blir det ca -10 grader ute så hör man pumpen enda upp på övervåningen.
Hela bergvärmesystemet är installerat 2019.
Någon annan här som upplever att det är väldigt mycket ljud från just denna bergvärmepump?
Återförsäljaren har varit och kollat 2 ggr, men säger att det är normalt. Jag har programvara 8.0.7

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #862 skrivet: 13 december 2023, 09:56:49 »
Nä, måste säga att jag tycker att värmepumpen är ganska tyst.
Vi sover vägg i vägg med pumpen och den är verkligen inte störande.  Hör den aldrig.

Nu är väggen isolerad 95mm samt att värmepumpen står en bit in på golvet med en OSB skiva på distans ut från väggen bakom värmepumpen.

Är det värmepumpen eller rörsystemet som låter?

Det går att ändra varvtalen lite på växlarna både uppåt och neråt om det är så att rörsystem eller byggnadsmaterial kommer i självsvängning.

Är flexslangarna monterade?
« Senast ändrad: 13 december 2023, 09:58:53 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad jonasmj

  • Kan inte påstå att jag är en:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #863 skrivet: 13 december 2023, 10:06:18 »
Hej!
Provar att ställa en fråga här.
Jag har en Thermia Diplomat Inverter M.
Den låter jätte mycket, räcker att det blir ca -3 grader ute så hör man pumpen från källaren. Blir det ca -10 grader ute så hör man pumpen enda upp på övervåningen.
Hela bergvärmesystemet är installerat 2019.
Någon annan här som upplever att det är väldigt mycket ljud från just denna bergvärmepump?
Återförsäljaren har varit och kollat 2 ggr, men säger att det är normalt. Jag har programvara 8.0.7
Verkar konstigt. Min VP upplever jag som tyst. Visst, när den går på de högre/högsta växlarna brummar det på men ljudet stannar i källaren. Är ljudet enbart från själva VP eller hörs det hela vägen utefter rörsystemet?

Topii

  • Gäst
Topii
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #864 skrivet: 14 december 2023, 07:43:32 »
Verkar konstigt. Min VP upplever jag som tyst. Visst, när den går på de högre/högsta växlarna brummar det på men ljudet stannar i källaren. Är ljudet enbart från själva VP eller hörs det hela vägen utefter rörsystemet?

Det är ett väldigt högt ljud från själva värmepumpen när man står bredvid den, men kan även vara så att ljudet följer rörsystemet, då det brummande ljudet hörs enda upp på övervårningen, när den går på växel 6 och uppåt.
Det sitter flexslangar direkt från värmepumpen till rören.
Om jag öppnar fronten på värmepumpen så låter det som pumpen går typ utan smörjning. Skärande ljud.
Skulle vara kul att höra film från någon annans pump, så man har något att jämföra med. 

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #865 skrivet: 16 januari 2024, 20:12:08 »
Har ni märkt att det är bytt från Geniesis online till Thermia online.
Det gick mycket enkelt att byta.
Får hoppas med det nya online jag slipper logga in med lösenord hela tiden som jag har fått tidigare med Genesis.
 
Annars ser jag ingen skillnad
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad jonasmj

  • Kan inte påstå att jag är en:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #866 skrivet: 16 januari 2024, 20:42:01 »
Har ni märkt att det är bytt från Geniesis online till Thermia online.
Det gick mycket enkelt att byta.
Får hoppas med det nya online jag slipper logga in med lösenord hela tiden som jag har fått tidigare med Genesis.
 
Annars ser jag ingen skillnad
Japp. Fick ett mail för ett tag sedan från Thermia där de flaggade att en migrering till det nya var på gång. Testade att logga in nu ikväll (den nya vägen) men allt är som du säger sig likt. Antagligen är det väl under ytan det ändrats samt förberedelser för nya kommande funktioner kanske... Vem vet :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!