Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken grad`?  (läst 2040 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vilken grad`?
« skrivet: 29 december 2005, 10:47:57 »
Vilken grad har ni pumpen ställd på?

113 kvm, halvöppen planlösning och sharpen 5.0 Kw står på 23.... Min FV gnäller och vill att jag ska höja :)

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Vilken grad`?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2005, 12:15:20 »
Hej Niklas; den där styrtempen ska du se som gaspedalen på en bil snarare än en farthållare. Kring nollan ligger min på 21, vid -5 får jag öka till 22... detta är helt individuellt och beror bla på hur varmt det blir ovanför pumpen under drift, hur varmt man vill ha i rummet, utetemp.

Jag tror man ska börja med att ställa luftriktarna så att innetempen som visas på frontpanelen blir så låg som möjligt - det verkar som att den mäter luftinloppstempen, ju lägre desto effektivare kan pumpen värma luften i huset. Hos mig med placering i trappan mellan två plan är det snett neråt som gäller för bästa luftspridning och lägsta inloppstemp. Gasa sedan på tills alla är nöjda med innetempen.

Lycka till!
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!