Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => Thermia => Ämnet startat av: Frimson skrivet 02 september 2015, 18:29:55

Titel: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Frimson skrivet 02 september 2015, 18:29:55
Hej! Nu har jag fått larmet motorskydd löst 2 gånger på 2 veckor. Fösta gången startade jag bara om och sedan var det inget mer med det. Men nu löste det alltså ut igen. Min reparatör är på semester till nästa vecka, men meddelade via SMS att jag kan kolla säkringarna.

Jag vet inte hur det ser ut med säkringarna i dessa pumpar -- är det någon som har en bild eller en länk till bilder på hur man kollar säkringarna? Jag har googlat men inte lyckats hitta något ...
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Hjopek skrivet 02 september 2015, 19:00:31
Kolla om det är likt...
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Tommy E skrivet 02 september 2015, 19:26:29
Kolla säkringarna i proppskåpet. Inte i pumpen.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Frimson skrivet 02 september 2015, 19:30:39
Tack för bilden! Ska genast ner och kika om jag fattar något.

Säkringarna i proppskåpet har jag kollat -- de ser hela och fina ut.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Frimson skrivet 03 september 2015, 07:34:44
Nybörjarfråga igen: men visst är det här säkringar? Och de verkar ju i så fall inte slått ifrån.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Rickard skrivet 03 september 2015, 14:45:53
Kolla säkringarna i elcentralen, och i huvudskåpet.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Tommy E skrivet 03 september 2015, 15:57:37
Om huvudsäkringarna är hela, säkringarna i elcentralen är hela. Prova motionera säkringarna i pumpen vi har haft autosäkringar som varit "På" men inte släppt igenom all ström. Slå av och slå på igen löste problemet för oss.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: cocacola skrivet 03 september 2015, 18:41:34
Hur gammal är din VP ?
Hur många drift timmar har den?
Mvh
Cc
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Carl N skrivet 03 september 2015, 18:56:36
Motorskyddet kan också lösa om kompressorn går tungt, ibland löser den om det är dåligt flöde på köldbäraren före lågtryckspressostaten.
Kolla även tempdiff brine in/ut.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Rickard skrivet 03 september 2015, 19:02:35
Om huvudsäkringarna är hela, säkringarna i elcentralen är hela. Prova motionera säkringarna i pumpen vi har haft autosäkringar som varit "På" men inte släppt igenom all ström. Slå av och slå på igen löste problemet för oss.
Det där gäller alla säkringar, även huvudsäkringarna om det är prorslinssäkringar, ibland kan det bli en "loppa" mellan säkring och bottendel som ger ett spänningsfall vid hög belastning - och det kan göra att motorskyddet löser.
Dra åt dem hårdare om det går alltså.

Sen kan det naturligtvis vara nåt fel på kompressorn.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Frimson skrivet 03 september 2015, 19:23:34
Tack för alla svar! Jag upptäckte att jag inte hade 16A-proppar hemma så jag får köpa sådana imorgon, och byta alla i elcentralen, kolla huvudsäkringar och motionera säkringarna i pumpen. Jag hoppas innerligt att det inte är kompressorn som börjar ge sig.

Pumpen är gammal -- vi har haft den sedan 2005. En Thermia Diplomat tws 8. Drifttimmar: 21434.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: cocacola skrivet 03 september 2015, 19:31:59
Mjukstarten kan börja bli dålig ..
Man hör i starten om den är på väg att gå sönder .

Det bör vara många timmar kvar på kompressorn ..
cc
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Carl N skrivet 03 september 2015, 19:47:22
Mjukstarten kan börja bli dålig ..
Man hör i starten om den är på väg att gå sönder .

Det bör vara många timmar kvar på kompressorn ..
cc

Precis det där hände mig, mjukstarten slog inte ifrån kompressorn när den skulle stoppa, men köldbärarpumpen stannade ju.
Kompressorn började då gå så tungt att motorskyddet löste innan lågtryckspressostaten, men det tog lite tid innan jag fattade vad som var felet.
Man kunde dock höra ibland då kompressorn skulle stanna att den "bluddrade", det innebär att den går på 2 faser innan motorskyddet bryter vilket tyder på att mjukstarten är kass.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Frimson skrivet 03 september 2015, 20:05:14
Okej, mjukstarten kan det alltså vara. Vad är det för något? Jag menar, är det en komponent man kan byta så att den funkar som den ska igen?

Ja, och brine tipsade någon om att kolla: Ut: 79, In: 60, står det nu. Nu kör jag för övrigt i el-läge, alltså med patronen som värmare. På inrådan av min reparatör som kommer och kollar på måndag.

Om det inte löst sig innan dess, vill säga.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Frimson skrivet 05 september 2015, 09:20:11
Ja, någon särskilt mjuk start är det inte när kompressorn startar. Och så rasslar det en del, men jag vet inte om det är så det det ska låta:

https://www.youtube.com/watch?v=NjAicXU3hPY
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Carl N skrivet 05 september 2015, 14:06:45
Den går tungt, hade du kollat brinetemp in/ut när den går?
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Frimson skrivet 05 september 2015, 14:18:35
Brine har jag inte riktigt koll på. Men när jag bläddrar på dispalyen står det nu så här. Fast just nu går inte kompressorn.
ut:79
in: 55
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Carl N skrivet 05 september 2015, 22:18:57
Ajdå, det ser ut som att givarna inte funkar längre.
Normalt ska de visa ungefär temperaturen i rummet när kompressorn stått ett tag och sen läser man av när kompressorn går.
Men det kan vara problem med cirkulationen på brine, kolla upp detta med.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Frimson skrivet 06 september 2015, 08:24:41
Det sitter givare inne i pumpen som kan ha gått sönder menar du?

Och så det kan vara dags att byta även den cirkulationspumpen alltså. Jag kan inte se nu direkt om den är trasig men jag ska kolla vidare.

Den andra cirkulationspumpen byttes för något år sedan.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Carl N skrivet 06 september 2015, 08:44:53
Tempgivarna på brine utsätts för kondens så det är inte ovanligt att de ger upp.
Men de är relativt enkla att byta.

Om problemet är att cirkulationen på brine är dålig eller inte vet jag inte, det är en gissning.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Frimson skrivet 06 september 2015, 09:44:22
Okej, stort tack för dina svar. Jag provade att vrida runt cirka-pumpen och jag kunde inte känna att den kärvade.

Nu är pumpen igång och kompressorn går, om än i ganska korta intervall men så brukar det kanske vara. Motorskyddet löser i alla fall inte ut.

Jag ska be min reparatör kolla på bryne-givarna nästa gång han kommer hit.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Carl N skrivet 06 september 2015, 21:48:01
Prova ändå att rensa filtret på kalla sidan, det brukar sitta en filterball där.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Frimson skrivet 13 september 2015, 10:59:50
Det var ett relä som hade brunnit på ett kretskort. Nu är det bytt.
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: Gusten87 skrivet 23 november 2015, 21:48:47
Tja

Såg du hade en diplomat tws 8!
Var lite nyfiken på om du kommer ihåg vilka kablar på värmepatronen som var vilka, dom 2x3 paren med 3 svarta och 3 blåa! Såg på filmen att du hade kopplat isär dom! Står ju på dom gråa kablarna vilka som är vilka men inte på dom som kommer från patronen!

vet du vilket relä det var? Kul att veta när man har en likadan :)?
Titel: SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
Skrivet av: torbjorn_forsman skrivet 24 november 2015, 14:24:22
En genomgående sak på värmepumpar oavsett märke är att de små kretskortsreläerna ofta är underdimensionerade och går sönder då och då. Det gäller i synnerhet reläer som styr induktiv last (cirkulationspumpar, fläktar, magnetventiler mm). Om ett sådant går sönder, så är det lämpligt att inte i första hand försöka få tag på ett exakt likadant, utan skaffa ett relä av välkänt och pålitligt märke som har samma elektriska data (framför allt samma resistans i spolen och samma manöverspänning) och hålbild som passar på kretskortet.  Passa också på att sätta dit en lämpligt dimensionerad gnistsläckare över reläkontakten, för 230 V AC-laster kan en 10 mm 275 V varistor och eller ett RC-nät vara lämpligt.