Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad styr framledningstemperaturen pÃ¥ Nibe F750?  (läst 14619 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Filosofen

  • Gäst
Filosofen
Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« skrivet: 19 september 2012, 13:26:45 »
Har precis flyttat in i ett nybyggt radhus där Nibe F750 är installerad.
Jag har inga rumsgivare installerade, golvvärme på badrum men radiatorer i övriga huset.

Min fundering är följande:
Som jag förstår så styrs framledningstemperaturen ENBART av utetemperaturen via värmekurvans lutning.
Påverkar inte frånluftstemperaturen detta alls? Tänker på ifall man brassar på med torktumlare eller har gäster på besök och temperaturen inne stiger?
Självklart kan jag reglera detta med termostater på radiatorerna, men enligt Nibes handbok skall dessa ställas fullt öppna för att låta värmepumpen "beräkna" framledningstemperatur.

Min tanke gäller även vilken effekt man får av att ha mycket belysning på inne samt tv mm. Värmen som dessa genererar, får man tillbaka dessa pengar genom att värmepumpen behöver producera mindre värme?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #1 skrivet: 19 september 2012, 13:35:47 »
Hej!
Det stämmer att det är bara utetemp som styr om man inte har en rumsgivare.
Rekommendationen är att koppla in rumsgivaren till din värmepump, kontakta installatören och kräv att få den, den ingår i leveransen så installatören har helt enkelt skitit i att installera den.
Den är enkelt att installera själv, men man bör först justera in rätt kurva och förskjutning innan rumsgivaren aktiveras (man kan aktivera och ställa ner inverkan till 0 för att få med innetemp i loggningen).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #2 skrivet: 19 september 2012, 14:35:11 »
Hej!
Det stämmer att det är bara utetemp som styr om man inte har en rumsgivare.
Rekommendationen är att koppla in rumsgivaren till din värmepump, kontakta installatören och kräv att få den, den ingår i leveransen så installatören har helt enkelt skitit i att installera den.
Den är enkelt att installera själv, men man bör först justera in rätt kurva och förskjutning innan rumsgivaren aktiveras (man kan aktivera och ställa ner inverkan till 0 för att få med innetemp i loggningen).

Tror faktiskt inte att man ens behöver aktivera den för att den ska logga eller visa temp.

Efter ett drygt åt med pumpen börjar jag själv fundera på att låta innetemp påverka eftersom det ofta blir för varmt vid solinsläpp och mycket folk. Mitt problem är att jag har både slingor och radiatorer i samma värmesystem och därmed endast en termometer som är placerad på nedervåningen. Med slingor är det ju också trögt att påverka uppvärmningen.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Andreas_o_r

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #3 skrivet: 21 september 2012, 09:47:52 »
Om man, som jag, tänkt att testa använda innegivaren. Skall man då köra på samma kurva och (i mitt fall) helt öppna termostater på elementen??

Har väldigt mkt solinsläpp och vid kalla, soliga dagar blir det onödigt varmt inne!


//Andreas

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #4 skrivet: 21 september 2012, 09:52:01 »
Ja, det är fortfarande kurvan tillsammans med utegivaren som styr. Innegivaren finjusterar bara det uträknade börvärdet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Andreas_o_r

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #5 skrivet: 21 september 2012, 09:57:00 »
Ja, det är fortfarande kurvan tillsammans med utegivaren som styr. Innegivaren finjusterar bara det uträknade börvärdet.
Så, även om jag aktiverar innegivaren blir den bara ett komplement till utegivaren?
Den använder sig alltså inte enbart av innegivaren om jag aktiverar den?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #6 skrivet: 21 september 2012, 10:26:34 »
Precis. Börvärdet bestäms fortfarande av kurva/utegivare. Sen justeras kurvan med skillnaden mellan innegivarens uppmätta värde och önskad innetemp multiplicerat med rumsgivarfaktorn.

Ex: Börvärdet enligt kurvan är 30 grader, önskad innetemp 21 grader, uppmätt innetemp 19 grader och rumsgivarfaktorn 3.
Då blir börvärdet: 30+((21-19)*3) = 36 grader.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #7 skrivet: 21 september 2012, 12:56:13 »
Har väldigt mkt solinsläpp och vid kalla, soliga dagar blir det onödigt varmt inne!

Hade precis samma problem, och för mig räckte inte rumsgivaren för att hålla nere innetemp när solen lyste in.
Jag flyttade utegivaren till södersidan och vips fick jag jämn och fin innetemp.
Detta är inget som tillverkarna rekommenderar, men det funkar kanon hos mig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #8 skrivet: 21 september 2012, 15:45:58 »
Hade precis samma problem, och för mig räckte inte rumsgivaren för att hålla nere innetemp när solen lyste in.
Jag flyttade utegivaren till södersidan och vips fick jag jämn och fin innetemp.
Detta är inget som tillverkarna rekommenderar, men det funkar kanon hos mig.
Ingen dum idé faktiskt. Blir en del kabel att dra om bara...
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Andreas_o_r

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2013, 09:26:40 »
Precis. Börvärdet bestäms fortfarande av kurva/utegivare. Sen justeras kurvan med skillnaden mellan innegivarens uppmätta värde och önskad innetemp multiplicerat med rumsgivarfaktorn.

Ex: Börvärdet enligt kurvan är 30 grader, önskad innetemp 21 grader, uppmätt innetemp 19 grader och rumsgivarfaktorn 3.
Då blir börvärdet: 30+((21-19)*3) = 36 grader.

JÄTTE gammal tråd men satt och fundera på just denna tråd häromdagen.

Är lite nyfiken på hur det fungerar omvänt... Om man tar enligt exemplet ovan, Börvärdet enl.kurvan är 30 grader. önskad innetemp 21 grader.
 MEN den uppmätta tempen är 24 (pga ex. solinsläpp, braskamin eller liknande) 30 + (21-24*3) = ??
Det blir ju ett negativ värde. Slutar den producera värme?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2013, 09:35:08 »
Nej, den stannar inte automatiskt bara för att innetempen är över önskat värde.
Det som händer är att börvärdet för framledningen justeras ner (negativ skillnad), vilket i sin tur gör att VP'n snabbare uppnår rätt temp (gradminuterna når 0) och VP'n stannar/varvar ner.

Med andra ord går VP'n fortfarande, men mer sällan/på lägre varvtal eftersom börvärdet blir lägre än inställd kurva.
Men, i just ditt exempel så skulle börvärdet bli 30+((21-24)*3 = 30-9 = 21 grader, vilket rimligen borde innebära att VP'n i praktiken inte startar...
« Senast ändrad: 18 januari 2013, 09:41:44 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Andreas_o_r

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2013, 09:50:13 »
Nej, den stannar inte automatiskt bara för att innetempen är över önskat värde.
Det som händer är att börvärdet för framledningen justeras ner (negativ skillnad), vilket i sin tur gör att VP'n snabbare uppnår rätt temp (gradminuterna når 0) och VP'n stannar/varvar ner.
Med andra ord går VP'n fortfarande, men mer sällan/på lägre varvtal eftersom börvärdet blir lägre än inställd kurva.

Men, i ditt exempel så skulle börvärdet bli 30+((21-24)*3 = 30-9 = 21 grader, vilket rimligen borde innebära att VP'n i praktiken inte startar...

LÃ¥ter ju helt klart rimligt.
Upplever att pumpen får arbeta mycket mer skonsamt sen jag började använda mig av innegivaren.

Sen kan man givetvis fråga sig, vad är ett rimligt börvärde? (Det som benämns med 3 i ex. ovan)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2013, 10:20:50 »
Vilken rumsgivarpåverkan som är rätt är ganska individuellt för huset och beror även på vad man vill uppnå... För hög faktor kan göra att rumstemperaturen börjar självvsvänga. Grundprincipen är att systemet (värmekurvan) skall vara rätt injusterat så att man får rätt temp inne oavsett utetemp vid 'normala' förutsättningar utan rumsgivare. Då räcker det att aktivera rumsgivaren med ett ganska lågt värde för att bara bromsa/gasa vid tillfällig över/undertemperatur.
Har man, t ex, ett vindkänsligt hus kan man behöva öka påverkan för att VP'n skall gasa på snabbare när tempen börjar sjunka. Har man dessutom flera värmekällor och rumsgivaren placerad så att den inte påverkas direkt av dom så kan man också behöva öka faktorn för att bromsa VP'n mer när man, t ex, eldar i kaminen.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Andreas_o_r

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2013, 10:52:44 »
Vilken rumsgivarpåverkan som är rätt är ganska individuellt för huset och beror även på vad man vill uppnå... För hög faktor kan göra att rumstemperaturen börjar självvsvänga. Grundprincipen är att systemet (värmekurvan) skall vara rätt injusterat så att man får rätt temp inne oavsett utetemp vid 'normala' förutsättningar utan rumsgivare. Då räcker det att aktivera rumsgivaren med ett ganska lågt värde för att bara bromsa/gasa vid tillfällig över/undertemperatur.
Har man, t ex, ett vindkänsligt hus kan man behöva öka påverkan för att VP'n skall gasa på snabbare när tempen börjar sjunka. Har man dessutom flera värmekällor och rumsgivaren placerad så att den inte påverkas direkt av dom så kan man också behöva öka faktorn för att bromsa VP'n mer när man, t ex, eldar i kaminen.

Vi har våran givare relativt nära vårt vardagsrum (söderläge) där braskaminen finns. Kör med 2 som börvärde och tycker att det fungerat bra. Det har inte blivit för kallt i resten av huset eller stora temp svängningar.

 

Nibe 750

  • Gäst
Nibe 750
SV: Vad styr framledningstemperaturen på Nibe F750?
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2013, 09:28:56 »
Hej

Vi delar problem ser jag, vi har med ett hus där solen går upp på framsidan, och runt huset och ned på baksidan, och lyser in genom fönster hela dagen, och det är denna årstid som är värst, med -10 och kallare på dagen, sen sol på dagen, och att pumpen ligger efter med GM På morgonen, men tycker inte rumsgivaren hjälpte så mycket, eftersom golvet är så pass varmt redan, samt att på kvällen, lite för varmt inne, och pumpen står och hänger hela dagen, sen -12 på natten, och pumpen står till kl 3 på morgonen, sen vaknar den och tycker det är för kallt, så blir lite för mycket gas och broms.

Lite nackdel med golvvärme, ångest att man inte la dessa mer på ytan i golvet.

Men överlag nöjd med livet..
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!