Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solel till acktank  (läst 4243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfblaholm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
solel till acktank
« skrivet: 12 februari 2012, 11:52:24 »
Har i min acktank, 300 l, elpatron på 2 kw. I acktanken förvärmer jag vv.
Elpatronen har jag bara inkopplad på vintern för att stödja vp vid avfrostningen och när det är extremkallt. Vp är avstängd sommartid.
Elpatronen är 1-fas, 230 med stickpropp. Skulle det vara någon idé att ansluta den separat till solceller? Och vilken dimensionering behövs av solceller?

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: solel till acktank
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2012, 16:44:38 »
Det blir billigare för dig att ansluta elpatronen till elnätet istället.

Normalt så värmer man ju acktanken med solfångare som värmer vattnet i tanken direkt.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: solel till acktank
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2012, 16:50:07 »
I sånt fall skall man använda vind-el för elpatronen.

Som sagt så är det en onödigt dyr extraväxling att värma vatten med solpaneler.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solel till acktank
« Svar #3 skrivet: 29 februari 2012, 19:29:57 »

Det skulle väl möjligtvis vara om du ändå har solceller som lägger ut överskottet på elnätet. Då kanske det är bättre att använda överskottet för att göra varmvatten istället för att sälja det billigt.

Jag skall ju snart installera solceller, och jag funderar pÃ¥ att ordna sÃ¥ att varmvattenberedaren höjer temperaturen sÃ¥ mycket det gÃ¥r när jag har överskott pÃ¥ el. Vet inte om det är lönsamt, men det känns bra...  Sc:,h
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: solel till acktank
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2012, 13:14:34 »
Jag har själv gått i de tankarna nu i dagarna. Jag har Luft-Luft värmepump och direktel (som är helt avslagen). Varmvattnet får jag ifrån en Nibe varmvattenberedare. (tror den heter compact 300E).

Jag har jagat energikostnaderna och beräknar att jag med gjorda besparingar kommer att hamna på ca 9000kWh totalt per år på 117kvm radhus.

Solenergi? Ja tack!!! Men min förbrukning på varmvatten stannar på under 2000kWh per år inklusive beredarens förluster. (duschar på vardagarna på jobbet och ungar varannan vecka).

Så min ena tanke vore att sätta in en tank med solslinga och förvärma varmvatten i toppslinga samt att kunna köra ut energi till en fläktkonvektor under mars-maj och september-november. Det skulle kosta mig tank, solpaneler, 25m solkulvert, reglercentral plus installation. Uppskattat 40-50 000kr och jag skulle spara halva årets varmvattenkostnad, förlusterna i beredaren har jag fortfarande kvar. Samt lite värme när värmepumpen går på halvfart med COP 4-5. Gissar på att jag skulle spara kanske 1500kr/år på det upplägget.

Då kommer nästa idé. Låta likström från solpaneler toppa tempen i beredaren till 90-95 grader. Säg att jag har 2kw solpaneler. Dessa kommer direkt att orka hålla beredarens förluster på ca 1.2kwh dygn säkerligen 8 av årets 12 månader. Under sommarhalvåret så kommer energin dessutom räcka till att ladda upp extra energi i tanken.

Räknar kallt med att jag kommer att tillgodogöra mig säkert 1500kwh av de producerade 1800.  Det blir dÃ¥ samma kostnader för uppgraderingen.

Det enda är hur man löser bygget för att kunna ha en extra elpatron i beredaren eller en med flera slingor i så man kör en slinga på likström från panelerna till 90 grader och den andra går på nätet o hugger i när tempen går under 65grader.

Ett annat steg vore att byta alla fönster, altandörrar och ytterdörr. Med ett Ã¥rsmedel COP  pÃ¥  ca 2.5 pÃ¥ värmepumpen sÃ¥ skulle jag i praktiken kanske kunna spara 1000kWh/Ã¥r. För en kostnad av 65 000kr.

Täta hela huset och installera ett FTX system i en taskig planlösning för detta skulle kosta 100 000kr för kanske 1500kr år minus service kostnad av filter.

Sitter i det läget att vilken åtgärd jag än gör så är det tveksamt om det någonsin kommer att betala sig under sin livslängd.
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad Benny A

  • Energiingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solel till acktank
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2012, 12:03:33 »
Gammalt ämne men vi börjar närma oss ett paradigm skifte där solceller direkt mot en anpassad elpatron kan vara billigare än en konventionel solfångar anlägning!

Speciellt intresant om man har en befintlig tank med utag för en extra elpatron!
Då är det "bara" solcellerna och monteringen av dessa som kostar!
En fördel för solceller är att om de väl ger energi så kan de producera varmvatten vid den temp man vill, oavsett ute temp och instrålningsintensitet!

Sen är fortfarande problemet att det åtgår en attans stor yta!
Benny
Energi, det enda som består!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!