Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: INVEST VVP300  (läst 10451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eltape

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
INVEST VVP300
« skrivet: 19 maj 2010, 15:51:45 »
Finns det någon här på forumet som har en sådan installerad och i drift.
Jag är grymt sugen på något åt det hållet... något som kan värma tappvarmvatten till en vettig peng med minimalt underhåll.
Våran Thermia beredare funkar iof bra med den är frånbörjan av 60talet så den sjunger nog på sista versen så jag vill veta vad jag ska ersätta den med innan det blir panik.

Jag är nyfiken på om den ger bra med varmvatten och hur kvalitén "känns" är det bra Kina skit eller är detta något att satsa på?
Några andra förslag kanske? OBS det är bara tappvarmvatten som jag vill värma jag har redan luft/luft pump för uppvärming.

Tack på förhand!
Crille

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: INVEST VVP300
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2010, 09:38:39 »
Jag har ingen erfarenhet av den, men att ta värme innifrån huset för att värma tappvarmvatten blir inte billigare än att värma med elpatron - om man inte har för varmt inne sedan tidigare.
I min värld innebär detta att den bara sparar pengar de gånger du har för varmt i huset och vill kyla huset samtidigt som du har behov av tappvarmvatten.

I varmare länder där varmvattenberedare ofta står utomhus är lösningen mycket praktisk, men som sagt, här i sverige står väl de flesta beredarna i en tvättstuga eller i en källare.
OK, i en tvättstuga med torktumlare kan man från tid till annan ha en viss övertemp, och då kan du genom att utnyttja den värmen göra en viss besparing, men i en källare har jag svårt att se att det kan spara nåt, där vill man ju värma även sommartid, inte kyla.

Ansluter man slangarna för luftinlopp och utlopp och drar ut dessa så kan man få en bättre besparing, i vart fall under vår/sommar/höst, men vintertid lär nog hybridläge behöva köras när det blir kallt ute.

Sammanfattningsvis, i en lokal med ständig övertemp, OK, men annars krävs det att man ansluter till/frånluftsledningar, och drar dessa genom väggen så att varmvattenberedaren får arbeta med uteluft, och då blir COP ett resultat av utetemp, d.v.s lägre COP ju kallare det blir ute.

« Senast ändrad: 20 maj 2010, 09:44:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Znarkozy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuwait
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: INVEST VVP300
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2010, 10:31:59 »
Bra alternativ till vvb. Stosa så du hämtar energi utifrån (som l/v pump). Kolla så att produkten fungerar ner till -15°C. Dessa är storsäljare i Europa, och det finns massor av tillverkare inom EU på denna typ av produkt.
Novis

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: INVEST VVP300
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2010, 10:42:34 »
Bra alternativ till vvb. Stosa så du hämtar energi utifrån (som l/v pump). Kolla så att produkten fungerar ner till -15°C. Dessa är storsäljare i Europa, och det finns massor av tillverkare inom EU på denna typ av produkt.

I sydeuropa står vvb ofta utomhus, och då är dom ju klockrena.
Men visst, tar man luften utifrån, och blåser ut den igen efter att man plockat värmen ur uteluften, då kyler de i vart fall inte huset.
Då är frågan bara om man väljer en nordenberedare eller en VVP300, har inte kollat vad som blir billigare, men det skulle förvåna mig om inte nordenberedaren var effektivare då luftflödet i en enhet med riktig "utedel" rimligen blir större än i en stosansluten VVB.
Fördelen med VVB300 är att man slipper kylinstallation av ackrediterad installatör.

Sen är den ju snygg ocksÃ¥.  ;)
« Senast ändrad: 01 juni 2010, 10:46:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad demas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
INVEST VVP300
« Svar #4 skrivet: 19 juli 2010, 15:18:46 »
 studs . Vänta ett tag  Se efter om vad som finns i din närhet vad du bor ,hos din lokala handlare och jämför med dom, Akta dig för Internet köp. Kyl motörer vill helst inte ha nÃ¥got att göra med det du har köpt pÃ¥ Internet.
« Senast ändrad: 19 juli 2010, 23:26:46 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: INVEST VVP300
« Svar #5 skrivet: 19 juli 2010, 23:26:28 »
Självklart är installatörerna avogt inställda till billiga internetköp, det gör ju att de inte tjänar lika mycket som om de själva fick sälja.
Att generellt varna för internethandel är helt fel, och som du vet får man i detta forum inte smutskasta enskilda företag upprepade gånger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad emras

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: INVEST VVP300
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2010, 23:01:17 »
är det någon som har en VVP-300 som kan lämna lite information om den i drift.
jag och säkert många andra är i val och kval att ev. köpa en

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: INVEST VVP300
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2011, 08:44:54 »
Min syster och hennes man är i behov att byta sin 40år gamla VVB, värmer jag huset med värmepump så är förlusten ej stor med VVP-300, sen hela sommarhalvåret är det ändå varmt inne.

Tycker den verkar lite intrrssant, samt att den även hade möjlighet till soluppvärmninig..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Stormwind

  • Montör/Tekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: INVEST VVP300
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2011, 11:18:24 »
Trendimport, som är företaget bakom Invest, har ansökt om konkurs.

http://www.allabolag.se/5566508908

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!