Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skapa undertryck  (läst 4915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
Skapa undertryck
« skrivet: 01 september 2009, 14:14:16 »
Jag behöver en mindre mängd frånluft på ovanvåning för att skapa undertryck och även visst ventillationstillskott. Luften som teoretiskt behövs för normal standard är ca 50 kubikmeter/timme. Det är en liten ovanvånong och bottenvåningen har redan 60-90 kubik i frånluft. Då jag tilläggsiolerar nu vill jag absolut inte riskera att fuktig luft kommer ut på kallvinden men jag vill inte heller ventillera bort onödigt mycket dyrbar värme. Jag var inne på en kanalfläkt men de verkar oftast vara aldeles för kraftiga för mitt behov även om jag kan ställa ner hastigheterna elektronikst.

Min fråga är hur stark fläkt är det egentligen jag behöver och hur löser jag ventillation/undertryck på enklaste/billigaste sätt? Kan man själv mäta sig fram till om det är undertryck?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Skapa undertryck
« Svar #1 skrivet: 01 september 2009, 19:02:54 »
Lossa en bit av fönsterlisten på loftet och känn om det redan nu drar inåt, då kanske du slipper nån mer fläkt. Det kanske räcker med att öppna ventilerna på undre våningen något varv istället. Fukten skall ut där den alstras.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Skapa undertryck
« Svar #2 skrivet: 02 september 2009, 05:29:16 »
Är det inte så att det alltid finns ett visst övertryck på ovanvåning om man inte har mekanisk frånluft? Bottenvåning löser jag redan med en konstantgående paxfläkt i badrum. Ovanvåning skulle ses som eget "system" enligt anticimex. Jag skall ha både tilluft (i sovrum) och frånluft i andra gaveln. Hål i väggen för en gammal bardrumsfläkt finns redan men det sitter precis ovanför ett element som jag helst inte vill flytta.

Det är allstå ca 50 kubikmeter/timme som jag konstant och kontrollerat vill tvinga ut på enklaste sätt. Hade ventilen varit bättre placerad hade jag nog köpt en paxfläkt och justerat ner varvtalet men nu behövs kanske ett kanalsystem + kanalfläkt + stegtrafo mm vilket jag tycker verkar vara lite ocerkill för de lilla frånluft jag behöver.

Eller ger inte fläktarna alls så mycket i verkligheten som det anges t.ex. paxfläkt 90 kubik/timme så att man egentligen måste dubbla kapaciteten p.g.a. diverse förluster?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Skapa undertryck
« Svar #3 skrivet: 02 september 2009, 07:03:20 »
90 kbm/h är "friblåsande" alltså utan motstånd för ev kanaler. Om du har undertryck(vilket du alltid har) på nedervåningen så är det mindre undertryck i övervåningen, men det är inte detsamma som att övervån har övertryck till utomhustrycket. För att öka undertrycket i övervåningen behöver inte fläkten nödvändigtvis sitta där,det räcker att den befinner sig inom samma "skal" Det är bara om du har toa el dyl på loftet som det finns anledning att sätta en x-tra fläkt där, annars passar nog hålet där bättre för ett luftintag. Kan du se till att det inte kommer in för mycket luft på nedervån kommer säkert luftintagen på överplan att fungera åt rätt håll.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Skapa undertryck
« Svar #4 skrivet: 02 september 2009, 15:48:10 »
Claese. jag önskar att du har rätt för det hade verkligen underlättat och då hade jag bara ställt min paxfläkt på fullt hela tiden och fått exakt den teoretiska frånluft som krävs. Men enligt besiktningsmannen från anticimex kunde man räkna in våningarna i samma "system" och han menade att det definitivt fanns ett visst övertryck på ovanvåningen. Jag vill verkligen inte chansa eftersom jag har totalrenoverat ovanvåning från röta och inte vill uppleva detat igen.Anledningen tidigare var främst att varmluft innefrån kondenserat mot råsponten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!