Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pump med start/stopp samt en/tvÃ¥ 500 liters tankar, eller en inverterpump?  (läst 410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johannes Bergmark

  • Gäst
Johannes Bergmark
Ny pump med start/stopp samt en/två 500 liters tankar, eller en inverterpump?
« skrivet: 21 januari 2024, 16:24:52 »
Min IVT Greenline börjar komma till åren, men har fortfarande lite kvar att kämpa.
Sitter och planerar nu för ett framtida pump-byte (något/några år). Dyrt blir tror jag ...

Om man har plats i källaren, är det sundare att gå ned i pris på bergvärmepump (icke inverter-styrd pump), och tillsammans köpa en eller två 500 liters tankar för att få lite mer tröghet i systemet? Blir väl lite rörkostnader utöver det, men känns ju rätt skönt att kunna spara lite mer energi om strömmen skulle falla bort.

Någon bergvärmepump som har någon typ av backup-anslutning för att kunna driva radiator-pumpen från vid strömavbrott?

För övrigt har jag bara ett 120m borrhål (pendlar lite mellan -1.8 ut, +1.3 in, och -1.5 ut, +2.0 in). Känns ju rätt bra, men vet inte hur era borrhål mår.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Greenline är en ON/OFF VP och kn ersättas med en lika. Går att aha en inverters som går ON/OFF med är dyrare, då det är en massa lullull i den som elektronik. Att dra den mot en tank eller fler är inte fel, men då ska värmen tas ut via en shuntgrupp från tank/ar, mer perfekt värmereglering går inte att få.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad JoBerg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SÃ¥g ju smutt ut!  tummenupp
MÃ¥ste bara klia mig i huvudet hur man ska fÃ¥ in alla stora ackulumatorer i källaren!  ::) SÃ¥g att du kör en Raspberry PI och Thermia?
Älskar hemautomation, kör själv nu en H66 frÃ¥n Husdata och Homeassistant, bara för att övervaka den sista livstiden av min pump.  8)

Sen man ju i valet och kvalet mellan Nibe, IVT och Bosch, ev. andra märken.
Såg att IVT använder olika kompressorer för sina pumpar, scroll och rotary, vet inte vilka typ av kompressorer Nibe använder.
Föredras rotary-kompressorer före scroll-kompressor?
Läste att Nibe använde kolv-kompressorer, men inte längre?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!