Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fruset hÃ¥l klämd kollektor  (läst 879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gamer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Fruset hål klämd kollektor
« skrivet: 14 januari 2024, 17:45:13 »
Min historia började 2008 när vi bestämde oss att installera bergvärme för att ersätta 10ton pellets. Vi bor i Norrbotten. Valet föll på en ivt x15. Vi borrade två hål det ena på 190m det andra på 200m. Enligt beräknings programmen var det inte tillräckligt och jag ville att dom skulle borra djupare men det kom så mycket vatten att det tog stopp. Sprutade vatten rakt upp i luften när dom borrade så hålet har nog mycket vatten. Ena hålet borrades 50m bort från grunden det andra kanske 15m. Hålet långt bort kläddes med isolerade kollektorer. Hade 36m till berget. Startade pumpen och körde men varje vinter stiger nivån i kärlet för brine. Känner också att varje säsong att luktar det alkohol i källaren. Förstår att det läcker ut från tryckventilen på nivåkärlet till borrhålen. Bara fyllt vätskan en gång under alla år så det trycks inte upp så stora mängder. Till våren sommaren sjunker det tillbaks. Rengör filtret på varma och kalla sidan ofta. Ingående värde på kylvätskan har lägst varit -1.2 grader från hålet. Tyvärr har jag dålig kontroll på dom andra siffrorna från pumpen. Har sagt åt mig att jag inte skall bry mig när jag har så bra värden på ingående kylvätska. Nån sa att gummit i kollektorn krymper av kylan därför stiger nivån. 2021 bestämde vi oss att byta pump till en nibe s1155 4-16kw. Har elspets så den kommer bättre klara av vårt behov bättre. Ivt har lägst förbrukat 13528kw(första året) högst 17870 kw. Nibe förbrukade 14531kw med 75h elspetsförsta året. Andra året ändrade jag larmet på ingående kylvätska från -8 till -9 då börjar först kompressorbegränsningen på -6.5 ut brine att sänka kompressorns varvtal. Föbrukade då 12995 kw med 5h elspets.Var ett ganska varmt år. Samma visa igen nivån stiger i kärlet och blir helt helt fullt. I somras fick jag fylla ännu en gång från 1/3 till 2/3 nivå. Nu kommer en riktig varja vinter och det luktar kraftig spritlukt frän källaren och nivån i toppen på kärlet. Kompressor begränsningen har gått nästan hela säsongen. El tillskottet redan 200h. Köldbärare in -1.0 Köldbärare ut -7.4, kompressor frekvens 70-74 hz ligger jag på nu. Den lilla kunskap jag har förstår jag att dessa värden tyder på att flödet är dåligt och kollektorerna kläms. Hur ska man nu fortsätta? Har inte frusit ihop totalt på 15år. Kan man fortsätta att lita på det? Måste man borra ett nytt hål i sommar?
« Senast ändrad: 14 januari 2024, 18:28:56 av gamer »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fruset hål klämd kollektor
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2024, 10:45:54 »
Du måste säkerställa att du har cirkulation i båda borrhålen, hur är kollektorn kopplad?
Det är lite illa om det fryser i båda hålen samtidigt, men jag tycker ju att 390 m borra borde räcka till en 16 kW värmepump?
Det blir ett uttag på ca 30 W/m vilket ska funka i normala fall.
Fast har du långt ner till grundvattnet?
Vet du hur mycket foderrör det är?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gamer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Fruset hål klämd kollektor
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2024, 16:35:28 »
Minns från när vi borrade att vi hade 8-10m till grundvattnet. Foderrör vet jag inte exakt men vi hade 36m till berget så kanske 38m. Sist när vi installerade Nibe så satt rörmokaren nya flödesventiler och justerade flödet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fruset hål klämd kollektor
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2024, 18:56:57 »
Flödet är en sak, tempen en annan. Du ska mäta ingående temp på hålen och dom ska vara nästan lika. Det kan vara olika temp i hålen och ge olika på inkommande. Eftersom det ena hålet är längre bort kan det olika.
Så en justering av flödet kan vara befogat.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Fruset hål klämd kollektor
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2024, 18:57:09 »
Med tanke på att det kom en massa vatten när man borrade är det konstigt att slangarna skulle klämmas ihop. Det brukar hända när berget är helt tätt och grundvattnet ligger högre än berget så att det bildas en ispropp högst upp i borrhålet. När det fryser ytterligare och mer vatten fryser medför den volymökningen att slangen kläms ihop.

Slangarna som används har 6 bar arbetstryck. Jag skulle prova med att komplettera expansionskärlet med en manometer och pumpa in luft så att trycket blir ca 4 bar. Men det bör man göra sommartid när det är lite varmare i borrhålet.

Slangarna är normalt av polyeten. De krymper när temperaturen sjunker men det gör köldbäraren också. Nettoresultatet brukar bara bli en liten skillnad i nivån i expansionskärlet.

Enligt manualen ska pumpen vid ca 70 Hz ge ca 13 kW. Förmodar att det är parallellkopplade borrhål med tanke på flödesventiler och justering. Finns det möjlighet att mäta temperaturen på de båda slingornas ingående slangar? Köldbärardifferensen är väldigt hög om det är två parallellkopplade slingor. Cirkulationspumpen ska kunna ge högre flöde om slangarna inte är klämda.

Är det T-kopplingar i borrhÃ¥let vid övergÃ¥ngen frÃ¥n de vertikala slangarna till de horisontella eller är det vinkelkopplingar? Är det T-kopplingar kan man loda i slangen och kontrollera om den är klämd nÃ¥gonstans.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fruset hål klämd kollektor
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2024, 23:00:21 »
Ajajaj, 38 m foderrör, då förstår jag.
Det är där slangarna kläms, dels kan man inte tillgodoräkna sig mer än ca 1/3 av foderrören som aktiv borra och fryser vattnet i foderrören så är risken större att slangarna kläms där.

Får det till ca 340 m aktivt djup och det är nog lite för lite i Norrbotten till en 16 kW värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Fruset hål klämd kollektor
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2024, 14:48:38 »
Får det till ca 340 m aktivt djup och det är nog lite för lite i Norrbotten till en 16 kW värmepump.

10 ton pellets blir väl ca 40 000 kWh till huset. Det bör betyda att huset drar ca 14 kW vid dimensionerande utetemperatur som sällan inträffar. Det gör att värmeuttaget från borrhålet blir lite rimligare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gamer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Fruset hål klämd kollektor
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2024, 21:15:00 »
Tyvärr mindes jag fel tills jag kom pÃ¥ att jag kunde söka efter dom gamla inläggen där jag fick ovärderlig hjälp av Rickard vid den ursprungliga installationen. Jag hade förbrukat 12 ton pellets och före det 6 kubikmeter olja. Han kalkylerade  pÃ¥ nÃ¥gra olika pumpar med ersättning av ungefär 12000x4,8x0,75=43000kwh. Prövade nÃ¥gra olika beräkningar upp till ersättning av 48000kwh. DÃ¥ fick man fram aktivt hÃ¥l pÃ¥ 253-286m. Nu har pumpen stabiliseras med ett delta pÃ¥ 5,9-6,3 pÃ¥ brine vätskan med en begränsning av frekvensen pÃ¥ kompressorn  till max 69-73Hz. Kan nog bara hoppas  att hÃ¥let inte kommer att klämma kollektorerna helt. I morse var det -32. Har inte varit sÃ¥ här kallt pÃ¥ 25Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!