Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g temperatur pÃ¥ KB in Bergvärme.  (läst 12958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #15 skrivet: 01 januari 2018, 15:03:55 »
Eftersom det är en inverter kommer temp diffen variera mellan nån grad till ca 10 grader beroende på vilken hz kompressorn går i och normalt ändrar den cirk pumps hastigheten på både kalla samt varma sidan till rätt delta. Om du ska justera in radiatorerna bör det göras när det är riktigt kallt ute.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #16 skrivet: 01 januari 2018, 15:07:06 »
Först lite komplettering till Hastings inlägg. Gamla hus är byggda för självcirkulation av radiatorvattnet med grova rör. Finns de ursprungliga rören kvar blir det lätt snedfördelning av radiatorvattnet när en cirkulationspump driver vattnet på så sätt att vattnet passerar en del radiatorer utan att kylas av. Det gör att värmepumpen får arbeta med onödigt hög returtemperatur vilket minskar verkningsgraden och pumpens avgivna effekt. Inköp av IR-termometer och intrimning av radiatorsystemet var i mitt fall den mest lönsamma investering jag har gjort. Men det är lite pyssel.

Ja vi har grova rör. Vi fick ett märkligt problem när den nya pumpen sattes in nu i okt. Ojämn fördelning av varmvatten till elementen. Vissa delar av huset fick ingen värme, medans andra delar fick varmt.
Dessutom så skickade pumpen varmvatten (riktigt varmt alltså ) till elementen dagar då det var 16 grader varmt ute!! ? Installatören felsökte i 2 dagar utan att få 100% koll på vad detta berodde på.De löste detta genom att sätta in en backventil. ( fråga mig inte var ) Efter det så får alla element värme. Jag har dock inte kunnat kolla hur pumpen beter sig när det är 16 grader ute. Det får bli till våren.

Jag är lite undrande över husets värmebehov. Skulle det var möjligt att göra följande test. Läs av elmätaren med ett dygns mellanrum. Försök under tiden hålla koll på förbrukningen av all hushållsel som ventilationsfläktar, motorvärmare och annat som man kanske inte tänker på. Inför om möjligt duschförbud under mätdygnet. Att pumpen går på runt 90% mest hela tiden är jag undrande över. Betyder det att den avger 90% av max. effekt? Jag är inte så hemma på inverterpumpar, därav frågan. Det skulle vara intressant att få ett mått på elförbrukningen för värmning av huset. Från det skulle det gå att räkna fram en rimlig årsförbrukning. Solinstrålningen stör inte så här års så det är en bra tid för den här typen av mätningar.

Jag börjar logga elförbrukningen idag. Duschförbud blir svÃ¥rt att genomföra till 100%  ;)
Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #17 skrivet: 01 januari 2018, 15:14:18 »

Hej Magnus :)

Det finns ingen elektrisk golvvärme i badrummen eller så?
Jo vi har elektrisk golvvärme i ett mindre badrum. ca 6 kvm stort. Så den drar ju lite ström såklart.
Större delen av källaren samt köket har vattenburen golvvärme.
 
Och som tidigare sagts, lite loggfiler eller några grafer från uplink om du har det så vet vi mycket mer om vad som händer.
Jag har Nibe Uplink så jag kan ta fram grafer. Jag har i dagsläget dessvärre för dålig kunskap om vad graferna säger.

// Magnus
Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #18 skrivet: 01 januari 2018, 18:24:26 »
Var det inte kalla cirk pumpen som gick på 90% vilket inte är konstigt med tanke på ca 220 meters borra jag tror inte kompressorn ligger på så hög effekt då skulle troligtvis cp gå på max. Varför inte köra en usb loggning på pumpen då ser man hur den går.

Jag har påbörjat en USB loggning nu. tummenupp

Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #19 skrivet: 01 januari 2018, 20:25:04 »
Var det inte kalla cirk pumpen som gick på 90% vilket inte är konstigt med tanke på ca 220 meters borra jag tror inte kompressorn ligger på så hög effekt då skulle troligtvis cp gå på max. Varför inte köra en usb loggning på pumpen då ser man hur den går.
När jag läser en gång till ser jag att det var värmebärarpumpen som åsyftades. Bra att det inte var kompressorn som jag fick för mig.

Jag kollade driftstimmar (dock inte starter) på den gamla pumpen och kom fram till att Pumpen borde ha förbrukat ca 16.000 KW/år
Elpatronen hade förbrukat ca 4.000KW/år
I sÃ¥ fall har jag svÃ¥rt att förstÃ¥ hur man kan hävda att pumpen är för kraftig. 16000 kWh/Ã¥r till kompressorn tyder pÃ¥  3500 - 4000 drifttimmar per Ã¥r vilket är helt normalt. Elpatronen stÃ¥r för gissningsvis lite mindre än 10 % av värmebehovet vilket ocksÃ¥ säger emot att pumpen är för kraftig. Detta med reservation för att mindre bra inställning av pumpen och onormal varmvattenförbrukning göra att det är svÃ¥rt att jämföra med ett normalfall.

Golvvärmen i badrummet är den ett komplement till en radiator eller enda värmekällan? I det senare fallet kan det bli 1000 - 2000 kWh om värmen är pÃ¥ hela Ã¥ret.   
 

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #20 skrivet: 01 januari 2018, 21:18:02 »
Var det inte kalla cirk pumpen som gick på 90% vilket inte är konstigt med tanke på ca 220 meters borra jag tror inte kompressorn ligger på så hög effekt då skulle troligtvis cp gå på max. Varför inte köra en usb loggning på pumpen då ser man hur den går.

Jag har påbörjat en USB loggning nu. Hur länge skall man logga ?

Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #21 skrivet: 02 januari 2018, 07:12:19 »
Vp skapar en loggfil varje dygn men kom ihåg att avsluta loggningen innan du tar ur usb minnet annars missar man senaste dygnet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #22 skrivet: 02 januari 2018, 12:31:05 »


Golvvärmen i badrummet är den ett komplement till en radiator eller enda värmekällan? I det senare fallet kan det bli 1000 - 2000 kWh om värmen är pÃ¥ hela Ã¥ret. 

Det är den enda värmekällan i badrummet. Och den står på året runt. Men som jag nämnt tidigare så är badrummet ganska litet.
Ca 6-7 Kvm.. Jag vill även nämna att vi har vattenburen golvvärme i större delen av källaren. (ca 50 kvm) samt köket (ca 25 kvm) Köket fick sin golvvärme runt år 2010 . Det har ju förmodligen gjort att pumpen inte längre var för kraftig.
Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #23 skrivet: 02 januari 2018, 12:32:14 »
Vp skapar en loggfil varje dygn men kom ihåg att avsluta loggningen innan du tar ur usb minnet annars missar man senaste dygnet.

Ok
Tack för det
Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #24 skrivet: 14 januari 2018, 15:47:48 »
Hej igen

Nu har jag kört USB logg i 1,5 veckor.
MÃ¥ste erkänna att jag inte begriper mycket när jag kikar pÃ¥ loggen   dontknow
Kan någon kunnig tänka sig att kika på loggen ?
Länk : https://www.dropbox.com/s/orxsb66alk5th2w/USB%20%20Loggning%20Nibe.zip?dl=0
Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!