Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?  (läst 14430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Som rubriken lyder, så ska jag installera BV i ett hus som jag håller på att bygga och teknikrummet börjar bli såpass klart att det är snart dags att borra och installera pumpen.
Kåken är på 290kvm inklusive soutterängvåning med golvvärme på alla tre planen. 7 slingor per våning blev det, samt en kulvert till garaget och golvvärme även där. Huset är ett lågenergihus med FTX och energikonsulten har räknat ut att det skulle räcka med en Nibe 1145 på 6kW för att driva runt allting. Dock var inte garaget inräknat i den kalkylen. Det lät lite som en glädjekalkyl, och för att slippa underdimensionera pumpen, så tror jag att det blir en 8kW istället. Inte minst med tanke på att garaget också ska värmas.
Ett tag var jag inne på Nibes frekvensstyrda pump F1155, men det känns inte som att det finns så mycket att vinna där. Jag tänker mig att man får den största vinsten av den om man har ett effektbehov någonstans mitt i dess effektområde, vilket är 4-16kW, så hade man ersatt en 12kW pump me denna, så hade man tjänat på frekvensstyrningen mer än om man ersätter en 8kW. Pumpen får då liksom aldrig jobba i det spannet där den har bäst COP. Däremot får man dyrare underhåll ifall exempelvis kompressorn skulle behöva bytas, så den eventuella vinsten äts snabbt upp där.. Det kanske är helt puckat resonemang, men det är fritt att lämna synpunkter på det!
Nu har jag tagit in en offert från en IVT installatör, som tyckte att en HQ C8 men IVT kombiberedare 200 vore bästa lösningen. Dels för at man får mycket varmvatten och dels för att man i alla fall behöver en arbetstank till golvvärmen, vilket man får i kombibredaren. Dessutom blir det en snygg installation eftersom beredaren är måttanpassad till pumpen.
Av olika anledningar överväger jag ändå att köra med Nibe, eventuellt 1245-8, men jag har inte helt släppt funderingarna kring 1155 heller. Problemet är att den enda kombiberedaren som Nibe har i vettig storlek är VPA200/70. Dels är det en mantel beredare, som är mindre effektiv än sligberedare av vad jag har fattat, dels matchar den ju inte pumpen storleksmässigt, vilket kanske inte är hela världen, men det hade ju varit snyggt...
Vad tror den samlade expertisen, kan  F1155 med VPA 20/70 fortfarande vara en bra motsvarighet till HQ C8 och Kombi200?
Om jag nu ändå skulle välja en frekvensstyrd F1255, behöver jag fortfarande en arbetstank till govvärmen?

Vore mycket tacksam för era synpunkter!


Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #1 skrivet: 26 november 2014, 15:20:53 »
Först måste jag nog säga att jag är "du borde vara" mycket skeptisk till att en 1145 6kw skulle räcka, frågan är om en 8 kw räcker med garaget?

Tycker du resonerar klokt att välja Nibe före Ivt, det skulle jag ocksÃ¥ gjort  tummenupp

Jag hade "nog" valt en 1245 10 kw med en acktank på 500 L med separat cirkpump över acktank. Utöver detta hade jag struntat i alla eller merparten av termostaterna till gv.
Skulle inte vv räcka så montera en elvvb i efterhand. En 1255 4-16 hade jag valt om merkostnaden kan täckas av nöjeskontot.

Hur djupt är det planerat att borra och var ligger huset?

Edit: Nibe har slingberedare, de heter VPB och finns i två storlekar!
http://www.nibe.se/Produkter/Ackumulatortankar/Produktsortiment/NIBE-VPB-200-300/

Välkommen till forumet!
« Senast ändrad: 26 november 2014, 15:30:20 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #2 skrivet: 26 november 2014, 15:39:07 »
Huset ligger i Stockholmsområdet och jag får nog lita på energikonsultens beräkningar plus mina 33% "påslag" (från 6kw till 8kw) skall räcka. Huset har 45cm tjocka väggar och soutterängvåningen är byggt iSundolitt KUB med extra 100mm XPS runt den delen som är under mark samt 45mm isolerat installationsskikt inne. Dessutom är det tätt som ett grodarsle med FTX. Så nog fasen är det välisolerat....
Skillnaden mellan en 1245-10 (eller 8 för den delen)  och en 1255 ligger pÃ¥ drygt 8000:- sÃ¥ det känns som en fis i rymden i sammanhanget. Jag väljer hellre en "rätt" lösning som funkar i längden istället för at bygga pÃ¥ med el-vvb i framtiden. Man är ju lite allergisk mot allt vad elpatron heter!
Hur menar du med cirkulationspump över  acktank? Menar du att man använder den som arbetstank till golvvärme? Jag har tittat pÃ¥ dessa VPB slingberedare, men, som sagt, rörisen säger att man behöver en arbetstank till golvvärmen, sÃ¥ därav min frÃ¥ga..

Borrhålet är tänkt att vara 180m och jag räknar med 160 m aktivt djup.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #3 skrivet: 26 november 2014, 16:02:59 »
Vid 0/50 skiljer det bara 1,58 kw mellan 1245 6 & 8kw. Hur stort är garaget?

Prisskillnaden mellan 1245 8 & 10 kw är 1525 kr sÃ¥ valet är i mina ögon enkelt  ::)
Den kraftigare har dessutom högre cop  tummenupp

Borra så djupt som möjligt, alltså +200 m är min rekommendation.
Ack tank 500 L som arb.tank. Inkopplings exempel på sidan 5 med UKV, http://www.nibe.se/nibedocuments/9770/611182-7.pdf

Har du ovanligt stort behov av VV? Om inte tror jag att den inbyggda beredaren räcker!
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #4 skrivet: 26 november 2014, 16:10:34 »
Garaget är på 38kvm och 200 mm isolering i väggarna. Ska hålla ca 15 grader där.
Inget ovanligt stort uttag av VV men det blir tre badrum i huset (ett med badkar) inklusive en uthyrningslägenhet, så man vill ju säkra för framtida behov...
Tack för skissen!

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #5 skrivet: 26 november 2014, 16:26:30 »
Lycka till och glöm inte att Ã¥terkomma och berätta vad du valt & varför samt hur det funkar  :)
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #6 skrivet: 26 november 2014, 17:41:28 »
Citera
Ett tag var jag inne på Nibes frekvensstyrda pump F1155, men det känns inte som att det finns så mycket att vinna där. Jag tänker mig att man får den största vinsten av den om man har ett effektbehov någonstans mitt i dess effektområde, vilket är 4-16kW, så hade man ersatt en 12kW pump me denna, så hade man tjänat på frekvensstyrningen mer än om man ersätter en 8kW. Pumpen får då liksom aldrig jobba i det spannet där den har bäst COP. Däremot får man dyrare underhåll ifall exempelvis kompressorn skulle behöva bytas, så den eventuella vinsten äts snabbt upp där.. Det kanske är helt puckat resonemang, men det är fritt att lämna synpunkter på det!

Jag har förståelse för resonemanget, det är inte puckat, men det är lite fel. :) Pumpen jobbar väldigt gärna på 20 Hz.
Energikonsultens 6 kW är ett maxvärde, dvs det är vad du behöver de kallaste vinterdagarna, alla andra dagar behövs det mindre.
Du har en energikonsult som säger 6 kW, välj dÃ¥ en 1255 6kW, den ger 7,5 kW vid 0 grader kb in. Och skulle inte det räcka sÃ¥ finns det tillskott, det är inte hela världen om man betalar ett par hundralappar om Ã¥ret för eltillskottet.  Det skulle blivit bra med 16 kW ocksÃ¥, dÃ¥ slipper du garanterat tillskott, men den är dyrare, och fÃ¥r fler stopp. COP blir alldeles utmärkt i bÃ¥da fallen. Du behöver inte fundera sÃ¥ mycket pÃ¥ kompressorbyte, en mitsubishi hÃ¥ller i evighet.



Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #7 skrivet: 26 november 2014, 17:50:38 »
Garaget är på 38kvm och 200 mm isolering i väggarna. Ska hålla ca 15 grader där.
Inget ovanligt stort uttag av VV men det blir tre badrum i huset (ett med badkar) inklusive en uthyrningslägenhet, så man vill ju säkra för framtida behov...
Tack för skissen!

Jag skulle ALDRIG välja en 1255-6 till en fastighet med 3 badrum, det finns inte mycket effekt kvar när temp faller ute och maskinen skall producera både VV och husvärme.

Häls
Daikin

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #8 skrivet: 26 november 2014, 18:01:05 »
Nej, inte jag heller, men nu är detta en speciell fastighet. Man kan nog lita på energikonsulten. Och varmvattnet räcker till minst en familj, och huset är så trögt (golvvärme på alla tre planen, den kanske tom är ingjuten, 45 cm väggar, FTX) att en varmvattenkörning påverkar inte inneklimatet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #9 skrivet: 26 november 2014, 19:43:56 »
Nej, inte jag heller, men nu är detta en speciell fastighet. Man kan nog lita på energikonsulten. Och varmvattnet räcker till minst en familj, och huset är så trögt (golvvärme på alla tre planen, den kanske tom är ingjuten, 45 cm väggar, FTX) att en varmvattenkörning påverkar inte inneklimatet.

Tänkte inte på inneklimatet, tänkte på VV komforten när lillmaskinen skall bereda VV ( det skulle vara en uthyrningsdel också ?) dessutom 290 m2 och 5 kW toppeffektbehov ?
ger 17 W/m2. låter tight.
Skall garaget med på detta också så faller kalkylen i mina ögon.

Men stämmer det så skall TS vara sjukt nöjd.
Häls
Daikin


Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #10 skrivet: 26 november 2014, 20:08:28 »
Den ger lika mycket varmvatten som den stora, 240 liter 40 gradigt. Det finns tre badrum, men det finns nog bara badkar i ett av dem. 240 liter räcker till de flesta familjer, man kan alltid prova, jag lovar att ingen kommer klaga, och skulle det vara att man har flera tonÃ¥ringar som duschar 20 minuter i skÃ¥llhett sÃ¥ kan man sätta dit en vvb efter. Med en 160ES sÃ¥ har man dÃ¥ över 500 liter, räcker inte det sÃ¥ driver man vandrarhem (eller  :::_)tre pojkvänner som bor snudd kontinuerligt)
« Senast ändrad: 26 november 2014, 20:11:07 av Sanntos »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #11 skrivet: 26 november 2014, 21:09:08 »
Den stora 1255 laddar vv med tror jag 10 kw den lilla lär väl inte ladda vv med mer än 5 kw gissar jag så en viss skillnad lär det bli. Hur bra är det med en så liten inverter så den kommer att gå på övervarv en stor del av tiden ? Jag skulle inte välja den lilla 1255 oavsett värme behov eftersom den har 1 fas kompressor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #12 skrivet: 26 november 2014, 21:41:42 »
Tackar för samtliga synpunkter!

Golvvärmen i soutterängplanet är ingjuten i plattan och mellanbjälklaget är ocksÃ¥ i betong med ingjutna slingor. ÖvervÃ¥ningen är det enda med träbjälklag, sÃ¥ visst borde det vara en trög konstruktion.  Dessutom är plattan extra förstärkt pga konstruktionen, sÃ¥ det är sjukt mycket betong i den som lagrar värmen. Det märkte man inte minst pÃ¥ hur mycket el min byggpanna drog när plattan skulle upp i 15 grader häromveckan, sedan den kom upp i temperatur sÃ¥ kan jag inte pÃ¥stÃ¥ att det gÃ¥r Ã¥t speciellt mycket energi (svÃ¥rt att säga eftersom det inte finns separat mätare, utan vi ligger pÃ¥ samma som ett annat hus).

Att 6kw kommer att bli i underkant har jag redan konstaterat, så¨det blir minst 8kw. Visserligen är 10kw inte så märkbart mycket dyrare, men jag vet inte om det finns ngn vits med att gå upp till denna eller ej. Hur påverkar valet av större pump antalet start och stopp? Blir det inte en ryckigare gång om pumpen producerar avsevärt mycket mer energi än vad huset förbrukar? Nu är jag absolut ingen expert på värmepumpar, så ni får ursäkta om man tänker helt fel . man försöker fatta hur saker och ting hänger ihop.

Sedan var det ju det där med VVB. Huset är stort med tre badrum, men för tillfället är vi 2 personer i hushållet, plus ev. en till i uthyrningsdelen. Vad som händer i framtiden kan man inte sia om, men idag så finns det kanske inget behov för extra VVB förutom den inbyggda. Om jag nu skulle skippa installera denna och förlita mig enbart på de 240 liter som pumpen ger, hur blir det då med golvvärmen? Behöver jag en extra arbetstank till den? Nibe säger att arbetstank behövs ej om man kör med frekvensstyrd pump, om jag nu ändå skulle välja en sådan. Stämmer det? Det är fyra fördelare totalt som ska kopplas. tre i huset och en i garaget. Visserligen har jag försökt att dra detta resonemang för NIBEs representant på en mässa, dvs. angående frekvensstyrd pump vs. en med statisk effekt samt om VVB's och arbetstankens vara eller icke vara, men de ville bara kränga sina prylar och var inte ens ett dugg intresserade av att titta på min energiberäkning som jag hade i näven, vilket inte kändes speciellt förtroendeingivande. Fick lite dåliga vibbar av det och övervägde därför IVT-installation.
Egentligen skulle jag kanske vilja vända mig till någon oberoende expert/konsult, som kunde rita upp ett kopplingsschema utifrån pumpens prestanda och husets behov, utan att behöva snöa in på fabrikat, för att sedansjölv handla prylar och stoppa denna ritning i näven på rörisen som kopplar allting efter instruktion utan egna synpunkter på saker och ting. Men var får man tag på en sådan konsult? Det borde ju möjligen finnas här på forumet kanske?

Utloggad Banzaii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #13 skrivet: 26 november 2014, 21:43:42 »
Den stora 1255 laddar vv med tror jag 10 kw den lilla lär väl inte ladda vv med mer än 5 kw gissar jag så en viss skillnad lär det bli. Hur bra är det med en så liten inverter så den kommer att gå på övervarv en stor del av tiden ? Jag skulle inte välja den lilla 1255 oavsett värme behov eftersom den har 1 fas kompressor.

Smurfen, lilla 1255an har inte varit på tapeten egentligen. Valet står mellan den stora (4-16kW) eller en pump med statisk effekt på 8kw (möjligen 10, som somliga föreslår).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installation bergvärme nyproduktion. Hur skulle ni ha gjort?
« Svar #14 skrivet: 26 november 2014, 21:54:17 »
Vilket effekt behov har huset vid dut ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!